Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان و جبران باسیل وزیر خارجه این کشور در نهایت به یک سازش دوجانبه رسیدند. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل ازرسانه‌های لبنانی، سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان روز گذشته در نشست کابینه تصمیم گرفت که مسئولان به ریاضت اقتصادی دعوت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کارشناسان اقتصادی ریاضت اقتصادی حریری موجب رکود یا افت اقتصادی می‌شود. دولت با اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی می‌خواهد که مصرف و سرمایه گذاری را کاهش دهد که این به معنای کاهش رشد و اشتغال نیز هست. در پیش نویس بودجه 2019 دولت به سیاست ریاضت اقتصادی و اعمال مالیات بر مصرف تکیه کرده است. با اعمال این تصمیم قدرت مصرفی دولت و شهروندان کاهش می یابد.

اما دولت لبنان برای تحریک و تشویق اقتصاد بر پول‌های سیدر تکیه کرده است. با وجود اینکه هنوز تضمینی برای دریافت وام‌های مذاکره پاریس 4 نیست، حریری بر سیاست ریاضت اقتصادی اصرار دارد. وی دیروز در جلسه کابینه خواستار تکمیل پیش‌نویس بودجه 2020 پیش از زمان تاریخ قانون اساسی شد.

آتش‌افروزی جنبلاط و جعجع بر تفاهم باسیل و حریری

در همین راستا یک منبع سیاسی اطلاعاتی نقل می‌کند که بر اساس آنها سعد حریری و جبران باسیل موفق به سازش شدند. همچنین پرونده انتصابات در شورای قانون اساسی که نبیه بری رئیس پارلمان خواستار برگزاری آن در چهارشنبه آینده شده است را آغاز کردند. تفاهم حریری و باسیل منجر به تنش نیروهای جنبلاط شد که از طریق کامنت‌های جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه و مواضع رهبر حزب نیروهای لبنانی مطرح شد. جنبلاط و جعجع با صراحت نگرانی خود را از وجود تفاهم میان باسیل و حریری ابراز کردند.

اخبار کوتاه از لبنان: فعالیت‌های حزب‌الله در مبارزه با فساد/ شانتاژ جدید آمریکا ضد حزب‌اللهمخالفت لبنان با نظارت آمریکا بر مذاکرات ترسیم مرزهااعتراضات پارلمان لبنان به بودجه حریری/ تحرکات معاون پامپئو در بیروت ادامه دارد

منابع پیگیری کننده انتظار داشتند که جنبلاط موضع درزی خود را در شورای قانون اساسی حفظ کرده و آن را در شورای نمایندگان و شورای نمایندگان یکی از اعضای مسیحی نیروهای لبنانی تثبیت کند. علاوه بر این کرسی شیعیان با نام جنبش امل، کرسی سنی با نام مستقبل و کرسی مسیحی با نام جریان آزاد ملی نیز وجود داشته باشد، هم چنین شورای وزیران یک کرسی سنی به نام مستقبل و یک کرسی شیعه با نام حزب الله و سه کرسی مسیحی با نام جریان آزاد ملی منصوب کرد.

منابع حزب سوسیالیست ترقی خواه اشاره کردند که ولید جنبلاط از هرگونه تفاهم میان عناصر سیاسی استقبال می کند، اما به نظر می رسد که وی در برابر سازشی که در تلاش است تا جریان آزاد ملی کشور را در اختیار بگیرد موضع‌گیری می کند. این منابع اشاره کردند که وی معتقد است که صحبت درباره دیدار پنج ساعته پیرامون پرونده انتصابات باید در کابینه صورت گیرد نه در نشست‌های دوجانبه.

جنبلاط اشاره کرد که اگر روند بهبود عرصه سیاست داخلی با نشست پنج ساعته میان سعد حریری و جبران باسیل رهبر حزب جریان آزاد ملی که در آن هردو طرف بر سازش تاکید دارند، کامل گردد. این روند در نشست کابینه که برای اولین بار از زمان تعطیلات عید فطر برگزار شد و سپس حریری مجددا آن را در نشست شبانه خود با سمیر جعجع رهبر حزب نیروهای لبنان در بیت الوسط تکرار کرد، عملی می‌شود. بر اساس چیزی که جنبلاط انتظار دارد و همچنین اطمینان خاطر جعجع از تفاهم میان باسیل و حریری چه در زمینه سیاست و چه انتصابات، هرگز نمی توان بر همکاری میان عناصر دولت حساب کرد. جنبلاط مجددا بر نگرانی خود تاکید و اعلام کرد که یکی از طرفین سازش به شکل بی‌هدف و کورکورانه عمل می کند. بر اساس آنچه که جعجع پس از نشست فراکسیون جمهوری قوی اعلام کرد، مشخص شد که منظور از این طرف، جریان شخصیت‌های سیاسی وابسته به میشل عون است که اصرار دارند که انتصابات مسیحی سهم آنهاست. به نظر می رسد که جعجع معتقد است که این سازش فقط با دخالت میشل عون رئیس جمهور لبنان به نتیجه می رسد.

مشخص نیست که زمانی که جعجع از نشست کاخ بیت الوسط ( دفتر سمیر جعجع) خارج شد، نسبت به مساله جدید تفاهم میان حریری و باسیل مطمئن بود یا نه و اینکه آیا او موافقت کرد که انتصابات در یک کرسی واحد انجام گیرد. اما حریری پس از نشست اعلام کرد که در انتصابات آینده چیزی برای خودش نمی‌خواهد؛ بلکه چیزی که او می‌خواهد این است که مکانیزم انتصابات تا حد زیادی شبیه به مکانیزم دولت‌های قبلی باشد.

جعجع با اشاره به این که بودجه فقط اعداد و ارقام نیست و اگر اعتماد جوامع بین المللی به لبنان آسیب ببیند، همه ضرر می کنیم،در رابطه با مساله بودجه اعلام کرد که مواضع نیروها و جنبش مستقبل یکی است. وی در ادامه اضافه کرد که اصلاحات کنونی تحت شرایطی انجام می شود که رهبران در دولت به صورت مسئولانه عمل کنند نه خودسرانه.

تنش آفرینی جنبلاط

منابع حزب نیروهای لبنانی گزارش دادند که نشست بیت الوسط در هاله‌ای از نگرانی برگزار شد که مواضع ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه بر آن حاکم بود. سمیر جعجع اعلام کرد که همه مقامات قانونی باید صراحتا به حزب‌الله بگویند که سیاست‌های خود را محدود کند.

جعجع پس از نشست شبانه خود با حریری تصریح کرد که احزاب حاضر در دولت باید مسئولانه عمل کنند، چرا که ما تا امروز نتوانسته‌ایم سیگنال‌های مناسب برای اصلاح و اعتماد به طبقه سیاسی فراهم کنیم. وی با این وجود بر رابطه طولانی با حریری تاکید و اشاره کرد که باید بر حاکمیت ملی و دیدگاه استراتژیک محافظت کنیم. سمیر جعجع مجددا خواستار یک سازوکار روشن برای انتصابات شد.

انتهای پیام/

R36346/P/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط لبنان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: لبنان لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۸۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مجازی مقام‌ های آمریکایی و اسرائیلی درباره حمله به رفح

دو مقام آمریکایی از نشست مجازی سطح بالا میان مقام‌های آمریکا و اسرائیل درباره عملیات احتمالی این رژیم در رفح خبر دادند.

به گزارش ایسنا،  مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن همچنان نگران است که تهاجم اسرائیل به رفح منجر به تلفات گسترده غیرنظامیان شود.

مقامات به صراحت گزارش‌ها مبنی بر چراغ سبز دولت بایدن برای انجام عملیات در رفح در صورتی که تل‌آویو از حمله به ایران خودداری کند، رد کردند.

این دومین جلسه از این قبیل در هفته‌های اخیر خواهد بود.

 براساس گزارش آکسیوس، طرف آمریکایی در این نشست مجازی توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید رهبری خواهد شد ران درمر، وزیر امور استراتژیک و تزاپی هانگبی، مشاور امنیت ملی، ریاست طرف اسرائیلی را بر عهده خواهند داشت.

کاخ سفید از اظهار نظر خودداری کرد. مقامات آمریکایی گفتند که طی چند هفته گذشته، چندین گروه کاری سطح پایین به طور مجازی برای بحث در مورد طرح‌های عملیاتی رژیم صهیونیستی در رفح و پیشنهادات بشردوستانه تشکیل جلسه داده‌اند.

یک مقام آمریکایی گفت: برنامه‌های ارائه شده توسط ارتش اسرائیل در گروه‌های کاری شامل عملیات تدریجی و آهسته در محله‌های خاص رفح است که از قبل تخلیه می‌شوند - به جای تهاجم همه جانبه به کل شهر.

رفح تنها مکان نسبتا امنی است که حداقل ۱.۴ میلیون غیرنظامی آواره فلسطینی را در خود جای داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نشست مجازی مقام‌ های آمریکایی و اسرائیلی درباره حمله به رفح
  • گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • جلسه ویژه گروه بازسازی اولدترافورد؛ ساخت ورزشگاه جدید در راس اهداف
  • واکنش شدید حزب‌الله لبنان به حمله‌های امروز رژیم صهیونیستی
  • تداوم حمله‌های حزب‌الله لبنان در واکنش به جنایت امروز صهیونیست‌ها
  • بودجه ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها؛ توزیع اعتبارات مبتنی بر عملکرد
  • احزاب لبنانی: عملیات «وعده صادق» ضعف اسرائیل را فاش کرد
  • انگلیس؛ واکنش‌های سیاسی به پاسخ ایران
  • تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف قرار گرفت