Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@22:13:41 GMT

چرا حضرت عبدالعظیم (ع)، سیدالکریم نامیده شد؟

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۲۶۴۴

چرا حضرت عبدالعظیم (ع)، سیدالکریم نامیده شد؟

حجت‌الاسلام ریاضت به علت ملقّب شدن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به عنوان «سیدالکریم» اشاره کرد. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۱ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، چهارشنبه 29 خرداد و 15 شوّال مصادف با سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است. عبدالعظیم (ع) فرزند عبدالله بن علی از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) است، نسبش با چهار واسطه به آن حضرت می‌رسد و به همین جهت به «حسنی» لقب گرفت، مادر ایشان فاطمه دختر عقبه بن قیس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن حضرت از جمله شخصیت‌هایی است که تاکنون به مطالعه ابعاد علمی و معنوی او پرداخته نشده است و همین امر می‌طلبد تا در شناختن و شناساندن کسی که امام (ع) زیارتش را معادل زیارت امام حسین (ع) می‌داند، توجه و همت بیشتری داشته باشیم. شاید یکی از نکاتی که برای خیلی‌ها درباره آن حضرت مطرح است، این است که واقعاً چرا آن حضرت اینقدر نزد ائمه (ع) از جایگاه والایی برخوردار است، طوری که ثواب زیارت او برابر با ثواب زیارت امام حسین (ع) در کربلاست «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا».

حجت‌الاسلام محمود ریاضت محقق و کارشناس علوم دینی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم با اشاره به فرا رسیدن سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: امام حسن مجتبی (ع) در میان اهل بیت (ع) که همگی کریم هستند، ملقّب به کریم اهل بیت (ع) هستند، فرزندان آن حضرت نیز ملقّب به کریم هستند ما اینطور می‌گوییم: کریم بن کریم. به عبارت دیگر به طور کلی به تمام سادات بنی الحسن کریم اطلاق می‌شود.

وی افزود: یکی از بزرگان سادات بنی الحسن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است، این بزرگوار رهبری شیعیان را در زمان حیاتش بر عهده داشت و علیه خلفای بنی‌عباس رفتار می‌کرد. متوکل عباسی ملعون بیش از 18 مرتبه قبر مطهر حضرت سیدالشهداء (ع) و اصحاب امام حسین (ع) را تخریب کرد، می‌خواستند با گاوآهن زمین را شخم بزنند و جلو بروند اما وقتی به حائر قبر امام حسین (ع) که نزدیک می‌شد نمی‌توانست کارش را ادامه دهد.

حجت‌الاسلام ریاضت خاطرنشان کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با رهبری سادات شیعه به ویژه سادات بنی الحسن هر هجده باری که متوکل دستور تخریب قبر مطهر امام حسین و شهدای کربلا را داد، بلافاصله درصدد احیا، مرمّت و بازسازی بارگاه امام حسین (ع) برآمد. به خاطر این مبارزه و پیگیری حضرت عبدالعظیم (ع) و رهبری سادات در زمان خودشان ملقّب به سیدالکریم یعنی آقا و سرور نوادگان امام حسن مجتبی (ع) شد.

خسارت فرهنگی نتیجه برخورد عجیب آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با مستندسازانتأکید آیت‌الله ری‌شهری بر لزوم ایجاد ستاد بحران در آستان حضرت عبدالعظیم(ع)ماجرای هدیه سکه‌های طلا برای ساخت بارگاه جدید سیدالکریم/ضریح حضرت عبدالعظیم(ع) به ضریح امام حسین(ع) شبیه شدطراحی هنرمندان کشور برای ضریح جدید حضرت عبدالعظیم (ع)

 

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT3 واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام اهل بیت علیهم السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۲۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد

همزمان با ایام رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) پرچم گنبد منور حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به نشانه ایام سوگواری تعویض شد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074083 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد
  • تعویض پرچم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) + فیلم
  • سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • (تصاویر) مراسم تعویض پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • در سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود