Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@23:49:53 GMT

فصل فیروزه دریچه‌ای به ولایت‌پذیری و عشق حقیقی است

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۷۸۸۲

فصل فیروزه دریچه‌ای به ولایت‌پذیری و عشق حقیقی است

نویسنده کتاب «فصل فیروزه» درباره محتوای این کتاب گفت: «فصل فیروزه» دریچه‌ای برای تماشای حقیقت عشق است که در قالب ولایت با تمرکز بر ولایت‌پذیری حضرت معصومه(س) مخاطب را با خود همراه می‌کند. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محبوبه زارع، نویسنده کتاب «فصل فیروزه» که به عنوان یکی از منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش جوان و بزرگسال معرفی شده است، درباره این کتاب توضیح داد: فصل فیروز داستان بلندی با ژانر عاشقانه است که در کلیت موضوعی خود به تبیین حقیقت عشق که همان اصل ولایت است از رهگذار سیره و قصه عشق و تولای حضرت معصومه س می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: ساختار کتاب، قصه به هم پیوسته دختری زرتشتی را روایت می‌کند که در اپیزودهای مستقل اما مرتبط و در پی هم قصه زندگی و داستان عشق او به جوان سنگ تراشی را شرح می‌دهد که در پی یافتن او به سیره و سفر حضرت معصومه(س) وصل می‌شود و از این رهگذر حقیقت عشق را درک می‌کند.

زارع درباره انگیزه خود از نگارش این کتاب توضیح داد: بعد از تجربه تولیداتی از تاریخ اهل بیت(ع) و روایت آیینی و ادبی سیره این بزرگواران، تصمیم داشتم به نشان ارادت به حضرت معصومه(س) اثری را به ساحت ایشان تقدیم کنم، اما نمی‌خواستم روایت تاریخی صرف داشته باشم. با رصد ذائقه جوان امروزی خصوصاً دختران که روز میلاد حضرت معصومه(س) به نام آنها نامگذاری شده، به این نتیجه رسیدم که ادبیات آیینی باید به‌صورت تلفیقی با داستان تخیلی به ساحت قلب و درک مخاطب بنشیند.

این نویسنده ادامه داد: بنابراین اولین تجربه را با «فصل فیروزه» آغاز کردم که البته در نسخه ابتدایی که ناشر دیگری برای انتشار در دست داشت، با مقاومت‌هایی روبرو شد؛ زیرا آن زمان انتشار کار تلفیقی با سیره معصومین(ع) را مصداقی از تحریف تاریخ شمرده می‌شد، اما خوشبختانه کتابستان با جسارت و مقاومت حرفه‌ای خود این کتاب را در واقع احیا کرد.

وی درباره تأثیرات و ثمرات مطالعه این کتاب بر مخاطبان توضیح داد: خواندن هیچ کتابی بی تأثیر بر مخاطب نیست، اما درخصوص ارزش افزوده باید بگویم کتابی که در راستای تعمیق و توسعه باورهای درونی خصوصاً در موضوعات دینی و به‌ویژه در اسلام و تشیع و بزرگان معصوم(ع) باشد، حامل و حاوی ارزش‌های فکری ای است که رشد دهنده و تعالی بخش روح انسان است.

این نویسنده تأکید کرد: «فصل فیروزه» دریچه‌ای برای تماشای حقیقت عشق است که در قالب ولایت با تمرکز بر ولایت پذیری حضرت معصومه(س) مخاطب را با خود همراه می‌کند و بر این اساس مهمترین تاثیر آن می‌تواند معرفی تازه‌ای از حرکت سیاسی و ولایی حضرت معصومه به مخاطب جوان باشد که با قهرمانی دختری در داستان، بر دختران جوان تأثیرگذار باشد تا در این وانفسای تنزل عشق به مجازها و هوس‌ها نگاهی ارزشی و هدفمند به عشق در پیش بگیرد.

زارع درباره برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی نیز عنوان کرد: جشنواره‌های کتابخوانی یکی از راهبردهای مهم در توسعه فرهنگ مطالعه در سراسر جهان بوده و هست. در ایران هم این جشنواره‌ها تقریباً راه خود را باز کرده‌اند؛ اما اینکه جشنواره‌ای به صورت موضوعی به فعالیت بپردازد با تاثیر مضاعف مخاطب را به موضوع مورد نظر جذب می‌کند.

چرا دست ادبیات دینی کودک ایران از بازارهای جهان اسلام کوتاه است؟فرجاد: داستان‌نویسی دینی حرکت روی لبه تیغ است/ کودک نوپای ادبیات دینی




وی ادامه داد: جشنواره رضوی با موضوع معارف رضوی همزمان دو هدف را مد نظر دارد؛ نخست توسعه روحیه کتابخوانی و سپس و البته در یک رابطه طولی، تعمیق شناخت و باور به ساحت اهل بیت(ع)، الگوگیری از مولفه‌های سبک حیات ایشان و ولایت پذیری در روزگار معاصر است. جشنواره کتابخوانی رضوی در مجموع گام‌های خوبی برای رسیدن به این دو هدف برداشته است.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ادبیات دینی و آیینی کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات کتاب و ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۷۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیرکل صداوسیمای کردستان چهره برتر سال معاونت استان‌ها شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان، پیشرفت ۸۵ درصدی اچ دی کردن شبکه استانی، عقد تفاهم‌نامه برای راه‌اندازی دفتر تولید تلویزیونی در شهر سقز، راه‌اندازی استودیو تولید تلویزیونی در بانه و مریوان با قابلیت تولید دو ساعت برنامه در روز، تلاش برای راه‌اندازی رادیو گروس، تملک زمین برای ایجاد و راه‌اندازی شهرک سینمایی «سنه دژ» در شهر سنندج، به روز کردن تجهیزات فنی مرکز، انجام امور تاسیساتی در بخش‌های مختلف صدا و سیما بخشی از اقدامات عمرانی و زیرساختی یکسال اخیر دوره مدیریت مرادی است.

برگزاری جشنواره موسیقی اقوام در سطح بسیار خوب که با استقبال کم نظیر مخاطبان و شهروندان سنندجی همراه شد، یکی دیگر از اقداماتی است که شادی، نشاط و انرژی خاصی به فضای استان بخشید و هنرمندان بزرگی را از اقوام مختلف کشور دور هم جمع کرد.

 افزایش پوشش برنامه‌های زنده از جمله جشنواره‌های مختلف استانی همچون جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره تئاتر کردی سقز، جشنواره هلپرکه بانه، جشنواره توت فرنگی و ... در کنار برنامه‌هایی همچون «امت احمد» در مبعث پیامبر، ویژه برنامه بعثت در مریوان با حضور ۳۰ هزار نفر از مردم، پوشش مراسم‌ها و آیین‌های نوروزی، یادواره عین‌الدین الماسی در مریوان، یادواره شمس قریشی، جشنواره دف نوای رحمت و غیره، از اقدامات دیگری است که با نگاه مخاطب محور و افزایش رضایت آنان تولید و پخش شده است.

تولید سریال طنز کانی موناکو با حضور تمامی بازیگران سرشناس استان که از شب عید فطر امسال از شبکه استانی کردستان پخش خواهد شد از اقدامات جالب توجه مدیرکل جدید صدا و سیمای کردستان است و به زودی تولید سری دوم این سریال نیز کلید خواهد خورد.

پخش سریال سنجرخان از شبکه یک سیما، عقد قرارداد برای تولید سریال مستوره اردلان، زمینه‌سازی برای تولید سریال ساروبیره بانه‌ای، سریال شهیده فاطمه اسدی و سریال خواب روشن در سال جاری از اقدامات مهم برنامه‌سازی در سطح فاخر توسط دکتر علی مرادی بوده است.

راه‌اندازی ۵ کانال انتخاباتی مجزا در ۵ حوزه انتخابیه در استان کردستان، تولید و پخش ۱۹ مناظره تلویزیونی در سطح بسیار بالا با تیم پژوهشی و طراحی سوالات قوی با دکوری خلاقانه و جذاب که به عنوان دکور برتر مناظره‌های انتخاباتی کشور انتخاب شد، از دیگر اقادامات مدیرکل صداوسیمای کردستان است.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما در اسفند ماه ۱۴۰۲ شبکه استانی سیمای کردستان با ۷۸ درصد مخاطب با رشد حداقل ۲۰ درصدی مخاطب مواجه بوده که نشان از تقویت غنا و محتوای برنامه‌ها و همچنین توجه به سلایق و علایق مخاطبان دارد.

 صدای استانی کردستان نیز با ثبت ۵۲ درصد مخاطب رتبه اول را در بین تمامی شبکه‌های استانی کسب کرده است و در شاخص‌های ۱۴ گانه رتبه‌بندی مراکز نیز، این رادیو برترین رادیوی کشور شده است.

دکتر علی مرادی دارای مدرک دکتری تخصصی مردم شناسی و اصالتاً کرد زبان و ایلامی است که قبلاً تجربه معاونت سیما و قائم مقامی شبکه کردستان را به مدت ۷ سال و همچنین مدیرکلی تولید سیمای کشور را به مدت ۳ سال در کارنامه خود دارد.                                      

دیگر خبرها

  • مدیرکل صداوسیمای کردستان چهره برتر سال معاونت استان‌ها شد
  • برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) در شب‌های قدر اعلام شد
  • برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) در شب‌های قدر اعلام شد
  • «شکوفه‌های آسمانی» در حرم حضرت معصومه(س) + فیلم
  • بزرگترین سفره افطاری در حرم حضرت معصومه(س) + فیلم
  • «شکوفه‌های آسمانی» در حرم حضرت معصومه(س)
  • قم میزبان زائران اهلبیت + فیلم
  • قم کجا بریم؟
  • حال‌وهوای حرم حضرت معصومه در شب میلاد کریم اهل‌بیت(ع)
  • تنها موزه متعلق به یک بانوی کریمه در جهان