Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-حيات شبانه طرحي است که از سوي اعضاي شوراي شهر تهران مورد پيگيري جدي قرار گرفته است.
به گزارش آريا، حيات شبانه طرحي است که از سوي اعضاي شوراي شهر تهران مورد پيگيري جدي قرار گرفته است و به موجب آن در برخي مناطق شهر تهران کسبه و فعالان بازار مي توانند نسبت به فروش اقلام خود به شهروندان اقدام کنند و مغازه هاي اين مناطق تا ساعت سه بامداد تعطيل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حيات شبانه يکي از طرح‌هايي بود که طي دو سال (1397 و 1398) از سوي برخي از اعضاي شوراي شهر تهران ارائه شده و در مقاطعي نيز اجرا شد، حتي در ارديبهشت ماه 1398 نيز در چند نقطه از تهران اين طرح به شکل پايلوت اجرا شد، اما به نظر مي‌رسد که اجراي دائمي مصوبه شوراي شهر تهران حداقل نيازمند تأمين سه شرط اصلي پليس باشد.
اين طرح زمستان سال 1397 و در صد و بيست و دومين جلسه شوراي شهر زيست شبانه در تهران مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و کليات لايحه «الزام شهرداري به برنامه‌ريزي و بسترسازي و احياي زيست شبانه» با 14 راي موافق در شوراي شهر تصويب شد.

معرفي مکان‌هايي براي توسعه حيات شبانه توسط شهرداري
در تاريخ  23 ارديبهشت 1398 زهرا نژاد بهرام عضو شوراي تهران در رابطه با حيات شبانه تهران به رسانه ها گفت: براساس مصوبه شوراي شهر، شهرداري تهران مي بايست نسبت به معرفي مکان‌هايي براي توسعه حيات شبانه در پايتخت اقدام کند.
زهرا نژاد بهرام از انتخاب سه محور و خيابان براي اجراي طرح حيات شبانه در شب‌هاي ماه رمضان خبر داد. عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران با بيان اينکه سرانجام پس از رايزني‌هاي فراوان مقرر شد که در سه محور طرح حيات شبانه اجرايي شود گفت: براساس تصميمي که با حضور همه دستگاه هاي دخيل برگزارشد مقرر شدکه محور «هفت حوض»،‌ «ميدان وليعصر تا تقاطع خيابان فاطمي» و «ميدان قدس تا تجريش» به عنوان اولين محورهاي اجراي حيات شبانه معرفي شدند. نژاد بهرام با بيان اينکه مقرر شد در دو منطقه 2 و 20 نيز محورهايي را براي اجراي طرح حيات شبانه معرفي کنند؛ ادامه داد: طبق هماهنگي انجام شده با اصناف مقرر شده افرادي که مايل به شرکت در اين طرح هستند، مغازه هاي خود را باز نگه دارند تا موجب رونق فضاي کسب و کار در شب باشند.

افزايش مناطق اجراي طرح حيات شبانه و موافقت پليس
اما در تاريخ 20 خرداد 1398 زهرا بهرام نژاد در مورد آخرين وضعيت طرح حيات شبانه به رسانه ها گفت: در حال حاضر اين طرح در 5 محور پايتخت از جمله ميدان وليعصر- فاطمي، ميدان قدس- تجريش، صادقيه، نازي‌آباد و تهرانپارس اجرا مي‌شود.
وي افزود: اکنون اجراي اين طرح به صورت آزمايشي انجام گرفته که نقاط ضعف و قوت آن معلوم شود. همچنين پليس با اين موضوع موافق است و سردار رحيمي 3 پيشنهاد پيوست انتظامي، ترافيکي و امنيتي کامل در اين زمينه داده است.
عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران در پاسخ به اينکه گفته مي‌شود اين طرح با سبک زندگي اسلامي مغايرت دارد و سبب آزار و اذيت مردمان ساکنين مناطق اجراي طرح مي‌شود، گفت:‌ به هيچ عنوان چنين نيست و اين طرح در منطقه مسکوني اجرايي نشده و تنها در مناطق تجاري مدنظر است و 5 محور در نظر گرفته شده همه تجاري است. او بيان داشت: اين طرح در حال حاضر به صورت آزمايشي بوده تا نقاط ضعف و قوت آن استخراج شود که تلاش مديريتي شهري رويکرد بهبود يافته براي تداوم طرح حيات شبانه است.
نژاد بهرام تاکيد کرد: طرح حيات شبانه مغايرتي با سبک زندگي اسلامي ندارد و تنها براي رفع نياز مردم پيش‌بيني شده و همچنين ساعت اجراي اين طرح از ساعت 11 شب تا 3 بامداد در نظر گرفته است.

حيات شبانه در ايجاد اشتغال موثر است
عضو کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس گفت: طرح حيات شبانه با به کارگيري افراد بيشتر در شيفت‌هاي اضافي مي‌تواند در اشتغال‌زايي موثر باشد.
قاسم ميرزايي نيکو در گفت‌وگويي با اشاره به حيات شبانه و بايدها و نبايدهاي آن گفت: به نظر بنده هر چه که تلاش شود تا نشاط ، شادي، رفت و آمد و رفاه مردم مد نظر قرار گيرد، قابل توجه است و در اين زمينه همه بايد دست به دست يکديگر دهند تا کار را جلو ببرند نه اينکه بخواهند صورت مسئله را پاک کنند.
طرح حيات شبانه با به کارگيري افراد بيشتر در شيفت‌هاي اضافي مي‌تواند در اشتغال‌زايي موثر باشد
نماينده مردم دماوند و فيروزکوه در مجلس شوراي اسلامي، افزود: اينکه بگوييم از چه ساعتي به بعد همه بايد تعطيل باشند هنر نکرديم البته در کشورهاي ديگر سر يک ساعت معيني تمام مغازه‌ها مي‌بندند و تنها برخي از رستوران‌ها يا مغازه‌ها و تفريح‌گاه‌ها باز هستند اما برخي از قوانين، امنيت، مقررات، سنديکا و اتحاديه در اين مسئله دخيل است و صِرف اينکه تنها يک نهاد بگويد اين طرح اجرا نشود درست نيست البته نيروي انتظامي مقصر نيست اما براي رستوران‌ها به ويژه در تابستان که مردم بتوانند از فضاي خوب شبانه استفاده کنند، امر مهمي است.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا چنين طرحي در ايجاد اشتغال موثر است، اظهار داشت: قطعا در اشتغال‌زايي موثر است؛ زماني‌که شيفت فعاليتي اضافه مي‌شود، قطعا افرادي نيز بدين منظور اضافه مي‌شوند چراکه يک فرد نمي‌تواند 24 ساعته بايستد، کارها را بگرداند، به مردم سرويس دهد يا خدمات ارائه کند به همين منظور چنين طرحي مي‌تواند براي افراد بيشتري اشتغال‌زايي ايجاد کند.
اين نماينده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: به نظر بنده مجموعه و کميته‌اي که مي‌تواند اين طرح را به جمع‌بندي برساند، بايد در هر استاني که کميته‌هاي مربوطه را دارد، درباره اين مسئله کار کند.

تعامل شهرداري در طرح "حيات شبانه تهران" با ساير نهادها ضروري است
همچنين، رئيس فراکسيون زنان مجلس گفت: طرح حيات شبانه طرح خوبي است اما نياز به کار کارشناسي نيز دارد يعني بايد جاهايي که ابهام دارد را رفع کنند؛ به همين منظور شهرداري بايد با ساير نهادها تعامل داشته باشد چراکه يک کار فرابخشي است و ساير نهادها را درگير مي‌کند.
فريده اولادقباد در گفت وگويي با اشاره به طرح حيات شبانه گفت: به نظر بنده طرح زيست شبانه طرحي بود که در ماه مبارک رمضان اجرا شد و به دليل اينکه اين يک کار فرابخشي است و ساير نهادها مثل نيروي انتظامي و پليس  را درگير مي‌کند و امنيت آن بسيار مهم است، نياز دارد که شهرداري به اين قضيه ورود کند و با مجلس شوراي اسلامي و ساير نهادهاي زيربط تعامل سازنده‌اي داشته و آنها را مجاب کند و جاهايي که فکر مي‌کنند ابهاماتي وجود دارد آن را برطرف کنند. بنابراين بايد براي آن کار کارشناسي انجام و نظر کارشناسي داده شود.
وي ادامه داد: اين طرح خوبي است اما نياز به کار کارشناسي نيز دارد يعني بايد جاهايي که ابهام دارد را رفع کنند؛ به همين منظور شهرداري بايد با ساير نهادها تعامل داشته باشد چراکه يک کار فرابخشي است و ساير نهادها را درگير مي‌کند و بايد با همکاري ساير نهادها مواردي را که ابهام دارد، رفع کنند چراکه اگر باعث جذب نيرو و اشتغال شود بسيار خوب است نه اينکه از نيروهاي کاري خود استفاده کنند.
اين نماينده مردم در مجلس دهم در پاسخ به اين سوال که چرا پليس با اين طرح مخالف است خاطرنشان کرد: به دليل اينکه طرح حيات شبانه يک کار فرابخشي است، به دليل مسائل امنيت شايد نياز به ساز و کار خودش را دارد و شايد پليس به دنبال آن ساز و کار است.

دائمي بودن طرح "حيات شبانه تهران" به صلاح نيست
در همين باره، عضو کميسيون امور داخلي کشور و شوراهاي مجلس گفت: ادامه دادن طرح حيات شبانه به دليل صرف هزينه و فعاليت 2 برابري نيروي انتظامي و بر هم زدن عادات صحيح مردم، به صلاح نيست.
پروانه مافي با اشاره به طرح حيات شبانه گفت: بحث حيات شبانه در ماه رمضان متفاوت از طول سال است. ماه رمضان يک سري ويژگي‌هاي خاصي دارد که مردم معمولا به دليل مسائل مربوط به سحر بيدار هستند يعني اکثر مردم در ماه رمضان فاصله بين افطار تا سحر را بيدار هستند در نتيجه بحث حيات شبانه معني پيدا مي‌کند.
چنانچه بحث حيات شبانه بخواهد مطرح شود، به نوعي کشش و انگيزه‌هايي را ايجاد مي‌کند که سيستم طبيعي بدن مردم را به هم مي‌ريزد.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي افزود: غير از ماه رمضان اين اتفاق نمي‌افتد و نبايد مردم را از عادات درست و صحيحي که براي فيزيک، جسم، بدن و روح و روان آنها لازم است، با فرمت‌هاي کاملا مجازي و غيرطبيعي تغيير دهيم.
وي در مورد مخالفت نيروي انتظامي با اين طرح اظهار کرد: در ماه‌هايي غير از ماه رمضان مردم بايد در ساعت مشخصي استراحت کنند تا بدنشان آمادگي تلاش و فعاليت روزانه را داشته باشد اما چنانچه بحث "حيات شبانه" بخواهد مطرح شود، به نوعي کشش و انگيزه‌هاي را ايجاد مي‌کند که سيستم طبيعي بدن مردم را به هم مي‌ريزد؛ نيروي انتظامي براي کنترل و فعاليت‌هاي خود بايد 2 برابر وقت بگذارد و به نظر نمي‌آيد که ادامه و دائمي بودن اين طرح کار درستي باشد.

طرح حيات شبانه با احترام به محوريت خانواده انجام شود
عضو کميسيون اجتماعي مجلس گفت: طرح حيات شبانه در کنار اينکه نشاط جامعه را بالا مي‌برد، به اشتغال‌زايي نيز کمک مي‌کند و بايد اين کار را با احترام به محوريت خانواده انجام داد.
محمدرضا بادامچي نيز با اشاره به ادامه طرح حيات شبانه گفت: بنده فکر مي کنم چنانچه حيات شبانه ادامه پيدا کند قطعا نشاط و شادابي بين جوانان بيشترمي‌شود از طرف ديگر برخي از افراد در طي روز فرصت کمي دارند و شب‌ها راحت‌تر مي‌توانند از فرصت خود براي خريد کردن استفاده کنند و به هر حال زمان خودشان است و حيف است که دائم در منزل بخواهند استراحت کنند به همين دليل بيرون آمدن از منزل نشاط بيشتري در پي دارد و بهتر است.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس اظهار کرد: با احترام به محوريت خانواده بايد اين کار را انجام داد يعني افراد به همراه خانواده بيرون بيايند به دليل اينکه گرمايش اين کار بيشتر خواهد بود و شرکت جمعي خانواده نشاط بيشتري دارد؛ مسئولان فرهنگي نيز بايد بيشتر درباره اين موضوع با پليس و مقامات قضايي حرف بزنند و جايگاه اين امر را بازتر کنند و اطمينان دهند که مسائل امنيتي نمي‌تواند اين مسئله را تحت‌الشعاع قرار دهد.

طرح حيات شبانه اجرا شود؛ ولي با لحاظ مسائل فرهنگي و امنيتي
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس هم ضمن موافقت مشروط با طرح حيات شبانه، خواستار بررسي دقيق ابعاد فرهنگي و امنيتي در اجراي آن شد.
جمشيد جعفرپور در گفت‌وگويي درباره ايده "حيات شبانه" ضمن اعلام تلويحي نظر مثبت خود با اجراي اين طرح گفت: تصميم‌گيري درباره اجرا يا عدم اجراي طرح حيات شبانه نيازمند بررسي‌هاي دقيق و کارشناسي در ابعاد فرهنگي، امنيتي و مهندسي است.
نماينده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شوراي اسلامي به مزاياي بالقوه اجراي صحيح اين طرح اشاره کرد و توضيح داد: کاهش حجم ترافيک و تجمع در مراکز پرتردد، ايجاد فرصت‌هاي نو براي اشتغال‌زايي، فراهم‌آمدن شرايط جهت اجراي برنامه‌هاي فرهنگي هنري در سطح شهر، کمک به توسعه گردشگري درون‌شهري و افزايش امنيت شهري در ساعات پس از نيمه‌شب از جمله مزاياي بالقوه اين طرح هستند که در صورت برنامه‌ريزي و مديريت درست آن تحقق پيدا خواهند کرد.
جعفرپور ادامه داد: به طور مثال اجراي اين طرح در نواحي مجاور مناطق مسکوني باعث سلب آسايش ساکنان شده و به همين دليل مي‌بايست به برخي نقاط تجاري محدود شود.
رئيس کميسيون فرهنگي مجلس گفت: لازم است که تعامل درستي ميان نهادهاي فرهنگي و انتظامي ذي‌ربط در اين زمينه صورت گرفته و طرح مذکور ضمن رعايت تمامي جوانب و الزامات به مسير درست خود هدايت شود.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حيات شبانه تهران مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۷۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی همزمان با عید پسح+ فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه قدس الاخباریه، شماری از شهرک نشینان صهیونیست امروز سه شنبه همزمان با عید پسح (مراسمی متعلق به یهودیان) با حمایت شدید نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی تعرض کردند.

یهودا گلیک خاخام افراط گرای صهیونیست هم امروز همزمان با عید پسح به مسجدالاقصی تعرض کرد.

این در حالی است که گروه‌های فلسطینی در روزهای اخیر با صدور بیانیه هایی از مردم فلسطین خواسته اند که در راستای تقابل با تعرضات صهیونیست‌ها و مراسم های آنها در اعیاد یهودی در زمینه آوردن قربانی به صحن مسجدالاقصی، به طور حداکثری در این مسجد شریف حضور داشته باشند.

کد خبر 6086278 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران
  • حیات طیبه در خودنمایی نسیت، بلکه در اخلاص و پاکی است
  • کاسب حبیب الله‌،طرحی برای تجلیل از کاسبان خوشنام
  • طرح پزشک خانواده طرحی برای ارتقای نظام سلامت
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • طرحی از افتخارات جان سینا در WWE به مناسبت تولد او + عکس
  • «مردم سلام» طرحی برای استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر است
  • اعضای دولت به صورت شبانه‌روزی برای حل مشکلات و توسعه کشور می‌کوشند
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است
  • تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی همزمان با عید پسح+ فیلم