Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ علی اصغر مونسان گفت:«کمتر بخش اقتصادی وجود دارد که علاوه بر بخش اقتصادی موضوعات دیگر را هم در بر بگیرد، اما گردشگری در همه‌جای دنیا و هم در کشور ما علاوه بر کارکردهای اقتصادی، موضوعات فرهنگی را هم در بر می‌گیرد.»

او ادامه داد: «این موضوع اهمیت صنعت گردشگری را دوچندان می‌کند، در بخش اقتصادی، گردشگری موجب ارزآوری برای کشور می‌شود و می‌تواند رونق و تحرک اقتصادی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توان گفت گردشگری از پیشران‌های اقتصاد است؛ چراکه وقتی گردشگری به حرکت درمی‌آید، همه ابعاد اقتصاد تحرک پیدا می‌کنند. مثلاً در ایام نوروز که اوج گردشگری داخلی کشور است، حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی، بخش کشاورزی، صنعت و پوشاک نیز به‌حرکت درمی‌آید.»

دکتر مونسان اظهار کرد: «در حوزه ایجاد اشتغال هم گفته می‌شود در دنیا به‌ازای هر ۱۰ شغل یک شغل مربوط به بخش گردشگری است، در این صنعت می‌توان با میزان سرمایه‌گذاری اندک نسبت به سایر بخش‌ها، شغل ایجاد کرد، در کشور ما به ازای هر ۵۰ تا ۷۰میلیون تومان امکان ایجاد یک شغل در حوزه گردشگری وجود دارد؛ این در حالی است که این عدد در حوزه صنعت بین ۵۰۰میلیون تا یک‌میلیارد تومان است.»

او افزود: «همچنین سرعت ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری ۲.۵ برابر سایر بخش‌هاست.»

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «به‌دلیل این ویژگی‌های مهم، بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای درحال‌توسعه، گردشگری را به‌عنوان مسیر توسعه اقتصادی خود انتخاب کرده‌اند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «الان کمتر کشوری در جهان وجود دارد که گردشگری را جزو اولویت‌های خود قرار نداده باشد، هر موضوعی می‌تواند باعث تحرک و توسعه صنعت گردشگری شود، موضوعات متنوعی ازجمله کشاورزی، طبیعت، تفریحات، زیارت، کوهنوردی و... می‌تواند موجب جذب گردشگر برای کشورها شود.»

او ادامه داد: «در ابعاد اجتماعی و فرهنگی هم بهترین نقطه‌ای که می‌توان فرهنگ را معرفی کرد و تعامل بین ملت‌ها را رقم زد، گردشگری است. ما چقدر باید تلاش کنیم تا چهره واقعی کشورمان را به دنیا نشان دهیم درحالی‌که دشمنان زیادی داریم که به‌دروغ تصاویر غیرواقعی از ایران به نمایش می‌گذارند؛ اما با موضوع گردشگری و جذب گردشگر می‌توان چهره واقعی، تاریخ و تمدن کشور را به جهانیان نشان داد، هر گردشگر در بازگشت به کشورش به سفیر فرهنگی ما تبدیل می‌شود. مصاحبه‌ها و بازخوردهایی که از گردشگران منعکس شده مصداق این ادعاست.»

دکتر مونسان اضافه کرد: «یکی دیگر از کارکردهای گردشگری که همه دولت‌ها هزینه‌های بسیاری برای آن صرف کرده‌اند، ایجاد نشاط اجتماعی است. ما با موضوع سفر و گردشگری می‌توانیم به ایجاد نشاط اجتماعی در خانواده‌ها کمک کنیم.»

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: «در ایران با وجود این‌که صحبت‌های بسیاری در حوزه گردشگری می‌شود، اما متأسفانه با وجود مزیت‌های بسیاری که وجود دارد، هنوز این صنعت در اولویت بالای کشور قرار ندارد.»

او تصریح کرد: «تبلیغات و معرفی یکی از موضوعات مهم در حوزه گردشگری است. ما چگونه می‌توانیم گردشگر خارجی جذب کنیم درحالی‌که در خارج از کشور هیچ تبلیغاتی نداریم و هیچ کاری درخصوص معرفی ظرفیت‌ها انجام نمی‌دهیم؟ البته این موارد به دلیل نبود بودجه کافی است. کشورهایی که از مقاصد مهم گردشگری دنیا هستند، به ازای هر گردشگر ۱.۷ تا ۲ دلار بابت تبلیغات هزینه می‌کنند اما این عدد در کشور ما به چند سنت هم نمی‌رسد که همین عدد هم در حوزه گردشگری داخلی و رادیو و تلویزیون صرف می‌شود.»

دکتر مونسان گفت: «با وجود این کمبودها با توجه به اینکه کشور ما جزو ۱۰ کشور اول دارای جاذبه‌های گردشگری دنیاست و ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد، بر اساس اعلام بانک مرکزی سال گذشته صنعت گردشگری ۱۱.۸میلیارد دلار در تولید ناخالص داخلی نقش داشته است، همچنین سال گذشته ۲۰۳هزار شغل در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی ایجاد شده است این تعداد شغل واقعی با کمترین سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: «ما تلاش کردیم با توجه به تحولات منطقه و جهان، در کشورهای هدف گردشگری بازنگری داشته باشیم تا اگر در جاهایی با کمبود مواجه شدیم، کشور دیگری را جایگزین کنیم تا تعداد گردشگران ورودی را افزایش دهیم.»

او ادامه داد: «سال گذشته ۷.۸میلیون نفر وارد کشور شدند که این رقم نسبت به سال ۹۶ که ۵.۱میلیون نفر وارد کشورمان شدند، رشد ۵۲درصدی داشته است، همچنین ۱۸۰هزارمیلیارد تومان در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور جریان دارد و این نشان‌دهنده این است که سرمایه‌گذاران به آینده حوزه گردشگری امیدوار هستند.»

دکتر مونسان گفت: «مطمئن هستیم صنعت گردشگری در کشور ما آینده روشن و امیدوارکننده‌ای دارد.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «تلاش کردیم علاوه بر تنوع در کشورهای هدف گردشگری، تنوع در محصولات گردشگری را هم موردتوجه قرار دهیم تا بتوانیم مسیر رشد گردشگری را تداوم ببخشیم. یکی از این محصولات، موضوع طبیعت‌گردی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که با رشد مناسبی به پیش می‌رود؛ به‌طوری‌که اقامتگاه‌های بوم‌گردی از ۴۰۰ واحد به ۱۵۶۰ واحد رسیده است که این اقامتگاه‌ها به‌صورت قانونی و با مجوز فعالیت می‌کنند.»

او افزود: «ما برای این‌که به نیازهای اقامتی گردشگران پاسخ دهیم، بالغ‌بر ۱۱هزارمیلیارد تومان بودجه دولتی موردنیاز را برای زیرساخت‌های گردشگری اختصاص دادیم. خوشبختانه بوم‌گردی‌ها موردتوجه و استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است و در مناطقی که امکانات حداقلی اقامت وجود نداشت با راه‌اندازی بوم‌گردی‌ها، کمبود جبران شده است.»

دکتر مونسان تصریح کرد: «امیدواریم نمایشگاه اصفهان هم باعث تبادل تجربیات فعالان گردشگری شود و به رشد و توسعه این صنعت کمک کند.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: «به‌زودی طرح جامع گردشگری که در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است و سال گذشته آماده شده است، در هیئت دولت مطرح و تصویب می‌شود تا مسیر آینده و راهبرد گردشگری کشور روشن شود.»

او در پایان گفت: «یکی از بخش‌های مهم و پتانسیل‌های بالای کشور ما حوزه صنایع‌دستی است، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی بخش‌هایی هستند که دست ما را برای توسعه صنعت گردشگری پر می‌کنند.»

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصفهان صنعت گردشگری گردشگری و صنایع دستی هیئت دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۴۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت انگلیس به زودی شماری از پناهجویان را راهی روآندا می‌کند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  با قانونی شدن اخراج پناهجویان از انگلیس به رواندا پس از این که مجلس اعیان انگلیس، تغییرات مورد نظرش را در لایحه دولت این کشور کنار گذاشت، دولت انگلیس اعلام کرد به زودی نخستین گروه از پناهندگان را به کشور آفریقایی روآندا اخراج می‌کند.
ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، در نشستی خبری در لندن وعده داد با تصویب لایحه ضد پناهجویی غیر قانونی در مجلس این کشور، نخستین پناهندگان را تا ۱۲ هفته آینده، به کشور آفریقایی رواندا اخراج کند.
پس از این که مجلس عوام انگلیس، چندمین بار، با اصلاحات مورد نظر مجلس اعیان این کشور مخالفت کرد، نمایندگان مجلس اعیان، دوشنبه شب، از اصرار خود مبنی بر ضرورت اعمال تغییرات در لایحه ضد پناهندگی دولت، دست برداشتند و بدین ترتیب، حزب حاکم محافظه کار که اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را در دست دارد، لایحه مورد نظرش را به قانون مبدل کرد.
این قانون، با تایید شاه انگلیس و دستگاه سلطنت نهایی و قابل اجرا می‌شود.
به نوشته گاردین، شماری از کارشناسان وزارت کشور انگلیس می‌گویند قبلا شماری از پناهندگان که از نظر دفاع حقوقی، ضعیف تشخیص داده شده اند، شناسایی کرده اند تا به عنوان نخستین پناهجویان، به رواندا اخراج شوند. جیمز کلورلی، وزیر کشور انگلیس تصویب این قانون را نقطه عطفی در برنامه‌های دولت به منظور توقف قایق‌های حامل پناهجویان دانست و از تصویب آن ابراز خرسندی کرد.
نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه این هفته در مجلس عوام انگلیس گفت صبر مردم این کشور درباره پناهندگان پایان یافته است و برای اخراج نخستین پناهندگان غیرقانونی، باند یک فرودگاه آماده و هواپیما‌ها معین شده اند. مخالفان این لایحه می‌گویند این لایحه، ضد قوانین بین الملل، نقض حقوق پناهندگان و حتی خلاف مقررات داخلی انگلیس است، زیرا پناهندگان به انگلیس را به خاطر این که خود را به این کشور رسانده اند، از حق پناهندگی محروم می‌کند. به نوشته تارنمای روزنامه گاردین، وکلای حقوقی از امروز آماده می‌شوند تا به وکالت از افراد پناهنده به انگلیس، مانع اخراج موکلان خود به کشور رواندا در شرق آفریقا شوند.
علاوه بر آن، منتقدان این لایحه دولت انگلیس می‌گویند کشور رواندا، برای مردم امن نیست، اما دولت انگلیس، بر تصویب و اجرای این لایحه، پافشاری می‌کند. شماری از منتقدان دولت انگلیس می‌گویند شمار پناهندگان به انگلیس، در مقایسه با کشور‌های اروپایی، اندک است و این دولت در صدد است پناهندگان غیرقانونی را مسوول همه نابسامانی کشور قلمداد کند تا سیاست‌های نادرست حزب حاکم محافظه کار، از نگاه مردم دور بماند. همچنین منتقدان این لایحه می‌گویند با اجرای این قانون، حتی افغانستانی‌هایی که با ارتش آمریکا و انگلیس همکاری می‌کردند نیز مشمول اخراج می‌شوند. سازمان ملل نیز درباره اجرای این قانون در انگلیس، هشدار داده است.
بنا بر گزارش رسانه‌های انگلیس شماری از پناهندگان ایرانی نیز که به این کشور آمده اند در فهرست افراد اخراجی به آفریقای جنوبی اند.
حزب حاکم محافظه کار، از زمان در دست گرفتن قدرت در دور جدید حکومت در سال ۲۰۱۰ میلادی، علیه مهاجران و پناهندگان، سیاست‌های شدیدی اتخاذ کرده است. دولت انگلیس مدعی است پناهجویان موجب شلوغی مدارس، درمانگاه‌ها و هزینه‌های فراوان اسکان در این کشور شده اند و تلاش می‌کند عمده مشکلات را به پناهندگان مربوط سازد. به گفته مقامات دولت انگلیس، اخراج پناهجویان غیرقانونی موجب خواهد شد از این پس، ورود غیرقانونی پناهندگان به انگلیس، کم شود، زیرا پناهندگان می‌دادند به رواندا اخراج خواهند شد.
خروج از اتحادیه اروپا که در پی همه پرسی سال ۲۰۱۶ انجام شد، دست دولت انگلیس را در بی توجهی به قوانین بین الملل، از جمله نادیده گرفتن حق پناهجویی، بازتر کرد. مخالفت فعالان حقوق بشر، شماری از نمایندگان مجلس اعیان، هواداران حقوق پناهندگان و تظاهرات مردمی در حمایت از پناهجویان در دو سال اخیر موجب شد تصویب لایحه تا امروز طول بکشد. نخستین پناهجویان غیرقانونی در انگلیس قرار بود در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ اخراج شوند که به علت مداخله فعالان حقوق بشر و آرای قضات دادگاه ها، این روند متوقف شد. در چند سال اخیر، سه نخست وزیر انگلیسی تلاش کرده اند تا با مسئول معرفی کردن پناهندگان در مشکلات فراوان اقتصادی و اجتماعی در جامعه انگلیس، آنان را از این کشور به رواندا اخراج کنند.

دیگر خبرها

  • رییسی مطرح کرد؛کاهش نرخ بیکاری در کشور/ بر عهد خود با شما مردم باقی هستم
  • ۲۳۲ واحد راکد ایلام به چرخه تولید بازگشت
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  •  ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • ایجاد ظرفیت فرامرزی در صنعتی سازی مسکن
  • ضرغامی: گردشگری در کشور افزایش یافته است
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • تبلیغات و اطلاع‌رسانی از راهکار‌های رونق گردشگری است
  • دولت انگلیس به زودی شماری از پناهجویان را راهی روآندا می‌کند