Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@20:16:44 GMT

عشایر استان اردبیل خدمات بهتری می گیرند

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۵۴۵۲

عشایر استان اردبیل خدمات بهتری می گیرند

به گزارش ایرنا، معرفت آذری روز چهارشنبه در جلسه شورای عشایری خلخال افزود: در حالی که سهمیه نهاده‌های دامی توزیع شده عشایر این استان در سال گذشته ۲ هزار تن بود، این میزان به چهار هزار تن در سال جاری رسیده است.
وی گفت: با هدف حمایت از قشر تلاشگر و مولد کار و تولید عشایر استان در سال جاری میزان سهمیه آرد یارانه دار تخصیصی به عشایر از ۳۰۰ تن سال گذشته با ۱۵۰ تن افزایش به ۴۵۰ تن افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آذری با بیان اینکه در سال گذشته با هدف تأمین آب سالم و بهداشتی در مناطق عشایر نشین استان با صرف اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد ریال ۱۲۰ دستگاه تانکر ۲ هزار لیتری خریداری و در مناطق عشایر نشین استان توزیع شد، اظهار داشت: برای خرید ۳۰۰ دستگاه تانکر آب هزار لیتری نیز خریداری و بزودی این تانکرها توزیع می‌شود.
او از صدور دفترچه‌های جدید عشایری در بین عشایر مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: با توزیع این دفترچه‌های جدید زمینه افزایش توان مالی تعاونی‌های عشایری فراهم و امکان خرید نهاده‌های دامی، جو و سایر اقلام مورد نیاز عشایر فراهم می‌شود.
وی همچنین بیان کرد: دفترچه‌های جدید حاوی اطلاعات خانواده‌های عشایری است که امکان افزایش سطح خدمات ارائه شده به جمعیت عشایری را برای اداره کل امور عشایری در مرکز و ادارات امور عشایری شهرستان‌ها فراهم می‌کند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته هزار کیلومتر راه عشایری در استان تسطیح، مرمت و بهسازی شد، اظهار داشت: ۲۲۰ کیلومتر از مجموع این راه‌ها مربوط به راه‌های ارتباطی عشایر شهرستان خلخال است.

آذری با بیان اینکه برغم کاهش ۷۲ درصدی سطح اعتبارات استانی تخصیص یافته به امور عشایری خلخال ۷۲ طرح و پروژه عمرانی در مناطق عشایرنشین این شهرستان اجرا شده، خواستار توجه ویژه فرماندار این شهرستان به افزایش سطح اعتبارات استانی امسال امور عشایر شد.

وی به ارائه ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به جامعه عشایری این شهرستان در راستای رونق کسب و کار عشایر در سال گذشته اشاره کرد و افزود: از مجموع ۱۵ تعاونی خرد زنان عشایری تشکیل شده در استان اردبیل هفت تعاونی در خلخال راه اندازی شده که این میزان حدود ۵۰ درصد از کل تعاونی های تشکیل شده استان اردبیل است.
آذری بیان کرد: پارسال ۳۴ میلیارد ریال اعتبارات مربوط به ارزش افزوده عشایر استان از طریق فرمانداری‌ها جذب و برای اجرای پروژه‌های عمرانی مناطق عشایر نشین هزینه شد که سهم خلخال از این اعتبار یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال است که در حال حاضر این اعتبار در اختیار فرمانداری این شهرستان بوده که به تناسب نیاز مناطق هزینه خواهد شد.

وی اظهار داشت: از کل جمعیت عشایری استان اردبیل چهار درصد در خلخال سکونت دارند که با ۵۳۷ خانوار در قشلاق و ۵۶۹ خانوار ییلاق و با برخورداری از ۳۴ هزار و ۵۱۶ واحد دامی سالانه ۲۰۸ تن گوشت قرمز، ۸۷۰ تن شیر و ۳۸ تن پشم تولید می‌کنند.
عشایر استان اردبیل از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که در هزار و ۵۲۷ اوبا، ۵۲۷ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می‌کنند.
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶.۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می‌دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل ۶ درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده‌اند.
عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار تن شیر، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می‌کنند. برخی از عشایر عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

۷۱۱۹/‏۶۰۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۵۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مدیرکل امورعشایری استان در جلسه شورای عشایری شهرستان فریدونشهر گفت: هر ساله در فصل کوچ، بیش از چهارهزارخانوارعشایری با بیش از ۲۳۰ هزار راس دام از مناطق قشلاقی به شهرستان فریدونشهر کوچ می‌کنند.


مختار اسفندیاری افزود: به منظور کمک به معیشت عشایر ۴۵۰ هکتار از اراضی دیم منطقه گاوخفت و گوکان با احداث سد گاوخفت تبدیل به اراضی آبی شده و آماده کشت محصولات کشاورزی از سوی عشایر است.


وی با بیان اینکه جمعیت عشایری استان اصفهان ۲ دهم درصد کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهند گفت: عشایربا تولید سالیانه ۲۴۰ تن گوشت قرمز، بیش از ۳۰ درصد گوشت قرمزاستان را تامین می‌کنند.


مدیرکل امور عشایری استان شاخص توسعه زیرساخت‌های حوزه عشایری را حدود ۷۰ درصد بیان کرد و افزود: شاخص توسعه عشایر قبل از انقلاب کمتر از ۱۰ درصد بود.


فرماندار شهرستان فریدونشهر هم با اشاره به توزیع سالیانه بیش از ۷ هزار سیلندر گاز بین خانوار‌های عشایری این شهرستان گفت: به منظور تردد آسان عشایر هر ساله بیش از ۳۵۰ کیلومتر از ایل راه‌ها و جاده‌های عشایری شهرستان فریدونشهر مناسب سازی و تیغ زنی می‌شود.


محمد جواد صفا افزود: عشایر شهرستان فریدونشهر ۵۰ درصد تولیدات دامی شامل گوشت وپروتئین؛ شیر ولبنیات؛ پشم و صنایع دستی تولید می‌کنند.


عشایر شهرستان فریدونشهر در ۳۵ سامانه عرفی در چهار دهستان پیشکوه و پشتکوه موگویی، چشمه لنگان و قلعه سرخ در ۱۸۰ هزارهکتاراز مراتع و اراضی ملی مستقر می‌شوند..

دیگر خبرها

  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد