Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:19:57 GMT

آتش در کمین بازار همدان

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۱۶۶۷

آتش در کمین بازار همدان

بافت قدیمی، فرسودگی تأسیسات و رعایت نکردن ایمنی از جمله مولفه‌هایی است که کارشناسان آنها را عامل‌های کلیدی برای شعله ور شدن آتش در مجموعه بازار سنتی و کاروانسراهای شهر همدان ارزیابی می‌کنند؛ مجموعه‌ای از ۳۴ بازار و راسته بازار و ۲۴ سرا و کاروانسرا که وسعتی حدود ۳۰ هکتار شامل دکان‌های عمده فروشی و خرده فروشی را شامل می‌شود و اغلب آنها فاقد تأسیسات ایمنی لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این‌ها راسته زرگرها، بازرگانان، پارچه فروش‌ها، قنادها، قصاب‌ها، نخود بریزها، حلبی‌سازها، صحافخانه، علاقبندان، کفشدوزها، حلاج‌خانه و سمسارخانه است که علاوه بر فرصت‌های تجاری، ظرفیتی عظیم برای بخش گردشگری ارزیابی می‌شود.

در این مجموعه به روال همه روزه، موجی از آمد و شد و ازدحام جمعیت جریان دارد و به تعبیری هسته اصلی داد و ستد اقتصادی همدان به شمار می‌رود.

با این حال تجهیزات و تأسیسات فرسوده، نداشتن سیستم اطفای حریق مناسب و رعایت نکردن اصول ایمنی در بازاری با قدمت بیش از چند صد سال، احتمال وقوع حادثه‌های مشابه آتش سوزی بازار تبریز را افزایش می‌دهد.

در همین ارتباط موضوع جلسه امروز / چهارشنبه / اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بررسی موارد و مشکلات حوزه ایمنی بازار این شهر بود که با حضور نمایندگان دستگاه های خدمات رسان، برگزار و غیبت نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با گلایه حاضران مواجه شد.

اصلاح ایمنی بازار و مجتمع‌های تجاری همدان نیاز به عزم همه جانبه کسبه دارد تا با استانداردسازی، آتش را از سرمایه‌های میلیاردی خود دور کنند.

سیم کشی‌های غیرمجاز چالش بازار همدان

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با تاکید بر حاد بودن شرایط بازار همدان به لحاظ ایمنی گفت: بازار در معرض آتش سوزی است و از سال ۹۴ تاکنون تنها نهادی هستیم که بارها در زمینه این مشکل اعلام خطر کرده‌ایم.

کامران گردان افزود: در استانداردسازی و ایمنی بازار همواره دغدغه داریم و تاکنون نیز نشست‌های متعدد را در این زمینه تشکیل داده‌ایم.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد آتش سوزی‌های در بازار و مجتمع‌های تجاری همدان در حوزه برق است و با معضل اساسی در سیم کشی‌های غیرمجاز مواجه هستیم.

گردان بیان کرد: متأسفانه عزم جدی در بین دستگاه‌های اجرایی و کسبه برای اصلاح و ایمن سازی بازار نیست در حالی که پیشگیری از آتش سوزی شرط عقل است.

وی با تاکید بر آسان سازی مسیر تردد خودروها خاطرنشان کرد: در این ارتباط از شهرداری خواسته‌ایم ظرف ۲۰ روز آینده موانع موجود در مسیر دسترسی به بازار را پاکسازی کند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان افزود: باید بسترهای لازم برای ورود سریع خودروهای آتش نشانی به داخل بازار مهیا شود تا در مواقع خطر شرایط دسترسی برای امدادگران آسان شود.

وی با اشاره به اینکه بیمه شدن مغازه‌های بازار قدیمی همدان راهگشا نیست، گفت: آیا در مواقع بروز آتش سوزی بافت‌های قدیمی و تاریخی بازار هم با بیمه شدن، بازسازی می‌شوند؟ سوالی که جای تأمل دارد!

گردان افزود: در وقوع آتش سوزی بخش اعظمی از سرمایه‌های ملی از بین می‌رود و در این اتفاق قصور و شناسایی افراد دیگر مهم نیست.

وی پیشنهاد داد: با توجه به اینکه معضل اصلی ایمنی بازار در حوزه برق است، به بازاریان مهلت اصلاح داده شود و در غیر این صورت برق بازار تا ایمنی کامل قطع شود. مجتمع‌های تجاری فاقد ایمنی هستند

رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان نیز تاکید بر این دارد که بازار و مجتمع‌های تجاری همدان فاقد ایمنی هستند. باید برای حل ای چالش هرچه سریع‌تر اقدام شود.

محمدرضا بیاناتی افزود: سیم کشی و انشعاب نامناسب داخلی، نقص‌های ایمنی در بافت سنتی بازار، مجتمع‌های تجاری و ساختمان‌های بلند تجاری، نبود سیستم کشف و اعلام حریق، نداشتن سیستم‌های اطفا حریق شامل هوزریل آبفشان (خاموش کننده)، نبود سیستم هیدرانت و استفاده از سیستم‌های گرمایشی نامناسب از موارد خطرآفرین در این مکان‌ها است.

وی اضافه کرد: نبود اسم و نشانی درست از مراکز تجاری، گاراژها، تیمچه‌ها و راسته بازارها نیز یکی از مشکلات عدیده در موقع انجام اطفا حریق است که منجر به تأخیر در عملیات امدادرسانی می‌شود.

بیاناتی با اشاره به تدوین طرح جامع برای ایمنی بازار همدان گفت: راه‌های ورودی و خروجی بازار باید با تابلو مشخص باشد که البته این کار انجام شده ضمن اینکه مسدود نبودن مسیرهای ورودی برای روان سازی خدمات رسانی آتش نشانان بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: همزمان با ساخت مسیر پیاده راه منتهی به میدان امام خمینی (ره)، شیرهای آتش‌نشانی نیز نصب شد اما با این وجود واحدهای تجاری بازار در درون مغازه‌ها و محل کار خود باید ایمنی را رعایت کنند که متأسفانه اقدامی در این زمینه نشده است.

رئیس اداره آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان بر لزوم استقرار تجهیزات ایمنی در مغازه‌ها تاکید کرد و گفت: وجود یک کپسول ساده آتش نشانی در محل کسب و کار بازاریان به حفظ اموال و سرمایه آنان کمک می‌کند و حتی در مواردی متوان از توسعه بحران در بازار جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه سال قبل سه هزار و ۶۱۸ عملیات توسط آتش نشانی همدان انجام شده است، یادآور شد: از مجموع این تعداد، یک هزار و ۹۳۴ مورد اطفای حریق بوده است.

بیاناتی با تاکید بر سخت گیری در صدور پایان کار برای مجتمع‌های تجاری و مسکونی جدید گفت: قبل از صدور مجوز بهره برداری از ساختمان باید تاییدیه ایمنی دریافت شود ضمن اینکه از شرکت‌های بیمه‌ای درخواست می‌کنیم قبل از صدور بیمه نامه نسبت به اخذ تاییدیه ایمنی متقاضی بیمه‌ای اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۷ شیر هیدرانت در رینگ اول شهر همدان نصب شده است، گفت: این تعداد با توجه به وسعت خدمات رسانی ایمنی باید به ۱۲۴ دستگاه افزایش یابد.

رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان وجود شیرهای هیدرانت در نزدیکی پمپ بنزین‌ها را ضروری دانست و گفت: باید به فاصله حداکثر ۱۵۰ متر هر پمپ بنزین این شیرها نصب شود.

وی ارائه آموزش‌های ایمنی به بازاریان و اصناف را ضروری دانست و گفت: در برگزاری دوره‌های آموزشی برای این قشر هیچ محدودیتی نداریم و تاکید بر انجام آن داریم.

بیاناتی با اشاره به اینکه اطفا حریق ۴۳ درصد از عملیات‌های آتش نشانی همدان را در سال قبل به خود اختصاص داد، گفت: علاوه بر بافت سنتی بازار، اماکن تاریخی و قدیمی داخل بازار نیز با خطر آتش سوزی مواجه هستند.

وی خواستار تعیین وظایف دستگاه‌های سیاستگذار و نظارتی در حوزه ایمنی شد و افزود: انتظار ما عملی شدن نیازها است و باید برای تحقق این مهم تمام دستگاه‌ها ورود کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان نیز در این باره گفت: در منطقه بافت قدیمی بازار نقاطی از قبل مجهز به شیرهای پرفشار آب شده است تا در موارد نیاز مورد استفاده قرار گیرند اما برخی مکان‌ها شبکه اجازه نصب این شیرها را نمی‌دهد.

حسین آذرتکین افزود: حتی در مواقع آتش سوزی نسبت به تقویت فشار آب در این مناطق برای بهتر انجام شدن عملیات آتش نشانان اقدام شد.

وی یادآوری کرد: قبل از ساخت پیاده راه بوعلی، میدان امام خمینی (ره) و اکباتان نسبت به احداث خط جدید انتقال فشار آب اقدام شد.

آذرتکین نصب هیدرانت در بازار همدان را غیرممکن ارزیابی کرد و گفت: با این حال حاضریم با اعزام گروه فنی، بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

۹۰ درصد بازار فاقد سیستم‌های حفاظتی است

مدیر امور برق منطقه ۲ همدان نیز با اشاره به اینکه مشکلات ایمنی برق بازار همدان به ۲ دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود، گفت: ۹۰ درصد مغازه‌های بازار فاقد حداقل سیستم‌های حفاظتی است.

ایرج صابری افزود: ۲ هفته قبل با ارسال نامه‌ای به فرماندار همدان خواستار رسیدگی به این مشکل شدیم تا اتفاق بازار تبریز برای کهن شهر همدان تکرار نشود.

وی اضافه کرد: هم اکنون مغازه‌های بازار با سرمایه میلیاردی دارای سیم کشی برق با قدمت ۵۰ ساله هستند و هیچ گونه ایمنی وجود ندارد.

صابری بیان کرد: تغییرات خودسرانه سیستم برقی داخل مغازه، تبدیل شدن جایگاه کنتر برق‌ها به قفسه وسایل، فرسودگی دیوارها و احتمال ریزش و جابجایی کنترها به دلیل تغییر در ویترین مغازه از عمده مشکلات این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: چیدمان اجناس مغازه‌ها نیز مطابق با سیم کشی‌ها نیست و شاهد هستیم برخی مغازه داران آمپر فیوز کنترها را نیز خودسرانه تغییر می‌دهند که تهدیدی جدی برای بروز آتش سوزی است.

مدیر امور برق منطقه ۲ همدان با اشاره به اینکه برای ایمن سازی سیستم برق بازار سنتی همدان طی ۲ سال گذشته ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: با این حال هرجا که احساس خطر باشد، اصلاح می‌کنیم.

وی ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها را ناشی از رعایت نکردن ایمنی داخل مغازه‌ها در سطح بازار ارزیابی کرد و گفت: آتش سوزی‌های داخلی ۹۰ درصد عامل بروز حریق در این منطقه است.

میراث فرهنگی همکاری نمی‌کند

رئیس کمیسیون بازار اداره اصناف همدان نیز مدعی شد: متأسفانه در اصلاح ایمنی برخی نقاط قدیمی بازار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان همکاری نمی‌کند.

به گفته عباس ترابی، در برخی نقاط بازار با فرسودگی جعبه تقسیم فشار قوی برق مواجه هستیم و برخی تأسیسات نیز باید بهسازی شود اما میراث فرهنگی که متولی حفظ بافت تاریخی و قدیمی بازار است، همکاری نمی‌کند.

وی اضافه کرد: بی توجهی به این مساله می‌تواند باعث بروز حادثه ناگوار در بازار همدان شود.

ترابی با اشاره به توجه جدی اداره اصناف به ایمنی بازار گفت: هم اکنون ۶۶ راسته بازار دارای هیأت امنایی است که تمامی نامه‌های آتش نشانی را به آنها ابلاغ کرده‌ایم و آماده هرگونه همکاری هستند.

وی مدعی شد: مشکل اصلی ما میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است چرا که همکاری لازم را انجام نمی‌دهد و از ماه‌ها قبل طرح مسقف شدن بازار سبزه میدان و راسته زرگرهای همدان به دلیل کوتاهی این اداره کل، اجرایی نشده است.

وی آمادگی اصناف برای هرگونه همکاری برای ایمن سازی بازار را اعلام کرد و گفت: آموزش پایه گذار پیشگیری از هرگونه اتفاق در بازار همدان است.

۷۵۲۰/‏۲۰۹۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۱۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانتی ها و چرخی های تهران بخوانند ؛ شهربانان در کمین کسانی که سد معبر می کنند

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس وظایف ذاتی و مأموریتی این شرکت و در راستای درخواست شهروندان برای جلوگیری از مزاحمت‌های شغلی و سد معبر سیار از جمله وانتی‌هایی که معمولا با حضورشان باعث انسداد خیابان‌ها و معابر می‌شوند. مسعود رنجبریان با بیان این مطلب تاکید کرد: «عوامل انضباط شهری در مناطق با مشارکت پلیس راهور به پاکسازی معابر و رفع سد معبر سیار که اقدام به پوشش پلاک خودرو یا پارک ممنوع، پارک دوبل و سوبل، اقدام می کنند.»

به گفته مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان با بیان اینکه جرایمی که پلیس راهور برای آنها در نظر می‌گیرد باعث نظم و انضباط بیشتری در سطح شهر خواهد شد. آن طور که رنجبریان عنوان کرده: «پس از تعطیلات نوروز ، ۲۶۲ مورد رفع سد معبر سیار با مشارکت یگان عملیات راهور تهران انجام شد و علاوه بر اعمال جرائم برای سد معبر کنندگان سیار ، ۳ دستگاه خودرو متخلف نیز توسط پلیس به پارکینگ منتقل شده است.»

درطرح‌ ساماندهی چرخی ها ۹۹ نفر از نیروهای اجرایی معبربان، ۲۸دستگاه خودرو و ۳۱ نفر از نیروهای یگان عملیات راهور تهران حضور دارند.

محور طرح ساماندهی مشاغل سیار منطقه ۲: حد فاصل بزرگراه محمدعلی جناح و میدان خبرنگار واقع در خیابان شهید گلاب(محله طرشت)، منطقه ۳: حدفاصل سیدخندان و مترو قلهک(محور شریعتی) منطقه ۷: نظام‌آباد و خیابان دماوند منطقه ۹ : چهل‌وپنج متری زرند منطقه ۱۰: خیابان امام خمینی(ره) منطقه ۱۱: خیابان وحدت اسلامی منطقه ۱۳: خیابان نیروی هوایی منطقه ۱۴ : خیابان شکوفه و درودیان منطقه ۱۵ :خیابان شهرزاد منطقه ۱۶ : خیابان بیست‌متری جوادیه منطقه ۱۷: بزرگراه نواب(شیخ محمدی) منطقه ۲۱ : بلوار تهرانسر حدفاصل خیابان شاهد و شهید رجایی کد خبر 846972 برچسب‌ها شهردارى تهران تهران دستفروش - دستفروشی - دستفروشان

دیگر خبرها

  • بنگاه‌های املاک همدان زیر ذره‌بین نظارت کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن
  • هشدار به داوطلبان کنکور؛ شیادان در فضای مجازی در کمین هستند
  • اجرای طرح ایمن سازی مدارس در شهر جورقان
  • وانتی ها و چرخی های تهران بخوانند ؛ شهربانان در کمین کسانی که سد معبر می کنند
  • سندروم مسئله با پدر در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • کمین باشگاه قطری برای ستاره های پرسپولیس؛ این سه نفر را می‌خواهیم!
  • خشکسالی در کمین این استان‌ها