Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز گذشته در بروکسل برگزار شد، بار دیگر بر استراتژی جدید این اتحادیه و ضرورت تقویت روابط با کشورهای آسیای مرکزی تأکید شد. ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آکی‌پرس، کشورهای عضو اتحادیه اروپا استراتژی جدیدی را در قبال آسیای مرکزی اتخاذ نموده‌اند که می‌گویند این سند در پی ایجاد یک «مشارکت قوی و پایدار» میان این بلوک سیاسی و کشورهای منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دیدار روز گذشته وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل در جمع‌بندی نشست خود پیرامون این استراتژی جدید، اظهار داشتند که «یک چارچوب سیاسی جدید برای مشارکت اتحادیه اروپا با کشورهای آسیای مرکزی در سال‌های پیش‌ِرو» فراهم خواهند آورد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین از «تقویت روابط» صورت‌گرفته میان اتحادیه و کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از زمان اتخاذ نخستین استراتژی اتحادیه در قبال آسیای مرکزی در سال 2007 استقبال کردند.

در سال 2016، قزاقستان نخستین جمهوری آسیای مرکزی بود که یک سند «موافقتنامه مشارکت و همکاری ارتقاءیافته (EPCA)» را با بروکسل به‌امضا رساند. این سند با هدف  تقویت گفت‌وگوهای سیاسی و ارتقاء مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری میان دو طرف، به‌امضا رسید.

اتحادیه اروپا هم‌اکنون در حال مذاکره و رایزنی در خصوص سندی مشابه با قرقیزستان و ازبکستان است.

شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در نشست مذکور بار دیگر تعهد به جمع‌بندی و اجرای موافقتنامه‌های مشارکت و همکاری ارتقاءیافته بر مبنای منافع متقابل مشترک و گسترده با کشورهای آسیای مرکزی تأکید کردند.

در این جمع‌بندی همچنین اظهار شده است که «ارتقاء و محافظت از حاکمیت قانون، آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر و... در یک فضای توانای جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر» می‌بایست یک هسته و محور در روابط بروکسل با کشورهای آسیای مرکزی باشد.

گفتنی است چندی پیش اتحادیه اروپا دومین استراتژی خود در قبال کشورهای آسیای مرکزی را به‌تصویب رساند. استراتژی نخست این اتحادیه در قبال آسیای مرکزی پیش از این در سال 2007 به‌تصویب رسیده بود.

نسخه جدید استراتژی اتحادیه اروپا برای توسعه روابط با آسیای مرکزیگزارش تسنیم| نگاهی به روابط اخیر آلمان و کشورهای آسیای مرکزیموگرینی: کشورهای آسیای مرکزی می‌توانند همراه اتحادیه اروپا به افغانستان کمک کنند

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اتحادیه اروپا آسیای میانه

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اتحادیه اروپا آسیای میانه اتحادیه اروپا آسیای میانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۹۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی لاوروف و امیرعبداللهیان درباره خدمه روس کشتی توقیف شده توسط ایران

وزرای خارجه ایران و روسیه درمورد تبعه روس که خدمه کشتی توقیف شده توسط ایران است، گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف» و حسین امیرعبداللهیان، وزرای خارجه ایران و روسیه در مورد سرنوشت تبعه روس که در کشتی توقیف شده توسط ایران حضور داشت تلفنی گفت‌وگو کردند.

سفارت روسیه در ایران نیز امروز اعلام کرد که خدمه روسی شناور توقیف شده اسرائیلی در بندرعباس با خانواده خود به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو کرد.

سفارت روسیه در ایران در صفحه اجتماعی خود نوشت: «بر اساس اعلام مقامات رسمی ایران، شناور دریایی «آریس» که یک شهروند روسی نیز جز خدمه آن است، به بندر عباس منتقل شده است.»

اخیراً شرکت مالک کشتی «ام. اس. سی» در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشتی در حال عبور از تنگه هرمز بود که توسط ایران توقیف شد.

در این بیانیه آمده است: خدمه کشتی توقیف شده ۲۵ نفر هستند و این افراد برای تضمین سلامتی خود و بازگرداندن کشتی با مقامات ذیربط در ارتباط هستند.

پیش‌تر یک رسانه آمریکایی خبر داد یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی در نزدیکی تنگه هرمز توقیف شده است.

ساعتی بعد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را توقیف کرده است.

منابع خبری گزارش داده‌اند که یک تبعه روس در میان خدمه این کشتی حضور دارد.

کد خبر 745170

دیگر خبرها

  • عکس/ دیدار وزرای خارجه ایران و اردن در نیویورک
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعا‌های اخیر سران اروپا و وزرای گروه هفت
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • نشست وزرای علوم سازمان شانگهای در مسکو با حضور ایران
  • روابط خارجی استان قزوین با کشورهای خارجی تقویت می شود
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا
  • همکاری راهبردی اتحادیه اروپا و ژاپن در بخش مواد پیشرفته آغاز شد
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • رایزنی لاوروف و امیرعبداللهیان درمورد خدمه روس کشتی توقیف شده توسط ایران
  • رایزنی لاوروف و امیرعبداللهیان درباره خدمه روس کشتی توقیف شده توسط ایران