Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ایتارتاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه از تصمیم ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام دفاع کرد و از همه طرف‌ها خواست به تعهدات خود در این توافق عمل کنند.

ریابکوف گفت که مسکو یأس طرف ایرانی از عدم توجه مناسب به درخواست‌های فوری این کشور در خصوص برجام را درک می‌کند و با آن هم‌نظر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او یادآوری کرد که ایران به تمامی تعهداتش پایبند مانده و حتی در حال حاضر از لحاظ فنی محدودیت‌های مشخص‌شده در توافق هسته‌ای را رعایت کرده است.

ریابکوف گفت: «اینکه واشنگتن بالاخره به یاد آورده که قوانین بین‌المللی وجود دارند خودش تحول مثبتی است. حالا باید ببینیم چه کسی واقعاً این قوانین را نقض کرده است. برای ما روشن است که همکاران آمریکایی ما ضربه‌ای ویرانگر به یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های دیپلماتیک وارد کرده و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و ماده ۲۵ منشور سازمان ملل متحد تمامی تعهداتشان را نقض کرده‌اند. آمریکا با انجام این کار خودش را خارج از جامعه بین‌المللی قرار داده و قوانین بین‌الملل را نادیده گرفته است.»

معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش تهدید‌های دولت آمریکا مبنی بر تحریم سایر طرف‌ها بابت همکاری با ایران در چارچوب برجام که به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده است را خلاف عقل سلیم توصیف کرد.

ریابکوف گفت: «آمریکا بایستی طبق قوانین بین‌المللی فوراً تمامی تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را آغاز کند، تمامی تحریم‌های احیاشده علیه ایران را بردارد و از مانع‌تراشی در اجرای توافقات توسط سایر کشور‌ها پرهیز کند.»

وی اضافه کرد: «تهدید‌های آمریکا مبنی بر تحریم دیگران به دلیل اجرای قطعنامه شورای امنیت اسزمان ملل متحد خلاف عقل سلیم هستند. از همکاران آمریکایی‌مان می‌خواهیم بررسی کنند اقدامات کدام کشور باج‌خواهی محسوب می‌شود.»

دیپلمات ارشد روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش از همه طرف‌ها از جمله ایران خواست از برداشتن گام‌هایی که به پیچیده‌تر شدن وضعیت موجود بر سر برجام منجر می‌شود خودداری کنند. وی گفت: «ما از همه طرف‌ها از جمله ایران می‌خواهیم از برداشتن گام‌هایی با هدف پیچیده‌تر کردن بیشتر اوضاع خودداری کرده و به یافتن راه‌هایی برای ثبات بخشیدن به اجرای برجام کمک کنند.»

ریابکوف از جامعه بین‌المللی به ویژه طرف‌های باقی‌مانده در برجام خواست دوراندیشی سیاسی نشان دهند و در جهت دستیابی به اهداف این توافق حرکت کنند.»

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: روسیه آمریکا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است

رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر هدف تحریم‌های گوناگون واشنگتن قرار دارد، گزارش داد آمریکا برای وضع تحریم‌های تازه علیه تهران به مشکل خورده و گزینه‌های محدودی دارد که آن‌ها هم تبعات زیان‌باری برای کاخ سفید به دنبال خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، دستیاران «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سعی دارند در واکنش به حمله ایران به رژیم صهیونیستی تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه تهران وضع کنند، اما کارشناسان بر این باورند که کاخ سفید برای دستیابی به این هدف تنها چند راه محدود دارد که به درگیری با چین یا افزایش بهای نفت منجر نشود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد یک‌شنبه از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق خبر داد و اعلام کرد ایران ده‌ها فروند موشک و پهپاد را به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. این حمله در واکنش به حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در سوریه صورت گرفت که به شهادت هفت تن از مستشاران نظامی ایران منجر شده بود.

آمریکا و متحدانش اعلام کرده‌اند از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نمی‌کنند، اما قصد دارند با وضع تحریم‌های اقتصادی و دیپلماتیک، ایران را «منزوی» کرده و فشارهایی را بر تهران تحمیل کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی با اشاره به اینکه ایران همین حالا هم یکی از تحریم‌شده‌ترین کشورهای جهان است، بسط‌دادن تحریم‌ها به خریداران نفت ایران در چین را یکی از گزینه‌های محدود دولت آمریکا برای تحریم مضاعف ایران دانست.

این در حالی است که وزیر خزانه‌داری آمریکا و دیگر مقامات دولت بایدن در ماه‌های گذاشته در سفرهای متعدد به چین سعی داشته‌اند روابط میان واشنگتن و پکن را بهبود بخشند. حال در صورت تحریم روابط نفتی ایران و چین، احتمال دارد خشم پکن برانگیخته شده و تمام رشته‌های کاخ سفید برای احیای روابط با چین پنبه شود. از سوی دیگر، تحریم فروش نفت ایران به چین می‌تواند موجب افزایش بهای نفت جهانی شود و این در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، برای کاخ سفید خوشایند نیست.

بااین‌حال، مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند اگر واشنگتن می‌خواهد درآمدهای نفتی ایران را قطع کرده یا به میزان محسوسی کاهش دهد، راهی جز تحریم شرکت‌های چینی ندارد. «باب مک‌نالی» رئیس یک شرکت مشاوره در حوزه انرژی گفت تحریم بانک‌های چین به دلیل تسهیل خرید نفت از ایران می‌تواند تولیدات نفتی در جهان را ۱.۵ میلیون بشکه کاهش دهد. این امر ممکن است بهای هر بشکه نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار افزایش دهد و این برای دولت بایدن یک کابوس خواهد بود.

این تحلیلگر گفت: «بایدن نمی‌تواند از پس تبعات تحریم نفت ایران برآید. شاید آن‌ها چند اقدام نمادین انجام داده و چند شرکت را تحت‌فشار بگذارند، اما احتمالا فراتر از این نخواهند رفت.»

مدیرعامل یک اندیشکده متمرکز بر امور بین‌الملل و دیپلماسی اقتصادی در انگلیس به واشنگتن‌پست گفت: «ما اساسا از نوامبر ۲۰۱۸ حداکثر فشار را بر ایران وارد آورده‌ایم و کار بیشتری نمی‌توان انجام داد. این واقعا مشکل فشار حداکثری است؛ اینکه شما در موقعیتی قرار می‌گیرید که ناگهان آنچه فکر می‌کردید تنها به سیاست ایران مربوط می‌شود، دیگر فقط به ایران محدود نخواهد شد.»

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تصویب قانون «تحریم مقام‌های ایرانی مرتبط با بازداشت شهروندان آمریکایی» راشاتودی: تحریم ایران بنزین آمریکا را 60 درصد گران کرد

دیگر خبرها

  • تحریم های هماهنگ آمریکا و انگلیس علیه ایران اعلام شد
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • روسیه تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس را غیرقانونی خواند
  • تهدید آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توسط سخنگوی نیروهای مسلح ایران
  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت