Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@09:41:57 GMT

برنامه وزارت صنعت برای رونق تولید رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۰۹۵۵۳

برنامه وزارت صنعت برای رونق تولید رونمایی شد

به گزارش اقتصادآنلاین، وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تحقق رونق تولید در سالی که به تدبیر مقام معظم رهبری به سال رونق تولید نامگذاری شده است، اقدام به تدوین و اجرای 35 پروژه در 7 محور کرده است.

هدفگذاری 32 میلیارد دلاری صادراتی کالا و خدمات به کشورهای همسایه

توسعه صادرات غیر نفتی یکی از 7 محور تدوینی وزارت صمت در جهت تحقق رونق تولید و خود مشتمل بر 3 برنامه راهبردی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی کالا و خدمات به کشورهای همسایه با هدف 32 میلیارد دلار صادرات با افزایش 31.6 درصد به 15 کشور هدف شامل عراق، امـارات متحده عربی، تـرکیه، افغانستان، پاکستان، عـمان، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، کویت، قطر، ارمنستان، قزاقستان، بحرین و عربستان سعودی و همچنین 12 میلیارد دلار صادرات با افزایش 8.8 درصد به سایر کشورهای دارای اولویت شامل چین، هند و روسیه مهمترین این برنامه ها است.

در همین راستا توانمند سازی و توسعه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی با هدف افزایش صـادرات SMEها از طریق کنسرسیوم‌های صادراتی و 70 میلیون یورو صادرات غیر نفتی نیز در دستور کار به عنوان یکی دیگر از این سه برنامه قرار گرفته است.

همچنین گسترش قراردادهای تهاتری کالا – کالا برای مبادلات کالاهای وارداتی و صادراتی با هدف گسترش قراردادهای تهاتری کالا- کالا نیز برنامه دیگر در چارچوب محور توسعه صادرات غیر نفتی است.

محور دیگر برنامه‌های تدوین شده وزارت صمت، توسعه معادن و صنایع معدنی است که خود مشتمل بر 5 برنامه است. در این راستا، اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی با هدف برنامه ریزی جهت شناخت مزیتها و پتانسیلهای معدن و صنایع معدنی و توسعه به منظور ارتقای بخش معدن به جهت دستیابی به اقتصاد غیر نفتی در راستای اقتصاد مقاومتی 27 پروژه در قالب 66 سیاست دنبال و پیگیری می‌شود.

فعالسازی 150 معدن کوچک مقیاس

اجرای پروژه توسعه فعالیت‌های اکتشافی، اجرای پروژه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به تعداد 150 معدن با هدف فعالسازی معادن کوچک مقیاس، ایجاد اشتغال در بخش معدن و افزایش میزان استخراج مواد معدنی و تجهیز و نوسازی معادن کشور دیگر برنامه های تدوین شده در راستای این محور است.

همچنین اجرای پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی (فولاد، مس و آلومینیوم) با هدف تکمیل زنجیره ارزش فلزات در کشور و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از معدن تا محصولات پایین دستی آن نیز در دستور کار است.

اما وزارت صمت توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری را مشتمل بر 4 برنامه مختلف ، نیز به عنوان محور دیگر تدوین و برنامه ریزی کرده است.

در راستای این محور برنامه ویژه اجرای طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار با هدف طرح ملی تاپ و با هدف توانمند سازی، توسعه دانش بنیان بنگاه‌های صنعتی ، معدنی وتجاری موجود و ایجاد اشتغال پایدار در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای 100 پروژه برای ورود شرکت های دانش بنیان به صنعت

حمایت از رسوخ فناوری های ایجاد شده توسط شرکت های دانش بنیان به صنعت با همکاری تشکل های مرتبط (100 پروژه ) با هدف کاهش وابستگی به فناوری های خارجی در صنعت و ایجاد مراکز تحول دیجیتال در مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم با هدف آماده سازی جهت ورود به نسل چهارم انقلاب صنعتی نیز دو برنامه دیگر این محور است.

حمایت از ایجاد دانش فنی و فناوری تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه های توانمند کشور (20 مورد) ارتقای توانمندی های فناورانه و نوآورانه صنایع کشور در راستای رقابت پذیری آنها و دستیابی به توسعه اقتصادی، سودآوری مالی و افزایش رفاه ملی نیز به عنوان دیگر برنامه ها در دستور کار است.

گفتنی است، امسال در هیات دولت، چگونگی تحقق شعار رونق تولید با محوریت تولید بیشتر با کمیت بالاتر و کیفیت بهتر، مورد توجه قرار گرفته است.

نحوه اجرای این برنامه ها در چارچوب محور توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل در کنار شش محور دیگر به صورت منظم و مداوم مورد رصد و پایش قرار می گیرد و گزارش های تکمیلی به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: معدن و تجارت دلار بحرین عربستان سعودی روسیه صادرات غیرنفتی یورو معدن اقتصاد اقتصاد مقاومتی ایجاد اشتغال فلزات فناوری اشتغال صنعت انقلاب رقابت صادرات غیرنفتی وزارت صنعت معدن و تجارت تولید رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۰۹۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۹۰ طرح، دستاورد سند یزدنوین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت یزد در نشست شورای برنامه ریزی استان گفت: ما محور به محور در حوزه‌هایی که مزیت‌های اولویت دار استان شامل آب، اقتصاد دانش بنیان، گردشگری، ریلی صنایع وابسته، ماشین سازی، قطعه سازی و... بوده در حال کنترل و رفع موانع طرح‌های مرتبط هستیم.

اکرم فداکار افزود: برای حصول به اهداف کلان این طرح‌ها مصوبات بیشتری را لازم داشتیم که در شورای برنامه ریزی مطرح و بیش از ۴۰ مصوبه اخذ شد.

وی ادامه داد: نخبگان، صاحب نظران و دغدغه‌مندان به مسائل استان یزد می‌توانند با مراجعه به مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت واقع در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، نقطه نظرات خود را مطرح کرده و ما با افتخار پاسخگویشان خواهیم بود.

مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت یزد خاطرنشان کرد: امیدواریم در افق اولیه که برای سند یزدنوین پیش بینی شده است، بتوانیم خبر‌های خوبی را از طرح‌های شاخص برای مردم استان یزد داشته باشیم.

استاندار یزد هم در این نشست با اشاره به اهمیت سند تحولی یزدنوین در استان گفت: محور‌های آب، صنعت، معدن، گردشگری، فرهنگی و هنری، خانواده، محیط زیست و... تدوین شده است که اتفاقات خوبی رقم خورده، اما هنوز خیلی کار داریم تا یزد را به آن جایگاه و آن تراز موردنظر برسانیم.

مهران فاطمی با اشاره به ۲۰ محوری که قرار است در سال ۱۴۰۳ به طور خاص دنبال شود، اظهار داشت: مدیران استان موظف هستند فصلی یک بار به شهرستان‌های استان سفر کنند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنها قرار بگیرند.

دیگر خبرها

  • ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟
  • بخش تولید در کانون توجه دولت سیزدهم است
  • تشکیل وزارت معادن و فلزات آری یا نه؟
  • تولید فولاد مازاد کشور ۱۰ میلیون تن است
  • سرانه مصرف لبنیات به ۴۰ کیلو رسید
  • منشا بخشی از مشکلات تولید خارج از وزارت صنعت است
  • ۲۵ درصد سهم سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت است
  • اشتغال زایی، اولین آورده توسعه معادن کوچک برای اقتصاد
  • اجرای ۱۹۰ طرح، دستاورد سند یزدنوین
  • تعطیلی «جهش تولید» در وزارت صمت؟