Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه بیشترین تصادفات خوزستان از نوع واژگونی است، گفت: بیشترین عامل این تصادفات خستگی، خواب‌آلودگی، علت عدم توجه به جلو و عدم رعایت سرعت مطمئنه است که این موارد ارتباط زیادی به جاده ندارند هر چند ایمنی جاده در تصادفات تأثیرگذار است.

سرهنگ رضا دولتشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت تصادفات در دو ماهه سال جاری اظهار کرد: بر اساس گزارش پزشکی قانونی، تعداد تصادفات فوتی فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است؛ هر چند در فروردین‌ماه تصادفات فوتی افزایش داشت اما به دلیل کاهش تصادفات در ماه بعد تقریباً وضعیت ثابت مانده و تغییر نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کاهش تصادفات فوتی و افزایش تصادفات خسارتی

وی با اشاره به اجرای طرح نوروزی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه، افزود: با اجرای طرح نوروزی، تصادفات فوتی نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد و تصادفات جرحی ۵ درصد کاهش یافته است اما در این مدت تصادفات خسارتی نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشت.


رئیس پلیس راه خوزستان گفت: خوزستان از نظر تعداد جانباختگان تصادف ششمین تا هفتمین استان کشور است اما امسال از نظر کاهش جانباختگان تصادف جایگاه خوبی به دست آورده‌ایم.


وی افزود: البته این کاهش رضایت‌بخش نیست زیرا آمار جانباختگان تصادف از نظر عددی همچنان بالاست اما به دلیل اینکه تعداد جانباختگان تصادفات در بیشتر استان‌ها افزایشی بوده، به نوعی وضعیت در خوزستان کنترل شده است.


اهواز – اندیمشک، پرتصادف‌ترین جاده خوزستان

دولتشاهی عنوان کرد: پرتصادف‌ترین جاده خوزستان، محور اهواز - اندیمشک است یعنی بیشترین تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در این محور رخ می‌دهد؛ تقریباً به صورت کم و بیش هر سال این محور جزو پرتصادف‌ترین محورها است.


رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به دلایل پرتصادف بودن محور اهواز - اندیمشک، بیان کرد: بیشترین تصادفات در ۳۰ کیلومتری اهواز رخ می‌دهند زیرا کسانی که در این محور به خوزستان و مخصوصاً اهواز سفر می‌کنند، زمانی که احساس می‌کنند به شهر نزدیک شده‌اند استراحت کافی نمی‌کنند و همین امر موجب شده بیشترین واژگونی‌ها و فوتی‌ها در ۳۰ کیلومتری اهواز رخ دهد.


وی ادامه داد: همچنین وجود درخت‌ها در اطراف جاده و وسط مسیر باعث شده رانندگان دیده کافی نداشته باشند. روستاییان و کشاورزان نیز در مسیر تردد می‌کنند و این امر موجب شده تصادفات زیادی در این محور رخ دهد.

دولتشاهی گفت: مورد دیگری که موجب شده این محور پرتصادف باشد، وجود دوربرگردان‌های غیراستانداردی است که توسط مردم و به صورت خاکی از وسط درخت‌ها ایجاد شده‌اند. عامل دیگر وجود شیب‌های شیروانی در اطراف جاده است زیرا شیب‌های این مسیر تند است و اگر رانندگان به دلیل خواب‌آلودگی یا به هر صورتی از جاده منحرف و خارج شده و خودرو واژگون شود، راننده و سرنشینان فوت می‌کنند.


وی افزود: عامل دیگر، یکنواخت بودن و نداشتن محرک بصری جاده است؛ محور اهواز - اندیمشک یکی از محورهای خسته‌کننده محسوب می‌شود و هر کسی در این مسیر تردد کند این احساس را خواهد داشت. از طرفی به دلیل نبود توجیه اقتصادی، کمتر اماکن رفاهی بین‌راهی در این مسیر وجود دارد. البته گرمای هوا نیز در این زمینه تأثیرگذار است.


کدام محورهای خوزستان حادثه‌خیزند؟

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به محورهای حادثه‌خیز استان، گفت: محور ایذه - دهدز، بهبهان - رامهرمز و امیدیه به دیلم جزو محورهای حادثه‌خیز هستند اما محورهای پرتصادف نیستند.


دولتشاهی با اشاره به تأثیر ایمنی جاده‌ها در تصادفات، گفت: محور ایذه - دهدز یکی از حادثه‌خیزترین محورهای خوزستان است اما تصادفات این محور نسبت به محور اهواز - اندیمشک یا اهواز - آبادان کمتر است زیرا مردم هنگام تردد از این مسیر به دلیل هندسی نبودن، کم‌عرض بودن و شلوغی جاده نکات ایمنی را رعایت می‌کنند و سرعت کمتری دارند بنابراین حتی اگر تصادفاتی در این محور رخ دهد، خسارتی هستند و میزان خسارات تصادف هم کم است.


وی بیان کرد: برخی مسیرها مانند اهواز - اندیمشک یا اهواز - آبادان ایمنی لازم را دارند اما پرتصادف هستند بنابراین بیشترین عامل تصادفات در این محورها، انسانی است.


واژگونی، بیشترین تصادفات خوزستان


رئیس پلیس راه خوزستان ادامه داد: در چند روز اخیر بیشترین تصادفات مربوط به واژگونی‌ها بوده به طوری که بیش از ۵۰ درصد از تصادفات واژگونی بوده است. بیشترین عامل این تصادفات خستگی، خواب آلودگی، علت عدم توجه به جلو و عدم رعایت سرعت مطمئنه است که این موارد ارتباط زیادی به جاده ندارند هر چند ایمنی جاده در تصادفات تأثیرگذار است.

وی با اشاره به وجود ۱۲ دوربین کنترل سرعت در محورهای خوزستان، بیان کرد: خوزستان از ضعیف‌ترین استان‌ها از نظر داشتن دوربین کنترل سرعت است. در استان‌های دیگر، تعداد دوربین‌های کنترل سرعت به ۱۰۰ تا ۲۰۰ دوربین می‌رسد در حالی که در خوزستان تنها ۱۲ دوربین نصب شده است.


دولتشاهی ادامه داد: اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تعدادی دوربین کنترل سرعت خریداری کرده است اما به دلیل اینکه زیرساخت‌ها و بسترهای لازم فراهم نشده تاکنون این دوربین‌ها نصب نشده‌اند اما قول داده شده که تا پایان نیمه اول امسال دوربین‌های خوزستان به ۱۰۰ دوربین برسد.


راه‌های اصلی خوزستان دوربین کنترل سرعت ندارند


وی ادامه داد: ۱۶ هزار و ۸۸۸ کیلومتر جاده در خوزستان وجود دارد که ۳ تا ۴ هزار کیلومتر از این جاده‌ها، راه‌های اصلی هستند و قطعاً باید به دوربین کنترل سرعت مجهز شوند. بنابراین حتی اگر دوربین‌های کنترل سرعت به ۱۰۰ دوربین برسد، قطعاً جوابگو نیست اما اگر این ۱۰۰ دوربین راه‌اندازی شوند تأثیر زیادی در کنترل سرعت در جاده‌ها خواهند داشت.


رئیس پلیس راه خوزستان ادامه داد: اصلی‌ترین عامل تصادفات سرعت غیرمجاز است؛ حتی اگر عامل تصادفات خستگی یا خواب‌آلودگی باشد، سرعت غیرمجاز تشدیدکننده تصادفات است. امیدواریم با رسیدن دوربین کنترل سرعت به ۱۰۰ دوربین بتوانیم سرعت‌های غیرمجاز را کنترل کنیم.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پليس راه منطقه خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادفات جاده‌ای سالانه جان بیش از یک میلیون نفر را در جهان می‌گیرد

آفتاب‌‌نیوز :

از واژگونی اتوبوس‌های حامل دانش آموزان در اردوهای مدارس تا تصادفات خودروهای شخصی در تعطیلات و تصادفات شهری، خطای انسانی مهمترین عامل تصادفات جاده‌ای اعلام می شود.

این خطاها مواردی چون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، رانندگی و به خصوص خستگی و خواب آلودگی و سرعت بالا را شامل می‌شود. با این وجود کارشناسان علاوه بر عامل انسانی، امنیت جاده‌ها و کیفیت خودروها را نیز از مولفه ‎های مهم حوادث جاده ای برمی‌شمرند.

از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده‌ها و خودروها را بالا برد تا هر تصادف جاده ای ساده‌ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، از سال ۲۰۱۰ میلادی، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای با ۵ درصد کاهش به ۱.۱۹ میلیون نفر در سال رسیده است. با این حال، تصادفات جاده ای همچنان یک بحران ایمنی جهانی است که عابران پیاده، دوچرخه سواران و سایر افراد آسیب پذیر را تهدید می‌کند.

یکی از اقدامات معمولی که کشورها برای کاهش تصادفات انجام می‌دهند، افزایش جریمه‌های رانندگی است که باعث می‌شود رانندگان در هنگام رانندگی احتیاط‌های بیشتری را در نظر بگیرند و در نهایت حوادث نیز کاهش یابد.

بنابر این گزارش، صدمات ناشی از تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ کودکان و جوانان ۵ تا ۲۹ ساله است.

همچنین ۹۲ درصد از تلفات جانی در جاده های جهان در کشورهای با درآمد کم یا متوسط ​​رخ می دهد و این در حالی است که این کشورها حدود ۶۰ درصد از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند.

این گزارش همچنین می‌افزاید بیش از نیمی از مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در میان افراد آسیب پذیر از جمله عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران است.

در همین حال بر اساس آمارها، بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر از صدمات غیر کشنده بر اثر تصادفات رنج می برند و بسیاری از آنها دچار معلولیت می شوند.

صدمات ناشی از تصادفات جاده ای در عین حال خسارات اقتصادی قابل توجهی را برای افراد، خانواده های آنها و به طور کلی ملت ها ایجاد می کند. این خسارات ناشی از هزینه‌های درمان و همچنین کاهش بهره‌وری برای کسانی است که بر اثر جراحات از کار افتاده‌اند و همچنین برای اعضای خانواده‌های آنها که برای مراقبت از مصدومان نیاز به مرخصی از کار یا محل تحصیل دارند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

وضعیت اجتماعی و اقتصادی

بیش از ۹۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات جاده ای در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط ​​رخ می دهد. نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در منطقه آفریقایی WHO بالاترین و در منطقه اروپا کمترین میزان است. حتی در کشورهای پردرآمد، افرادی که دارای پیشینه های اجتماعی-اقتصادی پایین ترند، بیشتر درگیر تصادفات ترافیکی جاده ای هستند.

سن

صدمات ناشی از تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ کودکان و جوانان ۵ تا ۲۹ ساله است. به علاوه دو سوم تلفات ناشی از تصادفات جاده ای در بین افراد در سن کار (۱۸ تا ۵۹ سال) رخ می دهد.

جنسیت

مردان معمولاً ۳ برابر بیشتر از زنان در تصادفات جاده ای کشته می شوند.

افزایش آمار قربانیان تصادفات جاده‌ای در اتحادیه اروپا

آمار کشته شدگان در تصادفات رانندگی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ با ۴ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

در آلمان به ویژه آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی نسبت به سال‌ قبل افزایش داشته است. در سال ۲۰۲۲ در آلمان ۲۷۸۲ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جانشان را از دست دادند که ۹ درصد بیشتر از سال قبل است.

کارشناسان می‌گویند کمترین میزان مرگ و میر در جاده‌ها در سال ۲۰۲۱ بود که به دلیل پاندمی کرونا و تعطیلات عمومی، خیابان‌ها و جاده‌ها بسیار کم رفت و آمد بودند.

به گفته کمیسیون اتحادیه اروپا تصادفات رانندگی در سال ۲۰۲۲ در اتحادیه به نسبت سال قبل از گسترش بیماری کرونا ۹ درصد کاهش داشته اما آمار کشته شدگان به‌سرعت کم نمی‌شود. در سال ۲۰۱۸ اتحادیه اروپا این هدف را ترسیم کرد که شمار کشته شدگان رانندگی تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش پیدا کند.

بیشترین کاهش تعداد کشته شدگان مربوط به دو کشور لیتوانی و لهستان است که بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ حدود ۳۰ درصد بوده است. تلفات انسانی تصادفات در لهستان اما همچنان بالاتر از حد متوسط اروپاست.

چگونه می‌توان از تصادفات رانندگی جلوگیری کرد؟

می توان از صدمات ناشی از تصادفات جاده جلوگیری کرد. دولت ها باید برای رسیدگی به ایمنی جاده ها به شیوه ای جامع اقدام کنند. این امر مستلزم مشارکت چندین بخش مانند حمل و نقل، پلیس، بهداشت و آموزش و همچنین بخش خصوصی و ... است. این امر نیاز به اقداماتی دارد که ایمنی جاده ها، وسایل نقلیه و همه افراد در جاده را مورد توجه قرار دهد.

مداخلات مؤثر شامل طراحی زیرساخت‌های ایمن‌تر و ترکیب ویژگی‌های ایمنی راه در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، بهبود ویژگی‌های ایمنی وسایل نقلیه، افزایش مراقبت های پس از تصادف، تنظیم و اجرای قوانین مربوط به خطرات کلیدی و افزایش آگاهی عمومی است.

راه‌های افزایش ایمنی

دولت‌ها می‌توانند بخش بزرگی از عوامل تصادفات رانندگی را با بالا بردن استانداردهای جاده‌ای، ایجاد قوانین ایمنی خودرو و فرهنگ سازی و آموزش صحیح رانندگان از میان بردارند.

برخی از اقدامات در این زمینه عبارتند از:

- کاهش تخطی از سرعت مجاز با استفاده از افزایش آگاهی رانندگان، تشدید مجازات متخلفان، توسعه سیستم نظارت و کنترل

ارتقای ایمنی موتورسیکلت سواران با راهبردهای ارتقای نظام آموزش موتور سواران، ترویج استفاده از کلاه و لباس ایمنی، تجهیز موتورسیکلت ها به سیستم های خودکار تطبیق سرعت و تشدید مجازات متخلفان

- کاهش معضل خستگی رانندگان از طریق افزایش آگاهی، بهبود سیستم نظارت بر ساعات کار رانندگان حمل و نقل عمومی و توسعه و تجهیز استراحتگاه‌های بین راهی

- ارتقای ایمنی عابران پیاده

- بهبود وضعیت استفاده از کمربند ایمنی

- کاهش استعمال مواد مخدر، الکل و مواد محرک

- بهبود رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی

- ارتقای ایمنی وسایل نقلیه

- ارتقای سیستم خدمات امداد، نجات و فوریت‌های پزشکی

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • افزایش ۲۲ درصدی تولید برق در نیروگاه رامین اهواز 
  • بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات
  • بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان تصادفات جاده‌ای
  • کاهش ۸ درصدی تصادفات منجر به جرح در استان کرمانشاه
  • کاهش ۱۰ درصدی تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از امسال اجرایی می‌شود
  • تصادفات جاده‌ای سالانه جان بیش از یک میلیون نفر را در جهان می‌گیرد