چرایی جذابیت شریعتی در جنوب شرق آسیا/ تدوین پایاننامه شریعتی و حسین العطاس
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۴۰۳۰
به گزارش ایکنا؛ «تئو لیکن» پژوهشگر اهل کوالالامپور پایتخت مالزی، لیسانس و فوق لیسانس خود را در رشته حقوق گرفت و سپس در مقطع دکتری در رشته جامعهشناسی به تحصیل پرداخت و پایاننامه خود را با موضوع مقایسه آراء «حسین العطاس»، اندیشمند مالزیایی با اندیشههای علی شریعتی نوشت. وی هم اکنون در حال گذراندن مقطع فوق دکتری در ایران است.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این پژوهشگر درباره شناخت جامعه مالزی از شریعتی گفت: در سطح عمومی مردم چندان با افکار شریعتی آشنا نیستند اما در محافل دانشگاهی، اساتید و دانشجویان او را میشناسند. به ویژه پس از انقلاب اسلامی، دانشجویان مالزیایی، بیشتر به اندیشمندان ایرانی جذب شدند و شریعتی یکی از مهمترین چهرههای ایرانی بود که آثار و افکارش بر جامعه علمی و روشنفکری دینی جنوب شرق آسیا تأثیر گذاشت و پژوهشهایی درباره او در مالزی انجام شد.
وی درباره اهمیت افکار شریعتی برای جامعه امروز مالزی گفت: از دیدگاه اهل فرهنگ مالزی، اهمیت اندیشههای شریعتی بیشتر در این است که درباره لزوم بازگشت به اندیشههای اسلامی، نظریهپردازی کرده و بر اهمیت دین و نقش آن در پیشرفت جامعه تأکید میکند. رویکرد وی به ارزشهای اخلاقی، به ویژه تأکید بر جایگاه ارزشهای اسلامی برای پیشرفت جامعه، مشخصهای است که توجه روشنفکران مالزی را به خود جلب کرده است. از همین رو بسیاری از آثار شریعتی مانند «فاطمه فاطمه است»، «حج» و نوشتههای او درباره عدالت و نقش روشنفکران مسلمان، به زبان مالایی و اندونزیایی ترجمه شده است. پایاننامهای برای مقایسه شریعتی و اندیشمند مالزیایی
تئو لی کن درباره پایاننامه دکتری خود که در آن به مقایسه افکار شریعتی و «سید حسین العطاس» اندیشمند مالزیایی پرداخته است، گفت: در دهه 70 و 80 میلادی یعنی در آستانه انقلاب اسلامی ایران و پس از آن، بسیاری از روشنفکران مالزیایی از اندیشمندان ایرانی مثل شریعتی، استاد مطهری و امام خمینی تأثیر پذیرفتند. این باعث شد برای رساله دکتری خود به سراغ تحقیق درباره اندیشمندان ایرانی بروم و افکار دو اندیشمند مشهور مالزیایی و ایرانی را مقایسه کنم. وی درباره شباهتها و تفاوتهای روشنفکری اسلامی در ایران و مالزی بیان کرد: با توجه به شرایط خاص ایران، مسیری که این کشور به لحاظ تاریخی، فرهنگی و سیاسی طی کرده است با مالزی تفاوت دارد. با این حال در آثار روشنفکران مسلمان مالزیایی شباهتهایی هم با اندیشمندان ایرانی وجود دارد که در آثار حسین العطاس میتوان برخی از این شباهتها را دید. از جمله اینکه هر دوی آنها بر اهمیت فرهنگ اسلامی و ارزشهای دینی و اخلاقی و معنویت برای جامعه تأکید داشتند. العطاس همانند شریعتی معتقد بود پیشرفت جامعه بدون ارزشهای دینی و اخلاقی و معنویت اسلامی بسیار دشوار است. اما با توجه به تفاوتهای این دو جامعه (مثلا اینکه در ایران تغییر اساسی در نظام حکومتی را شاهد بودیم اما در مالزی چنین پدیدهای رخ نداده است) بین رویکرد این دو اندیشمند به اسلام، تفاوتهایی دیده میشود . تئو لی کن، پژوهشگر مالزیایی
تأکید بر بازگشت به فرهنگ خودی؛ عامل جذابیت شریعتی
این محقق مالزیایی درباره جنبههای جذاب تفکر شریعتی برای مردم شرق آسیا افزود: تأکید شریعتی بر بازگشت به فرهنگ خودی به جای تکیه بر فرهنگهای بیگانه برای مسلمانان جنوب شرق آسیا جالب است. آنها با تکیه بر جنبههای مثبت فرهنگ خود اعتماد به نفس بیشتری احساس و سعی میکنند هویت مستقل خود را حفظ کنند؛ آنها فکر میکنند با تکیه بر فرهنگ خودی میتوانند در جنبههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیشتر پیشرفت کنند.
تئو با بیان اینکه در حال حاضر در حال تحقیق بر روی اندیشمندان و فلاسفه معاصر ایرانی به ویژه اندیشمندان پس از انقلاب و اهمیت و تأثیر آنها بر جامعه ایران است، ابراز امیدواری کرد بتواند در آینده اندیشمندان ایرانی و فرهنگ ایران را به جامعه علمی و دانشجویان مالزیایی بیشتر معرفی کند. این صاحبنظر مالزیایی درباره شناخت خود از جامعه ایران پیش از آغاز مطالعاتش در این باره گفت: قبل از اینکه به ایران بیایم، مطالب زیادی درباره تاریخ غنی و فرهنگ این کشور خوانده بودم و درباره شاعران بزرگ ایرانی مانند حافظ و سعدی اطلاعات خوبی کسب کرده بودم. اکنون که به ایران آمدهام، نزدیکی بیشتری با مردم ایران احساس میکنم و از نزدیک در فضای فرهنگی ایران حضور دارم و از این بابت بسیار خوشحالم. وی درباره شباهتهای جامعه ایران و مالزی نیز گفت: دین اسلام برای مردم مالزی همانند ایرانیها بسیار مهم است و ما در تمام جنبههای سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی خود به اسلام رجوع می کنیم. سید حسین العطاس، اندیشمند مالزیایی که آراء وی در پایان نامه «تئو لیکن»با اندیشههای شریعتی مقایسه شد گفتگو و ترجمه: محسن حدادی
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا شریعتی مالزی جنوب شرق آسیا روشنفکری دینی ایران انقلاب اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۴۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری نشست سیاسی توسط تشکل جامعه اسلامی تهران جنوب
به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از تهران، نشست سیاسی در قالب پرسش و پاسخ «وعده صادق» با حضور مهندس غلامحسین رضوانی نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، توسط تشکل جامعه اسلامی واحد تهران جنوب برگزار شد.
در این نشست مهندس رضوانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیرامون عملیات غرورآفرین نیروهای مسلح کشورمان سخنرانی نمود. وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای حفاظت از منافع ملی و شهروندانش به یک اقدام دفاعی دست زد و این حمله بر مبنای مقررات و حقوق بین الملل و منشور ملل متحد کاملا دفاعی بود. رضوانی اظهار داشت: در حال حاضر همه طرفداران مقاومت و منطقه از این اقدام دفاعی ایران شور و شوق مضاعف دارند و مردم سایر نقاط دنیا هم به حقانیت این اقدام ایران واقف هستند و آن را تایید میکنند.
شایان ذکر است در این جلسه جمعی از مسئولین و دانشجویان حضور داشتند و در پایان، جلسه با پرسش و پاسخ همراه بود و مهندس رضوانی به سوالات مطرح شده پاسخ لازم را ارائه کردند.
خبرنگار: دنیا کریمی
انتهای خبر/
کد خبر: 1228245 برچسبها ایسکانیوز تهران ایران مجلس شورای اسلامی