Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@01:07:59 GMT

ایران رتبه اول جهان را در پیوند کبد دارد

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۱۴۱۳

ایران رتبه اول جهان را در پیوند کبد دارد

 مجله پیوند

به گزارش ایسنا، مهدی شادنوش در نخستین کنگره ملی اهدای عضو که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در حال حاضر ایران رتبه اول جهان را در پیوند کبد دارد. این پیوندهای کبد به یک مرکز با ۷۰۰ پیوند در سال مربوط به مرکز ابن سینای شیراز و رتبه بعدی در زمینه پیوند کبد مربوط به بیمارستانی در ایالات متحده با ۴۰۰ پیوند در سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: وقتی حضرت امام (ره) به این نتیجه رسیدند که اهدای عضو اهمیت زیادی برای نجات جان بیماران دارد، فتوای استفاده از اعضای افراد مرگ مغزی برای بیماران پیوند را صادر کردند، اما ۱۱ سال طول کشید تا مراجع قانونی و نظام بروکراسی این ضرورت را درک کنند. در نتیجه باید طوری عمل کنیم که آیندگان ما را مذمت نکنند که سرعت کارمان پایین بوده و اقدامات سازنده‌ای انجام ندادیم.

وی ادامه داد: البته اقدامات خوبی در زمینه فرهنگ‌سازی اهدای عضو از مرگ مغزی انجام شده و شاهد رشد ۶۰ برابری در این مورد هستیم، اما باید توجه کرد که بسیاری از این پیشرفت‌ها به دلیل برنامه ریزی سیستماتیک در کشور نبوده و حاصل تلاش و فداکاری دست اندرکاران حوزه اهدای عضو است. در مقابل، سرعت رشد کشورهای جهان در اهدای عضو غیرقابل تصور است.

شادنوش گفت: کشور چین با اینکه موضوع اهدای عضو را بسیار دیرتر آغاز کرد با برنامه ریزی دقیق و فرهنگ سازی مناسب، با رشد ۱۷۰ برابری در حوزه اهدای عضو طی ۱۰ سال گذشته روبه رو است و این موضوع نشان می‌دهد ایران اگرچه در حال افزایش آمار اهدای عضو بوده و موفقیت‌های بسیار زیادی هم کسب کرده، اما سرعت رشد جهانی و فرهنگ سازی اهدای عضو در ملل مختلف به گونه‌ای است که در سال‌های اخیر رتبه‌های جهانی ایرانی را دچار تنزل می‌کند.

کار گروهی، لازمه پیشرفت در اهدای عضو

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: لازمه پیشرفت در حوزه اهدای عضو، کار گروهی و همدلانه در سراسر کشور است. با کار گروهی می‌توانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کرده و هماهنگ با سرعت رشد جهانی پیش رویم. البته میدان بازی برای ما و سایر کشورها یکسان نیست و با وجود موانع و ظلم‌هایی که به کشور ما می‌شود، ضرورت دارد بر نیروهای مانع، غالب شویم و زمینه‌های مناسب را مهیا کرده و بعد امکان رشد را فراهم کنیم. در حال حاضر با روش‌های سنتی گذشته نمی‌توان حوزه سلامت را مدیریت کرد.

انجام ۲۰ هزار دیالیز در هفته برای ۳۲ هزار بیمار دیالیزی

وی اظهار داشت: وجود ۳۲ هزار بیمار دیالیزی در کشور این ضرورت را ایجاد می‌کند که در هفته، ۲۰ هزار دیالیز انجام شود که هر بار ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد. از طرفی اشکالاتی که در زمینه پیشگیری و سبک زندگی در کشور ما وجود دارد نیز نیاز به پیوند عضو را در کشور روز به روز افزایش می‌دهد. گرچه لازم است در زمینه پیشگیری هم اصلاحاتی انجام شود و تاکنون نیز گام‌هایی موثری برداشته شده، اما باز هم با چنین حجمی از لیست انتظار مواجهیم و چنین وضعیت بغرنجی را در مورد بیماران چشم انتظار برای یافتن عضو مناسب شاهدیم.

جایگاه ایران در اهدای عضو

شادنوش گفت: وزارت بهداشت در تلاش است زیرساخت‌های مناسب‌تری را برای توسعه فرهنگ اهدای عضو مهیا کند. در سال‌های اخیر رتبه ایران در اهدای عضو بین رتبه ۲۰ تا ۲۳ جهانی بوده است. با این رتبه در منطقه رقیبی نداریم و اقدامات با سرعت مطلوبی پیش می‌رود و این موضوع افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

انجام بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است. ۶۰ درصد از پیوندهای کلیه، از بیمار مرگ مغزی بوده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: یکی از روش‌های جدید در پیوند کلیه، روش میکرولاپاروسکوپی است که در آن، عضو اهدایی فرد بدون بر جای ماندن اثری از جراحی، خارج شده و اثری از جراحی باقی نمی‌ماند. مبدع این روش ایران بوده و در حال حاضر در سایر کشورها انجام می‌شود.

کد خبر 444570

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پیوند اعضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۱۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه اعلام کرد که هزینه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۲۳ برای نهمین بار متوالی به بالاترین میزان خود رسیده است و این رقم از هزینه‌های سال قبل بیشتر شده است.

براساس گزارش القدس العری، گزارش جدید منتشر شده توسط سیپری، هزینه‌های نظامی تعدیل شده بر اساس تورم در سال ۲۰۲۳ با ۶.۸ درصد افزایش به ۲.۴۴ تریلیون دلار در مقایسه با ۲.۲۴ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این موسسه گفت این بزرگترین افزایش سالانه از سال ۲۰۰۹ است

این گزارش نشان داد که ده کشور اول هزینه‌های نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند. جنگ روسیه و اوکراین نیز عامل این افزایش بی سابقه است. لورنزو اسکارازاتو، محقق موسسه سیپری گفت: تمام مناطقی که ما بررسی کردیم افزایش هزینه نظامی داشته اند. این به ما چشم اندازی از جهانی می‌دهد که احساس امنیت کمتری می‌کند و ممکن است به جای ابزار‌های دیپلماتیک به امنیت سخت متوسل شود.

اسکارازاتو ادامه داد: کشور‌ها تنش و بی‌ثباتی را احساس می‌کنند و بنابراین به جای پیروی از روش‌های دیپلماتیک، به امنیت شدید متوسل می‌شوند، بنابراین بیشتر در هزینه‌های نظامی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

آمریکا با ۹۱۶ میلیارد دلار همچنان در صدر فهرست هزینه‌های نظامی قرار دارد. این کشور به تنهایی بیش از یک سوم یا ۳۷ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را تشکیل می‌دهد، تقریباً سه برابر هزینه‌های چین که در رتبه دوم قرار دارد.

چین حدود ۲۹۶ میلیارد دلار برای ارتش هزینه کرد که نشان دهنده ۱۲ درصد هزینه‌های جهانی است که نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است. هر دو کشور با هم حدود نیمی از هزینه‌های جهانی را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده اند

بر اساس این گزارش، در مجموع کشور‌هایی که در هفت رتبه اول قرار دارند مانند روسیه که از سال ۲۰۲۲ در جایگاه سوم قرار دارد و پس از آن هند و عربستان سعودی قرار گرفتند، ثابت هستند.

آلمان بار دیگر در رتبه هفتم در میان کشور‌هایی که بیشترین هزینه را به خرج می‌دهند، پس از انگلیس قرار گرفت. اسکارازاتو در همین راستا گفت که آلمان اغلب به دلیل نرسیدن به هدف تولید ناخالص داخلی ۲ درصدی ناتو مورد انتقاد قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • گردهمایی هماهنگ‌کنندگان اهدای عضو کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • رتبه نخست ایران در پیوند کلیه در خاورمیانه
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • کالبدشکافی یک پیوند نامبارک
  • زندگی دوباره ۴ بیمار با اهدای عضو در مشهد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان یزد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ رتبه ایران و افغانستان چند است؟
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید