Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-18@22:56:33 GMT

اسباب‌بازی‌های آینده‌ساز

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۱۵۴۸

اسباب‌بازی‌های آینده‌ساز

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، اسباب‌بازی‌ها عنصری هویت‌بخش محسوب می‌شوند که در ساخت شخصیت کودکان و تاثیر به‌سزایی در رشد ذهنی و هویتی آنها دارند. به همین خاطر است که تولید اسباب‌بازی در جهان جدی گرفته می‌شود. حتی در مرور خاطرات کودکان نیز نقش اسباب‌بازی‌ها بسیار پررنگ است و در مرور خاطرات بزرگسالان نیز حضور اسباب‌بازی‌ها پررنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌ها است حوزه اسباب‌بازی در کشور حوزه رها شده‌ای است و متولی درستی برای پاسخ دادن به این نیاز ضروری کودکان و نوجوانان وجود ندارد. این بی‌متولی بودن سبب شد کسی نیز در این زمینه پاسخگو نباشد. به همین خاطر فرصت مناسب بود تا بازار برای اسباب‌بازی چینی و بی‌کیفیت فراهم شود و عده‌ای سودجو نیز با استفاده از موقعیت پیش آمده دست به ماهی گرفتن از آب گل آلود بازار اسباب بازی در کشور بزنند.

چند سالی است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نهاد فعال در حوزه کودکان و نوجوانان وارد این فضا شده و دست به برنامه‌ریزی و حمایت از تولدکنندگان اسباب بازی ایرانی زده است. اتفاقی که زمینه دلگرمی تولیدکنندگان ایرانی را فراهم کرده و باید منتظر ماند تا این حمایت‌ها در زمینه اجرا و تولید نیز به ثمر بنشیند.

از آنجا که اسباب‌بازی به عنوان ابزار هویت‌بخش در دوره کودکی محسوب می‌شود و کودکان با آنها هویت دوران بزرگسالی خود را باز می‌یابند، اهمیت دارد که با برنامه‌ریزی و حمایت از تولیدکنندگانی که پشتوانه علمی و پژوهشی دارند زمینه تولید اسباب‌بازی بومی متناسب با هویت جمعی کودکان ایرانی فراهم شود. از آنجا که فرهنگ‌پذیری از کودکی صورت می‌گیرد، اسباب‌بازی‌ها نیز به عنوان ابزارهای انتقال فرهنگی معرفی می‌شوند و به همین خاطر جایگاه بلندی در ساخت فرهنگی جامعه دارند.

محسن حموله، مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری در مراسم پایانی دومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی معتقد است: «جریان تولید اسباب‌بازی با هویت ایرانی در کشور باید سال به سال افزایش یابد.» هرچند مخاطب این بایدها روشن نیست ولی کانون گام‌های خوبی طی این مدت در این زمینه برداشته که باید انتظار به ثمر نشستن آنها را کشید.

حموله در این مراسم با تاکید بر اینکه اسباب‌بازی‌ها حاوی پیام‌هایی هستند، گفت: «این‌که از طریق اسباب‌بازی چه پیامی به کودک منتقل شود، میزان مفید یا مخرب بودن اسباب‌بازی را تعیین می‌کند.»

در واقع بر این نکته اغلب دست‌اندکاران حوزه کودکی اجماع دارند، ولی اقدامی برای عملیاتی کردن این مسئله صورت نمی‌گیرد و شاهد جولان اسباب‌بازی‌های مخرب در بازار هستیم. البته باید توضیح دادکه وقتی حرف از مخرب بودن یک اسباب‌بازی می‌شود با توجه به شرایط فرهنگی و بومی کشورمان است و ممکن همین اسباب‌بازی در نقطه دیگری از جهان مخرب به‌شمار نرود.

انتقال فرهنگی شاید مهمترین دستاوردی باشد که از طریق اسباب‌بازی‌ها به آن می‌رسیم و نباید فراموش کرد که یک اسباب‌بازی می‌تواند ضریب نفوذ بسیاری در عادات و آداب کودکانی که قرار است در آینده نقش‌آفرین امور اجتماعی باشند، داشته باشد. کسب سود اقتصادی در مسئله تولید اسباب‌بازی نباید فراموش شود اما به معنای این نباشد که برای کسب سود و منفعت اقتصادی خرده‌فرهنگ‌های بومی را از بین ببریم تا بتوانیم به سود یا نفعی دست پیدا کنیم. از این رو گاهی یک تصمیم اشتباه یا سرمایه‌گذاری غلط می‌تواند مسیر انتقال فرهنگی را از بین ببرد.

فارس

انتهای پیام/

20 / 20 اسباب‌بازی‌ها اسباب‌بازی‌های آینده‌ساز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نهاد فعال در حوزه کودکان و نوجوانان محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اسباب بازی ها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۱۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «فلسفه عشق؛ در گذشته، حال و آینده» نوشته آندره گراله، ناتاشامک کیور، جو ساندرز به‌تازگی با ترجمه تورج الله وردی توسط موسسه فرهنگی دکسا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

«فلسفه عشق؛ در گذشته، حال و آینده» یک‌مجموعه‌مقاله درباره فلسفه عشق است و ۳ بخش اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «گذشته»، «حال»‌ و «آینده». در بخش اول، نویسندگان مقالات به تاریخ اندیشه فلسفی درباره عشق و آن‌چه می‌توان از آن فرا گرفت پرداخته‌اند. در مقالات بخش دوم، به درک فعلی از عشق و شیوه‌های رایج عشق‌ورزی پرداخته شده و چگونگی تغییر عشق در طول زمان، روند عاشق‌شدن، بُعد اروتیک عشق رمانتیک و تفسیر جدیدی از عشق بزرگ والدین به فرزند بررسی شده‌اند. بخش سوم هم دربرگیرنده مقالاتی درباره مفهوم عشق در آینده است.

نشست نقد و بررسی این‌کتاب با حضور میلاد حسینیان ناشر کتاب و آرش حیدری دکتری جامعه شناسی فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و فرهنگ همراه است.

این‌برنامه فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین از ساعت ۱۸ در شهر کتاب مرکزی واقع در خیابان شریعتی، نبش کوچه کلاته برگزار می‌شود.

کد خبر 6079604 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان
  • وجود ۳۷۰ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه
  • اسباب بازی نیست! (عکس)
  • نماینده مردم اصفهان: از نظرات نخبگان استفاده خواهیم کرد
  • نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • صنعت اسباب بازی، مسئله جدی دانشگاه‌های جهان
  • «فلسفه عشق» نقد و بررسی می‌شود
  • آینده‌ای درخشان از آن فرزندان شماست!
  • ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان