Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@14:21:02 GMT

آشنایی با اظهارنامه مالیاتی و نحوه پرکردن آن

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۵۵۸۸

آشنایی با اظهارنامه مالیاتی و نحوه پرکردن آن

مالیات در نظام اقتصادی امروز کشور‌های دنیا، نقش بی بدیلی بازی می‌کند. در کشور ما هم مانند اغلب کشورها، درآمد‌های مالیاتی دولت‌ها به دو طریق رایج محاسبه می‌شود. راه اول که برای دولت پر هزینه‌تر و پر زحمت‌تر است، محاسبه مالیات از طریق شیوه علی الرأس می‌باشد. روش علی الرأس به این صورت است که ممیز مربوطه، مالیات را محاسبه نموده و به مؤدی اعلام می‌نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدیهی است که در این روش نظر ممیز و کارشناس سازمان امور مالیاتی، ملاک پرداخت مالیات می‌باشد.


اما روش دوم که در کشور‌های توسعه یافته راه اصلی محاسبه و دریافت مالیات است، روش خوداظهاری می‌باشد. محاسبه مقدار مالیات بر اساس این روش به این صورت است که شخص حقیقی یا حقوقی اعلام می‌کند که در سالِ مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت کند. در روش خوداظهاری، شخص حقیقی یا حقوقی، بدون دخالت ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی، مقدار درآمد، هزینه، استهلاک، حقوق کارمندان و… را اعلام کرده و پس از کسر مقدار معاف، مبلغ مالیات مشخص و پرداخت می‌گردد. طبیعیست که در این شیوه، تنظیم صحیح اظهارنامه مالیاتی اهمیت پیدا می‌کند.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی در واقع کارنامه مالی یک سال کاری شرکت یا شخص است که جهت محاسبه مقدار مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه مالیاتی هر ساله باید توسط این شرکت‌ها و مؤسسات و اشخاص حقیقی به سازمان امور مالی جهت محاسبه‌ی مالیات تحویل داده شود و همه‌ی آن‌ها موظف هستند که تمامی بند‌های اظهارنامه را تکمیل کنند.

سال مالی و سال مالیاتی:

وقتی در مورد اظهارنامه مالیاتی صحبت می‌شود، سال مالیاتی اصطلاحیست که فراوان به چشم می‌خورد. سال مالیاتی عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین هر سال شروع و به آخر اسفند همان سال ختم می‌شود. توجه داشته باشید که در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آن‌ها بر اساس اساسنامه با سال مالیاتی مطابقت نمی‌کند، درآمد سال مالی آن‌ها به جای سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات قرار می‌گیرد.

در نهایت ذکر این نکته ضروریست که مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا پایان چهار ماه شمسی پس از سال مالی است پس بدیهیست اگر سال مالی شرکتی با سال مالیاتی مطابقت داشته باشد، برای تحویل اظهارنامه مالیاتی تا ۳۱ تیرماه فرصت خواهد داشت.

آیا همه باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند؟

طبق قوانین کشور ما، این افراد موظف و ملزم به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند:

تمام افرادی که به صورت حقیقی یا حقوقی به فعالیت مشغولند.
اشخاص حقیقی و حقوقی که مقیم ایران هستند و داخل یا خارج از کشور فعالیت اقتصادی دارند.
اشخاصی که خارج از ایران اقامت دارند و درآمد و فعالیت آن‌ها از طریق ایران می‌باشد.
تمامی اشخاص غیرایرانی فعال در ایران، به نسبت در آمد‌هایی که در ایران کسب می‌کنند باید مالیات پرداخت کنند.

از سوی دیگر این گروه‌ها ملزم به تنظیم و تحویل اظهارنامه مالیاتی نیستند:

۱. شهرداری

۲. تمامی سازمان‌هایی که بودجه آن‌ها از طرف دولت مشخص می‌شود.

۳. موسسات و وزارتخانه‌های دولتی.

۴. شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزی، کارمندی، کشاورزی، کارگری، صیادی و عشایری.

اظهارنامه مالیاتی

مراحل تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی:

اولین قدم ثبت نام در سایت (http://e ۳.tax.gov.ir/Entrance) و شناخته شدن به عنوان مودی مالیاتیست. پس از تایید اطلاعات ارائه شده و تشکیل پرونده در اداره امور مالیاتی مربوطه و اخذ کد اقتصادی، شما به عنوان مودی مالیاتی شناخته می‌شوید. دقت داشته باشید که تنها پس از طی این مراحل است که سازمان امور مالیاتی به مودی نام کاربری و رمز عبور اختصاص می‌دهد. انجام عملیات تکالیف مالیاتی بدون داشتن نام کاربری و رمز عبور ممکن نیست.

با داشتن رمز عبور و نام کاربری مجددا به سایت (http://e ۳.tax.gov.ir/Entrance) مراجعه کرده و نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را دریافت و نصب نمائید. پس از مطالعه کامل راهنمای تکمیل اظهارنامه، نام کاربری و رمز عبور و کد رهگیری پیش ثبت نام را برای عملیاتی شدن اظهارنامه مالیاتی، وارد کنید. در ادامه روند کامل کردن اظهارنامه مالیاتی، به این نکات توجه کنید:

پاسخ به سوالات صفحه ۳ اظهارنامه و درج اطلاعات مورد درخواست
اطلاعات حسابداری را در اظهارنامه مالیاتی وارد کنید
درج و تکمیل صفحه ۱۲ اظهارنامه مالیاتی (ترازنامه)
درج و تکمیل صفحه ۱۳ اظهارنامه مالیاتی (سود و زیان)
رفع مغایرت اختلاف ترازنامه در صورت وجود
تکمیل صفحه ۲۶ اظهارنامه اشخاص حقوقی و درج اقلام معاف و تعیین مالیات ابرازی برای اشخاص حقوقی
تکمیل صفحه ۲۷ اظهارنامه اشخاص حقوقی و بستن اظهارنامه
بررسی اظهارنامه و تطبیق مبلغ درآمد مندرج با اظهارنامه ارزش افزوده و گزارش فصلی جهت ارسال به اداره امور مالیاتی

اگر راهنمای تکمیل اظهارنامه را با دقت مطالعه کرده باشید و با توجه به نکات فوق قادر به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی صحیح خواهید بود. با این وجود شاید تذکر این نکات خالی از لطف نباشد:

۱. توجه داشته باشید که ثبت نام اولیه و دریافت نام کاربری، رمز عبور و کد رهگیری شرط اصلی تسلیم الکترونیکی اظهارنامه است. دریافت کد خطای ۵۰۴ در زمان ارسال اظهارنامه هم به معنی ایراد احتمالی در تکمیل ثبت نام است.

۲. پر کردن تمام قسمت‌های قرمز رنگ و ستاره دار الزامیست.

۳. حساب بانکی مرتبط با شغل مؤدی، موجب اعتبار اظهارنامه است. چنانچه حساب بانکی مربوطه معرفی نشود، چه بسا پس از ارتباط با سامانه بانکی و اخذ حساب بانکی مرتبط با شغل مؤدی، اظهارنامه تنظیمی و برآوردی اداره امور مالیاتی ملاک تعیین درآمد و مالیات قرار گیرد.

۴. در صورت عدم تراز مالی در پایان دوره و عدم درج مبالغ مربوطه، امکان ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی وجود ندارد.

۵. در صفحه آخر، مشخصات مربوط به تنظیم‌کننده اظهارنامه که دارای حق امضا می‌باشد (مؤدی یا نماینده قانونی)، مدیر امور مالی و حسابرسی و در صورت حسابرسی دفاتر توسط موسسات حسابرسی اطلاعات مربوطه درج می‌شود.

۶. حتما ارسال نهایی اظهارنامه را به بعد از بررسی دوباره و اطمینان از صحت اطلاعات موکول کنید. توجه داشته باشید که پس از ارسال نهایی اظهارنامه، قادر به ویرایش اطلاعات خود نخواهید بود.

در نهایت پس از تکمیل کردن اظهارنامه مالیاتی با در نظر داشتن موارد فوق، اظهارنامه مالیاتی را ارسال کرده و کد رهگیری را اخذ نمائید. فراموش نکنید حتما پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی از تک تک صفحات پرینت گرفته و در حقیقت یک نسخه چاپی از اظهارنامه تهیه کنید. منبع: برترین ها

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حقوق حقوق تجارت مالیات اظهار نامه مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۵۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ میلیارد تومان تنها جریمه خانه‌های لوکس و خالی طی ۱۱ ماه گذشته 

 قانون مالیات بر خانه‌های خالی با هدف کاهش قیمت اجاره بها، افزایش عرضه مسکن و مبارزه با احتکار مسکن تصویب شده است. این قانون از آذرماه ۱۳۹۹ تصویب اما به دلیل ضعف در مکانیزم دقیق شناسایی و کمبود اطلاعات، اجرای آن شکل جدی به خود نگرفت مالیات بر خانه خالی طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، به خانه‌هایی که بیش از ۱۲۰ روز در طول سال خالی بمانند، تعلق می‌گیرد.

به گفته بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان مسکنی کشور امروزه یکی از راه‌های افزایش سرمایه‌گذاری و درآمدزایی، خرید ملک و اجاره آن است. در چنین شرایطی ملاک کشور که صاحب چندین ملک هستند، با خالی نگه داشتن خانه‌های خود، بر قیمت ملک تأثیر می‌گذارند و موجب ضرر عده کثیری می‌شوند. بر این اساس دولت، قانونی را مقرر کرده تا دست سودجویان را ببندد و به‌تمامی اقشار جامعه کمک کند. تمامی افرادی‌که ساکن ایران یا خارج از کشور هستند، به‌عنوان اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند املاک خود را اجاره دهند.

جریمه  مالکان خانه‌های خالی با هدف عرضه خانه‌ها

 طبق بررسی های صورت گرفته  علت کمبود مسکن در کشور ما نه به‌خاطر نبود مسکن، بلکه ناشی از وجود خانه‌های خالی است. چراكه در  شرایط رکود تورمی کشور  سرمایه‌داران در زمان‌های خاص از فروش یا اجاره املاکشان خودداری می‌کنند تا با این کار باعث افزایش قیمت شده و سپس به سودهای کلان دست پیدا کنند در نتیجه  جریمه خانه‌های خالی با هدف مبارزه با این مشکل به وجود آمد.

کاهش احتکار مسکن با شناسایی خانه‌های خالی 

طبق آخرین آمارهای که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است ۱۸۲ هزار خانه خالی به بازار مسکن با جمع‌آوری اطلاعات  عرضه شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور، اقدام به شناسایی خانه‌های خالی کرده‌ایم که این امر در دنیا اجرا می‌شود، افزود: همچنین سامانه شناسایی زمین‌های معطل مانده راه‌اندازی شده تا در قیمت بتوانیم ورود موفقیت‌آمیزی داشته باشیم بانک‌ها از جمله صاحبان بزرگ خانه‌های خالی هستند که بیش از  ۲۰۰ هزار مورد از آن‌ها شناسایی شده‌اند. بانک‌ها قصد دارند این مسکن‌ها را به مرور به بازار بفروشند. ما نیز سعی می‌کنیم که با ایجاد سیاست‌های مناسب، احتکار مسکن را کاهش دهیم.

براساس این گزارش در  لایحه بودجه ۱۴۰۳ درآمد حاصل از مالیات واحدهای خالی از سکنه فقط ۱۰۰۰ میلیارد تومان و مالیات واحدهای مسکونی گران‌قیمت ۴۳۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین دولت در جدول شماره ۵ مربوط به منابع قانون بودجه ۱۴۰۳ درآمدهای مالیاتی را ۱۳۰۸ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان در نظر گرفته که سهم مالیات از واحدهای خالی از سکنه ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. این رقم حدود یک صدم درصد از کل بودجه ۶۳۴۷ همتی را شامل می‌شود.

در ۱۱ ماه ابتدای سال گذشته نیز طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، جمع مالیات خانه‌های لوکس و خالی به ۵۰ میلیارد تومان هم نرسید. از این رو به نظر می‌رسد طرح مالیات بر خانه‌های خالی به بن بست رسیده باشد، چرا که هر ساله رقم مالیاتی اخذ شده بسیار کمتر از رقم پیش بینی شده در بودجه سالانه است.

براساس این گزارش  واحدهای خالی مسکن مهر در شهرهای جدید یکی از اصلی ترین معضلات در حوزه مسکن  بود که خوشبختانه با همکاری مدیران شرکت عمران شهرهای جدید  بخش عمده ای  از آنها شناسایی و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده اند.

معرفی ۵ هزار خانه خالی مسکن مهر در پردیس 

در همین رابطه خلیل محبت خواه مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس به باشگاه خبرنگاران‌ جوان گفت: تا به امروز حدود ۵ هزار واحد مسکن مهر خالی در شهر جدید شناسایی و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده است‌. شناسایی خانه های خالی یکی از اصلی ترین معضلات در حوزه بازار مسکن و افزایش قیمت در این منطقه بود که با شناسایی و معرفی و در مرحله اول تذکر به مالکان آنها را به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شد.

بهبود وضعیت اقتصاد کشور در گرو بازار مسکن است

براساس این گزارش  ایلاتی کارشناس مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه پیگیری دولت برای اجرایی شدن شناسایی خانه های خالی یکی از مهم ترین اقدامات در بهبود وضعیت بازار مسکن است. گفت: بخش عمده‌ای از شناسایی خانه‌های خالی از طریق سامانه املاک و اسکان امکان پذیر خواهد شد که در این حوزه دولت باید با همکاری دستگاه ها این اقدام را کامل اجرایی کند در حال حاضر بازار مسکن  یکی از مهم ترین بازارهایی  است که  در اقتصاد کشور اثر گذار خواهد بود بنابراین توجه به این بازار خود می تواند بازار مسکن را به سمت رونق و  عرضه مسکن هدایت کند.

در ادامه رئيس سازمان امور مالیاتی کشور آخرین وضعیت خانه های خالی را اعلام کرد و گفت: در آذرماه سال ۱۴۰۲ اطلاعات ۱۹ هزار واحد مسکونی خالی و در دی‌ماه اطلاعات ۴۰ هزار واحد مسکونی دیگر یعنی در مجموع اطلاعات ۵۹ هزار خانه خالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

مسئول شناسایی خانه های خالی وزارت راه و شهرسازی است

 همچنين  طبق  آخرین آمارهای که هادی سبحانیان  رئیس سازمان امور مالیاتی کشور  اعلام کرده  است  شناسایی به‌هنگام و دقیق خانه های خالی، موجب اجرای دقیق قانون مالیات خانه های خالی می شود و سازمان امور مالیاتی مسئول شناسایی خانه‌های خالی نیست، زیرا نه ابزار و نه صلاحیت آن را دارد مسئول شناسایی خانه های خالی وزارت راه و شهرسازی و پس از آن، اعلام اسامی مالکان به سازمان امور مالیاتی است.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی، پیامکی درباره تعداد خانه‌های خالی افراد ارسال نمی کند. ما اطلاعات خانه‌های خالی و خانه های لوکس از وزارت راه و شهرسازی می‌گیریم. ممکن است از طرف وزارت راه و شهرسازی پیامکی بیاید که مبتنی بر اطلاعات غلط باشد. در آن صورت متقاضیان می توانند در مراحل دادرسی مالیاتی اعتراض کنند و به طور مثال بگویند به موجب این مستندات من این تعداد واحد را در تملک ندارم. یکی از چالش‌هایی که در حوزه مالیات خانه‌های خالی با آن مواجهیم این است اطلاعاتی که برای مودی و سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود اطلاعات دقیقی نیست و ما را دچار چالش کرده است.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، پنج بانک بیشترین خانه خالی را دارند که وضعیت آنها از طریق این سازمان پیگیری می‌شود. بانک مسکن با هشت هزار خانه خالی، بانک سپه با ۲ هزار و ۶۰۰ خانه خالی، بانک ملت با ۵۸۳ خانه خالی، بانک صادرات با ۲۷۸ خانه خالی و بانک پاسارگاد ۱۸۱ خانه خالی، به‌ترتیب بیشترین خانه‌های خالی را دارند و بیمه ایران نیز ۱۷۸ واحد خالی از سکنه دارد.

براساس این گزارش حال با نزدیک شدن به روزهای  اجاره نشینی دولت باید تدابیر لازم را برای شناسایی و عرضه این خانه های خالی را در دستور کار خود قرار دهد تا بازار اجاره مسکن آرام تر از سال های گذشته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • ۵۰ میلیارد تومان تنها جریمه خانه‌های لوکس و خالی طی ۱۱ ماه گذشته 
  • کم اطلاعی ناشران و ممیزان مهمترین دلایل عدم معافیت مالیاتی است
  • دولت سیزدهم گام‌های مثبتی در زمینه مالیات برداشته است
  • بخشودگی جرائم مالیاتی برای تکمیل کنندگان اظهارنامه‌های پیش فرض
  • مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد
  • اظهارنامه پیش فرض؛گامی تازه در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی
  • آموزش ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
  • مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده تمدید شد
  • تهیه اظهارنامه پیش فرض، گامی مهم در جهت هوشمندسازی نظام مالیاتی