Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@23:52:23 GMT

الگوریتمی که حرف‌های گوینده را در ویدیو عوض می‌کند!

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۰۵۵۹

الگوریتمی که حرف‌های گوینده را در ویدیو عوض می‌کند!

یک نرم افزار جدید جعل عمیق به شما اجازه می‌دهد که کلمات را در متن یک ویدئو اضافه، ویرایش و یا حذف کنید و این تغییرات بدون ایراد در ویدئو مشاهده شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، امکان تغییر و ویرایش یا حذف سخنان افراد در یک ویدئو اکنون به کمک یک الگوریتم ویرایش ممکن شده است.

یک الگوریتم جدید جعل عمیق می‌تواند صوت و تصویر را به شکل جدیدی تبدیل کند که در آن گوینده در ویدئو آن چیزی را بگوید که شما می‌خواهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه این الگوریتم حاصل همکاری محققان دانشگاه استنفورد، مؤسسه مکس پلانک، دانشگاه پرینستون و شرکت ادوبی است.

محققان می‌گویند در دنیای آینده از این فناوری برای کاهش هزینه‌های فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی استفاده خواهد شد، چرا که وقتی یک بازیگر چیزی را اشتباه می‌گوید یا حرکت اشتباهی انجام می‌دهد دیگر نیاز به برداشت مجدد نخواهد بود و هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی همان یک برداشت را اصلاح کند.

این الگوریتم به منظور یادگیری حرکات صورت یک سخنران به حدود ۴۰ دقیقه ویدئوی آموزشی و یک رونوشت از آنچه توسط وی گفته می‌شود نیاز دارد، بنابراین اگر می‌خواهید نتایج خوبی داشته باشید فعلاً چیزی نیست که بتوان روی یک قطعه ویدئویی کوتاه اجرا کرد.

نمایش این ۴۰ دقیقه ویدئو به الگوریتم فرصت می‌دهد تا تغییرات دقیق صورت گوینده را در بیان هر کلمه رصد کند. از آن پس هنگامی که شما متن را ویرایش می‌کنید، الگوریتم می‌تواند یک مدل سه بعدی از چهره گوینده متناسب با کلمات و جملات جدید ایجاد کند.

سپس یک تکنیک یادگیری ماشین به نام "تفسیر عصبی"(Neural Rendering) می‌تواند مدل سه بعدی را با بافت تصویر واقعی سازگار کند تا تصویر حاصل از واقعیت غیرقابل تشخیص باشد.

از نرم‌افزارهایی مانند "VoCo" نیز می‌توان برای تقلید صدای گوینده استفاده کرد تا کلمات و جملات جدید با صدای گوینده و بدون نقص بیان شده و کاملاً با تصویر جدید هماهنگ باشد.

این تیم از توان بالقوه نرم افزار ابداعی خود برای استفاده‌های غیراخلاقی آگاه است و جانب احتیاط را در توسعه آن رها نکرده است. چرا که ممکن است از آن برای مقاصد غیرقانونی و غیراخلاقی استفاده شود و رواج آن موجب می‌شود دیگر کسی به هیچ ویدئویی در فضای مجازی اعتماد نکند.

این تیم تحقیقاتی تلاش‌هایی برای مقابله با سوءاستفاده احتمالی از این نرم افزار داشته است و یک راه حل ارائه داده که در آن هر کسی که از این نرم افزار استفاده می‌کند، به ناچار عبارت جعلی زیر ویدئوی ویرایش شده ثبت می‌شود. بدیهی است که این راه حل در صورتی که نتوان آن را دور زد جلوی هر سوءاستفاده‌ای را خواهد گرفت.

این تیم همچنین پیشنهاد می‌کند که دیگر روش‌های قانونی مانند تکنیک‌های انگشت نگاری دیجیتال یا غیردیجیتال برای تعیین اینکه آیا یک ویدئو دستکاری شده قابل استفاده است.

در واقع پتانسیل توسعه فناوری مقایسه هر قطعه از ویدئو با قطعه اصلی آن وجود دارد اما هنوز محقق نشده است و مشخص نیست که چگونه می‌توان آن را در سطح جهانی اجرا کرد.

همچنین بسیاری از برنامه‌های یادگیری عمیق در حال حاضر قادر به شناسایی تصاویر تقلبی هستند. اگرچه که هرچه این برنامه‌ها بهتر عمل کنند، سیستم‌های جعل نیز به طور خودکار بهتر می‌شوند.

بنابراین توسعه این سیستم در صورت عدم بکارگیری تمهیدات لازم احتمالاً به یک مشکل پیچیده و جدی تبدیل خواهد شد و تأثیر مهمی بر تولید اخبار در دهه‌های آتی خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۰۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰ دانشگاه برتر خاورمیانه

جایگاه ملی دانشگاه تهران در ویرایش ۲۰۲۴ میلادی «سکیمگو» بدون تغییر، در برابر ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی، مانده و پس از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوم شده است.

به گزارش ایسنا، نخستین هدف آزمایشگاه «سکیمگو» از انتشار سیاهة دانشگاه‌های برتر، نه رتبه بندی مؤسسه ها، بلکه ارائۀ یک ابزار فراگیرِ علم سنجی برای سیاست‌گذاران، مؤسسه ها، و مدیران پژوهشی است. از این رو، آن‌ها می‌توانند برون‌داد‌های پژوهشی خود را تحلیل و ارزیابی کنند و راه‌هایی برای بهبود بیابند.

رتبه بندی «سکیمگو» از فراگیرترین نظام‌های رتبه بندی جهانی مؤسسه‌های آموزشی، پژوهشی، و بهداشتیِ دولتی، و خصوصی در جهان به شمار می‌رود. پژوهش، نوآوری، و تأثیر اجتماعی سه بُعدی هستند که ۲۰ سنجۀ کلیدیِ ارزیابی مؤسسه‌ها را در این نظام پوشش می‌دهند.

بهترین امتیاز دانشگاه تهران در ابعاد گوناگون ارزیابی این نظام رتبه‌بندی در بعد «پژوهش» به دست آمده که در آن در جایگاه ۲۹۰ جهان جای گرفته است. بعد «پژوهش» در این نظام رتبه‌بندی به دنبال سنجش برون‌داد‌های پژوهشی دانشگاه است. شمار انتشارات دانشگاه (که یکی از پژوهشگران دانشگاه در اثری پدیدآور نخست باشد)، شمار انتشارات در پایگاه «اسکوپوس»، همکاری بین‌المللی، انتشارات با کیفیت، میزان استنادها، و انتشارات دسترسی آزاد از سنجه‌های کلیدی برای اندازه‌گیری این بعد هستند.

افزون بر رتبه‌بندی کلی/ فراگیر، «سکیمگو» مؤسسه‌ها و دانشگاه‌های جهان را از دیدگاه موضوعی نیز ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. بر پایۀ ویرایش تازۀ نظام رتبه‌بندی موضوعی «سکیمگو» در سال ۲۰۲۴ میلادی، دانشگاه تهران در زمینه‌های «بازرگانی، مدیریت، و حسابداری»، «علوم جوی» و «مهندسی معماری» جایگاه نخست خاورمیانه، در زمینه‌های «جنگلداریم، «زمین‌شناسی»، «مهندسی عمران و سازه»، «مهندسی صنایع و تولید»، «مهندسی مکانیک» و «جغرافیا، برنامه‌ریزی و توسعه» رتبه دوم خاورمیانه و در زمینه‌های «علوم فضا و سیاره‌شناسی»، «اقتصاد، اقتصادسنجی و امور مالی» و «ساختمان و ساخت‌وساز» رتبه سوم خاورمیانه را به دست آورده است.

بر اساس ویرایش ۲۰۲۴ این رتبه‌بندی، دانشگاه تهران در دو زمینه علمی «بازرگانی، مدیریت و حسابداری» و «مهندسی معماری» جزو ۵۰ دانشگاه اول جهان قرار دارد.

آزمایشگاه «سکیمگو» در ویرایش سال ۲۰۲۴ میلادی نام ۱۹۷ مؤسسۀ ایرانی (از بخش‌های دولتی، بهداشت، آموزش عالی، و خصوصی) را در میان مؤسسه‌های برتر جهان آورده است. بر پایه این سیاهه، دانشگاه «علوم پزشکی تهران» در جایگاه نخست ملی و ۴۵۲ جهان جای گرفته است. در ویرایش پیشین این نظام، ۱۹۴ مؤسسة ایرانی در میان برترین‌های جهان جای گرفته بودند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، بر پایۀ گزارش سال ۲۰۲۴ میلادی نظام رتبه‌بندی جهانی «سکیمگو» «Chinese Academy of Sciences» پیشتاز است و «Ministry of Education of the People's Republic of China»، «Centre National de la Recherche Scientifique»، «Harvard University»، «University of Chinese Academy of Sciences»، «Tsinghua University»، «Harvard Medical School»، «Zhejiang University»، «Helmholtz Gemeinschaft»، و «Google International LLC» در جایگاه دوم تا دهم جهان هستند.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت مسعود اسکویی گوینده رادیو در بیمارستان
  • صدای گرم اسکویی برای همه شنوندگان رادیو خاطره انگیز است
  • اسکویی؛ صدایی آشنا برای شنوندگان رادیو
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه
  • ادوبی پریمیر پرو به هوش مصنوعی تولید و ویرایش ویدیو مجهز می‌شود
  • یک ابزار جدید ویرایش RNA می‌تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • یک ابزار جديد ويرايش RNA می تواند درمان سرطان را بهبود بخشد 
  • این دانشگاه ایرانی در جمع ۱۰ دانشگاه برتر خاورمیانه
  • دانشگاه تهران در میان ۱۰ دانشگاه اول خاورمیانه قرار گرفت
  • آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان