Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@05:41:17 GMT

خوشبینی بیجا به فرستاده آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۷۳۷۳

خوشبینی بیجا به فرستاده آمریکا

سفرهای او به بیروت و فلسطین اشغالی به منظور انتقال پیام بین مسئولان لبنانی و اسرائیلی ابتدا با خوشبینی همراه بود، اما اندک اندک این خوشبینی در حال رنگ باختن است به ویژه اینکه ساترفیلد حامل پیام هایی از جانب اسرائیل است که قبول آن برای لبنان امکان پذیر نیست.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است به این معنی که طمع اسرائیل از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی پنهان نمانده است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد به کرسی نشاندن اهداف خود برآمده است، اما مقاومت دشمن را متوقف کرده و مانع تحقق زیاده خواهی های آن شد و این چیزی است که در سال ۲۰۰۰ به وضوح شاهد بودیم به این معنی که ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی های اسرائیل و یا همان خطی که به "خط آبی" معروف است، سخت ایستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خط آبی خطی که تلاش می شود جایگزین مرزهای زمینی رسمی لبنان شود؛ مرزهایی که در سال ۱۹۲۳ ترسیم شد و در توافقنامه آتش بس در سال ۱۹۴۹ تثبت شد.

پس از آن با پیش بینی وجود منابع نفت و گاز در آب های منطقه ای لبنان مشکل جدیدی در ارتباط با مرزهای دریایی که در سال ۱۹۸۲ میلادی ترسیم شده بود، به وجود آمد.

**مانع تراشی اسرائیل در مرجعیت بین المللی تعیین مرزهای دریایی

در آن زمان سازمان ملل متحد از توافقنامه "اوتاوا" یا توافقنامه دریایی به عنوان مرجع بین المللی برای حل مساله مرزهای دریایی بین کشورها خبر داد که لبنان نیز به آن ملحق شد، اما اسرائیل از ملحق شدن به آن خودداری کرد و همین اقدام موجب شد در خصوص مرجعیت مورد قبول برای نهایی کردن اختلاف مرزی گره بیفتد.

با گذشت زمان تلاش های دشمن برای به بازی گرفتن موضوع ترسیم مرزی و تسلط بر آب های لبنانی به طمع نفت وگاز آن متوقف نشد، اما لبنان بر موضع ملی یکپارچه خود و قدرت مقاومت تاکید داشته و در تلاش برای تثبیت سه محور زیر است:

اول: ترسیم مرزها باید به شکل همزمان در خشکی و دریا باشد و تمام مسائلی که لبنان در مورد آن ملاحظاتی دارد، حل و فصل و روشن شود.

دوم: گفتگوها فقط به موضوع ترسیم مرزها محدود شود و پرونده های دیگر را شامل نشود.

سوم: گفتگو از طریق کمیته سه جانبه که پس از آوریل ۱۹۹۶ شکل گرفت، انجام شود، یعنی شبیه آنچه در مورد ترسیم "خط آبی" پس از سال ۲۰۰۰ با نظارت سازمان ملل و میانجیگری آمریکایی صورت گرفت.

** منابع نفت و گاز و چشم طمع آمریکا و اسرائیل به لبنان

نکته قابل توجه اینکه اخیراً همزمان با مطرح شدن موضوع ثروت های نفتی و گازی در منطقه بار دیگر موضوع ترسیم مرزهای دریایی مطرح شد و مسئولان آمریکایی زیادی عازم لبنان شدند تا مسئولان لبنانی را به قبول ترسیم مرزهای زمینی بدون مرزهای دریایی متقاعد کنند که این یعنی از دست دادن حدود ۸۵۰ کیلومتر مربع از آب های منطقه ای لبنان از جمله بخش هایی که دارای منابع و ذخایر گازی است.

اما در ماههای اخیر مواضع آمریکا اندکی تغییر یافته و به نوعی آمادگی خود را برای قبول شروط لبنان در ترسیم مرزها اعلام کرد، این فضا با سفرهای پی در پی "دیوید ساترفیلد" معاون وزیر خارجه آمریکا به لبنان بیش از پیش تقویت شد به این معنی که وی پیام هایی را بین دو طرف لبنانی و اسرائیلی منتقل می کرد تا زمینه گفتگوی ترسیم مرزی با نظارت سازمان ملل فراهم شود.

ماموریت ساترفیلد با خوشبینی زیادی آغاز شد اما سفر اخیر او تمام خوشبینی ها و نگاه مثبت را از بین برد، زیرا وی در این سفر حامل پیام هایی از اسرائیل بود که از مخالفت آن با شروط لبنان حکایت داشت.

در همین ارتباط "امین حطیط" کارشناس لبنانی هرگونه نشانه مثبت در خصوص ترسیم مرزی را تکذیب کرده و گفت آنچه در این مورد گفته شد ساختگی بود و اسرائیل از ابتدا خواسته های خود را بر اساس ترسیم مرزهای جدید و متفاوت از مرزهای تعیین شده در توافق آتش بس ۱۹۴۹ بنا نهاد.

وی که قبلاً ریاست کمیته نظامی لبنانی را برعهده داشت که وظیفه اش تحقیق در مورد عقب نشینی اسرائیل در سال ۲۰۰۰ از لبنان بود، در این باره گفت: اسرائیل به دنبال توسعه اشغالگری در مناطقی است که بر سر آن با لبنان اختلاف دارد و این چیزی است که لبنان نمی تواند بپذیرد و پیام هایی که ساترفیلد منتقل کرده است مقاصد واقعی اسرائیل را فاش کرد.

حطیط ادامه داد: اما در مورد مرزهای دریایی نیز باید گفت که مشکل جدیدی است که به وجود آمده و بین اسرائیل و لبنان قبلاً سابقه نداشت که به ترسیم مرزهای دریایی اقدام کنند و مشکل اصلی در این مورد این است که لبنان به منشور سازمان ملل پایبند است و آن را مرجعیت مناسبی برای ترسیم مرزی می بیند حال آنکه اسرائیل می خواهد آمریکا در این خصوص مرجعیت داشته باشد؛ طرفی که به جانبداری گسترده از دشمن اسرائیلی معروف است از همین رو هیچ اصول واقعی برای گفتگو در مورد مرزهای دریایی وجود ندارد و بر این اساس رسیدن به یک راه حل مورد رضایت لبنان در این خصوص بعید است و روند امور همچنان سر جای نخست است و هیچ پیشرفتی در خصوص ۱۳ نقطه زمینی مورد اختلاف از جمله روستای غجر حاصل نشده است.

حطیط افزود: در این میان آمریکایی ها درخواست کرده اند موضوع شبعا در پرونده ترسیم مرزها عنوان نشود؛ خواسته ای که پس از تصمیم آمریکا مبنی بر ملحق کردن جولان به حاکمیت اسرائیل پذیرش آن برای لبنان امکان پذیر نیست. به هر حال آمریکا سرگرم زمینه چینی برای معامله قرن است و می کوشد جبهه لبنان- اسرائیل را آرام کند تا حزب الله را از هرگونه رویارویی آینده بین آمریکا و ایران دور نگاه دارد.

لبنان و رژیم صهیونیستی علاوه بر مرزهای آبی در ارتباط با مرزهای زمینی نیز در سه منطقه از جمله مزارع شبعا، روستای غجر و بلندهای کفرشوبا اختلاف دارند.

در ماه های اخیر به دنبال اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان اشغالی سوریه لبنان بشدت نگران تکرار این موضوع در ارتباط با مناطق اشغالی خود است.

لبنان همواره بر ضرورت بازگشت مناطق اشغالی خود تاکید دارد ولی امریکا به دنبال راه حل دیپلماتیک در این خصوص برای اختصاص سهم و درصدی برای اسراییل است.

در همین حال اکنون یکی از برگ های برنده لبنان در این ارتباط توسل به مقاومت است و حزب الله نیز اعلام کرده است که در صورت تصمیم گیری از سوی مقام های لبنانی برای آزادی مناطق اشغالی آماده انجام وظیفه است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۷۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد

به گزارش جماران؛ ارتش رژیم اسرائیل مدعی شد که اسماعیل الباز، مسئول منطقه ساحلی حزب الله لبنان را با منفجر کردن خودروی وی ترور کرده است.

 حزب الله لبنان شهادت ابوجعفر را تایید کرده است و او را شهید راه قدس نامیده است.

دیگر خبرها

  • هدف قرار گرفتن پادگان برانیت ارتش اسرائیل در مرز لبنان و فلسطین
  • ادامه عملیات‌ حزب الله در مرزهای شمالی لبنان/ شنیده شدن صدای انفجار در ایلات
  • فیلم|انسداد مرزهای شرقی کشور تا سه سال آینده
  • ببینید | اولین تصاویر از حمله فسفری اسرائیل به جنوب لبنان
  • حمله مقاومت لبنان به اسرائیل
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • فیلم حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان
  • ارتش اسرائیل یک مقام ارشد حزب الله را ترور کرد
  • پیام ویژه تهران برای واشنگتن چه بود؟ | خط قرمز جدیدی که ایران ترسیم کرد
  • پیش‌بینی شهید باقری از سکوت دولت‌های عرب در قبال حملات اسراییل