Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@09:04:07 GMT

قم فقط تا سال ۱۴۰۷ آب دارد/ رشد ۱۱ درصدی مصرف آب

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۶۸۵۰

به گزارش مهر، علی جان صادق‌پور در دیدار اعضای شورای هماهنگی مدیران وزارت نیرو در قم و برخی دیگر از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم گفت: با توجه به افزایش دما احتمال خاموشی در تابستان امسال وجود دارد اما در صورت صرفه‌جویی مردم در مصرف برق، این احتمال منتفی خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی اقدامات بسیار خوبی در حوزه آبرسانی به شهرها و روستاها در کشور انجام شده است، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۸۵ درصد آب مورد نیاز قم، از خارج از مرزهای استان تأمین می‌شود و تمام جمعیت شهری ما از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به وجود حدود ۵۰۰ هزار اشتراک آب در سطح استان خاطرنشان کرد: آبفای قم جزو شرکت‌های پیشرو به شمار می‌رود که در استفاده از سامانه‌های تله‌متری، جی‌آی‌اس، ۱۲۲ و خدمات جانبی به شهروندان رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین به برخی از چالش‌های پیش روی تأمین آب قم پرداخت با اشاره به اینکه کل تخصیص از سرشاخه‌های دز به استان قم حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب است، گفت: این در حالی است که میزان مصرف آب در قم در سال گذشته بیش از ۱۱۷ میلیون مترمکعب بوده و پیش‌بینی می‌کنیم این میزان در سال جاری به بیش از ۱۲۶ میلیون مترمکعب برسد.

صادق پور با اشاره به افزایش ۱۱ درصدی مصرف آب در قم در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ابراز داشت: از ابتدای سال گذشته تاکنون میزان مصرف آب در قم به بیش از ۲۸ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون مترمکعب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با روند افزایش مصرف که با آن مواجه هستیم، مجبوریم برای تأمین آب مورد نیاز شهر، از چاه‌های سطح شهر و منطقه علی‌آباد که از کیفیت پایین‌تری برخوردار هستند استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم یادآور شد: با توجه به رشد جمعیت و افزایش مصرف، اگر تمام منابعی که در اختیار داریم وارد مدار بهره‌برداری کنیم تنها تا سال ۱۴۰۷ می‌توانیم نیاز آبی شهر را برطرف کنیم و در آن زمان با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب از تمام منابعی که امکان بهره‌برداری بوده برای تأمین آب قم استفاده شده است، یاظهار داشت: هیچ گزینه‌ای برای تأمین آب قم باقی نمانده و تنها راه برای عبور از شرایط موجود، مدیریت مصرف است.

صادق پور با بیان اینکه سال گذشته با همکاری مردم برای نخستین بار شاهد کاهش سرانه مصرف بودیم، گفت: متأسفانه در سال جاری با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته توهم فراوانی آب در جامعه به وجود آمد و موجب افزایش مصرف شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای شبکه‌های فاضلاب در ۵۰ درصد شهر ابراز داشت: در حال حاضر حدود ۳۴ درصد از مشترکان به شبکه فاضلاب متصل و از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم حرکت در راستای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی را جزو برنامه‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب قم برشمرد و در این زمینه به حمایت از ساخت اسکروپمپ فاضلابی و تولید پلی آلومینیوم کلراید جامد برای نخستین بار در کشور، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، کاهش هدر رفت آب، احداث نیروگاه‌های خورشیدی و برقابی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۶۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو

سخنگوی صنعت آب با اشاره به بارش‌های مناسب هفته‌های گذشته، میزان پرشدگی سد‌های کشور را ۶۱ درصد اعلام کرد و گفت: بارش‌ها نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و همچنان به مدیریت مصرف در سراسر کشور نیازمندیم.

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری آب ایران با اشاره به بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و روز‌های ابتدایی سال جدید اظهار داشت: هر چند طی هفته‌های گذشته شاهد نزولات جوی به صورت برف و باران در برخی نقاط کشور از جمله تهران بودیم، اما همچنان میزان پرشدگی برخی از سد‌های کشور پایین بوده و آب مورد نیاز مصارف به طور کامل تأمین نشده است.

قاسم‌زاده با تشریح آخرین وضعیت مخازن سد‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ گفت: ورودی سد‌های کشور در حال حاضر ۲۳.۶۱ میلیارد مترمکعب است که همچنان نسبت به سال آبی گذشته با کاهش ۱۱ درصدی روبرو است. 

وی موجودی مخازن سد‌های کشور را در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ با ۶۱ درصد پرشدگی، معادل ۳۰.۴۱ میلیارد مترمکعب خواند و بیان داشت: در سال گذشته نیز در تاریخ مشابه، همین میزان آب در مخازن سد‌های کشور وجود داشته است. 

سخنگوی صنعت آب کشور، درصد پرشدگی سد‌های تأمین کننده آب شرب پایتخت را ۲۰ درصد خواند و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سد‌های تهران تا ۲۸ فروردین با کاهش ۱۱ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

وی گفت: مجموع ۱۳ سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز حدود ۷۳ درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال آبی گذشته ۳ درصد افزایش داشته است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: براساس شبکه باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو، بارندگی کشور نسبت به میانگین دوره مشابه درازمدت ۱۵ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارش کشور نسبت به شرایط نرمال، نباید بارش‌های اخیر این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و مدیریت مصرف ضرورتی ندارد بلکه هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند
  • واردات قهوه به ۵۲ هزار تن رسید
  • کاهش ۵۰ درصدی بیماری‌های ریشه گیاهان با استفاده از کود بیولوژیک
  • برگزاری آزمون‌های تمام الکترونیک در آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۷
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • افزایش ۳۵ درصدی بهره وری آب در سطح مزرعه با سامانه آبیاری قطره‌ای
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسید
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • ترس بازار از افزایش دامنه نوسان؟
  • مصرف ۱.۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در خراسان جنوبی