Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «افسردگی» را  سمیرا درویشی روانشناس بالینی پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال: نزدیک ۲ سال است که به بیماری اضطراب (پانیک ابتدای اضطراب) مبتلا هستم و دکتر برایم پاکسیل و دونورین تجویز کرده است، پس از یک سال دونورین را کنار گذاشتم و در حال حاضر فقط پاکسیل مصرف می‌کنم، حالم تقریبا خوب بود تا یک ماه پیش که دوباره هرازگاهی یک اضطراب کوچک، اما تحت کنترل سراغم آمد و دوباره حالم بد شد، آیا راهی برای خلاصی از این اضطراب وجود دارد  و آیا باید داروی خود را قطع کنم؟

جواب: لطفا داروی خود را سرخود قطع نکنید و اگر پزشکتان صلاح دید آن را قطع کنید؛ برای درمان باید نگرانی‌های خود را کاهش دهید، اضطراب، دلشوره، تنش، بی‌قراری، عدم تمرکز و حواس پرتی از علائم این بیماری است که باید این موارد را از خود دور کنیم.

چرا افسرده می‌شویم؟

سوال: آیا کمبود ویتامین‌ها و موادمعدنی مانند منیزیم، مس،کلسیم و غیره در افسردگی تاثیر دارد؟ اگرنقش دارد چگونه می‌توانیم متوجه کمبود این مواد در بدن شویم؟

جواب: کاهش دریافت غذا، ویتامین و مواد معدنی با علائم افسردگی رابطه نزدیکی دارد؛ روغن زیتون، میوه، سبزیجات، آجیل دارای آنتی‌اکسیدان هستند که برای کاهش استرس کارایی خوبی دارند همچنین برای کاهش علائم افسردگی می‌توان از توت، شاتوت، توت فرنگی استفاده کرد، رژیم غذایی حاوی منیزم، آجیل، غلات، حبوبات، سبزیجات، کلم بروکلی، اسفناج هم ضد افسردگی هستند و زینک، ویتامین D و C به کاهش افسردگی کمک می‌کند، برای تشخیص می‌توانید آزمایش بدهید تا مشخص شود.

سوال: ۴۲ ساله هستم، ۹ سال پیش همسرم مهریه‌اش را اجرا گذاشت؛ تا به امروز هم درگیر دادگاه و وکیل و غیره بودم، قبلا خیلی مطالعه داشتم فیلم، موسیقی سنتی و غیره گوش می‌دادم اما دیگر به هیچ چیز رغبت ندارم، باید چکار کنم؟

جواب: جدایی از همسر و مشکلاتی که داشتید پیامد‌های زیادی را برای شما ایجاد کرده و ملاک افسردگی است، در افسردگی فرد علائم ناامیدی، درماندگی، خصومت، خشم، حسادت، اضطراب، نگرانی، دلهره، نشخوار فکری، انزوا، غم، نفرت دارد، باید یک لیست از کارهای لذت بخش تهیه کنید و آنها را در برنامه زندگی خود بگذارید.

سوال: ۲۱ ساله هستم و بیماری فلج مغزی دارم، چند ساله گوشه گیر شدم و خیلی کم از خانه بیرون می‌روم؛ اعتماد به نفسم پایین است و فکر می‌کنم افسرده هستم، باید برای درمان چکار کنم؟

جواب: رویداد زندگی ناخواسته برای شما گرفتاری ایجاد کرده است و چیزهایی که برای شما خوشایند بوده است را از شما گرفته و احساس خستگی غم، گوشه گیری، افکار منفی شده است، توصیه می‌کنیم از یک درمانگر کمک بگیرید و هرچه سریعتر قبل از اینکه افسرده شوید کارهای لازم را انجام دهید، لیستی از کارهای لذت بخش تهیه کنید و آنها را در برنامه روزانه خود قرار دهید، ارزش‌های زندگی‌تان را بیشتر بشناسید تا شادتر شوید، رابطه با خانواده، رابطه با دوستان صمیمی می‌تواند در افسردگی شما نقش داشته باشد، همچنین باید سعی کنید اعتماد به نفستان را افزایش دهید.

علائم افسردگی چیست؟

سوال: ۳۲ ساله و متاهل هستم، پیش از این با تجویز پزشک از دارو‌های اسنترا و لاموتریژن و کلونازپام استفاده کردم که بیشتر از فواید آن ضرر داشت؛ بی میلی به همه چیز و اشخاص،  کار، تفریح،  ناامیدی از همه چیز،  عدم برقراری ارتباط حتی پدر و مادر و نزدیکان،  سستی بدن، احساس حقارت نسبت به اطرافیان دارم؛ هیچ مشکل مالی ندارم و بعد از هشت سال جرات بچه دار شدن ندارم، آیا این  حالت روحی و جسمی را می‌توان بدون داروی شیمیایی درمان کرد؟

جواب: افسردگی شامل همه بیماری‌هاست؛ برای قطع مصرف دارو حتما زیر نظر پزشک این کار را انجام دهید و هرگز دارو را به طور خود سر قطع نکنید، افسردگی بیماری هزار چهره‌ای است که به شیوه‌های مختلف بروز می‌کند، عدم لذت، بیقراری، تکانشی بودن، پرخاشگری، بیماری جسمی، کاهش میل جنسی، دل و دماغ نداشتن از علائم افسردگی است؛ برای تشخیص بیماری حتما باید به روانپزشک مراجعه کنید.

عدم برقراری ارتباطات با نزدیکان نشان دهنده مشکلات بین فردی است؛ بسیاری از افراد به دلیل بی‌انگیزگی، بی‌حوصلگی، خلق پایین کارها را نیمه تمام رها می‌کنند، لیستی کارهای نیمه تمام خود تهیه کنید و آنها را دوباره وارد زندگی خود کنید و انجام دهید، کارهای ناتمام خود را به سرانجام برسانید.

سوال: حدود یک سال است  که اصلا از زندگی لذت نمی‌برم و زندگی هیچ خوشی برایم ندارد؛ سال ۹۶ خدمت سربازی‌ام تموم شد و تا عید ۹۸ بیکار بودم یعنی ۲ سال در خانه بودم و در  این یک سال واقعا روز به روز حال روحیم بدتر می‌شد، اصلا هیچ جوری نمی‌توانستم خودم را شاد نگه دارم، چون هیچ سرگرمی نداشتم تو این ۲ سال به فکر خودکشی هم افتادم، اما جرات این کار را نداشتم، اما الان ۲ ماه است که سرِکار رفتم با اینکه حال روحیه‌ام بهتر شده، اما بعضی اوقات باز هم حالم بد می‌شود؛ در سرکار تا حدودی حالم خوب است، اما وقتی میرم خانه حال روحی‌ام بد می‌شود؛ اصلا زندگی هیچ معنایی برایم ندارد؛ باید چه کار کنم؟

جواب: محیط و شرایط زندگی شما، آزار دهنده است؛ محیط مقایسه‌گر، سرزنش‌گر، کنترل‌گر، رقابتی امکان لذت بردن را کم می‌‌کند و دیگر امکان تفریح سالم وجود ندارد؛ باید خودتان را با کارتان بیشتر سرگرم کنید، شاید تغییر محل زندگی حال روحی شما را بهتر می‌کند پس می‌توانید در این گزینه هم فکر کنید.

سوال: درمان افسردگی چیست؟

جواب: افسردگی سرما خوردگی خیلی شایعی است که بالای ۱۵ درصد افراد را درگیر می‌کند، روش درمان شناختی، رفتاری، در درمان آن موثر است؛ در افسردگی لذت زندگی از دست می‌رود و باعث می‌شود حس غم باقی بماند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۸۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است یا شنبه ها؟ | پاسخ معاون رئیسی

به گزارش همشهری‌آنلاین، محمد حسینی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیروز مجلس کار خوبی انجام داد و اشکالی که شورای نگهبان در زمینه اجاره‌بها گرفته بود را نهایی کردند. در آستانه تابستان و فصل نقل و انتقالات هستیم و امیدواریم شورای نگهبان هم زودتر تصویب کند تا در وزارت راه به آن عمل شود.

وی‌ افزود: همچنین تحقیق و تفحص مجلس در زمینه سازمان آفات داشت که بیشتر به دوران دولت قبل و تا ۱۴۰۰ مربوط می‌شود. بحث اجرای ماده ۲۳۴ مطرح شد که به وزارت بهداشت و برخی دستگاه‌ها مربوط است و درباره کمبود برخی داروها توضیحاتی داده شد و نمایندگان قانع شدند که این مورد به قوه قضاییه ارسال نشود.

حسینی تاکید کرد: دستگاه‌های مختلف صمت و اقتصاد و وزارت بهداشت همه تلاش خود را می‌کنند تا مشکلات دارویی برطرف شود و مسئله ابلاغ به قوه قضائیه منتفی شد چون واقعا جرمی هم در این زمینه انجام نشده است. کمبودهایی بوده و تمام تلاش دولت بر جبران این موارد است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: در زمینه بررسی لایحه بودجه هم مواردی از جمله تجمعات و راهپیمایی‌ها وجود دارد که امیدواریم در این مجلس بررسی و نهایی شود. ما برای مجلس آینده و تعامل بیشتر میان دو قوه هم آماده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه دولت در زمینه تعطیل پنجشنبه‌ها، اظهار کرد: نظر دولت در این زمینه مشخص است و به غیر از جمعه به تعطیلی یک روز دیگر به انتخاب دولت تاکید دارد. مدارس پنجشنبه‌ها تعطیل است، دانشگاه‌های وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هم تعطیل است و برخی استان‌ها هم مانند تهران پنجشنبه‌ها را تعطیل کردند. دیدگاه دولت هم بیشتر به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک است.

کد خبر 846927 منبع: ایسنا برچسب‌ها تعطیلات سید محمد حسینی خبر ویژه دولت سیزدهم

دیگر خبرها

  • طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است
  • دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است یا شنبه ها؟ | پاسخ معاون رئیسی
  • داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ به چند سوال در چند دقیقه باید پاسخ دهند؟
  • شناسایی ۳۰۰ تارنمای فعال در زمینه فروش سوالات کنکور
  • اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود
  • شناسایی ۳۰۰ تارنمای فعال در زمینه تبلیغ فروش سوالات کنکور/ ۲۰ نفر دستگیر شدند
  • بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری + جزئیات | شناسایی ۳۰۰ فقره تارنمای فعال در این زمینه
  • تعطیلات ۲ روزه آخر هفته از نگاه دولت رئیسی /واردات خودرو به کجا رسید؟
  • با 6 تکنیک کهن ژاپنی زندگی و روابط تان را متحول کنید
  • پاسخ اوسمار به مهم‌ترین سئوال علاقمندان فوتبال