Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@23:05:20 GMT

وحدت از ملزومات تمدن نوین اسلامی است

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۰۲۱۶

وحدت از ملزومات تمدن نوین اسلامی است

پاک‌آئین با بیان اینکه وحدت از ملزومات تمدن نوین اسلامی است، گفت: وقتی به دیپلماسی نبوی(ص) نگاه می‌کنیم، عمده کار ایشان در راستای زدودن اختلافات و تلاش برای وحدت بود. اختلافات امروز جهان اسلام ناشی از پیاده کردن ناقص دیپلماسی وحدت است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست علمی «تمدن نوین اسلامی در آیین تقریب با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری» صبح امروز (چهارشنبه، 29 خرداد ماه) در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست، «محسن پاک آیین» طی سخنانی اظهار کرد: اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم باید حتما وحدت محقق شده باشد یا به میزان حداکثری از تقریب مذاهب اسلامی رسیده باشیم. از ملزومات تمدن نوین اسلامی ایجاد وحدت است.

 

معاون بین الملل موسسه انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) ادامه داد: گفتمان دیپلماسی وحدت اسلامی دو بخش دارد که شامل دیپلماسی و وحدت اسلامی می شود اما پرسش آن است که دیپلماسی یعنی چه؟

 

وی افزود: دیپلم در زبان یونانی به معنای نامه بود؛ این نامه ها معمولا برای دعوت به دوستی و رفع اختلافات ارسال می شد لذا کسی که چاپار بود، هدف اش کاهش اختلاف و تقویت دوستی ها میان طرفین بود. در صدر اسلام هم ده ها نامه به سران کشورها و قبایل ارسال شد که در آنها پیامبر(ص) آنان را به سلم و اسلام دعوت کرده بود. پیامبر(ص) هرگز جنگ طلب نبود. وقتی به دیپلماسی نبوی(ص) نگاه می کنیم، عمده کار در راستای زدودن اختلافات و تلاش برای وحدت بود.

 

پاک آیین تاکید کرد: به هر حال کشورها طی سال ها متوجه شدند که باید برای تعامل و دوستی، سفیر مقیم به کشورها بفرستند و بحث دیپلماسی به عنوان عامل بازدارنده از جنگ مورد توجه قرار گرفت. امروز هم این مسئله مطرح است و اگر دو کشور با هم جنگیدند حتما دیپلمات ها به خوبی عمل نکرده اند. اگر امروز در جهان اسلام می بینیم که هنوز اختلاف وجود دارد به دلیل آن است که دیپلماسی وحدت اسلامی محقق نشده است.

 

وی ادامه داد: علمای منصف شیعه و سنی معتقدند که وجوه اشتراک بیش از اختلافات است و اگر اختلافی هم وجود دارد، ساخته و پرداخته دشمنان اسلام است. در نتیجه دیپلماسی به این مفهوم است که تمامی توان و ظرفیت کشور و نهادهای تقریبی به کار گرفته شود تا در سایه مذاکره و رفت و آمد اختلافات کاهش یابد. دیپلماسی وحدت اسلامی بخشی از دیپلماسی عمومی است.

 

پاک آیین خاطرنشان کرد: دیپلماسی عمومی بسیار متنوع است و ابزارهای مختلفی مانند رسانه، دانشگاه و نخبگان را دارد لذا دیپلماسی وحدت اسلامی را باید در چهارچوب دیپلماسی عمومی کشور ببینیم و البته اگر بخواهیم آن را وارد دیپلماسی رسمی کنیم، بعید است که متولیان دیپلماسی رسمی به آن بپردازند. اگر بخواهیم وحدت اسلامی داشته باشیم باید افکار عمومی جهان را متقاعد کنیم. بحث من در مورد کاربرد دیپلماسی وحدت است که زمانی کاربرد داشت از جمله در زمان آیت الله العظمی بروجردی که وی از پیشگامان وحدت بود. کار دیپلماسی وحدت اسلامی امروز اهمیتی مضاعف دارد چون این ظرفیت را داراست که روابط را تقویت کند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: بیرجند شیراز غنی سازی اوقات فراغت اوقات فراغت کانون های مساجد دهه کرامت خبرگزاری شبستان اردبیل مجلس خراسان جنوبی تمدن نوین اسلامی وحدت تقریب مذاهب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۰۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، آیت الله نوری همدانی در دیدار آیت الله عباس کعبی نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وضعیت امروز جهان اسلام را حساس دانست و با تقدیر مجدد از نیروهای مسلح در پاسخ بجا و قانونی و به موقع به رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: لازم است کشورهای اسلامی خصوصاً علمای جهان اسلام بیش از گذشته وحدت و ارتباط داشته باشند تا بتوانند اثرگذار باشند.

وی با تأکید بر همراهی با رهبر معظم انقلاب در تصمیمات در مقابل دشمن خصوصاً رژیم صهیونیستی، افزود: باید هر گونه اختلاف را کنار گذاشت و با ایشان همراهی کرد. باید بدانیم امروز دنیای استکبار باهم متحد و آشکارا در یک صف واحد در مقابل ایران و گروهای مقاومت هستند، براین اساس‌ بر وحدت جهان اسلام تأکید می کنم و امروز لازم است مراکز علمی قم و نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند.

در ابتدای این دیدار آیت‌الله کعبی گزارش کامل و جامعی از مسائل اخیر منطقه و جهان اسلام ارائه کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشورهای اسلامی در برابر نسل‌کشی مردم غزه خود را به خواب غفلت زده‌اند
  • عملیات «وعده صادق» را باید زنگ وحدت و اتحاد جهان اسلام دانست
  • جهان اسلام یکپارچه در مقابل جبهه کفر ید واحده تشکیل دهد
  • اقدام شجاعانه ایران اسلامی در نتیجه وحدت و تقریب ملت آن است
  • آیت الله نوری همدانی: مراکز علمی قم، نجف و الازهر با هم ارتباط عمیق داشته باشند
  • کشور‌های اسلامی بیش از گذشته وحدت داشته باشند
  • درخواست ویژه آیت الله نوری همدانی از جهان اسلام درباره اسرائیل
  • تاکید آیت الله نوری همدانی بر وحدت بیش از پیش علمای جهان اسلام
  • وحدت «میدان و دیپلماسی» در موفقیت های ایران نقش آفرین است
  • علما نقش‌آفرینان کلیدی در تمدن نوین اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی