Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:46:44 GMT

مواضع دو گانه آلمان در مورد حمله به نفت کش ها

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۱۹۳۱۳

مواضع دو گانه آلمان در مورد حمله به نفت کش ها

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر وپژوهش های خبری ایرنا، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز سه شنبه ۲۸ خرداد گفت: ادعاهای آمریکا در مورد دخالت ایران در حمله به نفتکش ها را جدی تلقی می کند و خواهان یک راه صلح آمیز، برای حل این بحران است. صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور اوکراین تاکید کرد که درباره نقش ایران در این حمله، شواهد زیادی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که پیش از این «هایکو ماس»، وزیر امورخارجه آلمان با اشاره به ویدئوی منتشر شده از سوی آمریکا درباره نقش نیروهای نظامی ایران در حمله به نفتکش‌ها، گفته بود: این ویدئو کافی نیست. ما می توانیم آنچه در این ویدئو نمایش داده می‌شود را درک کنیم اما برای قضاوت نهایی کافی نیست.

آلمان موضع دوگانه در قبال تحولات اخیر خاورمیانه دارد اما سخنان اخیر صدراعظم این کشور نشان می دهد که در راستای تبعیت از آمریکا، سیاست های خود را دنبال می کند.

با توجه به اهمیت موضوع پژوهشگر ایرنا، با «سیدحسن ملائکه» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل به گفت و گو پرداخت.

آلمان در مورد ایران از آمریکا تبعیت می کند.

سید حسن ملائکه در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: آلمانی ها در این واقعه و اتهامی را که آمریکا متوجه ایران کرده است در واقع خط و مسیر آمریکا را دنبال می کنند و آنگلا مرکل نیز از نظر خط سیاسی به حزب محافظه کاران دولت ایالات متحده نزدیک است. مرکل ایران را تهدید کرد که از برجام خارج نشود و خروج از برجام می تواند پیامدهایی را برای ایران به همراه داشته باشد این در حالی است که طرف اروپایی به تعهدات برجام عمل نکرده است و نمی توان از ایران انتظار داشته باشیم که یک طرفه در برجام بماند و به تعهداتش عمل نماید.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: مواضع اعلام شده صدر اعظم آلمان شاید بیشتر نظر شخصی خود ایشان، و در سیاست خارجی آلمان تعریف نشده باشد همان طور که مقامات اروپایی از جمله هایک وماس اعلام کردند که انتشار این گونه ویدئوها برای اتهام زنی به ایران کافی نیست.

وی در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: اتهامات واهی آمریکا علیه ایران در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان متعددی اعلام کرده‌اند، هیچ دلیلی درباره نقش تهران، برای حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان وجود ندارد از سوی دیگر تهران قاطعانه هرگونه دست داشتن در این حادثه را رد کرده است «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز این حادثه را بسیار مشکوک توصیف کرده و گفته که شواهد واشنگتن، اتهاماتی است که با هدف تخریب تلاش‌های دیپلماتیک ایران صورت گرفته است.

ملائکه گفت: آلمان و اتحادیه اروپا در سیاست های خود نشان داده اند که نمی توانند مستقل از دولت ایالات متحده عمل کنند و در این حادثه آلمان و انگلیس از جمله کشورهای اروپایی هستند که ایران را به دست داشتن در حمله به نفت کش ها متهم می کنند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان داشت: مهلت ۶۰ روزه که ایران برای تعهدات اروپا در مورد برجام گذاشته است نمی تواندمنافع اقتصادی ایران در این معاهده بین المللی را تامین کندو مشخص نیست که گفته های مقامات اروپایی در مورد برجام تا چه اندازه به واقعیت بپیوند. مهلت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های برجام برای تامین منافع منافع اقتصادی کشورمان، ۱۸ تیرماه به پایان می‌رسد اما اتحادیه اروپا قبلاً اعلام کرده بود که هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرد.

وی گفت: البته رهبران روسیه و چین روز چهارشنبه ۱۵ خرداد با انتشار بیانیه مشترکی گفته‌اند که ایران باید از هر اقدام جدیدی برای کاهش تعهداتش در برجام خودداری کند و همه اعضای توافق هسته‌ای نیز باید به آن پایبند باشند فعلاً با توجه به تحولات خاورمیانه باید دید که طرف اروپایی تا چه اندازه می تواند مستقل از آمریکا در مورد برجام به تعهداتش عمل نماید.

ناتوانی آمریکا در برقراری امنیت خلیج فارس

ملائکه در این زمینه اظهار داشت: ارتش امریکا در حدی که تبلیغ می کند قوی نیست. واقعیت این است که حضور و نظارت ایران در منطقه خیلی قوی تر از آمریکایی ها می باشد. آمریکایی ها توانایی قوی برای رصد کردن همه تحولات منطقه را ندارند و حمله به نفت کش ها وجهه نظامی و تبلیغاتی آمریکا در منطقه خاورمیانه و جهان را زیر سوال برد تا واقعیت را نشان دهد که نیروهای آمریکایی تسلط کامل بر منطقه از نظر نظامی و عملیاتی ندارند.

وی گفت: خلیج‌فارس ازلحاظ انرژی، موقعیت ژئوپلیتیکی و مسیر گذرگاهی برای دنیا، منطقه وجمهوری اسلامی دارای اهمیت است و امن بودن آن بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد و ایران بسیار مستحکم و منسجم برای برقراری امنیت در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز آمادگی کامل دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: به نظر می رسد در چنین شرایطی، بهترین راهکاری را که جمهوری اسلامی در راه رسیدن به اهداف خود می تواند در پیش بگیرد این است که با سیاست همکاری و تنش زدایی با کشورهای منطقه و حل مسالمت آمیز اختلافات با هر یک از کشورهای منطقه خلیج فارس، در پی دستیابی به اهداف سیاست خارجی خویش باشد این بهترین و مطمئن ترین راهی است که ایران می تواند در قبال کشورهای منطقه و امنیت خلیج فارس در پیش بگیرد.

وی همچنین بیان داشت: در این صورت است که هر قدر جمهوری اسلامی ایران روابط حسنه و همراه با اعتماد متقابل با هر یک از کشورهای خلیج فارس داشته باشد، به همان میزان می تواند از نفوذ و تأثیرگذاری نیروهای خارجی بکاهد و در تأمین امنیت این منطقه، جایگاه واقعی خود را بیابد. امنیت منطقه ای مبتنی بر همکاری متقابل، در این برهه زمانی بهترین نوع سیاست در راستای تقابل با سیاست خارجی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس به شمار می رود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: ناتوانی آمریکا در تامین امنیت خلیج فارس با توجه به وقایع اخیر و حملات متعدد به نفت کش ها عملاً نشان می دهد که به وجهه نظامی و عملیاتی این کشور در منطقه آسیب وارد کرده است و این کشور نمی تواند دشمنان منطقه ای ما را در رسیدن به اهدافشان یاری نماید.

پژوهش ر. ت ۹۲۲۰

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۹۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از رژه یگان‌های زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش در خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با مراسم رژه یگان‌های پیاده و محمول ارتش جمهوری اسلامی ایران در جای جای میهن اسلامی مان، به مناسبت فرارسیدن ۲۹ فروردین ماه، یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برگزاری رژه دریایی در آبهای خلیج همیشه فارس و در تنگه هرمز اقتدار ارتش جمهوری اسلامی را به رخ کشیدند.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، همچنین در مراسم رژه امروز بندرعباس، واحدهایی از یگان‌های موشگی ذوالفقار، سامانه‌های موشکی و راداری ولایت، جنگال، یگان‌های تیپ مسلم، زیردریایی های مرطوب السابعات، سامانه‌های پهپاد بر و نیز واحدهایی از تیپ امام حسین (ع) ارتش در ساحل خلیج فارس، مقابل جایگاه و کلام الله مجید رژه رفتند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896281

دیگر خبرها

  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • دفاع ایران قدرت امپریالیستی غرب را پوچ کرد
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید، نخستین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • اگر به نیروگاه بوشهر حمله کنید اولین ضربه را متحدین شما در خلیج فارس خواهند خورد!
  • روسیه نگرانی از مواضع چین در قبال اوکراین ندارد
  • آمریکا باید از ‌آب‌های خلیج فارس خارج شود
  • رژه ناوهای ارتش در خلیج فارس+ تصاویر
  • تصاویری از رژه یگان‌های زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش در خلیج فارس
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • اگر اسرائیل از پایگاه‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس به ایران‌ حمله کند آن پایگاه‌ها را خواهیم زد