Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@17:01:26 GMT

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۵۰۷۳

آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)تصاویر

عصر روز سه شنبه آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم (ع) عصر امروز برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با شب رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام)، آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت عبدالعظیم (ع) عصر امروز برگزار شد.

 

 

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۵۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیارتگاه دوست‌داشتنیِ شهر

حرم شاه عبدالعظیم حسنی که محلی‌ها به آن شابدعظیم می‌گویند، یکی از حرم‌هایی است که در کنار احترام و اهمیت مذهبی، دارای سویه خاطره‌انگیز برای مردم ایران به‌خصوص اهالی ری و تهران است. این وجه حرم عبدالعظیم حسنی آنقدر قوی هست که می‌توان گفت بیش از سایر امامزادگان در ادبیات راه یافته و تصویرش در آثار سینمایی نیز آمده است. اهالی شهرری و تهران خاطره‌های بسیاری از این حرم دارند که با مناسک مذهبی مانند ایام محرم و صفر و همچنین اعیاد مذهبی و ملی گره خورده است.

همه چیز از یک خواب شروع شد

می‌گویند یکی از شیعیان شهرری خوابی دید. در این خواب رسول خدا درخت سیبی را به مرد شیعه نشان داد و خبر فوت یکی از نوادگانش را در آن مکان داد. حضرت در خواب به مرد شیعه گفتند که نواده ایشان باید زیر آن درخت سیب به خاک سپرده شود. مرد روز بعد به سراغ صاحب باغ رفت و خواست آنجا را بخرد اما صاحب باغ هم همین خواب را دیده بود و تصمیم داشت که باغ را وقف شیعیان کند. این باغ محل اولیه حرم عبدالعظیم حسنی بود. بعد از این روایتی از ساختمان ابتدایی حرم وجود ندارد. آمده است که در بنای نخستین این آرامگاه را محمد پسر زید داعی علوی در نیمه دوم قرن سوم هجری قمری برابر با با قرن نهم میلادی تعمیر اساسی کرد. درگاه اصلی ورودی آن که در شمال آرامگاه قرار دارد به فرمان پادشاهان خاندان بویه و سپس با تلاش مجدالملک قمی ساخته شد. تعمیر اساسی حرم در دوران آل بویه در بیشتر منابع آمده است. با این وجود از آنجا که معماری اصلی این بنا، شبیه به سبک دوران سلجوقی است و به همین دلیل احتمال می‌رود سلجوقیان نیز تغییرات اساسی در بنا ایجاد کرده باشند.

زیارتگاهی که مدفن آن حضرت شد

در روایات آمده است که جناب عبدالعظیم حسنی در زمان حیات خود روزها در سرداب محل زندگی‌اش مخفی بوده و به عبادت می‌پرداخته و تنها گاهی برای زیارت مرقدی که در نزدیکی سرداب بوده از محل اقامت خود بیرون می‌رفته است. ایشان پس از فوت در نزدیکی همین مقبره به خاک سپرده شده‌اند و بعد از مدتی دو مقبره در یک بنا قرار گرفته‌اند. آن‌طور که آمده است بر روی مقبر مطهر ایشان تا قرن‌ها ضریحی وجود نداشته است. اولین ضریح را شاه طهماسب صفوی برای این زیارتگاه وقف کرده است. ضریحی که صفویان برای حرم ساخته بودند، از جنس چوب بود. این ضریح چوبی تا زمان قاجار بدون تغییر باقی مانده بود. اما در آن زمان، ضریح حرم را با یک ضریح نقره‌ای جایگزین کردند. ضریح نقره‌ای حرم شاه عبدالعظیم در دوران ناصرالدین شاه مرمت شد.

صحن‌های حرم حضرت عبدالعظیم حسنی

حرم شاه عبدالعظیم حسنی شامل ۵ صحن است که به شرح زیر هستند:

صحن شمالی یا عتیق که اکنون با نام امام حسن مجتبی (ع) شناخته می شود. صحن شمال غربی یا باغ طوطی که اکنون با نام صحن امام حسین شناخته می‌شود و شمال غربی حرم قرار گرفته و مدرسه امین‌السلطنه نیز در آن واقع شده است. صحن غربی یا ناصر ناصری یا صحن ولیعهدی که اکنون با نام صحن کاشانی شناخته می‌شود و در غرب حرم قرار گرفته است. صحن شمال شرقی یا باغچه علی جان که در شرق حرم قرار گرفته است. صحن جنوبی که به نام امامزاده حمزه مشهور است.






زهره هاشمی

دیگر خبرها

  • پرچم گنبد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تعویض شد + فیلم و تصویر
  • امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است
  • زیارتگاه دوست‌داشتنیِ شهر
  • در سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود
  • برنامه عزاداری ۲۰ هیأت در سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • ببینید | حاج محسن مرادی مولودی خوانی شبکه دو سیما حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی
  • «جهاد و هجرت» شعار ایام رحلت حضرت عبدالعظیم (ع)
  • برنامه‌های رحلت حضرت عبدالعظیم (ع) تشریح شد
  • اجرای ۲۷ برنامه فرهنگی همزمان با سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم