Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون «بدون فتوشاپ، بدون دستکاری رآکتوری که می‌گفتند قلبش با سیمان پر شده!، رفتار دوگانه جامعه متناقض می‌سازد، ضرب شست، مردم هیچ وقت سرد نمی‌شوند، مشتریان پایان نامه از تهران تا پاریس، برای ترامپ، گفت وگو و فشار دو روی یک سکه‌اند، نئولیبرالیسم؛ برچسب یا واقعیت؟ و اجرای ضرب‌الاجل دوم» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم:

بدون فتوشاپ، بدون دستکاری رآکتوری که می‌گفتند قلبش با سیمان پر شده!

روزنامه «مردم سالاری» در گزارشی با عنوان «بدون فتوشاپ، بدون دستکاری رآکتوری که می‌گفتند قلبش با سیمان پر شده!» آورده است: پس از اجرایی شدن برجام انتشار تصویری که پر شدن رآکتور تحقیقاتی اراک با سیمان را نشان می داد، به سوژه داغ فضای مجازی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن عکسی که همه ما حداقل یکبار آن را دیده بودیم، تصویر دستکاری شده رآکتور تحقیقاتی اراک را نشان می‌داد که بعد از اجرای برجام پر از سیمان شده است. دقیقاً همان روزهایی که رئیس سازمان انرژی اتمی کشور به دفن شدن در رآکتور هسته‌ای تهدید می‌شد، این عکس فتوشاپ شده هم تکذیب شد، اما دلواپسان رآکتور و مخالفان برجام با استناد به همان عکس دروغین، سخنرانی‌ها کردند تا بگویند برجام تمام ستاوردهای هسته‌ای ایران را بر باد داده است! همین دیروز، حوالی غروب ما درست بالای سر همان رآکتور تحقیقاتی اراک ایستاده بودیم؛ نه خبری از سیمان بود، نه حتی مشتی خاک! بدون فتوشاپ، بدون دستکاری!

بازدید از نیروگاه هسته‌ای خنداب با سرک کشیدن به ساختمان گنبدی شکل رآکتور تحقیقاتی پرحاشیه شروع شد. رآکتور تحقیقاتی نیروگاه هسته‌ای خنداب یکی از پرچالش‌ترین دستاوردهایی است که نه تنها پیش از برجام با خارجی‌ها بر سرآن مذاکرات بسیاری انجام شد بلکه بعد از اجرای برجام نیز با حواشی بسیاری در داخل کشور همراه بود و حتی گفته شد قلبش را با سیمان پر کرداند! و اما واقعیت چیست؟ بعد از اجرای برجام از سه بخش تشکیل دهنده رآکتور تحقیقاتی، قسمت «کالندریا» از رآکتور خارج و لوله‌های آن را با سیمان پر شده است. مجتمع آب سنگین خنداب یکی از مواردی بوده که در مذاکرات برجامی ساعت‌ها درباره جزییات آن بحث شده است. این مجتمع روز دوشنبه میزبان اهالی رسانه بود. نمایندگان رسانه‌ها در بازدید از مجتمع آب سنگین خنداب اراک در جریان فعالیت‌ها و دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور قرار گرفتند و از آخرین تصمیمات در خصوص کاهش تعهدات برجامی مطلع شدند. سال گذشته در تشریح اتفاقات رخ داده «علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی، در گفت‌وگویی فاش کرده بود که ایران تعدادی دیگر از آن لوله‌ها را در اختیار دارد و اگر طرفین برجام به تعهداتشان عمل نکنند ایران تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد. ایران همچنین اعلام کرد: چنانچه در مرحله اول اروپایی‌ها نتوانند خواسته‌های ایران را تأمین کنند، در مرحله دوم رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

رفتار دوگانه جامعه متناقض می‌سازد

روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «رفتار دوگانه جامعه متناقض می‌سازد» به گفت وگو با حسین باهر جامعه شناس پرداخت و نوشت: گروه‌های مرجع همواره در توسعه جوامع نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند. به همین دلیل نیز اگر سلبریتی‌ها کارکرد مثبت خود را به جامعه نشان بدهند و بتوانند در جامعه به صورت مثبت جریان‌سازی کنند مسیر توسعه کشور هموار خواهد شد. با این وجود کارکرد سلبریتی‌ها در ایران به این شکل نبوده است. اگر ما به اشعار، موسیقی و سینمای نسل جدید نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در مواردی آموزه‌های مطرح شده در این مسائل پیش‌برنده و جریان‌ساز نیست و حتی ممکن است مخرب هم باشد. آموزه‌هایی که امروز توسط برخی سلبریتی‌ها در جامعه ترویج می‌شود به دلیل ماهیت خشنی که دارد سبب افسردگی و رنجوری در بین جوانان جامعه شده است. این در حالی است که اشعار و سینمای گذشته همواره سرشار از امید و زندگی بود و فهم و درک جوانان را در مسیر زندگی بالا می‌برد. در شرایط کنونی هنگامی که جوان از صبح وارد چرخه زندگی می‌شود به دلیل موسیقی خشنی که گوش کرده همواره با جدل و درگیری مواجه است و این وضعیت به مرور زمان روح و روان وی را افسرده و رنجور کرده است.

برخی سلبریتی‌ها به‌دلیل فقدان اصالت، برای قرارگرفتن در گروه مرجع جامعه بعضاً به باورهای کلیدی جامعه مانند حجاب اعتقاد ندارند. این افراد اغلب اقدامات خود را نیز به صورت غوغاسالارانه انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند در چنین فضایی برای خود شهرت کسب کنند. حجاب یک مقوله پیچیده و مهم در جامعه اسلامی است و به همین دلیل دسته‌ای از سلبریتی‌ها از درک و فهم این مقوله پیچیده عاجزند. این دسته از سلبریتی‌ها تنها براساس نوع زندگی و رفاهی که در آن قرار دارند عمل می‌کنند و مسائل مهمی مانند حجاب متاسفانه برای آنها در اولویت نیست.

ضرب شست

روزنامه «اعتماد» با درج گزارشی با عنوان «ضرب شست» آورده است: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که روز گذشته در دهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورها در شهر اوفا حاضر شد، پیش از عزیمت به روسیه، در اظهارنظری با اشاره به اقدامات ضدجاسوسی جمهوری اسلامی در حوزه سایبر، از موفقیت بزرگ اخیر ایران در راستای ضربه زدن به یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی امریکا) و مشخصاً کشف «شبکه گسترده عملیات سایبری تهاجمی علیه ایران» خبر داده و گفته بود که به‌زودی مستندات این عملیات ضدجاسوسیِ سایبری ازطریق وزارت اطلاعات منتشر می‌شود. خبری که حالا کمتر از ۲۴ ساعت پس از اظهارات شمخانی، درقالب توضیحات مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات و همچنین گزارش ویدئویی این وزارتخانه منتشر شده و از آن، به عنوان «نخستین ضربه جهانی به شبکه جاسوسی امریکا در بستر سایبری»، با محوریت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی روی خط خبرگزاری‌ها رفته و با واکنش‌هایی نیز روبه رو شده است.

در این میان اما شاید یکی از مهم ترین بخش‌های توضیحات این مقام ارشد اطلاعاتی ایران، اشاراتی است که در سخنان مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات به همکاری‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی با «متحدان جهانی» صورت گرفته و این مقام ارشد اطلاعاتی ایران با تاکید بر تبادل اطلاعات میان واجا و سازمان های اطلاعاتی متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی، چنین همکاری‌هایی را ارزشمند دانسته است.

مردم هیچ وقت سرد نمی‌شوند

روزنامه «همدلی» در مطلبی به گفت وگو با حسین مرعشی پرداخت و نوشت: کشور هر چقدر هم که درگیر گرفتاری‌ها و مشکلات باشد، مردم به درک بالایی رسیده‌اند و می‌دانند که مسیر اعتدال بهترین درمان دردها است. به همین دلیل می‌توان امید داشت که در انتخابات مجلس یازدهم هم، شاهد رای‌های پرشمار باشیم. نگیزه و هدف اصلی هر حزب یا جریانی از مشارکت داشتن در مجلس یا هر نهاد دیگری، تاثیرگذاری است و برهمین مبنا معتقدم که باید برای ادوار بعدیِ مجلس، کاری کنیم تا کرسی‌های بیشتری داشته باشیم تا بالتبع بتوانیم، اثرگذارتر ظاهر شویم. اصلاح‌طلبان طیفی فراگیرند و دقیقاً به‌همین دلیل توقع عمومی از ما این است که در ساختار قدرت و تصمیم‌گیری و همچنین اجرایی نقش‌آفرینی‌ای چشم‌گیر داشته باشیم. با این حال، نمی‌توان سهم و نقش فراکسیون امید در مجلس فعلی را نادیده گرفت. همین‌که در دوره دهم حضور تندروها به‌کمترین حالت ممکن خود رسیده است، دستاوردی بسیاربسیار با اهمیت است.

برای بررسی جایگاه امیدی ها در مجلس دهم باید پارامترهای متعددی را در نظر گرفت. در واقع، این طور نیست که توقع داشته باشیم همه لیست امیدی ها در مجلس با سازوکار این فراکسیون همکاری کنند. جبهه اصلاحات با توجه به فضای تحدید کننده ای که در فضای انتخاباتی برای چهره های شاخص‌اش به‌وجود آمده بود، چاره‌ای جزء این نداشت که با برخی از نیروهایی سلیقه های دیگر و حتی تعدادی از افراد معتدل رقیب ائتلاف کند. در واقع، عملکرد هزینه ساز مجالس هفتم تا نهم به قدری کشور را با دردسر رو به رو کرد که همه عقلا، چه اصلاح طلب، چه میانه رو و چه اصولگرا با این هدف وارد فضای انتخاباتی شدند که تندروها را حذف کنند که خوشبختانه همین هم شد.

مشتریان پایان نامه از تهران تا پاریس

روزنامه «ایران» با انتخاب تیتر «مشتریان پایان نامه از تهران تا پاریس» می نویسد: اگر چند ماه پیش مسیرتان به خیابان انقلاب می‌افتاد، در حدفاصل دانشگاه تهران تا میدان انقلاب، انواع پایان‌نامه، مقالات آی‌اس‌آی«ISI» و هر آنچه را یک دانشجو نیاز دارد می‌توانستید براحتی پیدا کنید. در این مدت اخباری از خرید و فروش مدارک تحصیلی در این خیابان هم به گوش می‌رسید. مدرکی که به قول خودشان حتی وزارت علوم هم نمی‌تواند اصل و تقلبی بودن آن را تشخیص دهد. کافی بود فقط یک ربع در خیابان انقلاب قدم می‌زدید تا قیمت و شرایط تحویل انواع پایان نامه در رشته‌های گوناگون را به دست بیاورید و در همین مدت هم مدرک کارشناسی و دکترا دریافت کنید. دادزن‌ها یا همان کارگرانی که با دفاتر فروش پایان نامه کار می‌کنند، با تراکت‌های مشخصی در دست، فریاد می‌زدند: «پایان نامه، پروپزال، مقاله آی‌اس‌آی.» خیلی‌هایشان از سرو وضع تان می‌فهمیدند که مقاله آی‌اس‌آی می‌خواهید یا مدرک دانشگاهی یا پایان نامه درسی. آشفته بازار خیابان انقلاب حتی دانشجویان را هم گیج کرده بود که با کدامشان قرارداد ببندند. اما حالا دیگر خیابان انقلاب سروسامانی گرفته است نه اینکه فکر کنید کار و کاسبی دفاتر فروش پایان نامه به‌خاطر برخورد وزارت علوم کساد شده باشد، نه! اما حداقل دیگر مثل سابق هم نیست که هر کسی براحتی بتواند مقاله خرید و فروش کند. از سر خیابان ۱۶ آذر تا میدان انقلاب را طی کنید فقط ۵یا ۶ نفر از همین داد زن‌های تراکت به‌دست را می‌بینید اما همین کارگران هم دیگر مثل سابق داد نمی‌زنند، البته از ترس پلیس که نکند بیاید و دفتری که با آن کار می‌کنند را جمع کند.

نزدیکشان می‌شوم خودم را به بی‌خبری می‌زنم که پلیس آمده برخی مراکز را بسته است، مردی میانسال روی موتور نشسته و تراکتی به دست دارد که فقط رویش نوشته شده «مقاله»، از او می‌پرسم: «ماه پیش اینجا پر از افرادی بود که مقاله و پایان نامه می‌فروختند حالا فقط چند نفری هستند.» می‌گوید: «خانم هفته پیش پلیس همه دستگاه‌های کامپیوتر این مراکز را جمع‌آوری کرد البته برخی از مراکزی که کار پایان نامه انجام می‌دادند هم از اینجا رفتند و تعدادی از دفاتر هم پلمب شد.» پس شما چطور در حال فعالیت هستید و تراکت به‌دست دارید؟: «دفتر ما هم پلمب شده بود اما به خاطر شماره ثبتی که داشت صاحب کارمان رفع پلمب کرد.» جریمه هم دادید؟ ۵۰ میلیون جریمه شدیم که پرداخت شد. می‌پرسد که چه می‌خواهم؟ می‌گویم که دانشجوی ارشد ارتباطات هستم و می‌خواهم دفتری که با آن کار می‌کند برایم پایان نامه بنویسد. از روی موتورش بلند می‌شود و می‌خواهد تا به دنبالش بروم. درست روبه‌روی خیابان پاساژ بزرگی است. ورودی پاساژ را رد می‌کنیم به آسانسور می‌رسیم وارد آسانسور که می‌شویم کارگر این دفتر دکمه آسانسور را برای طبقه ۴ می‌زند و می‌گوید: «کارشان خیلی درسته هر کسی آمده دست خالی برنگشته است. اینجا مرکز اصلیه و ما ۴ دفتر دیگر در نقاط مختلف کشور هم داریم.»

برای ترامپ، گفت وگو و فشار دو روی یک سکه‌اند

روزنامه «اعتماد» در مطلبی با عنوان «برای ترامپ، گفت وگو و فشار دو روی یک سکه‌اند» به گفت وگو با نادر انتصار، استاد ممتاز دانشگاه آلابامای جنوبی پرداخت و نوشت: از دید ترامپ گفت‌وگو به این معنی نیست که بنشیند و مسائل عمده را حل کند. گفت‌وگو و فشار برای آقای ترامپ دو روی یک سکه است. در ایران ما به این فکر می‌کنیم که اگر ترامپ مایل به گفت‌وگو است چرا هر روز فشار را بیشتر می‌کند. اما ترامپ از این دیدگاه نگاه نمی‌کند. برای او فشار و گفت‌وگو دو طرف یک سکه هستند و همزمان می‌تواند هم فشار وارد کند و هم پیشنهاد مذاکره دهد. او می‌خواهد دست قوی داشته باشد تا بیشترین امتیاز را از حریف خود بگیرد. از نظر آقای ترامپ با افزایش تحریم‌ها و فشارها علیه ایران، دست امریکا در برابر ایران بازتر خواهد بود. هر چند که صحبت از مذاکره ترامپ تنها یک بلوف سیاسی نیست. او قصد مذاکره دارد اما در شرایطی که ایران در ضعف کامل باشد و امتیازات بیشتری را از ایران دریافت کند.

گروه بولتون و پمپئو و تعدادی دیگر در داخل بدنه دولت به دنبال آن هستند که نظام ایران تغییر کند. حال این نظام مذهبی یا غیرمذهبی باشد اصلاً مهم نیست اما نظام باید تغییر کند و به بازیگری مانند امارات و عربستان در منطقه تبدیل شود و دنباله‌روی سیاست‌های امریکا باشد نه اینکه برای آنها دردسرساز باشد.

نئولیبرالیسم؛ برچسب یا واقعیت؟

روزنامه «دنیای اقتصاد» با درج گزارشی با عنوان «نئولیبرالیسم؛ برچسب یا واقعیت؟» نوشت: عده‌ای مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر را ناشی از سیاست‌های لیبرالی و نئولیبرالی می‌دانند. هر چند واژه‌های لیبرال و نئولیبرال در حوزه‌های مختلف، معانی یکسانی ندارند، اما به نظر، مراد این گروه، نقد «اقتصاد آزاد و رقابتی» است. بررسی‌ها خلاف نظر منتقدان است. به‌عنوان مثال در حوزه قیمتی، مبانی اقتصاد آزاد، رقابتی کردن قیمت‌ها و پرهیز از برهم‌زدن موازنه قیمت‌های نسبی را توصیه می‌کند و راهکاری جز این را فراخ کردن بستر قاچاق و رانت می‌داند. مثال عینی آن در اقتصاد ایران قیمت بنزین است. اقتصاد رقابتی پیشنهاد می‌کند به جای حمایت از اقشار محروم از طریق دستکاری قیمت بنزین بهتر است قیمت آزاد شود و دولت از گروه‌های کم‌درآمد به صورت هدفمند حمایت کند.

یک گروه فکری، سیاست‌های دولت‌ها در ۳ دهه اخیر را به‌طور عام و دولت یازدهم و دوازدهم را به‌طور خاص، به لیبرالیسم یا نئولیبرالیسم ربط می‌دهند. برای بررسی صحت این ادعا، ابتدا باید شناسایی کرد که مدعیان دقیقاً بر چه چیزی نقد دارند؟ لیبرالیسم، نئولیبرالیسم یا بازار آزاد. در هرحوزه‌ای، لیبرالیسم و نئولیبرالیسم مفاهیم متعددی دارند. در حوزه اقتصاد، احتمالاً از مقصود منتقدان می‌توان «اقتصاد آزاد» برداشت کرد. از این طریق، می‌توان به چارچوبی برای صحت‌سنجی انتقادات رسید و به این پرسش پاسخ داد که آیا بین سیاست‌هایی که در طول دهه‌های اخیر در اقتصاد ایران پیاده شده و مبانی اقتصاد آزاد ارتباطی برقرار است؟ گروه منتقد معتقد است نه تنها ارتباطی بین آنها وجود دارد، بلکه یک جریان لیبرالی نیز پشت همه دولت‌های پس از انقلاب وجود داشته و بی‌خانمانی‌های اقتصادی این سال‌ها را رقم زده است.

اجرای ضرب‌الاجل دوم

روزنامه «شرق» با انتخاب تیتر «اجرای ضرب‌الاجل دوم» می نویسد: اعلام واضح و روشن ایران مبنی بر عبور از سقف در نظر گرفته‌شده برای تولید اورانیوم غنی‌شده، موجب واکنش‌هایی جدی در جامعه اروپا و آمریکا شد. رئیس‌جمهوری فرانسه که روز گذشته با همتای اوکراینی خود ملاقات داشت، یادآور شده که فقط «تا هشتم جولای فرصت داریم تا برای حفظ توافق هسته‌ای مذاکره کنیم».

سخنگوی سازمان انرژی اتم اعلام کرد تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور خواهد کرد. این تصمیم مبنی بر عدم تعهد به دو بند برجام در واکنش به اجرائی‌نشدن تعهدات دیگر طرف‌ها به برجام از سوی ایران اتخاذ شده و ۱۸ اردیبهشت نیز اعلام شده؛ اما اعلام روز گذشته جدی تر انگاشته شد. رئیس جمهور فرانسه در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت این تصمیم باعث تأسف او شده و فرانسه ایران را قویاً تشویق به «صبوری و مسئولیت پذیری» می‌کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک خنداب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۴۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین فصل بدون جام بارسلونا با ژاوی

به گزارش "ورزش سه"، پس از شکست در لیگ قهرمانان اروپا، بارسا تمام امید خود را به بازی دیروز در سانتیاگو برنابئو گذاشته بود. همه می دانستند که عدم پیروزی مقابل رئال مادرید به معنای خداحافظی از لالیگا است. اگرچه بارسلونا با گل زودهنگام کریستنسن که گل هشتم بارسا در این فصل از روی کرنر بود، شروعی عالی داشت ولی بازی با نتیجه 3-2 برای رئال به پایان رسید. با شش بازی باقی مانده تا پایان فصل، بارسا یازده امتیاز از رئال عقب است.

در واقع شاگردان ژاوی روز گذشته در اولین بازی این فصل خارج از خانه خود شکست خوردند. تا قبل از بازی در برنابئو، آنها در 15 بازی دور از مونتجوئیک، 9 برد و 6 تساوی داشتند.

بارسا در این فصل در سه ال کلاسیکوی متوالی مغلوب رئال شده است. در بازی دور رفت در ورزشگاه المپیک مونتجوئیک، رئالی ها با برتری 1-2 سه امتیاز حیاتی را از آن خود کردند. بعداً دو تیم در فینال سوپرجام به مصاف هم رفتند و آبی و اناری ها با نتیجه 4-1 شکست خوردند. بازی در عربستان یکی از دردناک ترین شکست های فصل بود. و دیروز در برنابئو، تیم آنچلوتی دوباره پیروز شد. پیروزی‌ای که عملاً عنوان قهرمانی لالیگا را به آنها می دهد.

بارسلونا حالا بدترین سناریوی ممکن را پیش رو دارد. کاتالان ها در اواسط آوریل هستند و همین حالا با تمام عناوین فصل خداحافظی کرده اند. در اولن فصل ژاوی نیز بارسا نتوانست فاتح هیچ جامی شود. بارسا قبلا از کوپا دل ری و لیگ قهرمانان نیز کنار رفته بود. والنسیا، خیرونا، رئال سوسیداد، آلمریا، رایو وایکانو و سویا رقبای باقی مانده بارسا تا پایان فصل هستند.

دیگر خبرها

  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور زنان برگزار می‌شود
  • برگزاری بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس بدون حضور بانوان+عکس
  • فوری؛ تراکتور-استقلال بدون تماشاگران خانم!
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • پذیرش بدون کنکور استعدادهای برتر ملی ‌در دانشگاه فرهنگیان
  • حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند
  • تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه اتاق، تعیین تکلیف می شود
  • تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه‌ اتاق، تعیین‌تکلیف می‌شود
  • تعطیلات پایان هفته پس از پاسخ نامه‌ اتاق تعیین‌تکلیف می‌شود
  • دومین فصل بدون جام بارسلونا با ژاوی