Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس هنرمندان خبرگزاری بسیج، با تصویب نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌ها شاهد نظارت دقیق‌تر بر محتوای فیلم‌های سینمایی هستیم تا شاید بتوان از آسیب‌های مخرب محتوای این فیلم‌ها بر کودکان و نوجوانان جلوگیری کرد. مطابق با این قانون قبل از خرید بلیت هشداری به خانواده‌ها داده می‌شود مبنی بر اینکه محتوای فیلمی که برای تماشا انتخاب کرده‌اید دارای محتوای نامناسبی برای فرزندان شما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله محتوا‌های نامناسب برای مخاطبان آسیب‌پذیر می‌توان به صحنه‌های خشن و دلهره‌آور، استعمال دخانیات در فیلم، استفاده از الفاظ نامناسب و صحنه‌هایی که تداعی کننده روابط زناشویی هستند و ... اشاره کرد. این توجه ویژه به محتوای فیلم‌های سینمایی حرکتی مثبت در جهت تحکیم بنیان خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی است و با اجرای درست این قانون می‌شود به دگرگونی فضای قالب بر سینما امید‌وار بود.

 

متاسفانه هرچه در نظارت بر محتوای فیلم‌های سینمایی جدی هستیم از آن طرف نمایش خانگی را به حال خود رها کرده‌ایم. ما هر روز شاهد معرفی سریالی جدید در بازار نمایش خانگی هستیم. که محتوایی دارند دقیقا مشابه با آنچه که در بند‌های نظام درجه‌بندی سنی به عنوان تخلف بیان شده است. برای ورود افراد زیر 18 سال که به تماشای فیلم‌هایی با برچسب 18+ سال می‌روند، ممنوعیت قرار داده‌ شده است ولی از کودکانی که در خانه‌ها به راحتی سریال‌هایی با همان محتوا را می‌بینند. غفلت کرده‌ایم.

شرایط نامساعد حال حاضر نمایش خانگی نتیجه عملکرد بدون برنامه‌ریزی و تولید فیلم بدون آیین‌نامه منسجم می‌باشد. نگاه سازنده در نمایش خانگی صرفا نگاهی اقتصادی است. این حوزه به شکلی جدی گرفته نمی‌شود که فیلمنامه‌هایی که در سینما موفق به کسب مجوز نمی‌شوند برای ساخت در نمایش خانگی در نظر گرفته می‌شوند و حتی این دیدگاه وجود دارد که حیف است فیلمنامه‌های قوی در نمایش خانگی تولید شود.

ابراهیم داوغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بیان کرده است: «تعداد تولیدات در سریال‌های شبکه نمایش خانگی بالا نیست، اما این حوزه چرخه اقتصادی دارد و بازگشت سرمایه آن از سینما هم بیشتر است.»

از طرف تهیه‌کنندگانی که تنها دیدی مالی به نمایش خانگی دارند صدماتی جدی به این حوزه وارد شده است. که البته برای مدت کوتاهی سود خوبی برای این تهیه‌کننده‌ها داشته است ولی این توقع را در مخاطبان ایجاد کرده است که فقط انتظار تولیداتی ضعیف را از نمایش خانگی دارند.

مسافرآستانه: مردم نسبت به تولیدات شبکه نمایش خانگی اعتماد خود را از دست دادند.

حسین مسافرآستانه که پیش از این در موسسه رسانه های تصویری فعال بود، درباره سودجویی برخی تهیه‌کنندگان در نمایش خانگی گفته است: «تولید انبوه فیلم های کم ارزش و بی ارزش برای یک مدت کوتاهی پول زیادی به جیب برخی تهیه کنندگان ریخت اما ترمز چنین گردش مالی به سرعت توسط مردم کشیده شد ولی متاسفانه مردم نسبت به تولیدات شبکه نمایش خانگی اعتماد خود را از دست دادند.»

به وجود آمدن بازاری ناامن به دلیل کپی‌برداری‌های غیر مجازی که از آثار تولید شده در نمایش خانگی انجام می‌شد کمی از حجم تولیدات در این بخش را کاسته بود اما با رونق گرفتن سرویس‌های VOD در کنار پایین آمدن هزینه‌ی اینترنت و امکان دسترسی آن برای افراد بیشتری از جامعه شاهد افزایش تولیدات در این بخش نمایش خانگی هستیم. افزایش تولید و البته دردسترس بودن تولیدات با قیمتی نازل برای تماشاگران مستلزم نظارت دقیق‌تری بر این تولیدات است. شرایط در نمایش خانگی طوری شده است که فیلمسازی که نمی‌تواند در سینما و تلویزیون با محتوای نامتعارف به فروش فیلم خود کمک کند به سینمای خانگی روی می‌آورد. شاید بتوان با اجرا کردن نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌هایی سینمایی در بخش نمایش خانگی و اعمال محدودیت در شیوه پخش فیلم‌هایی با محتوایی نامناسب کمی از تلاش فیلمساز‌ها برای تولید محتوای ضعیف برای فروش بیشتر جلوگیری کرد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۶۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟

پرده‌ای که در این صحنه افتاد طعنه یا به نوعی جسارت یک مدیر به اهالی هنر است و البته پرسشی جدی در حوزه اقتصاد صنعت نمایش‌های خانگی و تعاملشان با هنرمندان و مخاطبین: آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو-سیدرضا میرجعفری، اظهارات یکی از مدیران پخش فیلم شبکه نمایش خانگی که در بخشی از آن به هزینه‌های تولید پروژه در یکی از مجموعه‌ها اشاره می‌کند پشت پرده‌های جدیدی را در این صنعت را رو می‌کند که مورد توجه همه فعالین رسانه و فرهنگ قرار گرفته‌است. 

این اظهارات واکنش گسترده‌ای نیز در بین اهالی فرهنگ و هنر و به خصوص هنرمندان داشته‌است چرا که این مدیر تابع بازار با مقایسه صنف هنرمندان با سایر صنوف آن‌ها را بی‌اخلاق و غیرمتعهد نامیده‌است.

پرسشی که از این دست مدیران برای افکار عمومی مطرح می‌شود این است که همقطارانش قبل از ورود به این عرصه چقدر با منطق اقتصاد کار فرهنگی آشنا بوده‌اند؟ و در سال آغاز کار هم چشم‌اندازی از آنچه امروز از آن گلایه می‌کنند داشته‌اند؟ 

شبکه نمایش خانگی که امروز بر سر آن جنجال شده یکی از اولین پلتفرم‌های پخش کننده محتواهای سرگرمی از جمله سریال از این دست بوده که در سال 92 یا 93 تأسیس شده و آن سالها نیز به شدت تورم در کشور رقم بالایی را نشان می‌دهد و از نحوه سرمایه‌گذاری کلان روی آن هیچگونه اسناد شفافی وجود ندارد و از همین رو معلوم نیست این بنگاه‌های اقتصادی زیان ده هستند یا بازدهی لازم را دارند؟ و خود این ماجرا باعث ابهامی بزرگ در افکار عمومی و اظهار نظرهای زیادی در این مورد شده‌است. 

پرده‌ای که در این صحنه افتاد طعنه یا به نوعی جسارت مدیر به اهالی هنر است که وقتی مصاحبه کننده از وی در مورد اظهاراتش می‌پرسد آیا از حمله خود به هنرمندان و بایکوت شبکه خانگی مورد بحث نمی‌ترسی؟ پاسخ می‌دهد: «چنین نگرانی‌هایی ندارد چون مساله این افراد فقط پول است و اگر پول باشد هرکاری می‌کنند.» البته از این قبیل اظهارات از طرف مدیران اقتصادی در حوزه‌های دیگر هنر مانند موسیقی هم شنیده‌بودیم و این ماجرا مسبوق به سابقه است که البته هیچگاه باعث موضع گیری عملی فعالین این عرصه نشد و آب هم از آب تکان نخورد. 

طیف واکنشی هنرمندان اما به این ماجرا متفاوت است، برخی واکنش‌های تندی به این ماجرا داشتند مثلا همایون اسعدیان در واکنشی تند اظهار داشته است: «قیاس به نفس می‌فرمایید جناب شانه‌ساز. «حداقل برای منی که در دو پروژه با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم این حرف‌ها باعث تاسف است. همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانی که شما در نماوا حضور داشته باشید در هیچ سمتی با این مجموعه همکاری نخواهم کرد.» یا مازیار میری نیز در واکنشی صریح گفت:«تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند از تمام پروژه‌هایی که قرار به همکاری با این پروژه داشتم رسما انصراف می‌دهم.» رضا کیانیان هم کار را به شکایت از این مدیر نمایش خانگی از طرف انجمن صنفی بازیگران سینمای ایران کشاند که البته مشخص نیست این امر امکان پذیر است یا خیر؟ البته باید منتظر ماند و دید این کشمکش بین هنرمندان و اصحاب این حوزه با این مدیر شبکه نمایش خانگی و البته اظهارات این چنینی چه خواهد شد؟ 

اینکه واکنش‌ها در این مورد تا کجا ادامه دار خواهد شد؟ موضوعیست که باید برایش صبر کرد اما در مقابل این طیف افرادی هستند که یا هنوز واکنشی نشان ندادند یا محافظه کارانه‌تر با مسئله برخورد کرده‌اند  مثلا از نرگس آبیار که پروژه او در این گفت‌وگوی کوتاه نام برده شد هیچ واکنشی سر نزد یا اسماعیل عفیفه که تهیه‌کننده مجموعه «جنگل آسفالت» در همین نمایش خانگی است، با لحنی واکنش نشان داد که نه‌تنها بوی قطع همکاری نمی‌داد، بلکه خیلی متواضعانه بود و مشخص بود صرفا برای دلخوشی عوامل سریال بیان شده است. عفیفه در بخشی از این واکنش در اینستاگرامش نوشت: «علی‌رغم بالا و پایینی که هر پروژه دارد صمیمانه و همراه با اعتماد متقابل مشغول کاریم.»

همه این فضا و آنچه امروز به عنوان یک مسئله رسانه‌ای و دست به دست می‌شود ماجرایی پیچیده به اندازه گره‌های کور یک ماجراست و حجم واکنش‌ها نیز گویای همین است اما آنچه هنوز در فضای افکار عمومی مبهم خواهد ماند فضای غیر شفاف مالی، عدم تنظیم‌گری و رگولاتوری به مفهوم عام و  این پرسش با پاسخ‌های مبهم است که چرا دخل و خرج این حوزه مشخص نیست؟ و آیا واقعا در حوزه فرهنگ پر آسیب حرف اول و آخر را پول می‌زند؟ یا موضوعات دیگری هم مطرح است؟ 

وقتی می‌توان این موضوع را بهتر درک کرد که خود را با این پرسش مواجه کنیم چرا در همه این سال‌ها اقتصاد صنعت سینمای ایران سوای از سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بعضا خصوصی سوداگرانه کوچکتر و به سهم شبکه‌های نمایش خانگی اضافه می‌شود چنانچه با فاصله‌ای کوتاه یا حتی همزمان با اکران فیلم روی پرده نقره‌ای به نوعی وادار به اکران آنلاین در این شبکه‌ها می‌شوند؟

آیا زور همین هنرمندان به ستوه آمده طیف اول به مدیران ناآشنای فرهنگی که به قول خودشان حرف اول و آخر را پول می‌زند می‌رسد یا ماجرا با چند بیانیه و شکایت صوری خاتمه خواهد یافت؟

دیگر خبرها

  • لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد
  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی
  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
  • ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • «پرویز خان» در بخش نمایش خانگی اکران خواهد شد
  • پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!