Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-24@17:33:14 GMT

تصمیمات یک شبه بلای جان صادرات است

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۸۱۱۰

تصمیمات یک شبه بلای جان صادرات است

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مهدی علیپور اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته نیز با مشکلات تحریم مواجه بوده‌ایم اما آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم، دشوار شدن پیدا کردن بازارهایی است که همچنان بتوان در آنها با توجه به اهداف اقتصادی کشور، در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کرد.

به گفته وی، بخش خصوصی تلاش کرده با پیدا کردن مسیرهای جدید شانس خود را برای افزایش بازارهایش بالا ببرد اما با این وجود مقدمات داخلی کار در رسیدن به این هدف بسیار اهمیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار داشت دولت بعضی از گره‌های اقتصادی موجود را رفع کند، توضیح داد: با توجه به تحریم‌های فعلی این‌که ما توقع داشته باشیم دولت بتواند مسائلی همچون محدودیت همکاری بانک‌ها با ایران را برطرف کند، به دور از واقعیت است، اما در عین حال انتظار داریم که اگر گره‌ای باز نمی‌شود لااقل به مشکلات قبلی گره‌ای جدید اضافه نشود.

علیپور ادامه داد: یکی از این مشکلات دستورالعمل‌هایی است که در ماه‌های گذشته ارائه شده است. برای مثال یک تاجر ایرانی بعد از مدت‌ها تلاش و مذاکره مقدمات صادرات رب گوجه‌فرنگی به یکی از کشورهای همسایه را فراهم کرده بود و پس از سرمای‌گذاری و نهایی شدن قراردادها، ناگهان دولت صادرات این محصول را ممنوع کرد. چنین تصمیمی می‌تواند از یک سو یک بازار مهم را برای صادرکنندگان ایرانی از بین ببرد و از سوی دیگر عملاً سرمایه‌گذاری انجام شده در این حوزه را به هدر می‌دهد.

به گفته وی، اگر قصد این است که با توسعه صادرات غیرنفتی میزان اتکاء به نفت کاهش پیدا کند، لااقل باید مدیریت داخلی طوری باشد که صادرکنندگان ایرانی تکلیف خود را در مراحل مختلف مذاکره و صادرات کالا بدانند.

نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر، تاکید کرد: امروز یکی از مشکلات ما نرخ بالای تبدیل ارز از ریال به ارزهای منطقه خلیج فارس و کشورهای همسایه است. از این‌رو باید دست صادرکننده را باز گذاشت تا بتواند با توجه به سنجش اقتصادی ایران و نیازهایی که در داخل ایران وجود دارد، راه را برای واردات در ازای صادرات یا استفاده از روش‌هایی که بیشترین نفع را برای کشور دارد، باز شده ببیند در غیر این صورت همان‌طور که تعدادی از شرکت‌ها تصمیم گرفتند فعالیت خود را در شرایط فعلی متوقف کنند، این روال در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

علیپور در پایان به صادرکنندگان جوان و شرکت‌های تازه تأسیس ایرانی پیشنهاد کرد: نگاهی ویژه به بازار کشورهای همسایه داشته باشند و با ارائه کالاهای باکیفیت و استاندارد تلاش کنند بازارهای خود را گسترش داده و به نفوذشان رسمیت ببخشند.

مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان از رونق تولید، ارزش پول ملی، جدا کردن اقتصاد کشور از فروش نفت خام و تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت و نظارت؛ به عنوان مهمترین مسائل اقتصادی کشور یاد کردند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: رمضان98 بیانات رهبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۸۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست

وزیر  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص نظرش در مرود اجرای طرح نور و برخورد با بی حجابی با بیان اینکه من در این خصوص نظرات خاص خودم را دارم، گفت: اما چون در حاکمیت هستم و در بالاترین سطح از دفتر مقام معظم رهبری گرفته تا دولت و مجلس و قوه قضائیه به مقامات دسترسی دارم نقطه نظرات خودم را که صریح هم هست  منتقل می کنم. هم کارهای درست را می گویم و هم رفتارهای نادرست را منتقل و بیان می کنم. 

وی افزود: بنابر این وقتی می‌توانم درون حاکمیت نگاه و انتقادها و نظرات اصلاحی خودم را بگویم، قاعدتاً نباید در بیرون از حاکمیت و در رسانه آنها را بگویم چون قضاوت در حوزه رسانه ممکن است معنای دیگری داشته باشد.

ضرغامی با تأکید بر اینکه معتقدم بلای جان قوانین خوب و راهبردهای لازم کشور اشکالاتی است که در حوزه رویه ها و روش‌ها و نبود آنها وجود دارد، اظهار داشت: من در این مورد مقاله‌های زیادی دارم. در دنیا اگر یک قانون تصویب می‌کنند صد رویه برای آن می‌نویسند و اصلا یک عده در دنیا به رویه نویس‌های خبره شناخته شده‌اند ولی ما در جمهوری اسلامی اینطور نیستیم. یعنی کلی قانون داریم اما وقتی می‌گوییم یک رویه و روش مناسب و بدون اشکال کجاست که آن‌را اجرا کنیم، هیچ چیزی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این مسئله و نقص منحصر به موضوع عفاف و حجاب هم نیست و در تمام کشور متاسفانه جاری است. من پرچمدار توجه به رویه و روش هستم و سعی می‌کنم برخی جزئیات را تا آخر خودم  ورود کنم برای یانکه می‌دانم حرف خوب اگر بد اجرا شود مشکلات زیادی ایجاد می کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: حجاب یک مسئله شرعی است و مورد توجه بزرگان کشور است و هرگونه اقدامی را که بر اساس قانون اجرا می‌شود،  همه قبول دارند که باید  بر مبنای رویه و ورش درستی باشد.

ضرغامی گفت: چندی پیش یک مورد شخصی برای خود من پیش آمد که برای دوستان عزیز ما قابل دفاع نبود و من انرا منتقل کردم که  بازتاب خوبی هم داشت و رئیس کلانتری محل در خانه آن فرد حاضر شدند و عذرخواهی کردند  و گفتند ما در این برخورد اشتباه کردیم. این خیلی خوب است و باید در همه امور رخ دهد.

وزیر  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ما باید مردم را به هم نزدیک کنیم، به ذکر تجربه‌ای پرداخت و اظهار داشت:  من زیاد پیاده روی میکنم و هفته قبل در خیابان بسیاری از مردم در مورد طرح حجاب و عفاف با من صحبت کردند. در چهار راه طالقانی هم چهار نفر از خواهران محجبه مجری طرح حجاب و عفاف با من صحبت کردند و حرف‌هایشان را زدند. من دیدم از خانمی که انتقاد داشت تا این خواهران مأمور حرف‌های شنیدنی دارند و ما باید آنها را به هم نزدیک کنم.

وی گفت: اگر مدیریت این برنامه توانست اینها را به هم نزدیک کند موفق می‌شود چون ما نیاز به وحدت داریم و این مسئله مورد توجه اصولی رهبری است و آنقدر که ایشان به این امر اشاره می‌کنند دیگران توجه ندارند. لذا ما باید دلها را نزدیک و رفتارهای نادرست را اصلاح کنیم تا موضوع حجاب و عفاف درست به ثمر بنشیند.

انتهای پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • آیا ایران نفت خود را مفت می‌فروشد؟
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | تقویت همکاری‌های امنیتی ایران و پاکستان از اهداف سفر رئیسی
  • بهادری جهرمی: دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده و خواهد بود/ توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان / تداوم برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری / آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • طلسم صادرات گاز به پاکستان شکسته خواهد شد؟
  • اقدامات دولت برای کمک به تجارت