Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@11:30:40 GMT

شریعتی؛ فریادی که خاموش نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۳۵۰۱

شریعتی؛ فریادی که خاموش نمی‌شود

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، هنوز هم خاطرات خطابه‌های آتشین‌اش در حسینیه ارشاد، در اذهان نسل انقلابی ایران زنده است. او الگوی بسیاری از دانشجویان انقلابی بود و اکنون نیز چه بسیار دانشجویانی که آثارش را مطالعه می‌کنند. روح وی همچنان در جامعه جاری است و له یا علیه او موضع‌گیری می‌شود و هر ساله، پیرامون شخصیت و افکار او همایش‌های مختلفی برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به او لقب «معلم انقلاب» داده‌اند؛ معلمی که روح دردمند و قلم متعهدش را می‌توان در گفته‌ها و نوشته‌هایش احساس کرد؛ معلمی که نه برای یک نسل، که برای یک تاریخ، درس ایمان، تعهد و شهادت آموخت.

«علی شریعتی» سخنوری بود که زیباترین کلمات را در راه آگاهی و آزادی به کار گرفت و قلمش را در راه خدمت به ارزش‌ها فرسود؛ او بود که قلم را توتم خود می‌دانست و می‌گفت « به قلم سوگند، به خون سياهی که از حلقومش می‌چکد سوگند، که دستم را قلم می‌کنم، اما قلمم را از دست نمی‌گذارم. چشم‌هایم را کور و گوش‌هایم را کر می‌کنم، اما قلمم را به بيگانه نمی‌فروشم».

او یک روح تنها و متعالی بود که بر خلاف چهره‌های مقدس مآب هم‌عصرش، پول دین را نمی‌گرفت و برای دنیا کار کند، بلکه هم نام و هم نانش را در خطر ایمانش افکند و به مخاطبانش، درس علی‌وار بودن، علی‌وار اندیشیدن، علی‌وار زیستن و علی‌وار مردن آموخت.

این مرید علی(ع)، با فاجعه پلید مصلحت‌پرستی که چون همه‌گیر شده بود، وقاحتش از بین رفته بود، بیگانه بود. آنچه را حق می‌دانست، فریاد می‌زد و بخاطر آن‌که بد می‌دانند، کتمان نمی‌کرد. این‌چنین بود که همواره از هر دو سو مورد سرزنش قرار می‌گرفت؛ نه روشنفکران متجدد او را از خود می‌دانستند که او «مذهبی» بود و نه چهره‌های مقدس مآب، که او «روشنفکر» بود.

آنان که باید او را نوازش می‌کردند، سیلی زدند و آنان که باید او را می‌ستودند، بیش از دشمن، سرزنش‌اش کردند. اما رنج‌های او، هنوز هم تمام نشده است؛ چراکه طرفدارانش از او بتی ساخته‌اند که تنها به کار پرستش می‌آید و مخالفانش نیز چشم بر همه عظمت روح او بسته و بی‌رحمانه ناسزا می‌گویند.

بدون تردید، شریعتی از تأثیرگذارین چهره‌های تاریخ انقلاب است و هیچ کس نمی‌تواند این «معلم انقلاب» را نادیده بگیرد؛ به‌گونه‌ای که امروز، پس از گذشت چهار دهه، هنوز کسی نتوانسته جای او را بگیرد. هنوز هم آنان که می‌خواهند چهره راستین علی(ع) و فاطمه(س) را بشناسند و آرزوی شناخت حقیقت را دارند، راهی جز همراه شدن با او ندارند.

در انتها، این روح دردمند تنها را مخاطب قرار می‌دهم و می‌گویم:
ای دردانه انقلاب! ما فریادهای تو را می‌شنویم. ما می‌دانیم که تو جز برای حق نگفتی و جز به آزادی بشریت از استثمارهای کهنه و نو نمی‌اندیشیدی. اما آنان را که تو را نشناختند و بی‌رحمانه انکارت کردند، ببخش! ارزش‌های تو در سطح زمان نمی‌گنجید.
ای معلم شهید! ما هنوز گوش به زبان تو دوخته‌ایم تا از «سیمای محمد(ص)»، از علی(ع) و رنج‌هایش، از «حسین وارث آدم» و از فاطمه(س) و زینب(س) بگویی. قلمت را زمین نگذار که سخت به آن محتاجیم.

هادی محمدی

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا شریعتی دکتر شریعتی معلم انقلاب علی شریعتی سیمای محمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه باشگاه ذوب‌آهن: دکمه پنالتی ما خاموش شده!

به گزارش "ورزش سه"، ذوب‌آهن اگرچه امروز مقابل آلومینیوم اراک با نتیجه دو بر صفر پیروز شد و سه امتیاز شیرین را به دست آورد، اما اعضای باشگاه اصفهانی به قضاوت سعید رحیمی مقدم در این مسابقه معترض هستند.

ذوبی‌ها که در بازی های گذشته نیز چند بار نسبت به گرفته نشدن پنالتی به سود آنها معترض شده بودند، امروز هم یک ویدئو از صحنه‌ای از بازی با آلومینیوم را منتشر کردند و متن جالبی را نوشتند.

باشگاه ذوب‌آهن نوشته است: «شاید گزینه اعلام پنالتی برای ذوب‌آهن، خاموش شده...»

سبزپوشان اصفهانی در ادامه متن خود در کپشن ویدئویی که انتشار داده‌اند، آورده‌اند: «سرنگونی مهرداد رضایی در دقیقه 72 بازی  که باز هم خبری از اعلام خطا و پنالتی نیست. ما قضاوت نمی‌کنیم، قضاوت با شما!».

دیگر خبرها

  • بدرود ؛ محمد نوری
  • پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی
  • ببینید | حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی
  • فیلم| حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت رضا(ع)
  • خاموشی یکساله چراغ های کمربندی جنوب شیراز
  • خاموشی چراغ های کمربندی جنوب شیراز مشکل ساز شد
  • فعالیت خاموش ۵ شرکت بین‌المللی حمل‌ و نقل در مازندران
  • بازبینی ادواری همه خطوط تاکسیرانی 
  • طعنه باشگاه ذوب‌آهن: دکمه پنالتی ما خاموش شده!
  • تصویرِ سندِ ساواک: هدیه‌ی پدر علی شریعتی، به‌محمدرضا شریفی‌نیا