Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@14:56:47 GMT

درمان تنبلی چشم با بررسی ۲ مسیر جداگانه مغز

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۵۷۲۶

درمان تنبلی چشم با بررسی ۲ مسیر جداگانه مغز

پژوهشگران انگلیسی در پژوهش جدید خود دریافتند که شاید بتوان با بررسی دو مسیر جداگانه در مغز انسان، به درمان تنبلی چشم کمک کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، دانشمندان دانشگاه "یورک"(University of York) انگلستان در بررسی جدیدی دریافته‌اند که دو مسیر جداگانه برای بررسی حرکت سه‌بعدی در مغز انسان وجود دارد که به انسان‌ها امکان می‌دهد از عهده کارهایی مانند گرفتن توپ و یا دور شدن از اجسام در حال حرکت برآیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید نتایج این پژوهش بتواند به یافتن راه‌هایی برای کاهش اثر تنبلی چشم کمک کنند و حتی راهنمای خوبی برای ابداع نمایشگرهای سه‌بعدی و سیستم‌های واقعیت مجازی باشند.

بسیاری از اطلاعات دانشمندان در مورد حرکت سه‌بعدی، از مقایسه سیگنال‌هایی به دست می‌آید که از چشم انسان ساطع می‌شوند اما روش دقیق پردازش این سیگنال‌ها توسط مغز، در گذشته به طور کامل درک نشده بود.

دانشمندان دانشگاه یورک با همکاری پژوهشگران "دانشگاه سنت اندروز" (University of St Andrews) اسکاتلند و "دانشگاه برادفورد" (University of Bradford) انگلستان در بررسی جدیدی نشان دادند که مغز از دو مسیر جداگانه می‌تواند سیگنال‌های سه‌بعدی را بررسی کند. آنها دریافتند که سیگنال‌های حرکت سه‌بعدی، در نخستین مرحله انتقال تصویر از چشم به مغز، در این دو مسیر مغز از هم تفکیک می‌شوند.

دکتر "الکس وید" (Alex Wade)، پژوهشگر بخش روانشناسی دانشگاه یورک گفت: ما می‌دانیم که دو سیگنال، از سیستم بینایی به سوی مغز ارسال می‌شوند تا به مغز در بررسی حرکت سه‌بعدی کمک کنند. حرکت یکی از این سیگنال‌ها، سریع و دیگری آرام است.

وی افزود: نتایج این پژوهش می‌توانند به ما در بررسی‌های بسیاری از جمله بررسی ارتباط میان دست و چشم کمک کنند. نکته‌ای که ما نمی‌دانیم این بود که مغز چگونه با این سیگنال‌ها کار می‌کند تا ما را در درک محیط اطراف و واکنش نشان دادن نسب به آن یاری دهد. ما با استفاده از فناوری تصویربرداری مغزی توانستیم ببینیم که دو سیگنال سه‌بعدی، در دو مسیر جداگانه مغز از هم تفکیک می‌شوند و به سیستم بینایی اطلاع می‌دهند که در حال نزدیک شدن به یک جسم در حال حرکت است.

این گروه پژوهشی، پیش از این نشان داده بودند که شاید افراد مبتلا به تنبلی چشم به رغم داشتن بینایی سه‌بعدی ضعیف، بتوانند سیگنال‌های سریع سه‌بعدی را ببینند. با مشخص شدن نحوه عملکرد این مسیرها در این پژوهش جدید، امکان بررسی درمان‌های گوناگون برای این افراد وجود خواهد داشت.

دکتر "ملینا کاستنر"(Milena Kaestner)، از پژوهشگران دانشگاه یورک گفت: ما از دیدن ارتباط میان سیگنال‌های سه‌بعدی و نحوه دریافت اطلاعات مربوط به رنگ توسط مغز شگفت‌زده شدیم. اکنون باور داریم که شاید نقش رنگ، در این نوع از پردازش بصری، مهم‌تر از چیزی باشد که پیشتر تصور می‌کردیم. تصور ما این بود که مسیرهای بینایی مربوط به رنگ، از سیگنال‌های مربوط به حرکت و عمق جدا هستند اما این پژوهش جدید نشان می‌دهد که شاید ارتباطی میان مغز و این سه ویژگی بصری وجود داشته باشد.

دکتر "جولی هریس"(Julie Harris)، پژوهشگر دانشگاه سنت اندروز گفت: شاید درک بیشتر سیستم بینایی و نحوه ارتباط حرکت، عمق و رنگ در مغز بتواند به پژوهش‌های آینده این حوزه کمک کند.

این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تنبلي چشم مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۵۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دانشگاه علم و صنعت تغییر کرد/حکم سرپرستی برای یونسیان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی«داود یونسیان» را به عنوان سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در این حکم انتصاب خطاب به داود یونسیان تاکید کرده است: انتظار می‌رود با اتکاء به خداوند متعال و استعانت از حضرت ثامن الائمه (ع) و با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه از جمله ظرفیت عظیم خیرین و واقفین را برای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی توسعه همه جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش‌محور، پژوهش آموزش‌محور، مهارت‌افزایی، کار‌آفرینی، فرهنگ‌سازی کار تیمی و گروهی و در نهایت اجرای تمام محورهای سند دانشگاه اسلامی به کار گیرید.

داوود یونسیان ( زاده تهران _ 1355) دارای دکترای مهندسی مکانیک، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت با مرتبه استادی است. وی دارای بیش از 200 مقاله علمی، پژوهشی بین‌المللی و چهار عنوان کتاب تالیفی است. همچنین پژوهشگر نمونه دانشگاه علم و صنعت در سالهای متمادی، استاد نمونه کشوری در سال 1401، دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری در سال 1384 و عنوان دانشمند برجسته جوان فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سال 1393 را کسب کرده است.

معاون پژوهش و فناوری و ریاست دانشکده‌های مهندسی راه آهن و فناوری‌های نوین از جمله سوابق اجرایی دکتر یونسیان است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامه جداگانه‌ای از خدمات منصور انبیاء رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت ایران در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی کرد. 

به گزارش تسنیم، زلفی گل 20 مهرماه سال 1400 انبیا را به عنوان سرپرست این دانشگاه تعیین کرده بود. 

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی در تجهیزات مخابراتی
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی توسط محققان کشور
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی
  • ایران در مسیر بی اثرسازی تحریم‌ها درحال حرکت است
  • آغاز بررسی جزئیات تشکیل «سپند» در مجلس؛ سپند چیست؟
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در دستور کار مجلس
  • طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی سپند در دستورکار امروز مجلس
  • رئیس دانشگاه علم و صنعت تغییر کرد/حکم سرپرستی برای یونسیان