Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@23:05:08 GMT

علت ۹۵ درصد آتش سوزی عرصه های طبیعی انسان است

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۶۶۵۸

علت ۹۵ درصد آتش سوزی عرصه های طبیعی انسان است

امیر عبدوس روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش بارش‌های استان سمنان در ماه‌های گذشته رشد پوشش‌های گیاهی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی سمنان قابل توجه بوده که این امر به احتمال آتش سوزی در این مناطق دامن می‌زند.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته ۱۰ مورد آتش سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست روی داد که بیش از ۳۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان در آن دچار آتش سوزی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: شهروندان در هنگام گشت و گذار در عرصه‌های طبیعی از انداختن زباله به ویژه ظروف شیشه‌ای در طبیعت با توجه به افزایش دما خودداری کنند.

عبدوس تصریح کرد: انسان نقش غیرقابل انکاری در حفاظت یا تخریب محیط زیست دارد، با همدلی و مشارکت همگانی احتمال آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور را می‌توان به حداقل رساند.

وی اضافه کرد: آموزش به جوامع محلی برای حفظ عرصه‌های طبیعی از راهکارهای موثر برای کاهش یا به صفر رساندن احتمال آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی کشور است.

عبدوس خاطر نشان کرد: تلف شدن گونه‌های گیاهی و جانوری علاوه بر نابودی عرصه‌های طبیعی از دیگر عواقب آتش سوزی در مناطق تحت حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: آموزش به کودکان و نوجوانان و فرهنگ سازی برای نریختن زباله و برپا نکردن آتش در عرصه‌های طبیعی در دستور کار قرار دارد و با مشارکت همگانی می‌توان از تخریب عرصه‌های محلی و حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری اقدام کرد.

۲۵ درصد از وسعت استان سمنان مناطق تحت حفاظت محیط زیست است که با ۱۳۱ محیط بان از آن مراقبت می‌شود، ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان قرار دارد و این استان میزبان ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری شناسایی شده در کشور است.
استان سمنان سه منطقه حفاظت شده در محدوده جنگل ابر، خارتوران و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.

۷۳۳۹/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۶۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب

به گزارش خبرگزاری مهر، فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب برای انتخاب بهترین رمان و مجموعه داستان کوتاه فارسی منتشر شد.

ناشران و نویسندگان برای شرکت در این جایزه ادبی تا ۳۱ خرداد فرصت دارند تا سه نسخه از هر عنوان رمان یا مجموعه داستان چاپ اول خود که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در ایران منتشر شده را به دبیرخانه ارسال کنند.

همچنین ناشران و نویسندگانی که چاپ اول اثرشان در بازه زمانی اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ در خارج از ایران منتشر شده است، می‌توانند با ارسال فایل الکترونیکی (PDF) کتاب و یا با ارسال پستی سه نسخه چاپ شده اثر تا تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ در این دوره جایزه حضور داشته باشند.

آیین‌نامه جایزه مهرگان ادب زبان مادری با هدف تشکیل هیات‌های داوری با حضور منتقدان ادبی و نویسندگان بومی زبان‌های مادری در دست تغییر است از این رو فراخوان این بخش از جایزه مهرگان ادب کمی به تأخیر افتاده و متعاقباً منتشر خواهد شد.

انتشار فراخوان دوره‌های هجدهم و نوزدهم جایزه مهرگان علم (علم برای همه)

همچنین فراخوان دوره‌های هجدهم و نوزدهم جایزه مهرگان علم (علم برای همه) برای انتخاب بهترین کتاب علمی- زیست‌محیطی، برترین تشکل زیست محیطی (NGO) و اثرگذارترین شخصیتِ محیط زیست ایران منتشر شد.

ناشران و نویسندگان کتاب‌های علمی- زیست محیطی که چاپ اول کتاب‌های‌شان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر شده است می‌توانند سه نسخه از کتاب‌های خود را تا ۳۱ خردادماه به دبیرخانه جایزه ارسال کنند.

در بخش تشکل‌های مردم‌نهاد، دبیرخانه جایزه مهرگان از مدیر و یا اعضای مؤسس تشکل‌های زیست‌محیطی (NGO)ها دعوت می‌کند تا شرح حال مختصر و فهرست مهم‌ترین فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به ضمیمه یک گزارش تصویری کوتاه (کلیپ) از اقدامات انجام شده در این دو سال، به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. ذکر این نکته ضروری است که توضیح نوشتاری فعالیت‌ها حداکثر در پانصد کلمه و گزارش تصویری نیز حداکثر در ۴ دقیقه پذیرفته می‌شود. مهلت ارسال عملکرد تشکل‌ها پایان خردادماه ۱۴۰۳ است.

جایزه مهرگان علم در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با ارزیابیِ مجموعه آثار یا خدمات کنشگران برجسته محیط زیست ایران، به اثرگذارترین شخصیت این عرصه تعلق می‌گیرد. نامزدهای دریافت این جایزه از سوی مدیر جایزه مهرگان، داوران جایزه مهرگان علم و یا تشکل‌های فعال در عرصه محیط زیست ایران معرفی می‌شوند. شخصیت برگزیده در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با اتفاق آرای داوران انتخاب می‌شود.

دبیرخانه جایزه مهرگان از نهادهای مستقل و فعال در عرصه محیط زیست ایران دعوت می‌کند چنانچه شخصیتی را برای دریافت جایزه مهرگان علم «یک عمر تلاش» صاحب صلاحیت می‌دانند نام، شرح حال مختصر و فهرستی از مهم‌ترین آثار و یا خدمات وی را به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. مهلت معرفی نامزدها پایان خردادماه سال ۱۴۰۳ است.

کد خبر 6081189 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • توضیح سلاجقه درباره ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی
  • روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی