Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ اگرچه این روز‌ها فوتبال زنان به خاطر برگزاری جام جهانی ۲۰۱۹ فرانسه سوژه‌ای مهم و برجسته است، اما شاید حتی همین حالا هم برای کسی آنقدر‌ها این سوال پیش نیامده باشد که میزان برابری زنان و مردان در مستطیل سبز از جهات مختلف از جمله درآمد و حقوق چقدر است.

در حالی که بحث‌هایی در فوتبال درباره تفاوت نوع نگاه به فوتبالیست‌های زن در قیاس با مردان فوتبالیست وجود دارد - نمونه‌اش عدم حضور آدا هاگربرگ برنده توپ طلای زنان در جام جهانی به دلیل پایین بودن سطح فوتبال حرفه‌ای در تیم ملی فوتبال کشورش - تفاوتی در پرداخت حقوق بین زنان و مردان فوتبالیست وجود دارد که چشمگیر است، مخصوصا در تیم ملی زنان آمریکا، مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی که بحث‌های زیادی با فدراسیون فوتبال این کشور بر سر پرداخت حقوق به آن‌ها وجود داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استرالیایی‌ها هم پیش‌تر این راه را رفته و توانسته بودند به بخشی از مطالبات خود برسند.

در همین حال، تیم ملی زنان انگلیس از مدعیان جدی پایین کشیدن زنان آمریکایی از تاج و تخت فوتبال جهان است، اما میانگین درآمدی که یک بازیکن در سوپرلیگ زنان فوتبال انگلیس می‌گیرد، در قیاس با مردان فوتبالیستی که در لیگ برتر جزیره توپ می‌زنند، چقدر است؟

با بازیکنان ملی‌پوش انگلیس، قرارداد‌های مرکزی از سوی اتحادیه فوتبال این کشور بسته می‌شود که جدا از قرارداد‌های آن‌ها با تیم‌های باشگاه است و به موجب آن هر یک از آن‌ها به طور متوسط در هر سال خالص پرداختی ۲۵ هزار پوند دریافت می‌کنند. ۵ هزار پوند دیگر هم به‌عنوان پاداش به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این سازوکار در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و ابتدا با ۱۷ بازیکن قرارداد بسته شد و حالا تعداد این بازیکنان دارد از مرز ۳۳ نفر می‌گذرد که در ۴ بخش تقسیم شده‌اند که شامل جوانان آینده‌ساز تا بازیکنان حرفه‌ای و کهنه‌کار می‌شود. بازیکنانی که در تیم‌های باشگاهی خارجی بازی می‌کنند هم واجد شرایط عقد این قرارداد که دسامبر ۲۰۱۹ منقضی می‌شود، هستند. علاوه بر این قراردادها، بازیکنان می‌توانند از تیم‌های باشگاهی‌شان هم درآمد کسب کنند و خب در آنجا مقدار حقوقی که پرداخت می‌شود بسته به اهمیت و سطح بازیکن فرق دارد. به‌عنوان مثال گزارش شده است که دریافتی بازیکن تیم زنان باشگاه منچسترسیتی و کاپیتان تیم ملی زنان انگلیس، استف هاوتون ۶۵ هزار پوند در سال پیش از کسر مالیات است که البته حقوقی خارق‌العاده است. در سوپرلیگ زنان انگلیس، میانگین حقوقی که فوتبالیست‌ها می‌گیرند در حدود ۲۷ هزار پوند است. اگرچه تغییر ساختار اخیر بدان معناست که شمار بازیکنانی که تنها ۵ تا ۱۰ هزار پوند در سال حقوق می‌گیرند، کم و کمتر خواهد شد. برخلاف لیگ برتر مردان که جزو بهترین لیگ‌های باشگاهی دنیاست، سوپرلیگ زنان انگلیس جزو لیگ‌های تاپ فوتبال زنان دنیا نیست و در این بخش باشگاه‌های فرانسوی مخصوصاً لیون حرف اول را می‌زنند.

در لیگ فرانسه یک فوتبالیست زن به طور متوسط سالانه ۳۵ هزار و ۷۱۸ پوند حقوق می‌گیرد و در این رده‌بندی وندی رینار، آماندین آنری و هاگربرگ که هر سه آن‌ها در تیم لیون بازی می‌کنند پردرآمدترین‌ها محسوب می‌شوند. رینار و آنری هر دو سالانه ۳۰۰ هزار پوند حقوق می‌گیرند، در حالی که هاگربرگ ۳۴۳ هزار پوند در سال دریافتی دارد. در همین حال مردان فوتبالیست بریتانیایی مانند گرت بیل در رئال مادرید و آرون رمزی که به یوونتوس رفته، هفته‌ای ۳۰۰ هزار پوند حقوق می‌گیرند که این از تفاوتی فاحش میان درآمد بازیکنان زن و مرد در دنیای فوتبال حکایت دارد. رحیم استرلینگ، بال منچسترسیتی که پردرآمدترین بازیکن انگلیسی دنیاست، هفته‌ای ۳۰۰ هزار پوند حقوق می‌گیرد که ۵۲ برابر بیشتر از پردرآمدترین فوتبالیست زن انگلیسی است.   منبع: سایت گل خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 فوتبال زنان جام جهانی فوتبال زنان فوتبالیست زن زنان فوتبالیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۰۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای جنجالی شدن کف حقوق ۱۵ میلیونی کارگران | آیا حقوق ۱۵ میلیونی برای کارگران تصویب می‌شود؟

سیصد و سی‌امین جلسه شورا عالی کار در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود. عنوان شده جلسه با موضوع «اصلاح مصوبه و ترمیم دستمزد ۱۴۰۳» است.

علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به این خبر و تشکیل مجدد جلسه شورای عالی کار عنوان کرده «شنیده شده امروز شورای عالی کار با دستور جلسه‌ای نامعلوم در حالی قرار است برگزار شود که من به عنوان یکی از نمایندگان کارگران اکنون در محل کارم واقع در کنگان حضور دارم. تاکید می‌کنم موضع این جانب و بیش از ۱۰۰ هزار کارگری که از پویش «حداقل دستمزد ۱۵ میلیونی» حمایت کردند، تغییری نکرده است».

در این پویش آمده؛ هدف این پویش اعتراض کارگران به رویه فعلی در تعیین حداقل دستمزد، یعنی نادیده گرفتن «سبد معیشت خانوار» است که در سال ۱۴۰۲ منجر به فاجعه دستمزد ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومانی شد.

کارگران ایران با ۶ سال ثابت ماندن حداقل دستمزد در دوران سخت جنگ تحمیلی هزینه اقتصادی قابل توجهی پرداخت کردند؛ اگرچه قرار بود فاصله بین مزد و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی در دوران جنگ، طی مدت کوتاهی پس از آن جبران شود، اما تمام دولت‌های پس از جنگ به وسع خود به این فاصله افزودند؛ به طوری که امروز جبران فاصله بین حداقل دستمزد و هزینه‌های زندگی، صرفاً با معیار قرار دادن نرخ تورم عملاً ممکن نیست.

در این شرایط اجرای بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار برای خروج از بن‌بست کنونی ضروری است؛ این بند زمین‌مانده تصویب حداقل دستمزد سالانه را مشروط به تأمین «معیشت خانواده» می‌داند. آخرین محاسبات رقم این سبد در سال جاری را بیش از ۲۲ میلیون تومان نشان می‌دهد.

با توجه به ناممکن بودن جبران آنی فاصله حداقل مزد و سبد معیشت، این پویش در قدم اول به دنبال تصویب رقم ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان حداقل دستمزد ۱۴۰۳ است. این مبلغ با توجه به تورم کمرشکن سال گذشته و مهم‌تر از آن، تورم قابل پیش‌بینی امسال، تنها یک گام اولیه برای نزدیک‌تر کردن حداقل دستمزد به سبد معیشت در سال‌های آینده خواهد بود.

در حال حاضر به دلیل برتری تعداد اعضای دولتی و کارفرمایی به نسبت نمایندگان کارگری، شورای‌عالی کار یک نهاد سه‌جانبه‌ی صنفی نیست و آن طور که در سال‌های گذشته مشاهده شد، مصوبه دستمزد حتی بدون امضای نمایندگان کارگران، صرفاً بر اساس قدرت سیاسی طرف مقابل به تصویب رسیده است.

ویش اجتماعی «حداقل دستمزد ۱۵ میلیونی» اعتراضی مسالمت‌آمیز و مدنی است تا با فراخواندن مخاطبان مصوبه مزدی در سراسر کشور، فرصتی برای اتحاد نیروی کار ایران و افزایش توان چانه‌زنی نمایندگان کارگران در مذاکرات تعیین دستمزد ۱۴۰۳ فراهم کند.

گفتنی است، در ساعت‌های پایانی سال گذشته حداقل دستمزد ۱۴۰۳ جامعه کارگران بدون امضا نمایندگان جامعه کارگری و با امضا نمایندگان دولت و جامعه کارفرمایی مصوب و اعلام شد. در این خصوص رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت، افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد کارگران در سال ۱۴۰۳ با احتساب کسورات، فقط قریب ۴۰ درصد معیشت کارگران را پوشش خواهد داد.

منبع: آرمان ملی

tags # حقوق کارگران سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • آغاز رقابت ربات‌ها تا سال ۲۰۳۰ در بازی فوتبال
  • خبر جدید دولت درباره حقوق امسال کارمندان
  • منظور: افزایش دائم دستمزد‌ها به رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • معیارهای جدید محاسبه و پرداخت حقوق کارگران اعلام شد/ اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟
  • چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟
  • چرا حقوق و مالیات‌ها در کشور متناسب نیست؟
  • حقوق بگیران بخوانند/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • ماجرای جنجالی شدن کف حقوق ۱۵ میلیونی کارگران | آیا حقوق ۱۵ میلیونی برای کارگران تصویب می‌شود؟
  • ورود آرسنال به کورس شلوغ خرید پدیده جدید فوتبال اوکراین