Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@15:13:05 GMT

حضور بیش از 1500 کتابدار در جشنواره قصه‌گویی

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۳۰۹۷

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هزار و۵۵۶ کتابدار از سراسر کشور در ۸ مرحله به رقابت پرداختند، تصریح کرد: اولین دوره در استان گیلان، بندر انزلی و خراسان رضوی در اسفند ماه برگزار شد که قرار بود اختتامیه در فروردین ماه برگزار شود ولی به‌دلیل سیل اخیر متوقف شد. به گزارش بلاغ، هادی آشتیانی در اختتامیه جشنواره ملی قصه گویی که در پلاژ بهزیستی جاده دریا شهرستان ساری برگزار شد، اظهار کرد: یکی از راه‌های جذب کودکان آشنایی با فرهنگ کتاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جهت افزایش شور و نشاط و آگاهی اعضای خود و مخاطبین، ب‌خصوص کودکان و نوجوانان و تشویق کتابداران در حوزه ترویج کتابخوانی از دی ماه ۹۷ اولین جشنواره قصه گویی در سراسر کشور برگزار شد.

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هزار و۵۵۶ کتابدار از سراسر کشور در ۸ مرحله به رقابت پرداختند، تصریح کرد: اولین دوره در استان گیلان، بندر انزلی و خراسان رضوی در اسفند ماه برگزار شد که قرار بود اختتامیه در فروردین ماه برگزار شود ولی به‌دلیل سیل اخیر متوقف شد.

آشتیانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اختتامیه این جشنواره در دور نهایی مسابقات در شهر ساری استان مازندران در حال برگزاری است.

این مسوول بیان کرد: از اواخر سال 96 آموزش قصه گویی را برای کتابداران شروع کرده و اساتید ثابتی از تهران اعزام شدند که آموزش را در دوره دو و سه روزه برگزار می‌کردند.

وی افزود: بعد از پایان این دوره‌ها بنا شد که در فضای اینکار اتفاق موثری بیفتد، ضمن اینکه در حوزه کودک و نوجوان سعی کردیم فعالیت‌ها به گونه‌ای باشد که از مخاطب خوب و مناسبی برخوردار شود.

آشتیانی با بیان اینکه یکی از راه‌های جذب کودکان آشنایی با فرهنگ کتاب و برگزاری کتاب‌خوانی است، که در حال انجام است، اظهار کرد: کتابداران بخش کوک و نوجوان به‌دنبال آموزش کودکان بوده و با به‌کارگیری مربی‌های خبره به‌صورت هفتگی به کودکان از سنین کودکی تا نوجوانی آموزش می‌دهند.

مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرد: ادامه این راه بر مبنای آموزش، افزایش سطح آگاهی و تسلط کتابداران خواهد بود و هر دو سال و نیم در میان برگزار خواهد شد.

وی گفت: در بخش اول این جشنواره مختص کتابدارن و مربیان بوده و در بخش نهایی ۵۶ شرکت کننده و ۹ کتابداران کانون، سه مربی آموزش پرورشی، مهد شرکت داشتند.

این مسوول با بیان اینکه از تعداد ۶ هزار کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی در کشور یک چهارم در جشنواره شرکت کردند، تصریح کرد: استان مازندران میزبان خوبی برای این مراسم بود.

وی در پایان اشاره کرد: اختتامیه این جشنواره با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه عمومی همراه خواهد بود، از سه نفر به‌عنوان نفران برتر و دو نفر به‌صورت ویژه تقدیر خواهند شد.

مهدی رمضانی معاون توسعه و توریج کتابخانه‌های عمومی کشور نیز، اظهار کرد: سیاست کلی در نهاد کتابخانه‌ها تغییر شکل فضای سنتی کتاب‌خوانی است و برای تغییر این پایگاه‌ها نیاز به تغییر فیزیکی و نرم افزاری است.

رمضانی با بیان اینکه برای افزایش فرهنگ مراجعه و کتاب‌خوانی در حال حاضر اکثر کتابخانه‌های کشور در بخش کودک تجهیز شدند، افزود: در مشهد محیط بزرگتری برای این بخش فراهم شده که با کتابخانه‌های در روستا متفاوت است.

این مسوول تصریح کرد: بحث آموزش قصه گویی توسط نهاد سازماندهی و انجام شد و برای تبدیل مهارت به علم و ماندگاری، جشنواره شکل گرفت.

وی افزود: هفت هزار و ۵۰۰ پرسنل در نهاد کتابخانه‌ها فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۶ هزار و۵۰۰ نفر کتابدار هستند.

رمضانی بیان کرد: جشنواره از سال ۹۷ در هشت منطقه شروع شد در فاز مقدماتی هزار و ۵۵۶ نفر ثبت نام و هزار و ۲۹۰ نفر ثبت نام خود را نهایی کردند که در این بین یک ارزیابی اولیه صورت گرفت و وارد بخش منطقه‌ای هشتمین مرحله در خراسان جنوبی به پایان رسید.

وی با بیان اینکه شکل گیری برنامه‌های، هم‌عنوان با یک موضوع لزوما کار موازی تعریف نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مهم کارهای نشده‌ای است که در این حوزه نیاز است انجام شود و فارغ از دستگاه‌های حرفه‌ای شرکت کنند.

رمضانی با اشاره به اینکه ما به‌دنبال کار موازی نیستیم، اظهار کرد: در نهاد کتابخانه‌ها نیاز به ظرفیت نیروی انسانی داریم که نیاز به حرفه‌ای و رویکر بهتر دارند اساس کار نگاه تکراری و موازی نیست و روند جشنواره قابل دفاع است.

معاون توسعه و ترویج کتابخانه‌های عمومی کشور هدف جشنواره قصه گویی را شکل گیری جو قصه‌گویی از کتابخانه‌ها دانست، گفت: شکل تکثیر و گسترش جو قصه گویی در نهاد مهم است که صرفا مربوط به کودکان نیست و مخاطبان می‌توانند بزرگسالان هم باشند چون قصه‌گویی ابزار جذابی برای انتقال مفهوم است.

انتهای پیام/

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

به گزارش قدس آنلاین، سی‌ام فروردین‌ماه خبری منتشر شد که چند کتاب قدیمی متعلق به کتابخانه تربیت تبریز با پیگیری مسئولان کتابخانه‌های عمومی به کتابخانه بازگشت. در پی این موضوع با حامد عبدوس، مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص نفایس چاپی و اقدامات این سازمان برای حفظ این میراث گفت‌وگو کرده‌ایم.

مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد با غیرقابل امانت خواندن منابع نفیس گفت: در «دستورالعمل منابع اطلاعاتی»، که در سال ۱۳۹۰ ابلاغ شده، امانت خارج کتابخانه‌ای کتاب‌های مرجع، کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی و کتاب‌های نفیس، کمیاب و نایاب ممنوع شد و مطالعه این منابع تنها در کتابخانه مقدور است.

او افزود: اگر این دسته از منابع در معرض فروش قرار داده شود، نشان‌دهنده سرقت آن از سوی افراد سودجو در پوشش عضو کتابخانه است.

عبدوس درباره اقدامات انجام‌شده برای حفظ نفایس چاپی گفت: همچنین با تشکیل «کارگروه نسخ خطی»، اقداماتی برای این دسته از نفایس چاپی طراحی و اجرا شد؛ بازدید کارشناسان نسخ از مراکز مبادله استان‌ها، کتابخانه‌های قدیمی و بخش نسخ خطی کتابخانه‌ها برای شناسایی نفایس چاپی و فهرست‌برداری، تعیین یک نفر رابط در هر استان به عنوان «کتابدار بخش نفایس چاپی»، فهرست‌نویسی، تهیه تجهیزات برای دیجیتال‌سازی و شناسایی کتاب‌های در معرض آسیب برای آفت‌زدایی بخشی از این اقدامات بوده است.

او درباره فروش کتاب‌های کمیاب یا قدیمی کتابخانه‌ها در بازار سیاه گفت: علی‌رغم اقدامات پیشگیرانه نهاد کتابخانه‌ها و حفظ و صیانت از میراث مکتوب کشور، بعضاً در دوره‌های گذشته و پیش از تأسیس نهاد و قرار داشتن کتاب‌های ارزشمند در قفسه‌های باز، عده‌ای از سودجویان که اقدام به خارج کردن کتاب‌های کمیاب یا نایاب متعلق به کتابخانه‌ها، اعم از کتابخانه‌های عمومی یا غیر از آن، کرده‌اند، آنها را به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسانند. همه کتابداران و مسئولان نهاد نسبت به حفظ میراث فرهنگی کشور حساس هستند و چنانچه گزارشی در این خصوص دریافت کنند از طریق مراجع ذی‌صلاح در جهت حفظ میراث مکتوب اقدام می‌کنند.

مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌های نهاد با رد شبهه خروج این منابع در فرآیند وجین گفت: بر اساس دستورالعمل «وجین منابع اطلاعاتی»، نسخ خطی و نفایس چاپی و منابع دارای اهمیت به خاطر ویژگی‌های خاص (مانند ارزش هنری، اطلاعات منحصربه‌فرد، ارزش‌های تاریخی و مذهبی) شامل فرآیند وجین نیستند.

او تصریح کرد: با این توضیحات می‌توان درباره مواردی که بعضاً آگهی فروش آنها منتشر می‌شود گفت بیرون بردن کتاب‌های مربوط به قبل از استقرار سامانه‌های مدیریت کتابخانه‌ای، اعمال محدودیت امانت منابع ارزشمند و نفیس با دستورالعمل‌های ابلاغی و تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

عبدوس در پایان گفت: البته بعضاً افراد سودجو در پوشش عضو کتابخانه و در قالب امانت اقدام به سرقت و فروش منابع کتابخانه‌های عمومی می‌کردند که با شکایت نهاد و همکاری مراجع قضایی این باند و متخلفین شناسایی و دستگیر شدند که به دنبال آن منابع به کتابخانه بازگردانده شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای در ۲ سال گذشته
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!