Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ نشست «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب با تاکید بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری» ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، محمد اسحاقی، معاون آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، محسن پاک‌آیین،  معاون بین‌الملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و فرزاد جهان‌بین، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آغاز نشست محمد اسحاقی به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: کلیدواژه‌ »امت واحده» که توسط مقام معظم رهبری بیان شده است مبنای سخن بنده است و می‌تواند مبنای همکاری جهان اسلام تلقی شود. هدف نهایی از تقریب مذاهب اسلامی، ایجاد امت واحده اسلامی برای رسیدن به تمدن اسلامی است. در ابتدا درباره مراحل رسیدن به تمدن اسلامی توضیح می‌دهم. اولین مرحله، عدم تنازع و اختلاف است. قرآن کریم می‌فرماید: «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ؛ و با هم نزاع مكنيد كه سست‏ شويد و مهابت‏ شما از بين برود» (انفال/46). برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی که البته آن هم مقصد و هدف واسطعی برای رسیدن به جامعه دارای حیات طیبه است باید از نزاع و اختلاف پرهیز کرد. دومین مرحله، شناخت و گفتگو است که در رهنمودهای قرآنی بیان شده است. در این خصوص باید به سه اصل توجه کرد. اصل اول، استماع اقوال است: «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ به سخن گوش فرامى‏‌دهند و بهترين آن را پيروى مى‌كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان»(زمر/18).  دومین اصل، جدال احسن است: «وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ؛ و با آنان به [شيوه‏‌اى] كه نيكوتر است مجادله نماى»(نحل/125). سومین اصل هم اتباع است که در آیه اول به آن اشاره شد: «فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ». سومین مرحله برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، رسیدن به وحدت و اتحاد جهان اسلام است؛ البته با ویژگی‌هایی که عصر امروز دارد. چهارمین مرحله نیز ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

وی ادامه داد: کارهای تقریبی که تاکنون در کشور انجام گرفته را می‌توان در سه سطح صورت‌بندی کرد. مورد اول، تقریب مذاهب برای ایجاد اتحاد اسلامی است. گام دوم، تقریب ملل مسلمان برای ایجاد امت واحده اسلامی است. مرحله سوم نیز تقریب تمدنی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است. لازم به ذکر است مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی از این قرار است: بیداری اسلامی؛ نظام‌های اسلامی؛ دول اسلامی؛ امت اسلامی؛ تمدن نوین اسلامی. در اینجا شایسته است نگاهی هم به مفهوم «امت» داشته باشیم. امت به معنای گروهی است که بر اساس یک کار یا یک هدف واحد با هم اجتماع دارند. یعنی یک مقصد دارند و به سمت یک غایت حرکت می‌کنند. امت اسلامی باید دنبال چه چیزی باشد و هدف مشترک آنها چیست؟ هدف مشترک مذاهب اسلامی، رسیدن به حیات طیبه و بهره‌مندی از معارف قرآن کریم است. کلمه امت اصطلاحی است که از سنت نبوی گرفته شده و ناظر به جامعه برگزیده است. اتحاد جهان اسلام از موضوعاتی بنیادین در اندیشه رهبری است. این وحدت یک محور اصلی است که لازم است محقق شود.

معاون آموزشی و پژوهشی موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه به پنج اصل ناظر بر تقریب تمدن‌ساز اشاره کرد و گفت: پنج اصل و ارز بنیادین وجود دارد که بر اندیشه و عمل تقریبی تمدن‌ساز حاکم است. اصل اول تعقل و عقلانیت است. قرآن کریم همه انسان‌ها را به تعقل دعوت کرده است. یکی از مشکلات جهان اسلام فقدان عقلانیت و خردورزی است. این عقلانیت حجت درونی است که در عرصه سیاست به صورت حکمت تجلی پیدا می‌کند. عقلانیت در عرصه اجتماعی به صورت بصیرت و در عرصه اقتصادی به صورت تدبیر منزل تجلی پیدا می‌کند. تمدن غرب در عرصه عقلانیت اقتصادی پیشرفت داشته است اما باید توجه داشت، رفاه و معیشت که حداکثر تمدن غربی است، حداقل تمدن نوین اسلامی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: دومین اصل، ایمان است. مشکل اصلی جامعه ما مشکل توحید است. اگر توحید حل شود همه مسائل حل می‌شود. از این جهت آیا دین اسلام می‌تواند عناصر تشکیل تمدن را داشته باشد؟ دین اسلام همه عوامل رشد انسانی را دارد. در بعد عقلی، روحی، فردی، اجتماعی و ... عوامل رشد را بیان کرده است. اساسا دین اسلام «تبیان لکل شی» است و برای همه زمان‌ها و مکان‌ها آمده است. گرفتاری بشر امروز این است که گرفتار بعد مادی شده و خود را از رهنمودهای قرآنی محروم کرده است. از این جهت معنای آیه «‌مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ؛ در آن فساد انگيزد و خونها بريزد»(بقره/30) محقق شده است. آیا امروزه جز قتل و فساد در دنیا وجود دارد؟ چون تمدن غربی بحث معنویت را فراموش کرده لذا پیشرفت‌هایی که به بار آورده در خدمت فساد و خونریزی قرار گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: پایه سوم تمدن اسلامی اخلاق است. پیامبر(ص) فرمودند: «انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق». چهارمین اصل، علم و فناوری است که در ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش مهمی دارد. مقصود ما از علم، همان علمی است که «یقذفه الله فی قلب من یشاء». پنجمین اصل نیز که از همه مهم‌تر است، عمل است. ما باید نظریات را به عمل نزدیک کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا نشست تقریب تمدن اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۱۹۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین و بالاترین نیاز جامعه امنیت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام رضا کهساری، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان سمنان در مراسم تکریم و معارفه رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با تبریک پیروزی شکوهمند عملیات تنبیهی نیرو‌های مسلح به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: این اقتداری بوده که به‌واسطه عنایت خداوند متعال، جان‌فشانی‌های همه شهدا به‌ویژه شهدایی مانند حسن طهرانی مقدم، شهید کاظمی و سردار سلیمانی و سایر شهدای ایران اسلامی و محور مقاومت به ثمر نشسته است.

وی با بیان حدیثی از امام صادق سه نیاز جامعه را تشریح و عنوان کرد: مدیر موفق مدیری است که بر اساس نیاز‌های زیرمجموعه خویش تلاش کند،‌ نخستین نیاز جامعه در سطح کلان و اداره در سطح کوچک‌تر امنیت بوده، امنیت بالاترین نیاز است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های استان سمنان ادامه داد: در چند روز اخیر بعد از شهادت شهید زاهدی و همراهانش به دلیل احتمال پاسخ ایران فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی مملو از جمعیت بود و می‌خواستند از اسرائیل فرار کنند و در شب آخر قریب ۵۵ هزار نفر فرار کردند با آنکه اعلام شده بود با مردم کاری نداریم؛ اما مردم ما ایام تعطیلات عید فطر را آن‌قدر به تفریح پرداختند که جاده چالوس را یک طرفه کردند این اثر امنیت بوده؛ امنیت ضروری است اعضای هیئت علمی و مدیران آن را باید احساس کرده و اگر نکته‌ای باشد آن را صادقانه و صمیمانه مطرح کنند.

کهساری اضافه کرد: دومین موضوع عدالت بوده دانشگاه یعنی هر بخشی از مجموعه دانشگاه آن چیزی را که نیاز دارد، دیده شود همه نیاز‌ها را شاید نتوان برآورده کرد؛ اما اولویت‌بندی پاسخ به نیاز‌ها نیز عدالت است. سومین مورد از نیاز‌های جامعه رفاه بوده در دانشگاه صرفاً پرداختن به پژوهش و آموزش کافی نیست، باید برای دانشجو، کارمند و استاد تا جایی که می‌توانیم رفاه را فراهم و انگیزه تلاش را ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: از تلاش نعمتی در طول ۶ سال تصدی مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان تشکر می‌کنیم در زمانی که وی این مسئولیت خطیر را قبول کردند واحد دامغان شرایط ملتهبی را داشت و با درایت وی آرامش به دانشگاه بازگشت و با تلاش موفقیت‌های بسیاری را در این دوران کسب کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود
  • اقدام شجاعانه ایران اسلامی در نتیجه وحدت و تقریب ملت آن است
  • مشارکت برای مقابله بر دشمن مشترک
  • تمجید نایب رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان از عملیات وعده صادق
  • نماینده مجلس لبنان: اقدام ایران سبب تغییر مواضع غرب شد
  • تمجید نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان از عملیات وعده صادق
  • نخستین و بالاترین نیاز جامعه امنیت است
  • پیام تبریک استاندار آذربایجان غربی به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی
  • انتقاد علی مطهری از رواج کلمات بیگانه در تلویزیون و تابلوهای شهری /دولت اسلامی فقط مسئول معیشت مردم نیست