Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:34:18 GMT

برداشت گندم در استان یزد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۷۲۲۶

برداشت گندم در استان یزد آغاز شد

سید جمال سجادی پور روز چهار شنبه در حاشیه بازدید از مزارع گندم شهرستان ابرکوه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: برداشت گندم توسط ۴۰ دستگاه کمباین و ۲۸۰ دستگاه دروگر انجام می شود.

وی اظهار کرد: باتوجه به آبیاری و کودهی به موقع، استفاده کشاورزان با دانش فنی روز و مبارزه با پدید سن گندم امسال تولید گندم استان با احتساب برداشت ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ تن تا ۴.۵ تن در هر هکتار به ۴۰ هزارتن می‌رسد.

سجادی پور با بیان اینکه این میزان تولید بیشتر مربوط به شهرستان‌های خاتم، ابرکوه و بهاباد است افزود: گندم استان به علت مبارزه کشاورزان با سن گندم از کیفیتی خوبی برخوردار است.

این مسئول بابیان اینکه ۱۲ مرکزخرید توسط شرکت‌های تعاونی روستایی دراین استان به صورت تضمینی گندم را از کشاورزان از قرار هر کیلو گرم ۱۷۰ هزار ریال خریداری می‌کند، اضافه کرد: کشاورزان محصول گندم خود را با قیمت یاد شده تحویل مراکز خرید شرکت‌های تعاونی روستایی دهند.

سجادی پور با اشاره به اینکه دولت تلاش می‌کند وجه گندم را به موقع به حساب کشاورزان واریزکند، تاکید کرد: مراکز خرید شرکت‌های تعاونی روستایی و غله مجاز به خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را دارند.

این مسئول ارشد بخش کشاورزی یزد پیش بینی کرد: امسال ۲۰ هزار تن گندم در استان به قیمت تضمینی خریداری شود که نیمی از آن مربوط به ابرکوه است.

وی بابیان اینکه پارسال هفت هزار و ۵۰۰ تن محصول گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش ۱۰۵ میلیارد ریال خریداری شد، افزود: چهار هزار و ۱۶۰ تن آن مربوط به ابرکوه است و این شهرستان برای پنجمین سال متوالی رتبه نخست خرید گندم استان را کسب کرده بود.

رئیس سازمان کشاورزی یزد خاطر نشان کرد: با وجود محدودیت منابع آبی و تداوم خشکسالی ادامه کاشت محصولات زراعی فقط با اجرای طرح‌های آبیاری نوین مسیر خواهد بود.

سجادی پور تاکید کرد: کشاورزان با اجرای طرح‌های آبیاری نوین در مزارع و افزایش کارایی و راندمان آبیاری، برداشت آب را مدیریت کنند.

این مسئول ارشد کشاورزی یزد به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به جهاد کشاورزی محل سکونت خود برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین از کمک‌های بلاعوض دولت بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: امسال برای بهره وری آب، ۲ هزار و ۶۶۰ هکتار آبیاری نوین در سطح استان در دست اجراست.

این مسئول، توسعه اجرای آبیاری نوین، کشت نشایی، اصلاح الگوی کشت، خاک ورزی حفاظتی، انتقال کشت‌های بهاره و تابستانه به فصل پاییز، حذف محصولات جالیزی و سبزی و صیفی از اهم فعالیت‌های بخش پیشروی واحد زراعت استان برای استفاده بهینه از آب مجازی بخش کشاورزی خواهد بود.

اراضی قابل کشاورزی استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به علت کمبود آب و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۱۴ هزار هکتار آن به کشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

۷۵۴۰/ ۲۰۴۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۷۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت هزینه حمل و نقل به گندم‌کاران کشت قراردادی در ایلام

اصغر باباخانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کشت‌های قراردادی بین بخش خصوصی و کشاورزان، ترویج و حمایت از این نوع کشت در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: باتوجه به شروع برداشت محصول گندم در مناطق گرمسیری استان تاکنون پنج هزار تن گندم با نرخ تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.

باباخانی ادامه داد: ۱۷ سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت ۴۳۰ هزار تن متعلق به بخش خصوصی و ۲۳ مرکز خرید مربوط به تعاونی‌های اداره کل تعاون روستایی خرید گندم کشاورزان در سال زراعی جاری را بر عهده دارند.

وی اضافه کرد: قبل از شروع فصل برداشت اقداماتی، چون ضدعفونی کردن سیلوها، کالیبراسیون و استانداردسازی باسکول‌های مراکز خرید دارای مجوز انجام شده است.

باباخانی یادآور شد: قیمت مصوب گندم معمولی در سال زراعی جاری ۱۷۵ هزار ریال و نرخ گندم دُرم نیز ۱۸۰ هزار ریال اعلام شده است.

به گفته وی، پیش بینی می‌شود: امسال ۴۰۰ هزار تن گندم در استان ایلام تولید شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • پرداخت هزینه حمل و نقل به گندم‌کاران کشت قراردادی در ایلام
  • خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت آغاز می شود
  • آغاز خرید تضمینی گندم از ۲۰ اردیبهشت
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند
  • پیش‌بینی برداشت ۳۳۰ هزار تن گندم در کرمانشاه