Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@13:03:20 GMT

خیرین و صنایع اقتصادی، هنرستان‌ها را تجهیز کنند

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۱۵۷۳

خیرین و صنایع اقتصادی، هنرستان‌ها را تجهیز کنند

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: خیرین و صنایع اقتصادی باید در زمینه تجهیز هنرستان‌ها و توسعه کمی و کیفی و ارتقای رشته‌های فنی و هنرستانی گام بردارند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، اظهار کرد: به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیش از آنچه مورد نیاز است باید توجه شود و در این بین مشارکت مردم، صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران اقتصادی در این عرصه تعلیم و تربیت بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چرخش‌ها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حرکت به سمت آموزش‌های اثرگذار است و این مهم در عرصه عمل و پیشرفت فناورانه و عینیت بخشیدن به آموزش‌ها محقق خواهد شد.

ذوعلم تصریح کرد: خیرین و صنایع اقتصادی باید در زمینه تجهیز هنرستان‌ها و توسعه کمی و کیفی و ارتقای رشته‌های فنی و هنرستانی گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: المپیاد شایستگی‌محور که برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود و سبب تربیت و پرورش هنرجویانی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهد شد و این هنرجویان هم در زمینه شایستگی‌ها، دانش فنی و مهارتی و توانمندی‌ها و هم‌چنین شایستگی‌های غیرفنی و اخلاقی رشد می‌یابند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان این‌که «کشور ایران امروز نیاز به تفکر پویا و رشد اقتصادی دارد»، عنوان کرد: این مهم بدون مهارت‌آموزی و توانمندی حاصل نمی‌شود و این توانمندی‌ها هم در حوزه شایستگی‌های فنی و هم در حوزه شایستگی‌های غیرفنی و اخلاقی همراه است.

وی افزود: در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی نگاه متعالی به کار و تلاش را از دوره پیش‌دبستانی و سال‌های نخستین ورود به مدرسه آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم انگیزه ورود به رشته‌های فنی و حرفه‌ای را افزایش داده و نگاه ارزشی به مفهوم کار و تلاش را احیا و نهادینه کنیم و با نگاه حکیمانه به مفهوم کار بنگریم.

ذوعلم بیان کرد: یک هنرجوی ایرانی باید با نگاه دانایی، توانایی و خلاقیت خودش را بروز دهد و در فرهنگ اسلامی ایرانی نگاه به کار یک ارزش است و پیامبران و ائمه اطهار -علیه‌السلام- به موضوع تقدیس کار و تلاش تأکید داشته داشته‌اند، کما این‌که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که من بر دستان کارگر بوسه می‌زنم.

وی با اشاره به این‌که «متأسفانه امروز در نوع نگاه به واژه کار و تلاش دچار آسیب هستیم»، گفت: حتماً باید در عرصه تعلیم و تربیت این موضوع را اصلاح کنیم و برگزاری المپیاد شایستگی‌محور حرکتی نمادین و الهام‌بخش در جهت توسعه شایستگی‌های فنی و غیرفنی است و تلفیق این دو نوع شایستگی موازی باهم باید در سال رونق تولید تقویت شود تا منجر به افزایش انگیزه و تفکر تولید شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش غیردولتی در سال ۱۴۰۳

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، توسعه هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش و همچنین برگزاری نخستین رویداد ملی زبانهای خارجی با رویکرد تثبیت و تقویت هویت اسلامی-ایرانی را به عنوان مهمترین برنامه‌های اجرایی در سال جدید عنوان کرد.

احمد محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا، شاخص‌ترین و مهمترین دستاوردهای حوزه مدارس غیردولتی در سال ۱۴۰۲ را طرح آموزش، توانمندسازی و ارتقاء صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان و کارکنان مدارس و مراکز غیردولتی سراسر کشور با همکاری دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و گفت: تدوین و اصلاح قوانین، مقررات، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها با رویکرد تسهیل امور و مانع زدایی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و باز طراحی آنها از جمله طرح اصلاح «قانون تأسیس و راه اندازی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی»، اصلاح آیین نامه «استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف» از جمله دستاوردهای حوزه مدارس غیر دولتی در سالی که گذشت بود.

وی توسعه هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش به منظور تربیت نیروهای ماهر وکارآفرین، طرح نظارت و کیفیت بخشی به فعالیت مدارس و مراکز غیردولتی، اعطای تسهیلات به مؤسسان مدارس غیردولتی طبق اولویت بندی بر اساس شاخص های استاندارد ذیل مواد ۱۰، ۱۱، ۱۳ قانون تأسیس و راه اندازی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی و همچنین تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ساماندهی مراکز آموزشی و پروشی غیردولتی و جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز، برگزاری اولین جشنواره ابتکارات مدارس غیردولتی در راستای احصا و تسری این ابتکارات به سایر مدارس دولتی و غیردولتی را از دیگر دستاوردهای این سازمان در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش حمایت از توسعه هنرستان‌های فنی حرفه‌ای وکاردانش با تخصیص ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و برگزاری نخستین رویداد ملی زبانهای خارجی با هدف طراحی الگوی تولید محتواهای آموزشی و شناسایی آثار و محتواهای فاخر بومی و آموزش منتقدانه زبان به مدرسان با رویکرد اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی-ایرانی در مراکز زبان را از برنامه‌های مهم سال ۱۴۰۳عنوان کرد.

به گفته محمودزاده، برقراری عدالت آموزشی و تربیتی و نصیب آموزشی برابر (افزایش نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان در مدارس غیردولتی با رویکرد توسعه افزایش دانش آموزان غیردولتی وابسته به دستگاه ها و نهادهای مذهبی و انقلابی و توسعه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و فعال سازی ظرفیت‌های مردمی با راهبرد نظارت دولت از طریق نقش آفرینی معلمان، مدیریت‌های محلی، خیرین، نهادهای مذهبی و انقلابی و متناسب سازی تدریجی ساختار مدارس دولتی و غیردولتی با این الگو)، تنوع بخشی به فعالیت‌های مراکز آموزشی و پرورشی از طریق صدور مجوز راه اندازی مراکز آموزشی (پژوهش سراها و ...) از دیگر اقداماتی است که در سال جاری اجرا خواهد شد.

وی در ادامه افزود: همچنین صدور مجوز راه اندازی مراکز پرورشی (اردوگاه، کانون فرهنگی، تربیتی و ورزشی)، مهندسی کیفیت مدارس و مراکز غیردولتی از طریق نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی، نظارت بر عملکرد مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مدیریت توانمندسازی کارکنان شاغل در مدارس و مراکز غیردولتی، زمینه سازی و بکارگیری پلتفرم‌های آنلاین و استاندارد، فعالیت های مشترک سازمان با معاونت آموزش ابتدایی، فعالیت‌های مشترک سازمان با معاونت آموزش متوسطه، فعالیت‌های مشترک سازمان با معاونت پرورشی و فرهنگی، فعالیت‌های مشترک سازمان با معاونت تربیت بدنی و سلامت از دیگر برنامه‌هایی است که در سال جدید باید محقق شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاه تحولی و جهشی به حوزه‌های مختلف لازمه تحقق شعار سال است
  • تحقق شعار سال نیازمند نگاه تحولی و حرکت جهادی است
  • توسعه هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش غیردولتی در سال ۱۴۰۳
  • گردشگری را از شهر خودمان آغاز کنیم
  • گردشگری را از شهرهای خودمان آغاز کنیم
  • مسئولان قم، از نگاه جزیره‌ای فاصله بگیرند
  • انعقاد تفاهم‌نامه احداث مدرسه ۱۲ کلاسه مشارکتی در شهر قاین
  • اقتصاد فرهنگ و هنر یکی از اولویت‌های اصلی وزارت فرهنگ است / هر فعل اقتصادی نیازمند انضمام نگاه فرهنگی است
  • وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است
  • نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است