Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@22:13:26 GMT

صیانت از میراث فرهنگی به شهرداری‌ها واگذار شود

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۱۷۲۷

صیانت از میراث فرهنگی به شهرداری‌ها واگذار شود

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: امور مربوط به صیانت از میراث فرهنگی باید در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد و شهرداری‌ها باید سند توسعه گردشگری را در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا- مجید عبداللهی امروز (چهارشنبه) در اجلاس رؤسای کمیسیون‌های گردشگری کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور، اظهار کرد: پانزدهم تیرماه یک توافق ملی بین وزیر کشور و رئیس میراث فرهنگی امضا خواهیم کرد که بدون شک توسعه گردشگری را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برای امور بین المللی مرجع ملی داریم، گفت: در میراث فرهنگی مرجع ملی میراث است، اما آئین نامه‌ای در دولت داریم که این کار مشارکتی انجام شود پس مسئله معرفی در صنایع دستی و ترویج آن مهم است.

عبداللهی با بیان اینکه قدم‌هایی برای توسعه گردشگری برداشته ایم، گفت: خانواده مدیریت شهری در ایران بیش از ۱۰۰ هزار نفر است. ۱۲۸۴ شهرداری، ۱۳۰۰ شهر و ۳۷ هزار دهیاری داریم که جمع خانواده گردشگری بیش از ۵۰۰ هزار نفر می‌شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه امور ملی را باید از امور محلی تفکیک کنیم، گفت: امور محلی برخی تصدی گری و برخی تولی‌گری هستند. برای مثال ثبت احوال حاکمیتی است، اما تمام آمورش تصدی‌گری است. بنابراین اگر امور ملی را با امور محلی تفکیک کنیم موفق می‌شویم.

عبداللهی ادامه داد: ۱۲۳۰ شهر در کشور زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند پس وقتی یک درصد از شهرهای ایران ۳۷ درصد جمعیت شهری را دارند؛ نمی‌توانند پیشتاز توسعه باشند. بنابراین طیف بندی شهرها را باید مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در وزارت کشور ۵۰۰ روستا را به عنوان مقصد هدف گردشگری تعیین کردیم، گفت: ظرفیت امور مربوط به میراث فرهنگی در گردشگری وجود دارد. دو ظرفیت در قانون وجود دارد و ۴۴ سازمان فرهنگی اجتماعی در کشور داریم که اساس نامه آنها تصویب شده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: امور مربوط به صیانت از میراث فرهنگی باید در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد و شهرداری‌ها باید سند توسعه گردشگری را در نظر بگیرند.

عبداللهی گفت: سال ۱۳۹۶ دولت سند آسیب شناسی مدیریت فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها را در هفت بند تصویب کرد.

وی گفت: میراث فرهنگی ملموس و ناملموس را شهرداری‌ها و شوراها معرفی کنند البته این نکته که سندهای بالادستی مانع هستند درست است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: نباید به دنبال قانون مدیریت شهری برویم، چرا که قانون جامع مدیریت شهری وجود دارد، اما ضمانت اجرایی آن مهم است و باید به درستی اجرا شود.

عبداللهی خاطرنشان کرد: تجربه خوبی در اصفهان در حوزه برندینگ وجود دارد و باید به این نکته توجه کنیم که همه جا دولت نمی‌تواند کار کند دولت فقط باید شرایط را تسهیل و زیرساخت‌ها را فراهم کند اما اگر بخواهیم ببینیم چه کسی متولی است باید مسئولیت‌ها را به شهرداری‌ها واگذار کنیم و مردم را در بسیاری از امور مشارکت دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۱۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد

حسین ایزدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در خصوص مطلب درج شده در یک سایت با عنوان «عبور آزادراه از قلب تاریخ مازندران» گفت: مطالعات احداث پروژه آزادراه قائم شهر - ساری در سال ۱۳۹۲ آغاز شد و در ه‍مان زمان شرکت توسعه آزادراه‌های کشور مسیر پیشنهادی را از اداره‌کل میراث‌فرهنگی وقت استعلام کرد.

او افزود: با بررسی پیمایشی از مسیر پیشنهادی مشخص شد چند اثر تاریخی در مسیر آزادراه مذکور قرار دارد بنابراین با بررسی و اعلام نظر کارشناسان مسیر آزاد راه تغییر داده شد و علاوه بر آن شرکت توسعه آزاد راه‌های کشور متعهد شد چنانچه در حین انجام کار به گورستان تاریخی و یا آثاری دیگر برخورد کند کار متوقف و اداره‌کل میراث‌فرهنگی را در جریان قرار دهد.

ایزدی همچنین با اشاره به سرکشی و بازدید کارشناسان و یگان حفاظت از اجرای پروژه آزادراه، گفت: اطلاعات ارایه شده در مستند منظر ناشناخته و مغفول باستان‌شناسی قائم‌شهر از نواقص علمی برخوردار است و غیر کارشناسی و مردود است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران افزود: تپه گردکوه جمنان قائم شهر تا روستای واسکس در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد و هرگونه تخریب و دخل و تصرف در آثار ملی برخورد قانونی شده و متخلفان به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • یکی از ۴ سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • امروزه به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده‌ایم/ با تصویب شورا، سازمان گردشگری شهرداری تهران تشکیل خواهد شد
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • اصفهان شناسنامه کشور در بخش میراث فرهنگی است