نخستین اظهارات مداح جنجالی «داره میریزه»
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۴۶۹۸
چند روزی هست که مولودیخوانی با عنوان «داره میریزه» به سرعت در فضای مجازی در حال انتشار است و حسابی جنجالی و حاشیهساز شده است.
به گزارش ایسنا، «آخرین خبر» در ادامه نوشت: حاشیههای این مولودی به خاطر دابسمشهایی است که فضای مجازی را پر کرده است؛ از ساختن دابسمش این مولودی با ریختن پلاسکو، ریختن آب و ریختن گُل تا دابسمشهایی که متاسفانه برخی اهانتآمیز و خارج از شئونات اسلامیاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به سراغ مداحی رفتیم که بیشتر با صدای وی این مولودی رسانهای و دابسمشها تولید شده است. گفتوگو با سیدمصطفی قدمگاهی را در ادامه میخوانید:
برای شروع لطفا خودتان را معرفی کنید.
سید مصطفی قدمگاهی هستم متولد سال 59 مشهد مقدس.
چه چیزی باعت شد مداحی را دنبال کنید و آیا استاد یا اساتیدی هم داشتید؟
مشوق بنده در امر مداحی ابتدا پدر و مادرم و بعد هم رفقا بودند که بعد از موذنی و قرائت زیارت عاشورا برای مداحی و شعرخوانی هم بنده را تشویق کردند. بنده در مداحی استادی نداشتم. از اساتید زیادی در پای منبرها و هیاتها استفاده کردهام اما استاد خاصی نداشتهام و هر چه در مداحی کسب کردهام تلاش و زحمت خود بنده بوده است.
سبک و روش شما در مداحی چگونه است؟
دوستان هیاتیها بیشتر روی مولودیخوانیهای بنده توجه دارند به لحاظ اینکه فضای مولودیخوانی راحتتر است و ارتباط با مستمع بیشتر برقرار میشود و احساس رفاقت بیشتری به واسطه این ارتباط در مولودیها شکل میگیرد. از این جهت بنده را به مولودیخوانی بیشتر میشناسند وگرنه بنده روضهخوان هستم و در بحث مداحی هم مولودی، هم روضه و هم شور میخوانم.
برویم سر اصل مطلب. چند روزی است یک شعر و مولودی از شما حسابی جنجالی شده است. ابتدا بفرمایید این مجلس کجاست و چه تاریخ و مناسبتی است؟
سال 1395 ولادت امام رضا علیهالسلام در هیاتی به نام دعای ندبه 14 معصوم مشهد این مولودی خوانده شد. آن زمان اصلا دیده نشد و بازتابی نداشت. همان زمان دوستان در کانال بارگذاری کردند که الان هم اگر در کانال سرچ کنید در قسمت بالای آن هست. شعر متعلق به شاعری است که بنده شعر را از کانال ایشان برداشتم که شاعرش خواستند گمنام باشند. ولی اینکه الان رسانهای شده جای سوال است. مشخص نیست چطوری و چه کسی این مولودی را از کانال بنده برداشته و فرستاده برای خانمی به نام «ت.ب» که در کانادا است و ایشان هم مولودی را تبدیل به دابسمش کرده و در پیج اینستاگرام خود گذاشته که از اینجا شروع شد و بیش از 500 هزار بازدید در این پیج داشت و کم کم دابسمشهای مختلفی در داخل هم برای این مولودی ساخته شد.
گفته شده که این مولودی شما بازخوانی و تقلید از مولودی آقای جواد مقدم بوده. درست است؟
خیر، به هیچوجه اینجور نیست. بنده اهل تقلید از کسی نیستم و اینکه اول ایشان خواندند یا بنده خواندم مشخص نیست اما آن چیزی که مهم است این است که بنده اهل تقلید و بازخوانی نیستم به هیچوجه. بهتر است بگویم همزمان خوانده شده است. به هر حال وقتی شاعری شعری را منتشر میکند دهها مداح شاید همزمان همان شعر را اجرا کنند.
درباره ملودی و آهنگ این مولودی آیا کار وسلیقه خودتان بوده است؟
واقعیتش این آهنگ برای یکی از خوانندههای مجوزدار داخلی به نام آقای علیرضا روزگار است که شعری عاشقانه با این آهنگ را میخوانند و شاعر این مولودی هم روی این آهنگ آقای روزگار شعری میگوید و من هم با همون ملودی اجرا کردم. خود آقای روزگار هم در پیجشان گفتند که شعر و آهنگ ایشان آنقدر بازتاب نداشت که این مولودی بازتاب داشته است.
درباره مفهوم و محتوای شعر توضیحی دارید؟ برخی گفتند این شعر محتوایی ندارد و اصطلاحا شعر سبک است.
متاسفانه در فضای مجازی فقط قسمت اول شعر مورد استفاده قرار گرفت. این قسمت شعر «امشب دل همه شیعهها خراسونیه ... اومده شمسالشموس امکان» که اشاره به امام رضا علیه السلام دارد را ندیدند یا در بخش بعدی مولودی میگوید«آقا یه دفعه جبرئیل آرزوشه لباس خادمای حرمو بپوشه». بخشی که میگوید «سه دفعه»، اشاره به آن حدیث امام رضا علیه السلام دارد که فرمودند هر کس به زیارت من بیاید سه جا به دیدارش میآیم که روایت مشهور و معروفی است. در پایان شعر هم اشاره به زیارت اربعین شده و اینکه کسی که میخواهد زیارت کربلا برود باید براتش را امام رضا علیه السلام امضاء و تایید کند. من صد در صد از محتوای شعر حمایت میکنم و معتقدم که به لحاظ مفهوم و محتوا غنی است. اما قبول دارم آهنگ تند خوانده شده و آن هم به خاطر اینکه برای آن ملودی مجبور بودم تند بخوانم.
برخی از مداحان پیشکسوت مصاحبه کردند و ضمن انتقادهای شدید عنوان کردهاند که این شعر و مولودی شما وهن اهل بیت (ع) است. نظر شما در اینباره چیست؟
استقبال از این مولودی خیلی بیشتر از انتقادات از آن بوده است. به هیچ عنوان اینکه وهن اهل بیت (ع) بوده را قبول ندارم. خیلیها سبکها و اشعار و آهنگهایی خواندهاند که بسیار بدتر از این آهنگ بوده است و اینجور مورد هجمه قرار نگرفتهاند. مثل آن مداحی که میخواند «نوار مغز سرم در محضر دکترا خط خطی و ...». این وهن است یا شعر و مولودی که من برای امام رضا علیه السلام خواندم؟
این هجمهها به نظرم به این خاطر است که من یک مداح انقلابی هستم. من برای شهدا و مقام معظم رهبری بارها مداحی کردهام. برای سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم بارها خواندهام که کلیپ هم شده و در فضای مجازی هم پخش شده است.
آیا دوباره حاضرید همین مولودی را بخوانید؟ یعنی از این کار پشیمان نیستید؟
نمیشود گفت پشیمان نیستم اما از محتوای شعر دفاع میکنم. البته شاید اگر قرار باشد بخوانم دیگر با این آهنگ و به این تندی نخوانم. به هر حال فقط معصومین هستند که پاک و مطهرند و انسان ممکنالخطاست. نباید به خاطر خطای یک نفر او را بکوبیم و تخریبش کنیم و به او تهمت بزنیم. من به خاطر آهنگی که خواندم اشتباه کردم و قبول دارم اما شعر هیچ ایراد و مشکلی نداشت و ندارد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۴۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خاطرات جانباز آزادهای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
خبرگزاری مهر - گروه استانها - سروش سلیمی: مراسم انتخاب چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ در حالی امسال در استان فارس برگزار شد که این آئین هیچ حاشیهای نداشت و آرشیو عکسهای برنامه هم گواه لبخند حاکی از رضایتی بود که حین خواندن نام نهایی بر لبان حضار حتی رقبای چهره شاخص هنر انقلاب نشست؛ آزادهای که عکاس شد.
هفته هنر انقلاب اسلامی رویدادی است که با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهید سیدمرتضی آوینی و تقدیر از هنرمندان انقلابی برگزار میشود. شهید آوینی که صدای خاصش در کنار دوربین فیلمبرداریاش برای ما یادآور روایت فتح و ثبت لحظههای ناب حماسه عشق و ایثار دفاع مقدس بود و حال این جایزه در استان فارس به کسی تعلق گرفته که تلاش دارد راه و آئین آوینی را برود. هم جانباز جبهه و جهاد است و هم قاب دوربینش همچنان لحظههای ناب را ثبت میکند. با هم پای صحبتهای وی نشستیم.
احمدرضا مداح در گفتوگو با خبرنگار مهر ابتدا در معرفی خود گفت: متولد خرداد ۱۳۴۷ در شهر شیراز هستم؛ فعالیتهای حرفهای خود را از سال ۱۳۸۴ با حضور در خبرگزاریهای ایثار و نوید شاهد به صورت حرفهای آغاز کردم و در خبرگزاریهای مختلف به ویژه خبرگزاریهای انقلابی فعالیت مستمر داشتهام و هم اکنون نیز در خبرگزاری فارس مشغول خدمت هستم.
چهره شاخص هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ در استان فارس در خصوص زمینه حرفهای فعالیتهای خود و علایقش خاطرنشان کرد: بیشتر در حوزههای اجتماعی و ایثار و شهادت فعالیت دارم اما علاقه خودم به جز حیطه مسائل اجتماعی و حوزه ایثار و شهادت در زمینه عکاسی خبری و مستند اجتماعی است و به مسائل اجتماعی به خصوص آسیبهای اجتماعی توجه ویژهای نشان میدهم.
احمدرضا مداح انتخاب خود به تأیید هیأت داوران به عنوان چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۲ را ابتدا لطف خدا و سپس مرهون لطف شهدا میداند. وی در پاسخ به این سوال مهر که مهمترین کلیدواژه گزارشهای تصویریاش چه بوده است میگوید: مردم و انعکاس دغدغههای آنها مهمترین دغدغهام بوده است.
مداح، حرفه عکاسی و خبرنگاری را ورا و فراتر از حضور در نشستها و جلسات از پیش تعیین شده میداند و معتقد است خبرنگار و عکاس خبریِ خوب کسی است که سوژهها را بیافریند و تولید کند نه اینکه منتظر بنشیند تا آفیش شود بلکه باید خودش به دنبال سوژهها بگردد.
از وی میپرسم نقطه عطف کار رسانهای احمدرضا مداح را کدام برهه میدانی و میگوید: فعالیتهایم در دوره شیوع کرونا کلی سر و صدا به پا کرد و آن دوران و مشاهده مجاهدتها و ایثار کادر درمان برایم یادآور دوران دفاع مقدس بود. گزارشم راجع به محیط زیست مهارلو و ورود فاضلاب به این تالاب زیبا که انعکاس گستردهای نیز داشت و مسؤولان را به تکاپو واداشت هم از دیگر فعالیتهای خبرساز دوران حرفهای ام است که تمام دوربینها و توجهات را به آن سو برد.
وی همچنین میگوید: ترک خوردن نقش رستم بر اثر فرونشست زمین آنهم به دلیل حفر بی رویه چاههای آب نیز سوژه دیگری بود که خیلی سر و صدا کرد و توانستم توجه مسؤولان را به صیانت بهتر از میراث کهن نیاکانمان جلب کنم.
مداح در ادامه در حالی که بغض میکند میگوید: وداع خانوادهها با شهدا و تشییع پیکر شهدای گمنام از جمله گزارشهای تصویری است که در آن آنچه را که به تصویر میکشم با عمق وجودم درک میکنم و تمام آن لحظات حاوی اشک و عشق و احساس برایم چون گوهری گرانبها است.
وی در ادامه میگوید: در کل گزارشهایی که در ارتباط با مشکلات مردم، محیط زیست، حوزه ایثار و مسائل فرهنگی و اجتماعی کار کردهام را دوستتر میدارم تا گزارشهایی که مرتبط با ادارات است و هرگاه میبینم گزارشم اثرگذار بوده و باعث رضایت مردم شده انگیزهام مضاعف میشود.
از او میخواهم از حضورش در جبهههای جهاد بگوید. تداعی خاطرات همرزمانش لبخندی از سر رضایت بر لبانش مینشاند اما به محض اینکه کلامش به بازگویی خاطرات اسارت میرسد با تکان سری از سر تالم و اندوه ناشی از خاطرات تلخ اسارت اینگونه بیان میکند: آبان ۱۳۶۲ زمانی که اول دبیرستان بودم وارد جبهه شدم و تقدیر اینگونه رقم خورد که ۲۴ اردیبهشت ۶۵ در کانال بجلیه اسیر شوم.
آری درست پیش از عملیات والفجر مقدماتی، احمدرضا، تخریبچی این عملیات در یک عملیات ایذایی در بجلیه عراق با موج انفجار مینی که قرار بود خنثی شود، مجروح و سپس اسیر میشود و پس از طی تلخترین روز و روزگار عمرش در زندانهای بعثی، دوم شهریور ۱۳۶۹ در قالب دهمین گروه از آزادگان سرافراز به میهن اسلامی باز میگردد.
نمایشگاههای زیادی در مورد احمدرضا مداح یا حاوی آثار وی تاکنون برپا شده و اکنون این آزاده جانباز سرافراز شیراز یک عنوان دیگر را نیز از امروز با خود یدک خواهد کشید. چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی استان فارس.
هرچند درد و رنجی که وی و دیگر آزادگان سرافراز کشورمان کشیدهاند را هیچگونه نتوان به تصویر کشید اما شاید این دو نفره پدر دختری و لبخندی که بر لبان دختر وی نشسته اندکی از محنتش بکاهد.
چهره شاخص هنر انقلاب اسلامی استان فارس در سال ۱۴۰۲ از امروز الگوی بسیاری از کودکان و نوجوانانی است که نه آن دوران را دیدهاند و نه خوب درکش کردهاند اما برای آنها احمدرضا مداح تداعیگر نوجوانان و جوانانی است که برای آرمانهای خود از تمام هستیشان گذشتند تا اینک شاهد بالندگی انقلاب باشند.
کد خبر 6087425