Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-16@17:46:15 GMT

شاه بی «شین»

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۳۱۸۹

شاه بی «شین»

«میشل پلاتینی» هنوز هم «پادشاه» فوتبال فرانسه محسوب می‌شود. بیش از 30 سال از آخرین روزهای درخشش میشل در مستطیل سبز می‌گذرد، فرانسوی‌ها اما هنوز سانترهای خط‌ کشی ‌شده‌اش را که با کمترین ضریب خطا روی سر هم‌تیمی‌ها فرود می‌آمد فراموش نکرده‌اند.

محمد تربت‌زاده/

«میشل پلاتینی» هنوز هم «پادشاه» فوتبال فرانسه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 30 سال از آخرین روزهای درخشش میشل در مستطیل سبز می‌گذرد، فرانسوی‌ها اما هنوز سانترهای خط‌ کشی ‌شده‌اش را که با کمترین ضریب خطا روی سر هم‌تیمی‌ها فرود می‌آمد فراموش نکرده‌اند.

حتی رسوایی‌های مالی سال 2015 هم میشل پلاتینی را از چشم هموطنانش نینداخت، هرچند که کرسی ریاست فیفا را احتمالاً برای همیشه از او گرفت و میشل را به مدت چهار سال از هر نوع فعالیت ورزشی و مدیریتی محروم کرد. محرومیتی که سبب شد پادشاه فوتبال فرانسه حتی برای تماشای بازی‌های تیم ملی کشورش در استادیوم‌ها هم با مشکل روبه‌رو شود. مشکلاتی که قرار بود تا کمتر از 6 ماه دیگر با اتمام دوره محرومیت به پایان برسد، اما میشل دیروز در میان بهت رسانه‌ها و مردم فرانسه، به دلیل تبانی در اهدای میزبانی جام جهانی 2022 به کشور قطر، دستگیر شد.

روی هوا زدند

متولد سال 1955 است. اگرچه در یکی از شهرهای کوچک فرانسه به دنیا آمده اما رگ و ریشه‌اش ایتالیایی است. رسانه‌های فرانسوی می‌گویند پدربزرگش سال‌ها پیش از ایتالیا به فرانسه مهاجرت کرده است.

پدرش مربی تیم‌های فوتبال محلی بود و مادرش در زمینه ترجمه مقاله‌های ورزشی برای ‌رسانه‌ها فعالیت می‌کرد. پدر و مادرش تا مرز جنون به فوتبال علاقه‌مند بودند. خودش می‌گوید: «من در فوتبال به دنیا آمده‌ام»! شاید به همین خاطر بود که از همان دوران کودکی جذب فوتبال خیابانی شد. تکنیکش در فوتبال خیابانی آن‌قدر خیره‌کننده بود که لابد به پیشنهاد رفقا و پدرش در آزمون استعدادیابی تیم «اف سی متز» فرانسه شرکت کرد. هرچند مالکان باشگاه در همان جلسه‌های نخست او را به عنوان گزینه اصلی انتخاب کردند، اما میشل هیچ وقت وارد تیم متز نشد. پزشک تیم پس از آزمایش‌های متعدد اعلام کرد میشل مشکل قلبی دارد و مسئولان باشگاه هم از جذب او منصرف شدند. شاید دنیای آن روزها برای میشل جوان که همه آرزوهایش را برباد رفته می‌دید، تاریک‌تر از هر زمان دیگری بود. پدر میشل که حسابی به آینده فوتبالی پسرش خوشبین بود او را با اصرار زیاد به باشگاه «نانسی» برد. آنجا بود که مشخص شد پزشک تیم «متز» تشخیص اشتباه داده است و مسئولان باشگاه نانسی از خداخواسته او را روی هوا زدند!

قهرمانی با چاشنی تشییع جنازه

«نانسی» اگرچه باشگاه مشهوری در فوتبال فرانسه نبود، اما برای جوان 20 ساله‌ای که آرزوهای بلندپروازنه در سر می‌پروراند، زیاد هم شروع بدی به حساب نمی‌آمد! میشل هفت فصل در نانسی توپ زد و درخشش‌های بی‌وقفه‌اش در این تیم، او را راهی یکی از ‌تیم‌های پرطرفدارِ دهه 70 فرانسه یعنی «سنت اتین» کرد. او در سنت اتین بیشتر از همیشه درخشید، تبدیل به ستاره تیمش شد و جام قهرمانی لیگ فرانسه را برای باشگاهش به ارمغان آورد تا نظر باشگاه‌های بزرگ اروپایی را بیش از پیش به سمت خودش جلب کند و مالکان یوونتوس را مجاب کند برای جذب او بیش از 7 میلیون دلار در سال 1982 هزینه کنند. شاید مشهورترین صحنه حضورش در یوونتوس مربوط به بازی تاریخی یوونتوس و لیورپول در فینال جام باشگاه‌های اروپا در سال 1985 باشد. همان بازی که به فاجعه «هیسل» پیوند خورد. ‌حادثه‌ای که در نتیجه هجوم هواداران لیورپول به قسمت تماشاگران یوونتوس برای کتک کاری، فرار کردن تماشاگران یوونتوس، وارد شدن فشار بیش از اندازه به دیوار استادیوم و در نهایت فرو ریختن دیوار ورزشگاه بر روی هواداران یوونتوس ایجاد شد و در نتیجه آن، 39 نفر کشته و 600 نفر زخمی شدند. با وجود فرو ریختن دیوار استادیوم و کشته شدن 39 نفر، آن هم یک ساعت پیش از شروع بازی، مسئولان ترجیح دادند مسابقه برگزار شود تا یوونتوس با تک گل میشل پلاتینی، در ساعت‌هایی که به سیاه‌ترین ساعت‌های فوتبال یوفا معروف شده‌اند و در میان دست‌هایی که جنازه‌ها را از زیر آوار بیرون می‌کشیدند، جام را بالای سر ببرد.

پلاتینی پنج فصل طلایی را در یوونتوس گذراند و علاوه بر قهرمانی تلخی که در اروپا بدست آورده بود، دوبار هم جام قهرمانی «سری آ» را روی سر برد.

حسرتی برای همیشه

موفقیت‌های میشل پلاتینی در عرصه ملی به مراتب بیشتر از موفقیت‌های باشگاهی است. پلاتینی در المپیک ۱۹۷۶ برای نخستین بار پیراهن تیم ملی کشورش را به تن کرد و دو سال بعد در نخستین جام جهانی زندگی‌اش به میدان رفت. سال ۱۹۸۲ یعنی همان سالی که با قرارداد نجومی به یوونتوس پیوسته بود، در جام جهانی اسپانیا به همراه فرانسه به مقام چهارم رسید. پلاتینی آن‌قدر در جام جهانی اسپانیا خوش درخشید که به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد. اوج درخشش او اما برمی‌گردد به سال‌های 83 تا 85. او سه سال متوالی مرد سال فوتبال اروپا شد و در جام ‌ملت‌های اروپا در سال 1984، علاوه بر کسب قهرمانی، 9 گل برای تیمش به ثمر رساند تا رکوردی عجیب و غریب از خودش بجا بگذارد که تا امروز کسی نتوانسته آن را بشکند. این پایان درخشش‌های او نبود و میشل در سال‌های 84 و 85 به عنوان مرد سال فوتبال جهان انتخاب شد تا کلکسیون افتخاراتش تکمیل شود. همان سال‌ها بود که رسانه‌ها به او لقب «پادشاه» را دادند.

حضور او در کنار ستاره‌های دیگری مثل ژان تیگانا، آلن ژیرس، لوییس فرناندز و... در تیم فرانسه جای هیچ شکی را باقی نمی‌گذاشت که قدرتمندترین تیم فوتبال جهان، فاتح جام جهانی 1986 مکزیک خواهد بود. پلاتینی که آن سال‌ها بازوبند کاپیتانی تیم ملی کشورش را به بازو می‌بست، تنها یک رؤیا داشت: قهرمانی در جام جهانی و بردن جام به روی سر.

هر چند فرانسه در بازی‌ای که بسیاری از رسانه‌های دنیا می‌گویند زیباترین بازی تاریخ جام جهانی بوده است، برزیل را در ضربات پنالتی شکست داد، اما در نیمه نهایی مغلوب آلمان غربی شد تا پادشاه برای همیشه در حسرت جام بماند.

8 سال و 8 ماه و 13 روز

میشل یک سال بعد از ناکامی در جام جهانی مکزیک، از فوتبال خداحافظی کرد، اما فقط چند ماه بعد سرمربی تیم ملی کشورش شد! تا سال 1992 سرمربیگری تیم ملی کشورش را ادامه داد و سال 98 با وجود اصرار رئال مادرید برای قبول مسئولیت هدایت این تیم، هیچ جوره زیر بار این مسئولیت نرفت و در عوض مسئولیت سازماندهی جام جهانی 98 فرانسه را به عهده گرفت تا ثابت کند بیشتر از مربیگری، شیفته مدیریتِ فوتبالی است. همان سال از طرف فیفا به عنوان نایب رئیس کمیته برگزاری جام جهانی هم انتخاب شد و دو سال بعد بر منصب نایب رئیسی فوتبال کشورش نشست. از سال 2002 عضو کمیته اجرایی فیفا شد و عملکردش در برگزاری جام جهانی 2006 آلمان آن‌قدر حرفه‌ای بود که سال بعد به عنوان رئیس یوفا انتخاب شد و تا هشت سال و هشت ماه و 13 روز بعد یعنی چند صباح پیش از اینکه فساد مالی‌اش در فیفا رو شود، در جایگاهش باقی ماند.

2 میلیون فرانک ناقابل!

ماجرای فساد مالی پادشاه برمی‌گردد به سال 2015، یعنی زمانی که اداره دادگستری فدرالی سوئیس پرونده‌های فساد گسترده در «فیفا» را روی دایره ریخت. ابتدا 14 نفر از مقامات عالی رتبه فیفا در پرونده‌های فساد دستگیر شدند، اما اوضاع زمانی بحرانی شد که پرونده‌های فساد مرتبط با «سپ بلاتر»، رئیس وقت فیفا هم رو شد. یکی از این پرونده‌های فساد مربوط به پرداخت 2 میلیون فرانک پول از جانب بلاتر به پلاتینی بود. پلاتینی همان موقع اعضای کمیته اخلاق را «احمق» خطاب کرد و ‌قاضی‌های پرونده‌اش را هم دلقک‌هایی خواند که نمی‌توانند او را محروم کنند! پادشاه اما هشت سال از هر نوع فعالیت فوتبالی محروم شد که بعدها این محکومیت به چهار سال کاهش یافت. پلاتینی یک سال پیش به شکل مشکوکی از سوی دادستانی سوئیس در ماجرا فساد مالی تبرئه شد، اما محرومیتش همچنان ادامه پیدا کرد تا دست آخر معلوم نشود 2 میلیون فرانک را چه کسی خورده و چه کسی برده است!

بازی کثیف

پلاتینی در این سال‌ها بارها از سوی رسانه‌ها به تبانی در ماجرای اهدای میزبانی جام جهانی 2022 به قطر متهم شده، اما هربار این اتهام‌ها را رد کرده است. ابعاد پرونده تبانی در اهدای میزبانی جام 2022 آن‌قدر پیچیده است که می‌شود درباره‌اش کتاب نوشت. البته «جاناتان کالورت» و «هایدی بلیک» این کار را کرده‌اند. کتاب «بازی کثیف» که بتازگی به زبان فارسی هم ترجمه شده حتی پای «اوباما»، «بن همام» و چهره‌های سیاسی مطرح را هم به این ماجرا باز می‌کند! نویسنده‌های «بازی کثیف» مدارکی را رو می‌کنند که نشان می‌دهد پای رئیس سابق یوفا بدجوری در این ماجرا گیر است. به همین خاطر بازداشت شاهِ بی‌شین عالم فوتبال در روز گذشته می‌تواند سرآغاز رو شدن پرونده‌های تازه‌تری از ابعاد تبانی در جام 2022 باشد و حتی پای چهره‌های شاخص سیاسی مثل امیر قطر، رئیس جمهور سابق آمریکا و نخست وزیر سابق فرانسه را هم به ماجرا باز کند!

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فوتبال میشل پلاتینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۳۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن

فهرست فیلم‌های بخش جنبی «دو هفته کارگردانان کن» (Directors’ Fortnight) با حضور ۲۲ فیلم از کشورهای مختلف اعلام شد.

به گزارش ایسنا، بخشی جنبی دو هفته کارگردانان کن که از سوی اتحادیه کارگردانان سینمای فرانسه برگزار می‌شود، فهرست آثار این بخش را طی یک نشست خبری در پاریس اعلام کرد.

بخش دو هفته کارگردانان با کمدی درام «زندگی من» ساخته «سوفی فیلرس» کارگردان فرانسوی افتتاح خواهد شد که درست قبل از مرگ نابهنگام او تابستان گذشته فیلمبرداری شد و پس از تولید توسط خانواده‌اش تکمیل شد.

این فیلم داستان زنی میانسال را روایت می‌کند که برای فرار از واقعیت‌های سخت زندگی‌اش به ارتفاعات اسکاتلند سفر می‌کند و در آن بازیگرانی چون «آگنس ژائوی»، «فیلیپ کاترین»، «والری دونزلی،» «ادوارد سولپیس»، «آنجلینا وورث» و «امانوئل سالینجر» نقش آفرینی می‌کنند.

فیلم اختتامیه هم «اسلحه‌های پلاستیکی» ساخته «ژان کریستف موریس» درباره مردی است که در سفری به دانمارک دستگیر می‌شود و متهم به قتل همسر و سه فرزندش است.

فهرست کامل فیلم‌های بخش جنبی دو هفته کارگردانان کن ۲۰۲۴ (Directors’ Fortnight) از این قرار است:

زندگی من– فیلم افتتاحیه (فرانسه)
کارگردان: سوفی فیلیرس

در تصویر خودش (فرانسه)
کارگردان: تیری دی پرتی

شب کریسمس در میلرز پوینت (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: تایلر تائورمینا

صحرای نامیبیا (ژاپن)
کارگردان: یوکو یاماناکا

شرق ظهر (مصر)
کارگردان: سلام الکوسی

وعده شبانه (فرانسه)
کارگردان: کارولین پوگی و جاناتان وینل

ایفوس (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: کارسون لوند

زل زننده (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: رایان جی اسلون

گربه روح آنزو (ژاپن)
کارگردان: یوکو کونو و نوبوهیرو یاماشیتا

خوب (ایالات متحده آمریکا)
کارگردان: هند دونالدسون

مونگرل (تایلند)
کارگردان: چیانگ وی لیانگ و یو کیائو یین

ساعات بازدید (فرانسه)
کارگردان: پاتریشیا مازوی

ساوانا و کوه (پورتوریکو)
کارگردان: پائولو کارنیرو

خواهر نیمه شب (هند)
کارگردان: کاران قندهری

چیزی قدیمی، چیزی جدید، چیزی قرضی (آرژانتین)
کارگردان: هرنان روسلی

آسمان در حال سقوط (برزیل)
کارگردان: اریک روچا و گابریلا کارنیرو دا کونا

هایپربوری (شیلی)
کارگردان: کریستوبال لئون و واکین کاسینا

راه دیگر (اسپانیا)
کارگردان: جوناس تروبا

به سرزمینی ناشناخته (دانمارک)
کارگردان: مهدی فلیفل

زبان جهانی (کانادا)
کارگردان: متیو رنکین

تفنگ های پلاستیکی (فرانسه) - فیلم اختتامیه
کارگردان: ژان کریستف موریس

نمایش ویژه:

داستان های آمریکایی: غذا، خانواده و فلسفه (بلژیک)
کارگردان: شانتال آکرمن

 

دو هفته کارگردانان کن که در سال ۱۹۶۹ اتحادیه کارگردان سینمای فرانسه ایجاد شد، بخش جنبی مستقل در جشنواره فیلم کن است که به نمایش منحصر به فردترین اشکال سینمای معاصر اختصاص دارد که بر خلاف بخش رسمی کن، غیر رقابتی است و به نمایش فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند و بلند، داستانی و غیرداستانی، اکشن زنده و انیمیشن اختصاص داد.

امسال برای نخستین بار جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در بخش دو هفته کارگردانان کن اعطا می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گفتگو با مدیر جشنواره کن ؛ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی جشن تولد ۸۵ سالگی فرانسیس فورد کاپولا / پروژه بعدی و نمایش فیلم جدید در جشنواره کن اعلام فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۴ ؛ ایران هیچ نماینده‌ای ندارد

دیگر خبرها

  • اعلام فیلم‌های دوهفته کارگردانان جشنواره کن
  • لغو افتتاحیه المپیک پاریس؟!
  • ارتباط نگاه میشل فوکو از انقلاب ۵۷ با حسرتی که «هنیه» بر دل صهیونیست‌ها گذاشت
  • ارتباط نگاه میشل فوکو از انقلاب 57 با حسرتی که «هنیه» بر دل صهیونیست‌ها گذاشت
  • ارتباط نگاه میشل فوکو از انقلاب 57 با حسرتی که «هنیه » بر دل صهیونیست‌ها گذاشت
  • حال زیدان بدون تیم خوش است!
  • اظهارنظر فرانسه درباره پاسخ نظامی ایران علیه اسرائیل در شورای امنیت
  • فرانسه و انگلیس سفیر و کاردار ایران را احضار کردند
  • درخواست فرانسه از اتباع خود برای خروج موقت از ایران
  • تهدید رویا‌های اروپایی رمس