Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-23@23:18:53 GMT

۱۰ نشانه جدی از کمبود امگا ۳ در بدن

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۰۵۵۶

۱۰ نشانه جدی از کمبود امگا ۳ در بدن

فعالیت اسید‌های چرب امگا ۳ به همینجا ختم نمی‌شود. این چربی‌ها تاثیرات مستقیم روی مغز دارند و منجر به بهبود عملکرد شناختی و رفتاری می‌شوند. معمولا این چربی‌ها که شامل دو نوع DHA و EPA می‌شوند، عمدتا در مواد غذایی خاصی مانند ماهی، گردو، دانه‌های چیا، روغن زیتون، روغن سویا و میگو وجود دارند. فقر اسید‌های چرب امگا ۳ با هشدار‌های جدی برای بدن همراه است:

افسردگی: محققان به این نتیجه رسیده اند که نرخ ابتلا به افسردگی در کشور‌هایی که مردمانشان از اسید‌های چرب امگا ۳ به طور منظم استفاده می‌کنند، بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این چربی‌ها فعالیت عصبی مغز را نرمال می‌کنند. امگا ۳ از ترکیبات اصلی هورمون سروتونین است که در بهبود روحیه نقش دارد.

آرتریت روماتوئید: متخصصان بر خاصیت ضد التهابی اسید‌های چرب امگا ۳ تاکید می‌کنند. به طور کلی عدم مصرف کافی این چربی‌ها با افزایش التهاب در بدن، شانس ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید همراه با درد شدید مفاصل را افزایش می‌دهد.

افزایش وزن: این نکته ثابت شده که امگا ۳ فعالیت متابولیک در سلول‌ها را افزایش می‌دهد. کمبود این چربی در رژیم غذایی منجر به کاهش متابولیسم و سوخت و ساز شده و افزایش وزن را به همراه دارد.

بیماری قلبی: محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده اند افزایش کلسترول ال دی ال در بیماران قلبی خطر مرگ را در آن‌ها بالا می‌برد. این در حالی است که اسید‌های چرب امگا ۳ منجر به کاهش ال دی ال می‌شوند و با کاهش التهاب در سراسر بدن، کاهش فشار خون و کاهش خطر لخته شدن خون، منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز می‌شوند.

کاهش سطح یادگیری: همانطور که گفته شد امگا ۳ روی فعالیت مغز به طور مستقیم تاثیر می‌گذارد و به عملکرد عادی نورون‌ها کمک می‌کند. کاهش سطح امگا ۳ در بدن باعث می‌شود عملکرد نورون‌ها کاهش یابد و مشکلات حافظه و یادگیری بیشتر شود.

آسیب پوستی: اسید‌های چرب امگا ۳ مسئول حفظ سلامتی غشا‌های سلولی در پوست هستند. علاوه بر این، امگاه ۳ به پوست اجازه می‌دهد که مواد مغذی سالم را جذب و مواد زائد را دفع کند. فقر امگا ۳ آسیب‌های پوستی جدی به همراه دارد.

از دست دادن تمرکز: اگر مقدار زیادی ماهی چرب نخورید یا مکمل امگا ۳ دریافت نکنید، احتمال اینکه دچار ضعف در تمرکز بشوید بالا می‌رود. بسیاری از افراد بعد از اینکه از میزان دریافت روزانه امگا ۳ خود مطمئن می‌شوند، پیشرفت قابل توجهی در سطح تمرکز خود تجربه می‌کنند.

اگزما: مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال درماتولوژی انگلستان منتشر شد نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های اسید‌های چرب DHA می‌تواند عوارض اگزما را تا ۲۳ درصد کاهش دهد. اگزما بر اثر واکنش‌های آلرژیک و التهاب ایجاد می‌شود و نقش امگا ۳ در کاهش التهاب و در نتیجه بهبود عوارض این بیماری اثبات شده است.

بی خوابی: یک تحقیق در دانشگاه آکسفورد نشان داد، افرادی که سطح بالای امگا ۳ دارند خواب باکیفیت تری را تجربه می‌کنند. با این حال توصیه می‌شد که افراد مکمل امگا ۳ خود را صبح‌ها استفاده کنند نه شب ها. چون خوردن امگا ۳ نزدیک به ساعت خواب می‌تواند شما را بیدار نگه دارد.

ناخن‌های شکننده: ناخن‌های نرم، پوسته پوسته شده و شکننده همگی نشانه‌های خارجی هستند که می‌گویند چیزی در بدنتان درست کار نمی‌کند. این مشکل می‌تواند کمبود امگا ۳ باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که امگا ۳ موجود در منابع حیوانی مانند روغن ماهی بسیار ساده‌تر از منابع گیاهی جذب بدن می‌شوند؛ بنابراین وارد کردن ماهی‌های چرب به برنامه غذایی می‌تواند یکی از بهترین راهکار‌ها باشد.


منبع:سلامت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: امگا 3 کمبود امگا3 التهاب خون افزایش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۰۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین

دیدبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت از کمبود متخصص بیهوشی اتاق عمل در بیمارستان‌های استان گلایه کرد و گفت: کمترین فارغ‌التحصیل در رشته بیهوشی در استان قزوین در سال‌های اخیر وجود دارد و این آمار رو به کاهش است.

دیدبان افزود: در بخش MRI در استان قزوین پنج دستگاه فعال داریم.

این مقام حوزه بهداشت و درمان استان قزوین گفت: هم اکنون در استان قزوین ۲ مرکز جراحی چشم وجود دارد و به ارائه خدمات به بیماران می‌پردازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در خصوص رتبه دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز اظهارداشت: دانشگاه علوم پزشکی قزوین در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه ۱۸ را دارد.

دیدبان در ادامه از رتبه سوم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حوزه غذا و دارو خبر داد.

ارائه بیش از ۴۵۰ نوع خدمات در مراکز بهداشت و درمان و خانه‌های بهداشت از دیگر اقدامات حوزه بهداشت و درمان استان است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به آنها اشاره کرد.

کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم در این نشست خبری گفت: در سال ۱۴۰۲ حوزه نظارتی فعالیت‌های مستمری داشته که ماحصل آن ۲ هزار و ۳۷۶ نظارت انجام شده است.

کشاورز در خصوص فعالیت‌های نظارتی اظهارداشت: ۱۶۱ مورد اخطار کتبی، ۳۱ مورد تعزیرات، ده مورد نظام پزشکی، چهار مورد دادسرا و یک مورد پلمب انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: ۱۵ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان از سایر استان‌ها هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • ضرر‌هایی که نوشیدن قهوه به همراه دارد
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • کمبود تولیدات هنری در زمینه کاهش طلاق ملموس است
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی در قزوین
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • یک ترکیب رویایی برای پوست