Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-03-29@05:53:26 GMT

محمد مرسی کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۴۹۴۶

محمد مرسی کیست؟

اولین رییس جمهور غیرنظامی مصر که به صورت دمکراتیکی انتخاب شده بود در حال محاکمه جان باخت. محمد مرسی العیاط 68 ساله بر اساس آنچه دستگاه های دولتی مصر نوشته اند در جریان محاکمه دچار سکته قلبی شد.   به گزارش صدای ایران از آخرین خبر، رسانه های رسمی مصر در گزارش های کوتاهی خبر از درگذشت او دادند و آماده باش امنیتی از سوی وزارت کشور اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظام مصر به سرعت جسد وی را در میان اقدامات امنیتی سخت گیرانه و با حضور تعداد کمی از اعضای خانواده اش در منطقه شهرک نصر در قاهره دفن کردند و خواست خانواده اش برای دفن او در زادگاهش در استان شرقیه را رد کردند. احمد مرسی پسر وی در این باره در صفحه فیسبوکش نوشت: "ما جسد او را در بیمارستان زندان لیمان غسل دادیم و در مسجد زندان بر او نماز خواندیم. تنها خانواده اش بر وی نماز خواندند و در حجره رهبران اخوان المسلمین در شهرک نصر دفن شد چرا که طرف های امنیتی اجازه دفن وی در مقابر خانوادگی اش در شرقیه را ندادند."


مرگ مرسی با واکنش برخی شخصیت های منطقه ای روبرو شد. منصف مرزوقی رییس جمهور سابق تونس در پیامی ویدئویی به همین مناسبت با رنجی که مرسی در این سالها کشیده ابراز همدردی کرد. رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز گفت: "از نظر ما رییس جمهور سابق مصر شهید است چرا که در راه مبارزه برای مسئله ای که به آن باور داشت جانش را از دست داد". امیر قطر نیز در توییتی مرگ وی را به خانواده اش تسلیت گفت. وزارت خارجه ایران نیز تاسف خود را از درگذشت مرسی اعلام کرد. سازمان اخوان المسلمین که مرسی از رهبران آن به شمار می رفت مرگ وی را "جنایتی همه جانبه" توصیف کرد. سازمان های حقوق بشری نیز شرایط نگهداری وی در زندان را محکوم کردند. سازمان عفو بین الملل از مقامات مصری خواست درباره شرایط مرگ وی و جزییات دوران زندان وی تحقیقات به عمل آورده و مسئولین مقصر در این امر را مجازات کنند. دیده بان حقوق بشر هم در بیانیه اش نوشت: "مرسی در سپتامبر 2018 به خانواده اش خبر داده بود که در زندانش تخت ندارد و بابت خوابیدن روی زمین به درد کمر و کتف دچار شده است...چشم چپش دچار مشکل شده و دکتر زندان گفته که نیاز به عمل جراحی دارد. درخواست هایش برای معاینه توسط پزشکان حرفه ای مستقل بارها نادیده گرفته شده است. رییس جمهور سابق مصر پیشتر از اینکه جانش در زندان در خطر است سخن گفته بود و خانواده اش از وضع نابسامان سلامتی او و جلوگیری از دیدار با وی شکایت کرده بودند."

محمد مرسی مهندسی بود که سال 1951 در یک خانواده روستایی ساده در استان شرقیه به دنیا آمد. وی به یکی از رهبران سازمان اخوان المسلمین که اکنون در مصر سازمانی غیر قانونی است تبدیل شد و سال 2000 به ریاست فراکسیون اخوان در مجلس مصر رسید. او سال 2005 در انتخاباتی که متهم به تقلب بود شکست خورد و در دوران مبارک به زندان افتاد. پس از انقلاب ژانویه مصر که دولت مبارک را سرنگون ساخت، در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد حزب آزادی و عدالت پیروز شد و به ریاست جمهوری مصر رسید. مرسی پس از یکی از سلسله حملات مسلحان به ارتش در شبه جزیره سینا، عبدالفتاح سیسی را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد اما پس از تظاهراتی که جنبش تمرد علیه مرسی به راه انداخت، سیسی علیه او کودتا کرد. مرسی پس از کودتا دستگیر شد و چند ماهی از وی هیچ خبری نبود تا اینکه بعدا در دادگاه حضور پیدا کرد. مرسی در دادگاه با اتهام های زیادی روبرو شد که از جمله آن ها جاسوسی و تحریک به خشونت بود. رییس جمهور سابق مصر به مدت 6 سال در زندان انفرادی به سر برد و مرگش پرونده حقوقی مصر که هزاران فعال سیاسی در زندان هایش به سر می برند را سنگین تر ساخت.

مرسی در یکی از آخرین سخنرانی هایش پیش از کودتا گفته بود هزینه حفظ انقلاب 25 ژانویه و ارزش هایش زندگی من است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: محمد مرسی مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۴۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن ضعیف‌ترین فرمانده کل قوا در آمریکا

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، اکثر مردم آمریکا عملکرد رییس جمهور این کشور در زمینه فرماندهی نیروهای مسلح و ارتش این کشور را ضعیف ارزیابی می کنند.

نتایج نظرسنجی جدید «راسموسن» نشان داد که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که «جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا در مقایسه با اسلاف اخیر، فرمانده کل قوای ضعیف‌تری ارزیابی شده است.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، از هزار و ۱۱۴ شرکت کننده در این نظرسنجی، ۵۳ درصد بر این باورند که بایدن در مقام ریاست ارتش این کشور از روسای جمهور پیشتر آمریکا عملکرد ضعیفی داشته است.

در نظرسنجی ماه می سال ۲۰۲۱ راسموسن، ۴۳ درصد از پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که بایدن ضعیف‌تر از دیگر روسای جمهور سابق این کشور عمل کرده است.

دیگر خبرها

  • رییس جمهور طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را اجرا کند
  • رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس با قالیباف دیدار کرد
  • عصبانیت آمریکا از دست ماکرون
  • بایدن ضعیف‌ترین فرمانده کل قوا در آمریکا
  • تقدیر رییس جمهور از برگزاری محفل قرآنی امام حسنی‌ها
  • کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان بوشهر
  • آزادی ۴ نفر زندانی همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) در مراغه
  • حکم حبس ابد برای رییس پیشین فدراسیون فوتبال چین به جرم دریافت رشوه
  • پوتین: سفارش دهنده جنایت مسکو کیست؟
  • بازدید معاون اول رییس جمهور از ستاد پلیس راهور فراجا