Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@22:32:24 GMT

زهکشی اراضی سبب افزایش ۲۵ درصد کشت برنج می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۱۴۸۲

زهکشی اراضی سبب افزایش ۲۵ درصد کشت برنج می شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی مراد اکبری سه شنبه شب در جلسه طرح جامع اصلاح ساختار زهکشی اراضی کشاورزی مازندران با بیان اینکه استان‌های مازندران و گیلان دارای مساحتی بیشتر از کشور هلند است گفت: کشور هلند سال قبل ۸۰ میلیون یورو صادرات محصولات کشاورزی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در کشور هلند خام فروشی محصولات صورت نمی‌گیرد تصریح کرد: مازندران و گیلان دارای ظرفیت‌های زیادی است و باید به صادرات و فرآوری محصولات توجه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به نظر من استان‌های شمالی بویژه مازندران و گیلان، در زیرپوشش سبز آن دارای محرومیت زیادی است و مردم آن ثروتمند نیستند.

اکبری یادآورشد: سرانه بهره برداری مزارع در استان هفت دهم هکتار است و این میزان نمی‌تواند تولید ثروت داشته باشد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در کشور هند در قالب زنجیره قوی و منسجم با صنایع قوی برای کشاورز درآمدزایی می‌شود و باید در مازندران و گیلان در این زمینه برنامه ریزی کرد.

وی با این پرسش که چرا زهکشی مزارع به نتیجه نرسیده است عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که زهکشی اراضی تاکنون نتیجه و بازخوردی نداشته است و باید هرچه سریع‌تر مطالعات را جمع و تحلیل اقتصادی قوی با عدد و رقم داشته باشیم.

اکبری با عنوان اینکه در مازندران و گیلان با توجه به بارندگی فراوان می‌توانیم سالانه ۴۰۰ هزار تن کلزا کشت کنیم گفت: همچنین با زهکشی اراضی می‌توان ۲۵ تا ۳۰ درصد تولید برنج را افزایش داد که دارای توجیه اقتصادی باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خاک‌های مازندران به دلیل کشت برنج در تابستان و ماندابی بودن در فصل زمستان به مرور زمان دچار مشکل خواهد شد و ساختمان خاک دچار فرسایش می‌شود.

وی افزود: اگر پروژه زهکشی دارای مشاور قوی باشد یکی از ارزان‌ترین و بهترین پروژه‌های آب و خاک در بخش کشاورزی خواهد بود و اکنون در کشور حداقل استحصال آب زیرزمینی لیتری ۱,۳۰۰ تومان هزینه دارد از اینرو باید پروژه زهکشی مزارع را به سرانجام رسانیم.

کد خبر 4644717

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی شالیزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۱۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشاکاری 10 درصد شالیزارهای فریدونکنار

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،حمیدرضا معماریان گفت: تاکنون 600 هکتار اراضی شالیزاری شهرستان فریدونکنار نشاکاری شد.

 

وی با اشاره به اینکه 606 هکتار از 6 هزار و 500 هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان نشاکاری شد، افزود: این میزان معادل 1۰ درصد اراضی شالیزاری این شهرستان است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار با اشاره به اینکه خزانه گیری در شالیزارهای این شهرستان به پایان رسید، تصریح کرد: شالیکاران باید با توجه به شرایط آب و هوایی نسبت به هوا دهی خزانه‌ها توجه داشته باشند تا خزانه‌ها دچار مشکل نشوند.

 

معماریان با بیان اینکه برنج  شهرستان فریدونکنار دارای با کیفیت ترین برنج در سطح  کشور است، گفت:  ارقام کشت شده در این شهرستان از نوع ارقام کیفی محلی، هاشمی و طارم هاشمی بی دم است.

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران
  • گندم‌کاران از کمباین‌های دارای معاینه فنی استفاده کنند
  • بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است
  • کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند
  • با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود
  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • میانگین اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی کشور ۵۱ درصد است
  • نخستین نشاء برنج در مازندران
  • آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج
  • نشاکاری 10 درصد شالیزارهای فریدونکنار