Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@11:07:56 GMT

هفتمین جشنواره سوسن چلچراغ در داماش برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۸۱۲۱

هفتمین جشنواره سوسن چلچراغ در داماش برگزار می شود

هفتمین جشنواره سوسن چلچراغ، عصر امروز( ۲۹خرداد) با حضور علیرضا جهانبخش، عضو تیم ملی فوتبال کشور در روستای داماش رودبار برگزار می‌شود.

« علی مهرگان فر» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت اعلام کرد: امسال چهل وسومین سال شناسایی و معرفی گل کم یاب «سوسن چلچراغ» است که هفتمین جشنواره سوسن چلچراغ در روستای داماش، یعنی رویشگاه این گل، برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو شورای روستای داماش بابیان اینکه گل دهی سوسن چلچراغ امسال دیرهنگام شد، ابراز کرد: هرساله دوره گلدهی سوسن چلچراغ یا با نام علمی لی‌لیوم بوری، نیمه خردادماه بود ولی امسال به دلیل سرمای طولانی مدت دیرتر به گل نشسته و دوره گل‌دهی نیز تنها 10 روز است.


وی با بیان اینکه اهالی داماش این گل را از قدیم در منازل خود داشتند، بیان کرد: این گل کم یاب بعنوان اثر طبیعی ملی در یک فضای محصور شده، از سوی اداره کل محیط زیست در بالاترین سطح حفاظت می‌شود.

 

مهرگان فر با اشاره به دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای داماش از جمله چشمه داماش بیان کرد: امسال با حضور علیرضا جهانبخش، عضو تیم ملی فوتبال کشور در زادگاهش، ویژه برنامه‌های جشنواره سوسن چلچراغ برگزار می‌شود.

 

وی ضمن تقدیر از حمایت‌های مادی و معنوی اداره کل میراث فرهنگی و محیط زیست استان در برگزاری این جشنواره اظهار کرد: جمعیت ساکن در منطقه فصلی است و در فصول سرد سال به سمت شهرستان‌های دیگر و بویژه قزوین مهاجرت می‌کنند، بنابراین برگزاری چنین جشنواره‌هایی علاوه بر معرفی شهرستان و قابلیت‌های گردشگری آن می‌تواند رونق اقتصادی منطقه را افزایش دهد.


گفتنی است، لدر بوری، گیاه‌شناس فرانسوی در سال 1354خورشیدی، گل سوسن چلچراغ را در منطقه داماش شناسایی کرد و توسط همین فرد نیز این گونه لی‌لیوم در موزه لوور پاریس معرفی شد.
گل‌های لی‌لیوم بوری، قامت بلندی داشته و گل‌های آن به صورت واژگون شکفته می‌شود، شکوفه‌های این گل با رنگ سفید و لکه‌های متعدد بنفش تیره و معطر، به صورت واژگون باز شده و انتهای گلبرگ‌های آن پوشیده از دانه‌های برجسته و پرچم‌های بسیار بلند است. 

در بالاترین حالت، 15غنچه بر روی یک پایه رشد می‌کند و به تدریج طبقه طبقه باز می‌شود و از ابتدای گل‌دهی تا خشک شدن گل‌ها تقریبا 15 روز طول می‌کشد. به دلیل شکل قرارگیری گلها و واژگون بودن آن اهالی داماش این گل را سوسن چلچراغ نامگذاری کرده‌اند.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: اردبیل بیرجند شیراز کانون های مساجد خراسان جنوبی دهه کرامت اوقات فراغت مجلس شبستان بیرجند ایلام جشنواره های بومی محلی داماش رودبار سوسن چلچراغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۸۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان مهرزاد در جلسه بررسی برنامه‌ها و توسعه زیرساخت‌های گردشگری هورامان با اشاره به لزوم اجرای ضوابط اعلام شده از سوی سازمان یونسکو اظهار داشت: باید در این راستا کمترین تغییرات را در منطقه هورامان به لحاظ بافت فرهنگی تاریخی، آداب و رسوم، معماری و طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه داشته باشیم
وی با بیان اینکه مراسم پیرشالیار و مراسم کومسای سال گذشته ثبت جهانی شد از برگزاری مراسم فرهنگی تاریخی کومسای در اواسط اردیبهشت ماه در منطقه اورامان خبر داد
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از برگزاری جشنواره سماق در روستای ژان از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد خبر داد و گفت: این مراسم امسال در این روستای تاریخی و جهانی با حضور گردشگران داخلی و میهمانان خارجی برگزار می‌شود

دیگر خبرها

  • از کمدی تا آخرالزمان / هفتمین جلسه پاتوق برگزار می‌شود
  • داوران نوعی نگاه جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند
  • هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود/ از کمدی تا آخرالزمان
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • معرفی برگزیدگان «نمایش» و «سرود» جشنواره روستایی رضوی
  • هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس در اشنویه برگزار می‌شود
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه