Web Analytics Made Easy - Statcounter

البرز - مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور کشور با اعلام اینکه در سال گذشته ۲۵ میلیون پرنده مبتلا به آنفولانزا را معدوم کرده ایم گفت: امسال این موج ۹۸درصد کاهش یافته است.

به گزارش قدس آنلاین، علی رضا اکبرشاهی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در سمینار علمی "آخرین یافته های تحقیقاتی بیماری نیوکاسل" که در سالن  همایش های موسسه رازی برگزار شد، در جمع خبرنگاران  در خصوص بیماری نیوکاسل  که یکی از بیماری های مسری و واگیردار است، گفت: بیش از چندین سال درگیری این بیماری را در کشور داریم و یکی از موارد کنترل این بیماری استفاده از واکسن ها و ساختار امنیت زیستی واحدها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مشکلی که در کنترل بیماری ها داریم  این است که ساختار امنیت زیستی در واحدهای گوشتی رعایت نمی شود و در بحث گوشت، قرنطینه، تعویض لباس عملکرد خوبی نداشته و این موارد انجام نمی شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور کشور با اشاره به اینکه سال گذشته در بحث کنترل آنفولانزا در بحث مزارع تخم گذار و مادر درگیری شدیدی داشتیم، افزود: خوشبختانه درحال حاضر نسبت به موج شدید درگیری نسبت به سال گذشته ۹۸ درصد کاهش معدوم سازی داشته ایم.

وی ادامه داد در سال گذشته ۲۵ میلیون پرنده مبتلا به آنفولانزا را معدوم کرده ایم اما امسال این موج ۹۸درصد کاهش یافته است.

اکبرشاهی در بحث کنترل بیماری های نیوکاسل در کشور گفت: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی بحث آموزش به مرغداران و ارتقا امنیت زیستی و بهبود ساختار واحدها را در دستور کار قرار داده ایم که باعث کنترل این بیماری می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واکسنی که درحال حاضر برای پیشگیری از بیماری ها استفاده می کنیم از واکسن های نسل اول است، افزود: این واکسن ها از۳۰ سال پیش نیز استفاده می شد و نیاز است از واکسن های نسل جدید که در کشورهای پیشرفته به کار می برند ما نیزاستفاده کنیم.

وی ادامه داد: واکسن  نو ترکیب واکسن جدیدی است که با دستگاه های ژنتیکی ساخته می شود ومقرر شد تا یک میلیون دز از این واکسن ها ساخته شود.

اکبرشاهی به مزیت های استفاده از واکسن نو ترکیب اشاره کرد و گفت: با این واکسن کاهش دفعات واکسیناسیون کمتر می شود و ارزی که در این خصوص با دفعات بیشتر هزینه می شود کاهش می یابد.

 وی در ادامه گفت:  خسارات سالیانه یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی  ناشی از نیوکاسل که اتفاق می افتاد نیز کاهش یافته و سالانه ۲ میلیارد دز واکسیناسیون را کاهش می دهد.

اکبرشاهی در بخش دیگری از سخنانش به پرورش کرم ابریشم در ایران که از اهمیت بالایی برخوردار است اشاره کرد و گفت: این کشت یکی از صنعت هایی است که ایران  متولی اصلی آن است از اینرو ایران را به عنوان یکی از پرورش دهنده های کرم ابریشم می شناختند.

وی ادامه داد: ولی متاسفانه در سالهای ۹۶، و ۹۷ به دلیل درگیری با بیماری پبرین  که یکی از بیماریهای خسارت دهنده به کرم ابریشم است تقریبا صنعت کرم ابریشم در کشور نابود شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی با همکاری مرکز تحقیقات کرم ابریشم بحث نمونه برداری از محل تولید را در دستور کار قرار داد تا اگر تخمها آلوده باشد در مبدا حذف شود، گفت: این بیماری به صورت عمودی از والد به نسلهای پایین تر  منتقل می شود و این بیماری به راحتی با بحث تشخیص به موقع و حذف تخمهای آلوده قابل حل است.

 وی با تاکید بر اینکه سال گذشته و امسال  نزدیک به صد میلیون تومان هزینه برای اقلام ضد عفونی در نقانداری ها شده است افزود: خوشبختانه تمام این نتایج در سال جاری تقریبا هیچ بیماری در کشور گزارش داده نشد و نقاندارهای ما همه در پرورش کرم ابریشم سود کرده و خسارتی نداشتند.

اکبرشاهی خاطرنشان کرد: اغلب  پرورش دهنده های کرم ابریشم ما سنتی هستند و تقریبا ۱۰ استان درگیر پرورش کرم ابریشم هستند.

 وی در پایان گفت: چیزی حدود ۳۰ هزار جعبه تخم نقان سالیان در کشور توزیع می شود و این  کار بیشتر در روستاها است که خود به عنوان شغل خانگی به شمار می رود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آنفولانزا استان البرز پرندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: با تلاش‌های همکاران بیش از ۷ هزار بیمار قطعی مبتلا به فشار خون بالاو بیش از ۵ هزار بیمار قطعی مبتلابه دیابت درسال ۱۴۰۲ در جمعیت زیر پوشش دانشگاه شناسایی شد.

دکتر زهرا دستجردی با اشاره به این که بخش عظیمی از این بیماران در طول اجرای پویش ملی سلامت شناسایی و مراقبت شده اند، گفت: همزمان با اجرای پویش ملی سلامت از بیستم آبان ماه لغایت سی ام دی ماه، بیش از۴ هزار نفر مشکوک به فشار خون بالا و بیش از دو هزار و ۸۰۰ بیمارمشکوک به دیابت، شناسایی و برای تایید یا رد بیماری به پزشک ارجاع شده اند.

وی گفت: همچنین در این پویش بیش از ۶۷ هزارنفر در مرحله پیش فشار خون بالا و بیش از ۲۰ هزار نفر در مرحله پیش دیابت شناسایی شده اند که پس از پیگیری، مراقبت و ارجاع مجدد به پزشک، تعداد ۳۹۵ نفر بیمار قطعی فشارخون بالا دوهزارو ۵۱ نفر بیمار قطعی دیابت شناخته شده وپس از ثبت بیماری، تحت درمان دارویی و غیر دارویی قرار گرفته اند.

دکتر زهرا دستجردی افزود: در بیماری‌های مزمن، بهترین مدیر در کنترل بیماری خود فرد است؛ همه افراد باید مقادیر طبیعی و غیر طبیعی فشار خون و قندخون خود را بدانند تا برای مراقبت از خود توانمند بوده و در صورت افزایش فشار خون و قندخون پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

 

 

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در گنابادعلیه بیماری نیوکاسل
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • هشدار دامپزشکی تربت حیدریه به دامداران در خصوص بیماری آنتروتوکسمی (قلوه نرمی)
  • برگزاری کلاس آموزشی بهداشت و پرورش کرم ابریشم در نیشابور
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • جان باختن بیش از یک هزار تن بر اثر بیماری های عفونی در افغانستان
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین