Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-28@19:42:18 GMT

روسیه در ایران ماندگار شد

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۰۷۲۱

روسیه در ایران ماندگار شد

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ایران و روسیه بارها و مخصوصاً در طول دو سال گذشته که قراردادهای جدید نفتی از سوی وزارت نفت معرفی شد در دو طرف میز مذاکره تعاملات نفتی نشسته‌اند. روس‌ها از خواستگاران پر و پا قرص توسعه میادین نفتی ایران بودند و شرکت‌های لوک اویل، روس‌نفت، زاروبژنفت، تات‌نفت، گازپروم و گازپروم نفت با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه هم امضا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میدان‌های منصوری، آب تیمور، کیش، یاران، مارون، لایه نفتی پارس جنوبی، کوپال، آبان، اسفندیار، پایدار غربی، دهلران، پارس شمالی، آذر، چنگوله و چشمه خوش، از جمله میدان‌هایی هستند که درباره آنها با شرکت‌های روس مذاکره شده است.

یکی از مذاکرات مذکور هم به نتیجه رسید در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ شاهد امضای قرارداد بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میادین نفتی آبان و پایدار غرب بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی ایران بودیم. خرید نفت ایران توسط روسیه روی دیگر سکه تعاملات نفتی دو کشور بود و در دیداری که بین بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در اواخر سال ۱۳۹۵ صورت گرفت قرار شد نفت ایران به یک شرکت روسی و برای مقاصد خارج از روسیه فروخته شود و ۵۰ درصد پول فروش نفت به روسیه به صورت نقدی تحویل ایران داده و ۵۰ درصد دیگر صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود که این موضوع نیز در مرحله اجرا قرار گرفت.

تمایل روس‌ها برای حضور در صنعت نفت ایران غیر قابل انکار بود به طوری که یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد شرکت‌های نفت و گاز این کشور می‌توانند بیش از ۵۰ میلیارد دلار در توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری داشته باشند.

تداوم همکاری‌ها برای توسعه صنعت نفت و گاز

روسیه خود را رفیق دیرینه ایران می‌داند و در سفر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به ایران و ملاقاتش با وزیر نفت مذاکراتی در خصوص تداوم همکاری‌ها برای توسعه صنعت نفت و گاز ایران صورت گرفت و بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان اعلام کرد که در جلسه‌ای که با وزیر انرژی روسیه داشتیم، طیف وسیعی از مطالب مطرح شد و مذاکرات مانند همیشه خوب پیش رفت که بخشی از این مباحث در مورد همکاری‌های توسعه‌ای در صنعت نفت و گاز بود و در حوزه صادرات در بخش گاز نیز صحبت کردیم تا با استفاده از امکاناتی که وجود دارد بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم.

وی با اشاره به اعلام آمادگی برخی شرکت‌های روسی برای کار در ایران گفت: در مورد این مساله نیز صحبت‌هایی صورت گرفت و قرار شد کارهایی را آغاز کنیم و مقرر شد تا هر دو طرف از این کارها مراقبت کنیم.

زنگنه با تاکید بر این مساله که در حال حاضر بازار جهانی نفت به شدت تحت تأثیر اراده سیاسی است و حتی رسانه‌های تحت نفوذ آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در بازار اخلال ایجاد می‌کنند، گفت: وضعیت بازار در حال حاضر بی‌ثبات و شکننده است لذا باید دو طرف مراقب شرایط باشند چراکه در این شرایط نیز برخی از همسایگان ما سعی در ایجاد اخلال در بازار دارند که این مساله در درازمدت و کوتاه‌مدت به نفع هیچ‌کس نیست.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران و بخش‌هایی از صنعت نفت روسیه با تحریم روبه‌رو است، تاکید کرد: این وضع بازار به نفع هیچ کس نیست و باید از آن مراقبت کرد. در نشست آینده اوپک این مطالب را عنوان خواهم کرد.

نگاهی بر تفاهم نامه همکاری

ایران و روسیه روز دوشنبه و پس از پایان سومین نشست کارگروه انرژی دو طرف در بخش انرژی، تفاهم‌نامه‌ای در ۲۷ بند در بخش نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، برق و انرژی هسته‌ای امضا کردند که طبق گفته‌های حسین اسماعیلی شهمیرزادی، مدیرکل اروپا و آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت همکاری در حوزه اکتشاف، استخراج، تولید و سرمایه گذاری در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی در این تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار گرفت. همچنین یکسان‌سازی استانداردهای تجهیزات صنعت نفت ایران و روسیه یکی دیگر از بندهای تفاهم‌نامه با روس‌ها عنوان شده که با اجرایی شدن این بند که برای نخستین بار به تفاهم‌نامه افزوده شده است، طرف‌ها می‌توانند از تجهیزات صنعت نفت و گاز یکدیگر استفاده کنند.

وی با بیان این‌که همکاری دوجانبه در دریای خزر از دیگر موارد مورد توافق با روس‌ها بود، تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه‌های مطالعات انرژی نیز مذاکرات خوبی با همتایان روس در زمینه‌های پژوهشی و مطالعاتی داشتند.

همکاری ایران و روسیه به نفع هر دو کشور است

خطیبی کارشناس ارشد حوزه انرژی در این باره گفت: در شرایط فعلی همکاری روسیه با ایران می‌تواند به نفع دو کشور باشد و این موضوع می‌تواند تأثیرات مثبتی را برای هر دو کشور به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری دیرینه این کشور با ایران اظهار کرد: اجرای برنامه‌های وعده داده شده از سوی این کشور نه تنها نیازمند اراده جدی تر روسیه است بلکه ایران نیز می‌بایست نسبت به اجرای آن‌ها پیگیرتر باشد، اما در مجموع این اتفاق نوید بهبود شرایط را می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: ایران و روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۰۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای موفق سیاست «درهای باز، نوآوری باز» در سازمان انرژی اتمی

رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران گفت: تمام صنعت هسته‌ای درگیر فرایند استانداردسازی شده و مقرر شده است تا نظام استانداردسازی به‌صورت یک نظام یکپارچه تشکیل و دنبال شود.

به گزارش ایسنا، مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردسازی اتمی ایران به عنوان مرجع تدوین استانداردهای سازمانی و ملی هسته‌ای، توسعه و ارتقای مشارکت فعال و موثر در تدوین استانداردهای بین‌المللی مرتبط، ارتقای توانمندی کارکنان و آموزش، توسعه و ترویج استانداردهای صنعت هسته‌ای، نظارت بر استقرار استانداردها، ارزیابی انطباق و صدور گواهی‌نامه در سطح محصولات (کالاها و خدمات)، فرآیندها، اشخاص و نهادها، مرجع آزمون‌های هسته‌ای و برسنجی، ایجاد قابلیت ردیابی اندازه شناختی و نیز نهاد تایید صلاحیت فعالیت‌های ارزیابی انطباق در صنعت هسته‌ای فعالیت خود را آغاز کرده است.

ارزیابی فنی و تایید صلاحیت همه بخش‌های دارای فعالیت‌های ارزیابی انطباق نظیر بازرسی تولید، فرایندها و خدمات، آزمون مواد، تجهیزات و برسنجی، تصدیق و صحه‌گذاری مواد و تجهیزات و صدور گواهینامه برای اشخاص، سیستم‌ها و محصولات تولید مواد مرجع و برگزاری آزمون‌های مهارت برعهده این مرکز خواهد بود.

«جواد کریمی‌ثابت» معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران در گفت‌وگویی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ خورشیدی اظهار کرد: آغاز سال جدید و نیز فرارسیدن بهار قرآن را خدمت هموطنان گرامی و همکاران عزیز شاغل در صنعت هسته‌ای تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم طاعات و عبادات همه این عزیزان مقبول درگاه احدیت واقع شده باشد. 

معاون سازمان تصریح کرد: مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران، در سطح سازمان انرژی اتمی یک نهاد نوپا محسوب می‌شود. در دولت سیزدهم و با حضور آقای مهندس اسلامی در سازمان، خلأ وجود نظام استانداردها به‌صورت یک نظام یکپارچه به‌درستی احساس و درک شد. پس از این تشخیص، مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران با هدف ایجاد نظام یکپارچه استانداردسازی تشکیل شد.

رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران گفت: تمام صنعت هسته‌ای درگیر فرایند استانداردسازی شده و مقرر شده است تا نظام استانداردسازی به‌صورت یک نظام یکپارچه تشکیل و دنبال شود.

او درباره مهم‌ترین اقداماتی که در سال ۱۴۰۲ انجام شده است، عنوان کرد: از مهم‌ترین اقداماتی که در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم می‌توان به بحث ساختار و معماری سازمانی مجموعه اشاره کرد. فرایندها و چارچوب‌های کاری که در قالب معماری نظام استاندارد در چهار رکن تدوین استانداردها، اندازه‌شناسی، ارزیابی انطباق و تایید صلاحیت طراحی و تعیین شده‌اند.

کریمی‌ثابت گفت: از سایر اقدامات صورت گرفته می‌توان به بحث جذب نیروی انسانی و فرایند توانمندسازی این نیروها اشاره کرد. این فرایند پویا در حال انجام و پیگیری است و بر اساس آن توانستیم نیروهای مورد نیاز مجموعه را از بین صدها درخواستی که از طریق فراخوان برای ما ارسال شده بود؛ انتخاب کرده و برای انجام مصاحبه دعوت کنیم. در نهایت تعدادی از همکاران مورد نیاز را جذب کردیم و بقیه ظرفیت موردنیاز در حال مصاحبه و جذب هستند.

او اضافه کرد: از سایر اقداماتی که در سال ۱۴۰۲ انجام شد،‌ ساماندهی و ایجاد رویه‌های نظام‌مند برای تدوین استانداردهای ملی و مشارکت در استانداردهای بین‌المللی بوده است و به همین منظور کمیته‌های تخصصی ( ۶گانه) در سطح صنعت هسته‌ای تشکیل شده است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت تمام صنعت، درگیر فرایند استانداردسازی شده است. شکل‌گیری کامل این اقدامات مهم و ریل‌گذاری آن‌ها در این مجموعه نوپا انجام و وارد فرایندهای سازمان انرژی اتمی ایران شده است.


 

اولویت‌های کاری مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران در سال ۱۴۰۳

کریمی‌ثابت درباره اولویت‌های کاری مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران توضیح داد: یکی از موضوعات مهم در نظام استانداردسازی، بحث نیازسنجی استانداردهاست. با اقداماتی نظیر تشکیل کمیته‌ها که در سطح سازمان انرژی اتمی ایران انجام شده؛ بیش از یک‌صد نفر از همکاران در کل صنعت هسته‌ای درگیر فرایند استانداردسازی شده‌اند.

او با تاکید بر اینکه ظرفیت‌ها و منابع نامحدود نیست، گفت: با توجه به این مساله مهم باید اولویت‌ها را شناسایی کنیم و تمام ظرفیت‌ها و توان خود را بر روی آن‌ها بگذاریم. یکی از اقدامات مهمی که برای سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ نیازسنجی و اولویت‌بندی تمامی استانداردهای مورد نیاز صنعت هسته‌ای در قالب همین کمیته‌ها و زیر کمیته‌های تخصصی است. این مساله بسیار مهم است زیرا بر اساس آن متوجه می‌شویم که تمرکز استانداردسازی را بر روی چه بخش‌هایی باید بگذاریم.
 
رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران ادامه داد: دومین موضوع در برنامه کاری سال ۱۴۰۳ این مرکز، شامل تکمیل سند راهبردی بر اساس دستور ریاست محترم سازمان است که تمام برنامه‌های این سازمان باید مطابق اسناد بالادستی که تدوین شده، پیگیری و اجرایی شوند. بنابراین مجموعه نوپای نظام کیفیت و استانداردها نیز باید اسناد راهبردی خود را مطابق اسناد بالادستی تنظیم کرده و موارد را دنبال کند. لذا یکی از موضوعاتی که اکنون در دستور کار این مرکز قرار دارد؛ موضوع اسناد راهبردی است. 

معاون سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: سومین اولویت این مرکز در سال‌جاری، بحث نظام مدیریتی است که جزو موضوعات مهمی است که در سازمان انرژی اتمی ایران به آن توجه فراوانی شده و باید آن را دنبال کنیم. ما اکنون در حال بررسی و پایش نظام‌های مدیریتی موجود در سازمان و صنعت هسته‌ای و نیز طراحی و معماری یک نظام جامع برای سازمان انرژی اتمی ایران هستیم. امیدوارم امسال بتوانیم این نظام را تکمیل کرده و مقدمات اجرای آن نظیر معرفی شاخص‌ها و ترویج آن‌ها در سطح صنعت هسته‌ای را دنبال کرده و بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

کریمی‌ثابت تصریح کرد: چهارمین موضوعی که در راستای اجرای برنامه‌های ریاست محترم سازمان در زمینه سیاست «درهای باز، نوآوری باز» دنبال خواهیم کرد این است که در حوزه «نوآوری باز» باید استانداردها را تدوین و اجرایی کنیم. موضوعی که به این مرکز سپرده شده؛ بحث ایجاد یک نظام یکپارچه نوآوری در سطح صنعت هسته‌ای است که موضوع بسیار مهمی به‌شمار می‌آید. اکنون دغدغه همه همکارانی که در این کمیته‌ها کار می‌کنند، این است که بتوانیم با توجه به الزاماتی که در سازمان انرژی اتمی ایران و یا در سازمان‌های ملی ماموریت‌گرا وجود دارد، یک نظام نوآوری را مختص آن سازمان و سیستم، طراحی کنیم تا در نهایت در تمام ارکان صنعت و سازمان به‌صورت استاندارد پیاده‌سازی شود.

او اضافه کرد: به حتم اجرای این نظام باعث می‌شود که مشارکت همکاران و بهره‌وری، سطح نوآوری و همچنین رشد فناوری در صنعت هسته‌ای  ارتقای وسیعی یابد.

رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران تاکید کرد: این چهار مورد را باید جزو ابعاد و اولویت‌های کلیدی به‌شمار آورد. البته در کنار آن موضوعات دیگری نیز وجود دارد که در سال ۱۴۰۳ دنبال خواهیم کرد. از این موارد می‌توان به شبکه‌سازی آزمایشگاه‌های سازمان اشاره کرد که در صورت تحقق اهداف می‌توان بحث های ردیابی دقتی را به شکل صحیح عملیاتی کرد.

اجرای موفق سیاست «درهای باز، نوآوری باز» در سازمان انرژی اتمی

کریمی‌ثابت در پاسخ به این پرسش که در دولت سیزدهم و مدیریت جدید این سازمان سیاست «درهای باز، نوآوری باز» با جدیت و سرعت بیشتری دنبال شد؛ این مساله تا چه میزان جایگاه صنعت هسته‌ای در افکار عمومی داخل و خارج از کشور را ارتقا داده است، گفت: این مساله بسیار مهم است و ریاست محترم سازمان نکته خوبی را به عنوان شعار و استراتژی سازمان انرژی اتمی و صنعت هسته‌ای در اولویت قرار داده است؛ در گذشته نه فقط مردم جامعه بلکه حتی افراد شاغل در صنعت هسته‌ای از دستاوردها و پیشرفت‌ها اطلاعی نداشتند به‌طوری که وقتی صحبت از انرژی اتمی و فناوری هسته‌ای می‌شد شاید معدود مصداق‌ها را می‌توانستند متصور شوند.

او افزود: با سیاستی که در پیش گرفته شده، راه بسیار خوبی را در پیش رو داریم و مسیر مطلوبی را نیز طی کرده‌ایم. همین‌طور آمار بازدیدهایی که منتشر شده و نیز ارتباطی که با محیط دانشگاهی خارج از سازمان دارم، نشان می‌دهد که فضا در حال تغییر است. یعنی نگاه همه همکاران شاغل در حوزه دانشگاه و نیز افراد جامعه نسبت به صنعت هسته‌ای تغییر کرده و اطلاعات و آگاهی‌های فراوانی نسبت به مواهب و فواید فناوری هسته‌ای کسب کرده‌اند.

رئیس مرکز ملی نظام کیفیت و استانداردهای اتمی ایران خاطرنشان کرد: همچنین شاهد هستیم موضوعات مرتبط با فناوری هسته‌ای و اهمیت این فناوری در زندگی افراد جامعه بیشتر مطرح و اطلاع‌رسانی شده است که قبلا این‌گونه نبود.

انتهای پیام
 

دیگر خبرها

  • ناترازی‌های مالی، منشا اصلی ناترازی برق در کشور
  • منشاء ناترازی برق در کشور ناترازی‌های مالی است
  • ضرورت همکاری و یکپارچگی پتروشیمی‌ها در اجرای راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • تحولات اوکراین|گزارش سازمان ملل درباره شکنجه اسرای روس
  • گام نخست باشگاه هسته‌ای بریکس با حضور ایران
  • اجرای موفق سیاست «درهای باز، نوآوری باز» در سازمان انرژی اتمی
  • انگلیس بازدارندگی هسته ای را تقویت می کند
  • روسیه به ذخایر گاز اوکراین حمله کرد
  • صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در یک‌هزاروچهارصدودو
  • حمله روسیه به ذخایر گاز اوکراین