Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:50:08 GMT

برای حفظ محیط زیست قوه قهریه پاسخگو نیست

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۰۳۰۸

برای حفظ محیط زیست قوه قهریه پاسخگو نیست

جمشید منصوری روز سه شنبه در نشست بررسی پرندگان مهاجر و تهدیدها در ساری با اشاره به اینکه تنها راه حفاظت از محیط زیست در کشور، ایجاد شوراهای حفاظت از محیط زیست است، گفت: حضور و شرکت مردم در حفاظت از محیط زیست، مساله‌ای است که سازمان ملل به دنبال آن است.

مولف کتاب‌های پرنده شناسی و پرندگان ایران اظهار کرد: منشا کلی حضور پرندگان از مناطق قطبی بوده اما با افزایش بارش برف و پوشیده شدن پوشش گیاهی، پرنده برای رهایی از مرگ، دست به مهاجرت می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعال محیط زیست با بیان اینکه پرندگان در زمان مهاجرت، هورمونی به نام بی‌قراری سفر، ترشح می‌کنند، تصریح کرد: چنانچه پرنده‌ای در زمان مهاجرت نتواند به این کار اقدام کند، این هورمون از بین رفته و پرنده با باقی ماندن در آن منطقه، می‌میرد.

وی با اشاره به اینکه برخی پرندگان، پروازهای طولانی دارند، ادامه داد: پرندگان با تغذیه و افزایش انرژی و چربی، نیاز خود برای زمان پرواز طولانی را تامین می‌کنند.

منصوری با تاکید بر اهمیت پیدا کردن مسیر مهاجرت، خاطرنشان کرد: جهت‌یابی در پرندگان مساله‌ای غریزی است.

وی با بیان اینکه پرندگان در مسیر حرکت، مشکلات طبیعی و مشکلاتی از سوی انسان ها را تحمل می کنند، اظهار کرد: بیماری هم عامل دیگر از بین رفتن پرندگان در زمان مهاجرت است.

منصوری با اشاره به اینکه انسان بیشترین تخریب را به محیط زیست وارد می کند، افزود: منافع شخصی باعث این حجم از تخریب به محیط زیست است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه سموم از دیگر تهدیدهای پرندگان است که از طریق انسان، وارد طبیعت شده و پرندگان از آن استفاده می‌کنند، گفت: آلودگی های صنعتی و پلاستیک‌ها دیگر عامل تهدید پرندگان است.

منصوری گفت: نخستین پلاستیک که در جهان تولید شده هنوز از بین نرفته و این پلاستیک‌ها آسیب بزرگی برای پرندگان است چرا که پرندگان به مواد پلاستیکی رنگی، علاقه‌مند هستند و اینها را از محل دپوی زباله پیدا کرده و می‌خورند که در نهایت باعث مرگ آنها می‌شود.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه در کشور ما شکار به عنوان شغل محسوب می شود، تصریح کرد: این مساله ای بغرنج است که شکار در زمان ورود پرندگان‌مهاجر، افزایش می یابد و البته سازمان محیط زیست هم برای شکار، مجوز می‌فروشد.

وی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته، سالانه حدود هفت میلیون پرنده مهاجر وارد کشور می‌شد و حدود سه میلیون پرنده برمی‌گشت، گفت: اکنون حدود سه میلیون پرنده وارد کشور می‌شود و عنوان نشده چه تعداد از این پرندگان، دوباره مهاجرت می‌کنند.

/ ‏۱۸۹۹/‏۹۹۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست پرندگان مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۰۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان رهایی صدها پرنده کمیاب زینتی و میمون از دست قاچاقچیان در مرزهای استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سردار شجاعی، اظهار داشت: ماموران همیشه مرزبانی استان در پی کسب خبری مبنی بر قاچاق پرندگان زینتی در سطح حوزه استحفاظی، بلافاصله بررسی دقیق موضوع و شناسایی قاچاقچی را در دستور کار قرار دادند.

فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان گفت: مأموران مرزبانی با هدایت عملیاتی و پشتیبانی در مسیر‌های احتمالی تردد قاچاقچیان به اجرای کمین هدفمند پرداختند و قاچاقچیان را که در حال انتقال محموله قاچاق به داخل کشور بودند، مشاهده کردند.

وی ادامه داد: قاچاقچیان پرنده‌های زینتی که قصد داشتند محموله خود را وارد کشور کنند، با مشاهده مأموران اقدام به تیراندازی سمت مرزداران کردند که مأموران نیز بلافاصله با اتخاذ موضع و تاکتیک عملیاتی مناسب اقدام مقابله‌ای انجام دادند و به علت حجم زیاد آتش مرزداران، قاچاقچیان تاب مقابله نداشتند و عرصه را بر خود تنگ دیدند و با رها کردن محموله از محل متواری شدند.

شجاعی افزود: مأموران مرزبانی سیستان و بلوچستان اعزام شده به محل در یک عملیات غافلگیرانه و ضربتی موفق به کشف 224 قطعه پرنده زینتی از نوع عروس هلندی و مرغ مینا و 32 میمون شدند.

فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان گفت: کارشناسان ارزش پرنده‌های کشف شده را بیش از 16 میلیارد ریال برآورد کردند که پس از تکمیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع ذیصلاح شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رهایی پرندگان کمیاب زینتی از دست قاچاقچیان در مرزهای سیستان و بلوچستان
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تلف شدن ۴۰ پرنده سبز قبا به دلیل تخلف کندوداران
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر
  • دشتی پر از شاهین‌های شکاری در تهران / شکارچیان در کمین و سازمان محیط زیست بی‌خبر / احتمالا بخشی از تجارت غیرقانونی شاهین از این‌جا آغاز می‌شود (فیلم)