Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمله راکتی به محل استقرار مشاوران نظامی آمریکا در موصل، هشدار سناتورهای ارشد روس درخصوص ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه، رایزنی‌ پامپئو با اعضای کنگره آمریکا درباره ایران و تماس‌های تهران و قاهره در پی تشدید تنش‌ها در منطقه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان باید به احتمال سفر وزرای اروپایی به ایران برای نجات برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، یک رسانه انگلیسی بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) به نقل از منابع آگاه مدعی شده دولت‌های اروپایی در حال انجام برنامه‌ریزی برای تکاپوهای جدید جهت مجاب کردن ایران به ماندن در توافق هسته‌ای برجام هستند.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

خبرگزاری رویترز مدعی شده واکنش اولیه ایران به خروج آمریکا از برجام انتظار برای به پایان رسیدن دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است، اما تصمیم غیرمنتظره ترامپ برای عدم صدور معافیت‌های نفتی، محاسبات تهران را تغییر داده است.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه ۲۷ خرداد در نشستی خبری در محل تاسیسات آب سنگین اراک (خنداب) گفت که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتاً تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

این اقدامات پس از آن انجام شد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داده و و به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که نخواسته نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتزز گفته در صورتی که ایران این اقدام را انجام دهد برای اتحادیه اروپا به منزله «پایان بازی» خواهد بود.

دیپلمات‌های اروپایی همچنین گفته‌اند تروئیکای اروپایی در روزهای آینده دیپلماسی خود را افزایش خواهند داد. رایزنی‌های میان تروئیکای اروپا و مدیران سیاسی اتحادیه اروپا در بروکسل در روز پنجشنبه در همین راستا خواهد بود.

قرار است «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در مسائل ایران روز ۲۷ ژوئن با مدیران سیاسی وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار خواهد کرد. ایران قرار است در همین روز از سقف اورانیوم غنی‌شده عبور کند.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از این خبر نوشته وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان ممکن است برای گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای برجام به تهران سفر کنند، اگرچه این موضوع در حال حاضر فقط یکی از گزینه‌های اروپایی‌ها است.

سه دیپلمات هم گفته‌انداعضای کمیسیون مشترک برجام طرف دو هفته آینده دیدار خواهند کرد. دیپلمات‌ها تأکید می‌کنند تروئیکای اروپایی گفته‌اند در صورتی که ایران اجرای تعهداتش را متوقف کند، آنها چاره‌ای جز احیای تحریم‌های سازمان ملل متحد نخواهند داشت.

حمله راکتی به محل استقرار مشاوران نظامی آمریکا در موصل

منابع خبری بامداد چهارشنبه از فرود دست‌کم یک فروند موشک «کاتیوشا» در داخل مجتمع کاخ‌های ریاست‌جمهوری در «موصل» حکایت دارند. این مجتمع محل استقرار مشاوران نظامیان آمریکایی است.  

به گزارش رویترز، ارتش عراق در بیانیه‌ای این موضوع را اعلام کرد. در این بیانیه اشاره‌ای به تلفات احتمالی این حادثه نشده است. ارتش عراق گفته راکت شلیک‌شده یک کاتیوشای کوتاه‌برد بوده است. 

فرمانده نظامی موصل گفته این راکت در یک فضای باز فرود آمده و هیچ خسارتی ایجاد نکرده است. او گفت این راکت از غرب موصل شلیک شده است. برخی منابع خبری تصاویر زیر را از این راکت منتشر کرده‌اند. 

هشدار سناتورهای ارشد روس درخصوص ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه

یک سناتور ارشد روسیه روز سه‌شنبه از رویکردهای دولت آمریکا در قبال ایران و کره شمالی انتقاد کرد. به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» سناتور «کنستانتین کساچیف» رئیس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه درباره ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه اظهار داشت که روسیه کمک خواهد کرد تا مانع درگیری نظامی بین آمریکا و ایران شود.

رئیس کمیته روابط  خارجی شورای فدراسیون روسیه در ادامه اظهارات خود با انتقاد از رویکرد دولت آمریکا در قبال ایران و کره شمالی گفت، رویکردهای متفاوت آمریکا در قبال کره شمالی و ایران بدترین علامت در زمینه عدم توسعه سلاح اتمی است.

 به نوشته این منبع خبری، «ولادیمیر شامانوف» دیگر سناتور ارشد روس و رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه هم گفته است هرگونه اقدام نظامی آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران از منظر بین‌المللی غیر قابل قبول است.

رایزنی‌ پامپئو با اعضای کنگره آمریکا درباره ایران

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا به همراه برخی دیگر از مقام‌های دولت این کشور امروز دوشنبه قرار است با گروهی متشکل از نمایندگان هر دو حزب کنگره آمریکا دیدار و درباره آخرین تحولات مربوط به ایران رایزنی کنند.

طبق این گزارش، اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا بعد از آنکه پامپئو ایران را به حمله به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد دیدار با مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را خواستار شدند.

دو منبع آمریکا گفته‌اند دستیاران اعضای ارشد کنگره و نفرات نزدیک به کمیته‌های کلیدی نهاد قانونگذار آمریکا در این دیدارها حضور خواهند داشت. پامپئو قرار است در این جلسه به سوالاتی درباره اینکه دولت آمریکا بر چه اساس ایران را به حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان متهم کرده است پاسخ دهد.

نفت‌کش‌های موسوم به «فرونت التر» و «کوکوکا کاریجس» پنجشنبه هفته گذشته (۲۳ خردادماه) در دریای عمان دچار سانحه شدند. وزارت تجارت ژاپن اعلام کرد یکی از نفتکش‌های حادثه‌دیده حامل «محموله متعلق به ژاپن» بوده است. این حادثه همزمان با سفر «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن به تهران رخ داده است.

تماس‌های تهران و قاهره در پی تشدید تنش‌ها در منطقه

منابع بلندپایه مصری در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» از تماس‌های مصر و ایران در پی افزایش حوادث در منطقه، از جمله حادثه حمله به دو نفتکش در دریای عمان و اتهام‌زنی عربستان و امارات علیه ایران،، خبر دادند.

این منابع تصریح کردند، قاهره اخیرا کانال‌های تماس با تهران را باز کرده است و برخی مسئولان ایرانی نیز هفته گذشته در سفر به پایتخت مصر، با مقام‌های برجسته دستگاه اطلاعات عمومی این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

طبق اعلام منابع مذکور، طرفین در دیدارشان در قاهره درباره مسائل مختلف و در رأس آنها درباره اوضاع منطقه خلیج‌فارس، و حمله اخیر به دو نفت‌کش در دریای عمان و عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های سعودی در آب‌های منطقه‌ای امارات گفت‌وگو کردند. اوضاع غزه، یمن، حملات اخیر جنبش «انصارالله» یمن به فرودگاه‌های «أبها» و «نجران» عربستان از دیگر محورهای این دیدار بود.

منابع مذکور تأکید کردند، مقام‌های سیاسی مصری دست داشتن ایران در حمله اخیر به نفت‌کش‌ها را بعید دانسته‌اند.

این منابع در ادامه افزودند، در مذاکرات میان تهران و قاهره به اوضاع غزه و فرآیند تشدید تنش اخیر پرداخته شد. از سوی دیگر، موضوع غزه با توجه به میانجی‌گری مصر بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیل برای تثبیت آتش‌بس و جلوگیری از وقوع درگیری‌های جدید در منطقه غزه، در این دیدار به طور گسترده بحث و بررسی شد.

منابع مصری با اشاره به اینکه تماس‌های تهران و قاهره فقط در سطح مقامات امنیتی بود نه در سطح دیپلماتیک، خاطرنشان کردند: نمی‌توان این تماس‌ها را به مثابه ازسرگیری روابط سیاسی میان قاهره و تهران دانست ولی اختلافات و نقطه‌نظرات مشترکی میان طرفین وجود دارد که مساله سوریه و حمایت همه‌جانبه مصر از «بشار اسد» و ارتش سوریه- حتی در شرایطی که نظام مصر از بیشترین حمایت‌ها از جانب کشورهای عربی خلیج‌فارس برخوردار بود- مهم‌ترین وجه اشتراک بین ایران و مصر طی سال‌های گذشته بوده است.

طبق گفته منابع مذکور، طرف ایرانی همچنین در این تماس‌ها از موضع اخیر مصر و مخالفت این کشور با پیوستن به ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی»، که هدف اصلی از تشکیل آن مقابله با تهران است، تشکر کرد.

این منابع درخصوص این‌که آیا تماس‌هایی که قاهره برقرار می‌کند، از طریق هماهنگی با همپیمانان سعودی و اماراتی آن بوده است، گفتند: «توافقاتی در این زمینه بین شرکای مصر در خلیج‌فارس صورت گرفته است ولی مواضع مصر درباره ایران با مواضع امارات و عربستان تفاوت دارد؛ مصر سیاست خارجی دارد که بر اساس آن اقدام می‌کند و به علل مختلفی اخیرا این سیاست به دلایل متعددی از فشارهای کشورهای عربی خلیج‌فارس رها شده است.

منابع مصری افزودند، اختلاف مواضع درباره ایران علت وقوع اختلاف در ائتلاف مصر با کشورهای عربی خلیج‌فارس بوده است البته تا زمانی‌که اعضای این ائتلاف و مشخصا امارات متوجه بشوند که می‌توانند از موضع قاهره به نفع خود بهره‌برداری کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام اروپا آمریکا مصر محمد مرسی حادثه چرنوبیل شیرمحمدعلی بلندی های جولان میشل پلاتینی فرودگاه امام خمینی جیسون رضائیان ترمینال سلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۳۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: در صورت تکرار ماجراجویی رژیم اسرائیل، اقدام حداکثری پشیمان‌ کننده انجام خواهیم داد/ در شرایطی که آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل، خود را در کنار جنگ این رژیم قرار بدهد هیچ تعارفی نخواهیم داشت و منافع آمریکا نیز نمی‌تواند مصون بماند

به گزارش جماران؛ مصاحبه زنده حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با خانم ارین برنت، مجری شبکه CNN در پی می آید:

 

مجری: اسرائیل متعهد شده که حمله ایران را تلافی کند. آیا فکر می‌کنید می‌تواند همین امشب حمله کند؟

 

امیرعبداللهیان: شنبه شب هفته جاری، ما به اقداماتی که در ماه‌های گذشته به‌ویژه دو هفته پیش، رژیم اسرائیل با حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق انجام داد، پاسخی دادیم. پاسخ ما به رژیم اسرائیل به شکل محدود و حداقلی انجام شد. این در حالی بود که می‌توانستیم پاسخ سخت‌تری به رژیم اسرائیل بدهیم. اعلام کردیم که پاسخ ما در چارچوب دفاع مشروع انجام شد و منطبق با حقوق بین‌الملل بود. ما به پاسخ خود ادامه نخواهیم داد اما درصورتی‌که رژیم اسرائیل مجدداً دست به ماجراجویی بزند و اقدامی علیه منافع ما بکند، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود. پس از اقدام به دفاع مشروع، از طریق سفارت سوییس بعنوان حافظ منافع آمریکا در تهران به کاخ سفید و دولت ایالات متحده پیامی ارسال کرده‌ و طی آن تاکید شد که اگر رژیم اسرائیل بخواهد مجددا مرتکب خطایی شود، پاسخ ما سریع، قاطع و پشیمان‌کننده خواهد بود. ما به دنبال این نیستیم که تنش و بحران در منطقه خاورمیانه توسعه پیدا کند؛ امیدواریم رژیم اسرائیل خطای قبلی را تکرار نکند.

 

مجری: هنگامی که می‌گویید پاسخ‌تان حداکثری خواهد بود، از کلمه خطوط قرمز استفاده کرده‌اید. این خطوط قرمز چیست؟ حداکثر سطح چقدر است؟ شما از بیش از 300 پهپاد و موشک‌های کروز در حمله استفاده کردید، سطح بالاتر چقدر است؟

 

امیرعبداللهیان: خط قرمزی که رژیم اسرائیل از آن عبور کرد، حمله به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. در این حمله 7 مستشار نظامی رسمی ایرانی مبارزه با تروریسم با حمله موشکی رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند، کنوانسیون‌های شناخته‌شده وین نقض شد. ، رژیم اسرائیل از خطوط قرمز در مصونیت اماکن دیپلماتیک عبور کرد. بلی حمله‌ای که ما در قالب دفاع مشروع انجام دادیم حداقلی بود، چرا که تنها به دو مرکز نظامی، یعنی پایگاه هوایی نواتیم و یک مرکز استخباراتی و امنیتی که از این دو مرکز علیه سفارت ما حمله موشکی رژیم اسرائیل صورت گرفت، پاسخ دادیم. ما غیرنظامیان را هدف قرار ندادیم، مراکز اقتصادی رژیم اسرائیل را هدف قرار ندادیم، فقط دو مکان که از آنجا هواپیما F35 پرواز کردند و از بلندی‌های جولان سفارت ما را مورد حمله موشکی قرار دادند. این هدف حداقلی ما بود. اما این که در حالت تکرار ماجراجویی رژیم اسرائیل، اقدام حداکثری ما چه خواهد بود، می‌توانم بگویم یک اقدام حداکثری پشیمان‌کننده؛ جزئیات اقدام حداکثری را نیروهای مسلح کشورم طراحی کرده‌اند. اما امیدوارم رژیم اسرائیل دچار خطا در محاسبه نشود.

 

مجری: جزئیاتی در مورد اینکه حداکثر سطح چه خواهد بود دارید؟ شما اشاره کردید که پاسخ حداقلی ایران، مراکز اقتصادی، مالی و غیرنظامیان مورد هدف قرار داده نشدند. پاسخ حداکثری شما این سه مورد را مورد هدف قرار می‌دهد؟

 

امیرعبداللهیان: پهپادها و موشک‌های ایرانی، خیلی سنجیده و دقیق، بر روی دو هدف صرفا نظامی مورد نظر ما در درون سرزمین های اشغالل شده توسط رژیم اسرائیل هدف‌گیری شد. ارزیابی‌ها و اطلاعات ما نشان می‌دهد که توانستیم به اهداف خود برسیم: اولا اراده خود را نشان دادیم، دوم- پایگاه‌های نظامی که حمله از آنجا علیه سفارت ما صورت گرفته بود را هدف قرار دادیم، و سوم عملیات ما حداقلی و محدود بود زیرا به دنبال زدن اهداف متعدد و گسترده در خاک فلسطین اشغالی نبودیم.

 

مجری: جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، حمله شما به اسرائیل را شکستی شرم‌آور توصیف کرده است. نظر شما چیست؟

 

امیرعبداللهیان: ببینید، خیلی شفاف و روشن باید بگویم. اولا عملیات ما روی رژیم اسرائیل غافلگیرانه نبود. بیش از ده روز پیش اعلام کرده بودیم که تصمیم ما برای پاسخ به رژیم اسرائیل قطعی است. چراکه این رژیم با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، به حاکمیت ما تعرض کرد و  ثانیا حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض کرد. ما پیش از عملیات، به آمریکا اعلام کردیم که حمله ایران بر روی رژیم اسراییل قطعی است. این را از طریق برخی وزرای خارجه که با من تماس داشتند، و پیش از آن از طریق سفارت سوئیس اعلام کردیم.

البته ما کاملا در منطقه مشاهده می‌کردیم که آمریکا و بیش از 20 کشور و از جمله تعدادی از اعضای ناتو در منطقه در حال استقرار هستند، برای اینکه موشک‌ها و پهپادهای ایران را منحرف یا محدود کنند تا به اسرائیل نرسد؛ اما موشک‌ها و پهپادهای ما به دو هدف مورد نظر اصابت کرد. حمله ما غافلگیرانه نبود و طرف‌های مقابل ما، اگرچه از ساعت و زمان حمله اطلاع نداشتند، اما می‌دانستند که به زودی این اتفاق خواهد افتاد. ما عملیاتی موفق، پاسخی صریح و پیامی روشن به رژیم صهیونیستی دادیم.

 

مجری: یعنی شما قصد داشتید که نتایج پاسخ‌ کشورتان به همان نحوی که مشاهده شده باشد؟ یعنی، 99 درصد پرتابه‌های شما رهگیری شدند و آسیب قابل‌توجهی وارد نشد. آیا این پاسخ مورد نظر بود؟

 

وزیر امور خارجه کشورمان: هدف ما هشدار دادن بود. اقدام نیروهای مسلح ما روی دو مرکز نظامی مورد نظر در درون سرزمین های اشغالی فلسطین موفق بود. هدف ما این بود که یک اقدام متناسب انجام بدهیم. هدف ما این بود که رژیم اسرائیل این پیام را بگیرد که ما اراده لازم برای پاسخ دادن داریم. تکرار می‌کنم؛ ما هیچ‌گاه به دنبال توسعه تنش و دامنه جنگ در منطقه نبوده و نیستیم. بلکه این نتانیاهو و رژیم اسرائیل است که حیات سیاسی خود را در توسعه تنش و تداوم درگیر ساختن دیگران در جنگ می‌بیند.

 

مجری: رئیس جمهور جو بایدن دیروز سخنرانی کرد. وی درباره اسرائیل و اوکراین صحبت کرد و گفت: «ما در کنار دوستانمان هستیم و نمی‌گذاریم ایران یا روسیه موفق شوند.» اگر آمریکا دوباره به اسرائیل کمک کند، از آنجایی که اسرائیل گفته است که حمله می‌کند و شما گفته‌اید پاسخ حداکثری می‌دهید، آیا به اهداف آمریکایی ضربه می‌زنید؟

 

امیرعبداللهیان: وقتی می‌گوییم پاسخ حداکثری، یعنی اگر رژیم اسرائیل خطا کند، پاسخ فوری، قاطع و پشیمان‌کننده حداکثری در سرزمین های اشغالی خواهیم داد. ما در همین عملیات اخیر هم از پیش به آمریکا اعلام کردیم که پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر در شرایطی که آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل، خود را در کنار جنگ این رژیم قرار بدهد. در این صورت، هیچ تعارفی نخواهیم داشت و منافع آمریکا نیز نمی‌تواند مصون بماند.

 

ما معتقد هستیم به جای پرداختن به این موضوعات، باید ریشه بحران کنونی مورد توجه قرار گیرد. دو ساعت پیش در دیدار با دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کردم که ریشه در جنگ، نسل‌کشی و جنایات جنگی و ترکیبی رژیم اسرائیل علیه غزه و کرانه باختری است. اگر جنگ علیه غزه متوقف شود، آرامش به کل منطقه باز می‌گردد و همه ما از جمله ایران از این آرامش سود خواهیم برد.

 

مجری: اگر آمریکا مجدداً به اسرائیل برای دفاع در برابر موشک‌های ایران کمک کند، اهداف آمریکایی را در فهرست اهدافی شما قرار می‌گیرد؟

 

امیرعبداللهیان: تصور می‌کنیم که آمریکا محاسبه خواهد کرد. آمریکا بر اساس پیام‌هایی که در شش ماه گذشته بین ما تبادل شده، معتقد است که از توسعه دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کند. آمریکا می‌داند که این موضوع نه به نفع خودش است و نه به نفع منافعی که آمریکا در منطقه دنبال می‌کند. امیدوار هستیم آمریکا رژیم اسرائیل را متوقف کنند و اجازه ماجراجویی جدید به این رژیم ندهد. اما در صورت ماجراجویی جدید رژیم اسرائیل، شرایط و پاسخ بعدی ایران متفاوت خواهد بود.

 

مجری: یک فرمانده نظامی ایرانی (فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای) گفته است که اگر اسرائیل به حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه دهد، سیاست‌های هسته‌ای ایران ممکن است تغییر کند. این حرف به چه معناست؟

 

امیرعبداللهیان: ببینید در موضوع هسته‌ای، موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام شده است. ما در این رابطه فتوای شرعی و دینی رهبری بزرگ ایران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، را داریم. بارها هم اعلام کرده‌ایم که برنامه جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ای تماما صلح‌آمیز است. ما بر این نگاه و تعهد خود تمرکز ویژه‌ای داریم.

 

اما از طرف دیگر شاهد بوده‌ایم در ماه‌های گذشته، بارها برخی مقامات رژیم اسرائیل اعلام کرده‌اند که برای پیروزی در غزه، باید از بمب هسته‌ای استفاده کرد. به نظرم آمریکا باید بر روی رژیم ماجراجوی اسرائیل تمرکز کند که مبادا یک بحران هسته‌ای در غزه بوجود بیاورد. نتانیاهو نشان داد که به هیچ خط قرمزی پایبند نیست؛ لذا باید او را مهار کرد.

 

مجری: اخیرا فشارهای مجدد بر زنان بخاطر داشتن حجاب صورت گرفته است. البته مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ اخیر خود نیز به این موضوع اشاره کرده‌اند. منابع سی‌ان‌ان می‌گویند حضور پلیس امنیت اخلاقی در شهرهای مختلف ایران و خیابان‌ها افزایش داشته است. یک خانم که مایل نیست نام او برده شود، گفته است از امنیت خود می‌ترسد. وی به سی‌ان‌ان گفت که هفته پیش با همسرش در حالی که بدون روسری روی صندلی ماشین نشسته بوده، از پلیس پیامکی مبنی بر عدم رعایت قوانین حجاب دریافت کرد. این پیامک شامل شماره گواهینامه و سایر شناسه‌های وسیله نقلیه بود و حاوی این هشدار بود که در صورت نقض مجدد قوانین حجاب، خودروی وی توقیف خواهد شد. دو سال پیش اعتراض گسترده‌ای متعاقب مرگ مهسا امینی که به دلیل عدم رعایت حجاب توسط پلیس امنیت اخلاقی دستگیر شده بود، بوجود آمد. فشارهای مجدد در حوزه حجاب چرا در حال حاضر پدید آمده‌ است و مجازات زنانی که قوانین حجاب را نقض می‌کنند چیست؟

 

امیرعبداللهیان: خیلی شفاف بگویم. آمریکا و خیلی از کشورهای غربی سیاست اعمال استاندارد دوگانه را در موضوعات مختلف دنبال می‌کنند. من چند روز پیش به یکی از وزرای خارجه یک کشور بزرگ اروپایی گفتم: «به یاد دارید در ماجرای فوت غم‌انگیز یک دختر ایرانی، چه هیاهویی در  غرب به راه انداخته شد؟ اما امروز در حالی که بیش از پانزده هزار زن و چندین هزار کودک در غزه کشته می‌شوند، هیچ اتفاقی در این حوزه نمی‌افتد و اقدام جدی و صدای قوی از برخی دولت‌های اروپایی و دولت آمریکا در حمایت از زنان نمی‌شنویم.»

حجاب یک موضوع کاملا جا افتاده و شناخته‌شده در فرهنگ ایران است. سیاست مبتنی بر رویکرد دوگانه از طریق تحریکات و مداخلات خارجی تلاش داشت تا در پیگیری سیاست تغییر نظام در ایران، از ظرفیت زنان به‌عنوان یک اپوزسیون استفاده نماید. زنان در ایران یک بخش مهم و تاثیرگذار هستند. زنان در ایران در مناصب متنوع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش دارند. اساسا موضوع حجاب چیزی نیست که شخصیت زن ایرانی را با چنین موضوعی کسی بخواهد درگیر کند. زنان ما انسان‌های فرهیخته‌ای هستند. سهم بزرگی در جامعه ما دارند و آن‌ها خود می‌دانند نسبت به موضوع رفتارهای اجتماعی چگونه باید برخورد کنند. به نظرم امروزه موضوع حجاب زن ایرانی، مشکل ما در منطقه نیست. امروزه مشکل، کشتار بیش از 34 هزار زن و کودک و مرد فلسطینی است و همه باید بر این موضوع تمرکز کنیم.

 

مجری: آقای امیرعبداللهیان، تشکر می کنم.

دیگر خبرها

  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و ترکیه در مورد آخرین تحولات منطقه
  • امیرعبداللهیان: در صورت تکرار ماجراجویی رژیم اسرائیل، اقدام حداکثری پشیمان‌ کننده انجام خواهیم داد/ در شرایطی که آمریکا در حمایت از رژیم اسرائیل، خود را در کنار جنگ این رژیم قرار بدهد هیچ تعارفی نخواهیم داشت و منافع آمریکا نیز نمی‌تواند مصون بماند
  • پاسخ امیرعبداللهیان به احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران | در صورت تکرار ماجراجویی اسرائیل پاسخ حداکثری ایران چه خواهد بود؟
  • رژیم اسرائیل از ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد
  • شورای امنیت باید ریشه جنگ و نسل کشی در غزه را فوراً پایان دهد/ هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی رژیم صهیونیستی
  • وزیر امور خارجه در نشست شورای امنیت: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه منافع ایران دست بردارد
  • رژیم اسرائیل باید از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد
  • رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه