Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز گفت: احداث کارخانه گچ در منطقه حفاظت شده دشت ارژن باعث شد آسیب جدی به جنگل سرسبز این دشت وارد شود.

فهیمه نیکجو، عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز(عضو جنبش عدالتخواه) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مناطق حفاظت شده ارژن و پریشان گفت: شش سال پیش شخص سرمایه دار بانفوذی، در دل جنگل، آن هم در وسط رودخانه خشک مجوز ۳ سال بهره برداری را دریافت کرد و کارخانه گچ احداث و مشغول به فعالیت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نیکجو مطرح کرد: عواقب این گودبرداری‌های وسیع و همچنین پوشیده شدن سراسر گیاهان به گچ، منجر به آسیب جدی به جنگل سرسبز دشت ارژن شد و پوشش متراکم آن منطقه را تا حد زیادی کاهش داد.

عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز تصریح کرد: جنگل سرسبز دشت ارژن در مجاورت روستا گاوکشک در حوالی کازرون قرار دارد. منطقه دشت برم که در زیر مجموعه زیست کره و کنوانسیون رامسر است و مشمول بند الف. موافقت نامه سال ۵۴ بوده و فعالیت معدنی در آن منطقه ممنوع می‌باشد. همچنین ماده۲ ضوابط زیست محیطی فعالیت‌های معدنی، انجام فعالیت‌های معدنی در مناطق مشمول بند الف. را کماکان ممنوع دانسته است.

وی در ادامه افزود: با استناد به همین قوانین و پیگیری‌های مردم آن منطقه و البته درایت مسئولین وقت، مسئولین مربوطه در رده‌های مختلف استانی و کشوری اذعان کردند که فعالیت این کارخانه باید متوقف شود.

نیکجو خاطرنشان کرد: ۳ سال قبل توسط خانم ابتکار، بهره برداری از معدن گچ در این منطقه به طور کامل متوقف شد و سرانجام مجوز صادره باطل و کارخانه تعطیل شد همچنین پیش از این نیز وزارت صنعت و معدن بهره برداری و گودبرداری از این معدن را به دلیل اینکه جزو منطقه حفاظتی زیست کره است ممنوع کرده بود.

عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز بیان کرد:، اما در کمال تعجب و تاسف تنها سه سال پس از این ماجرا و در اسفندماه ۹۷ این کارخانه و معدن گچ توسط همان بهره بردار و در یک منطقه با پوشش متراکم‌تر آن هم به مدت چهار سال از تهران مجوز فعالیت گرفته است!

وی افزود: در این مدت قانون که تغییری به خود ندیده؛ فعالیتی که انجام می‌شود نیز از همان نوع است البته با خسران محیط زیستی بیشتر. پس با این وضع در دوره جدید سازمان محیط زیست چه شرایطی تغییر کرده که قانون هم جلودار جنایت‌ها در حق محیط زیست و منابع ملی نیست؟!
نیکجو اظهار کرد: جالب اینجاست که یونسکو به مناطق تحت پوشش زیست کره بودجه اختصاص می‌دهد، اما با این روند تخریب زیست محیطی این بودجه دقیقا صرف چه چیزی میشود؟ و دیگر لزومی به اختصاص بودجه به این منطقه نمی‌باشد!

عضو شورای مرکزی مجمع آرمان دانشگاه شیراز در خاتمه تاکید کرد: مجمع آرمان دانشگاه شیراز از مدیرکل سازمان محیط زیست فارس خواستار شفاف سازی پیرامون چگونگی صدور این مجوز، هستیم و همچنین اهتمام کافی را به کار گرفته و هرچه سریعتر و در راستای اجرای قانون، دستور توقف این فعالیت مخرب را صادر، خسارت وارده جبران و این مجوز ابطال شود.

لازم به ذکر است،  ناحیه جنگلی ارژن پریشان شهرستان کازرون در استان فارس، منطقه‌ای حفاظت شده، جزو منابع ملی، که هرگونه بهره برداری و ساخت و ساز در آن اصطلاح غیرقانونی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تخریب محیط زیست شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۹۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه نوشهر دریاره گرمای هوا و احتمال آتش سوزی جنگل‌ها هشدار داد.


در این هشدار آمده است: با توجه به افزایش محسوس دما و شدت باد گرم در ارتفاعات از مسافران و گردشگران درخواست می‌شود از روشن کردن آتش در حاشیه جنگل‌ها و مراتع خودداری و حتی وارد منطقه جنگلی نشوند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران- منطقه نوشهر گفت: درخواست ما از شهروندان و طبیعت دوستان این است که نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در شرایط گرمای هوا را رعایت و از روشن کردن آتش، رها کردن سیگار، چوب کبریت و استفاده از هر وسیله قابل اشتعال دیگری در طبیعت خودداری کنند

سرهنگ محسن مرادی صادق از شهروندان خواست: با مشاهده آتش سوزی، مراتب را به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ها، محیط بانی، شورا‌های اسلامی شهر‌ها و روستا‌ها و دهیاری‌ها یا به شماره تلفن‌های رایگان امداد جنگل به شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند.


او از مسافران و گردشگران هم خواست بدلیل خشکی هوا از روشن کردن آتش خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • دستورات رئیس جمهور برای حل برخی مسائل اولویت‌دار استان سمنان
  • نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • آسیب وارده به کارخانه آب‌شیرین‌کن چابهار - کنارک برطرف شد
  • آسیب وارده به کارخانه آب‌شیرین‌کن چابهار - کنارک مرتفع شد
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید
  • افتتاح مرکز تصویربرداری پزشکی غرب فارس در کازرون
  • انتقاد استاندار گلستان از صدور مجوز برای تاسیس یا توسعه کارخانه ید در گلستان
  • شرکت ملی نفت صاحب کارخانه آسفالت می شود