Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراجع تقلید با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه مانند دوبال هستند که برای پیشرفت به هردو نیاز است،گفتند: هرچه ارتباط حوزه و دانشگاه افزایش یابد، منافع بیشتری به کشور می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سه شنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مراجع عظام تقلید و علما به شهر مقدس قم سفر کرد که در این دیدارها مراجع بر افزایش تعامل و ارتباط بین حوزه و دانشگاه و همچین لزوم رابطه آموزش های دانشگاهی با حل مشکلات کشور تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



  آیت الله مکارم شیرازی: مذاکره دوباره با آمریکا عقلی و منطقی نیست/نباید دانشگاه ها جناحی شوند
آیت الله ناصر مکارم شیرازی  امروز در دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توهم فروپاشی نظام در ذهن ترامپ، اظهار داشت: سرمایه رئیس جمهور آمریکا چیزی جز دروغ نیست و در خود آمریکا نیز به این مساله اذعان کرده اند.
وی ادامه داد:  آمریکایی ها تصور می کردند با وارد شدن فشارهای اقتصادی ملت مقابل آنها زانو زده و مجبور به مذاکره می شویم.
این مرجع تقلید تحریم را سلاح انسان های ضعیف دانست و گفت: آمریکایی‌ها به هیچ تعهدی پایبند نبوده و مذاکره با آنها از نظر عقلی و منطقی پذیرفتنی نیست.
وی اضافه کرد: نوآوری در تولید علم مهم است، علم به مکان و کشور خاصی متعلق نبوده و باید در کنار گردآوری، نسبت به خلاقیت و نوآوری در علوم نیز توجه لازم صورت گیرد و توجه به این امر مهم توسعه کشور را به دنبال دارد.
این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: باید میان آموزش های ارائه شده در دانشگاه و حل مشکلات مردم رابطه برقرار شده و هرچه این رابطه مستحکم‌تر باشد توسعه کشور با شتاب بیشتری دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نباید دانشگاه ها جناحی شود، ابراز داشت: یکی از مسائل مهمی که در محیط های دانشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد ارائه انتقادات سازنده به دستگاه‌های مختلف و برای پیشنهاد برای اصلاح رویه‌هاست و این مسئله باید به دور از گرایش‌های سیاسی و جناحی دنبال شود.
آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: دخالت و اظهار نظر درباره مسائل مهم کشور از جمله موضوعات سیاسی حق دانشجویان است، دانشجویان درباره موضوعات کشور انتقاد سازنده، مستدل و مؤدبانه و توام با راه حل و راهکار داشته باشند.
وی تربیت دانشجویان بر اساس آموزه های دینی و اخلاقی را مورد تاکید قرار داد و گفت: نباید شرایط به گونه ای باشد که استعدادهای پرورش یافته در کشور در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند؛ باید شرایط برای استفاده از این استعدادها و ظرفیت ها در کشور وجود داشته باشد.

آیت‌الله نوری‌همدانی: مشکلات اقتصادی در خور شخصیت و عزت مردم نیست/ حوزه و دانشگاه دو بال پیشرفت است
این درحالی است که آیت‌الله نوری‌همدانی عصر امروز در دیدار غلامی وزیر علوم، تحقیقات وفناوری که در دفتر معظم له برگزار شد، با بیان اینکه مردم ایران به دنبال عزت هستند و باید عزت کشور و مردم حفظ شود،اظهار داشت: مشکلات اقتصادی در خور شخصیت و عزت مردم نیست و باید مشکلات معیشتی مردم مورد توجه قرار گرفته و رفع شود.
آیت‌الله نوری‌همدانی تصریح کرد: مسئولان وزارت علوم نسبت به همه دانشجویان و جوانانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند مسئولیت دارند و باید نسبت به آموزش و تربیت آنان حساس باشند.
مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر اینکه باید علوم انسانی در دانشگاه‌ها بر‌اساس آموزه‌های دینی تدوین شود، افزود: شناخت مذاهب اسلامی بسیار اهمیت دارد و باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌های مذاهب اسلامی شود.
وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه مانند دوبال هستند که برای پیشرفت به هردو نیاز است،گفت: هرچه ارتباط حوزه و دانشگاه افزایش یابد، منافع بیشتری به کشور می‌رسد.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با تاکید بر اینکه باید این موضوع را به دنیا بفهمانیم که اسلام ریشه همه علم‌ها است، ادامه داد: زمانی که در کل اروپا و آمریکا کتابخانه‌ای وجود نداشت و دانشمندانی در این منطقه وجود نداشت حوزه‌های علمیه اسلامی و دانشمندان بزرگ بسیاری از مسلمانان در آن زمان وجود داشت.
وی تصریح کرد: تربیت امر بسیار مهمی است و باید کسانی که در مجموعه وزارت علوم فعالیت می‌کنند کاملا شناسایی و گزینش شده باشند، عنوان کرد: باید مسئله تربیت و مسائل اخلاقی به طور جدی در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
آیت الله نوری همدانی با اشاره به اهمیت تربیت در اسلام خاطرنشان کرد: استاد در تربیت دانشجویان بسیار اثرگذار است و باید در گزینش اساتید بسیار دقت شود.


آیت‌الله سبحانی: آیین‌نامه حجاب و موازین شرعی در دانشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود
همچنین در ادامه این دیدارها آیت‌الله جعفر سبحانی با تأکید بر اینکه باید اثرپذیری دانشجویان در دانشگاه‌ها شناسایی شود، افزود: پذیرش دانشجو بیش از نیاز کشور مشکلات اشتغالی ایجاد می‌کند، نباید این‌گونه باشد و باید بر اساس نیاز کشور دانشجو در دانشگاه‌ها پذیرش شود.
وی با تأکید بر کاربردی‌تر شدن رشته‌های دانشگاهی خاطرنشان کرد: رشته‌های دانشگاهی باید کاربردی شوند تا جامعه بعد از فراغت از تحصیل کمتر با بیکاری مواجه باشد.
آیت‌الله سبحانی با تأکید بر جدی‌تر گرفته شدن مسئله حجاب در دانشگاه‌ها افزود: حجاب در کشور رو به افول است همچنین باید آیین‌نامه حجاب و موازین شرعی در دانشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود.
مرجع تقلید شیعیان گفت: با توجه به اینکه تقریباً نیمی از دانشجویان رشته‌های علوم انسانی هستند تحول علوم انسانی و اسلامی شدن این علوم باید جدی‌تر گرفته شود.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انجام پایان‌نامه‌ها در کشور ناظر بر حل مشکلات در کشور باشد، خاطرنشان کرد: باید پایان‌نامه‌ها در کشور مشکلی را حل کند.

آیت الله اعرافی: قم قلب تپنده تولید علمی کشور است
همچنین آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار با وزیر علوم که در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به علوم انسانی اظهار داشت: در حال حاضر 80 هزار طلبه در رشته‌های علوم انسانی در قم مشغول تحصیل هستند.
وی ادامه داد: حدود 71 هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان مشغول تحصیل هستند؛ همچنین 20 نهاد برخاسته از حوزه در قم وجود دارد.
مدیرحوزه های علمیه قم با اشاره به وجود 300 مدرسه و مرکز حوزوی در استان قم اضافه کرد: قم قلب تپنده تولید علمی کشور بوده و معارف الهی تولیدشده را به سراسر دنیا نشر می‌دهد.
وی تعداد مراجعه‌کنندگان فارغ‌التحصیل دانشگاهی به حوزه را مدنظر قرار داد و گفت: در دهه‌های گذشته تحول بزرگی در تعامل حوزه و دانشگاه رخ‌داده است که قریب به 10 هزار تحصیل‌کرده دانشگاهی به تحصیل حوزوی و 10 هزار تحصیل‌کرده حوزوی به دانشگاه‌ها پیوسته‌اند.
وی با اشاره به تعامل خوب حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی بر اساس علوم اسلامی تصریح کرد:این تعاملات برای پیشرفت‌های علمی و پژوهشی کشور علیرغم وجود برخی ضعف‌ها مفید و مؤثر است.
اعرافی با تأکید بر ارتقای کیفی وزارت علوم در دهه گذشته اظهار داشت: ظرفیت‌های مناسبی برای تبادل اساتید، دانشجو طلبه و تولید علوم بین حوزه و دانشگاه وجود دارد که باید توجه ویژه‌ای به این ظرفیت شود.

آیت‌الله علوی‌بروجردی: به شبهات دانشجویان پاسخ مستدل داده شود
همچنین در ادامه دیدارها آیت‌الله علوی‌بروجردی در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اهمیت تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پیش‌ازاین ارتباط بین حوزه و دانشگاه آن‌چنان قوی نبود و به‌صورت موردی تعاملاتی وجود داشت.
وی با بیان اینکه استعدادهای فراوانی در کشور وجود داشته و نیازمند مدیریت این امکانات و استعدادها هستیم، ابراز کرد: به دلیل خودکفایی علمی در چنین شرایط سخت کشور چرخ مملکت می‌چرخد که این موضوع از ثمرات جمهوری اسلامی است.
استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کشور با تکیه بر توان داخلی قابل‌حل است، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های خوب علمی در کشور اتفاق افتاده ولی نباید به همان اکتفا کنیم و لازم است ایران به مرجعیت علمی دست پیدا کند.
وی با اشاره به لزوم تقویت توان علمی کشور یادآور شد: این امکان با همکاری آموزش و پرورش امکان‌پذیر است و از دوران مدرسه باید دغدغه علمی بین دانش آموزان به وجود آید تا زمانی که به دانشگاه می‌رسند شکوفا شوند.
علوی بروجردی تأثیرپذیری دانشگاه‌ها از مدارس را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: جوانان در زمانی وارد دانشگاه شده که حس کنجکاوی داشته که این یک فرصت برای یادگیری و آموزش است.
وی با تأکید بر لزوم پاسخگویی به شبهات دانشجویان ادامه داد: فضای مجازی امروزه شبهات اعتقادی زیادی وارد می‌کند که باید پاسخ صحیح و مستدل به آن داده شود، به حق سؤال دانشجویان احترام گذاشته شود و پاسخی مناسب به آن داده شود.
تولیت مسجد اعظم با بیان اینکه برخوردها با دانشجویان باید مناسب باشد، اظهار داشت: دانشگاه باید محل تربیت مدیران باشد تا در آینده آن‌ها بتوانند از ایران و اسلام دفاع کنند و وظیفه این تربیت بر عهده دانشگاه است.


وزارت علوم می‌تواند با تربیت نیروهای متخصص آینده کشور را تضمین کند
همچنین در ادامه دیدارهای وزیرعلوم تحقیقات و فناوری با نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران ، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدجواد شهرستانی در این جلسه با تأکید بر وجود مشکلات اقتصادی در کشور اضافه کرد: با همکاری افراد متخصص می‌توان از وضعیت کنونی اقتصاد عبور کنیم.
وی مشورت را سبب پیشرفت در کارها دانست و گفت: وزارت علوم می‌تواند با تربیت نیروهای متخصص آینده کشور را تضمین کند.

انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۵۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد

 

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکزجذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در نامه‌ای به رؤسای هیئت‌های اجرایی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اعلام کرد: هیئت عالی جذب (شورای عالی انقلاب فرهنگی)، فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز دانشگاه آزاد را مورد بازنگری و اصلاح قرار داده است.

در این فرم، به مواردی همچون کیفیت محل تحصیل، معدل مقاطع تحصیلی، دوره پسا دکتری، جوانی، بومی بودن و محصولات پژوهشی اهمیت به سزایی داده شده و از موارد کلی و غیر قابل احصاء پرهیز شده است تا حتی الامکان امتیازات علمی مستند به مدارک معتبر بوده و احتمال سلیقه‌ای بودن آنها به حداقل برسد.

بر اساس این دستورالعمل، فرم خلاصه امتیازدهی علمی در سامانه مهر رضوی بارگذاری خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف ۱۳ تن موادغذایی غیر بهداشتی در نیشابور
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • مراجعه ۱۰ هزار بیمار به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • حدود ۲هزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد
  • اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع
  • پذیرش دانشجوی داروسازی در کردستان + فیلم
  • عدم تقویت بخش خصوصی گره کور اقتصاد کشور/ دولتی بودن ضعف اقتصاد ایران است