Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با حضور بیش از 100 نفر از فعالان تشکل‌های قرآنی سراسر کشور امروز، 29 خردادماه در جوار حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی و با برپایی مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) برگزار شد.
در ابتدا بیانیه اولین مجمع عمومی قرائت شد و در ادامه حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سخنرانی پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه طرح جدید ادغام اتحادیه‌های کشوری، سازوکاری دارد، ادامه داد: در شورای توسعه مصوب شد که رئیس آن، سازوکار تکمیل بحث ادغام را دنبال کند. حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، تدبیری را انتخاب کردند به گونه‌ای که تعیین چند نفر برای نظارت نهایی در این امر و نهایی کردن در شورای توسعه و ابلاغ آن براساس مسیر حقوقی و قانونی خود طی شود، لذا سازوکار نهایی شدن ادغام امری نیست که در اختیار شما باشد.
محمدی بیان کرد: براساس تدبیر این سازوکار جدید حجت‌الاسلام عاملی و ابلاغ وی، فرآیند ادغام در آینده نزدیک تکمیل می‌شود. اما برخی اذغان دارند که ادغام اگر مصوبه است، چرا در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر نشده است؟ طبق دیگر مصوبات شورا، باید بگویم در آیین‌نامه اتحادیه مدغم چند مورد اختلافی بود که قرار شد پس از بررسی و نهایی شدن در هیئت رسیدگی، مجدد گزارش آن به شورا ارسال شود، لذا ابلاغ شدن مصوبه ادغام منوط به نهایی شدن آئین‌نامه شد که به عقب افتاد. اما تأکید می‌کنم که ادغام بحث بدون شک و تردیدی است.
وی با اشاره به اینکه حال در این جریان طرف مقابل دچار اشتباه شده، اظهار کرد: قشنگ‌ترین کار در حوزه هماهنگ‌سازی فعالیت‌های قرآنی در کشور، هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی که هم بحث صدور مجوز مؤسسات قرآنی را پیگیر می‌کرد، اما با نامه‌ای که از سوی وزیر ارشاد زده شد و خواستار صدور مستقل مجوز برای مؤسسات قرآنی، موجب شد تا کار این هیئت زیر سؤال برود. (مشروح این سخنرانی را اینجا بخوانید.)
سپس مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه اعتقاد ما بر این است که هر حرفی می‌زنیم و هر عملی انجام می‌دهیم، باید در محضر خداوند جواب دهیم، افزود: در کشور ما نه تنها در حوزه قرآن، بلکه در تمامی حوزه‌ها، شاهد معضلاتی هستیم، یک معضل در هنگام وضع قانون؛ چراکه قانون‌ها جامعیت و مانعیت ندارند، دوم در اجرای همان قانون‌ها تعهدی نیست، سوم اینکه دستگاه‌های که وظیفه نظارت دارند به نحو احسن وظیفه خود را انجام نمی‌دهند.
قره‌شیخلو با اشاره به اینکه به عنوان دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی کشور منحل شده، مواردی را متذکر می‌شود، اظهار کرد: ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، مصوبه‌ قطعی با امضای حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی را دارد که زمان حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاون سابق قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. اما شورای توسعه، چهار بار مصوبه را درباره ادغام دو اتحادیه کشور تغییر داد. یکی تشکیل گروه حقیقت‌یاب بود که بر این اساس کمیته‌ای تشکیل و گزارشی تهیه و مقرر شد این گزارش در جلسه بعدی شورای توسعه، قرائت شود، چون دلایلی که از سوی طرف مقابل برای رد بحث ادغام مطرح شده بود، مورد بررسی قرار گیرد. گزارش از طرف کمیته حقیقت‌یاب تنظیم شد، اما متاسفانه در جلسه بعدی شورای توسعه قرائت نشد.(متن کامل مطالب بیان شده را اینجا بخوانید.)
در ادامه حاضران در این مجمع به بیان نقطه نظرات و مطالبات خود پرداختند که عمده آنها به شرح ذیل است؛
به قانون‌هایی که خودتان وضع کرده‌اید، عمل نمی‌کنید و این موضوع در بحث ادغام دو اتحادیه مشهود بود.
ادغام رخ ندهد، عقب‌گرد به گذشته را در پیش خواهد داشت.
اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت از سوی ما وجود خارجی ندارد.
چرا ادغام در ابتدا از ادغام اتحادیه‌های استانی شروع شد و حال وضعیت ادغام در کشور و فرآیند آن، به این اندازه طولانی شده است؟
این رویه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به نفع هیچ کدام از مؤسسات قرآنی نیست.
پول و اعتباری که به حساب اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت واریز می‌شود، قانونی نیست.
سپس رأی‌گیری برای تشکیل رئیس و نایب رئیس، منشی و ناظر هیئت رئیسه مجمع عمومی میان کاندیداهای مورد انجام شد، براساس اکثریت آراء محمد الهی به عنوان رئیس هیئت رئیسه، خانم دانشمند به عنوان منشی، هادی ابوالحسنی به عنوان نایب‌‌رئیس و زارعی و خانم برقمری به عنوان ناظر هیئت رئیسه معین شد.
در ادامه مرتضی طلایی، نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه باید شورای توسعه واضح و شفاف در این مجمع بگوید که ادغام مصوبه قطعی دارد، اظهار کرد: سپس به صورت کتباً آن را ابلاغ کند.
وی ادامه داد: اگر این کار انجام نشود از طریق قانونی اقدام می‌کنیم به گونه‌ای که وکیل می‌گیریم و سپس از طریق دیوان عدالت اداری این شکایت را پیگیری می‌کنیم؛ چراکه افرادی که قانون وضع کرده‌اند به آن عمل نمی‌کنند. انتظار جمع حاضر ارجاع دادن به آینده نزدیک نیست به مانند وعده‌های گذشته، باید این جریان تعیین تکلیف شود. وظیفه ما این است تا حقوق مسلم مؤسسات قرآنی را از طریق قانون دنبال کنیم و تا این جریان را به سرانجام نرسانیم، شک و تردید نداریم.
طلایی بیان کرد: در حال حاضر در سطح استان‌ها مجمع‌‌هایی چون قاریان و حافظان، محافل و کانون‌های قرآنی و انجمن خیرین قرآنی فعال است، اما به صورت پراکنده، در نظر داریم تا تمامی این فعالیت‌ها زیر مجموعه اتحادیه‌های استانی قرار گیرد و اساسنامه را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به جلسات متعددی که به منظور شناساندن اتحادیه به دیگر دستگاه‌ها و نهادها و معرفی جایگاه واقعی اتحادیه تشکیل شده است، اظهار کرد: همچنین پس از تصویب و اخذ اکثریت آراء امروز در مقابل شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای احقاق مطالباتمان تجمع می‌کنیم.

طلایی بیان کرد: همچنین در نظر داریم تا بحث عترت در کنار قرآن، همواره مورد توجه مؤسسات قرار گیرد. علاوه بر آن صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه که در برگیرنده سبک زندگی قرآنی است از طریق کارگاه‌های آموزشی و دوره‌ها از مؤسسات به متن جامعه و خانواده‌ها بیاوریم.
سپس رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها پرداخت و گفت: ساختمان حدود 140 متر مربع، تقاطع خیابان سمیه و خیابان شهید نجات‌الهی برای استقرار اتحادیه در نظر گرفته شد و تا پایان سال 97 تجهیز شد با وجود اینکه یک ریال هزینه نداشتیم. طی دو ماه توانستیم اتحادیه را به ثبت رسمی برسانیم. طی این ایام بازدید از استان‌هایی چون بوشهر، اردبیل، سیستان و بلوچستان، همدان و ... را داشتیم.
قربانی با اشاره به اینکه پس از سیل ابتدای سال نتوانستیم آنگونه که باید به مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده کمک مالی کنیم، افزود: اما نامه و درخواست‌هایی را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی جهت تخصیص اعتبار برای این مؤسسات خسارت‌دیده از سیل اخیر دادیم که هنوز بی‌جواب باقی مانده است. همچنین کاروان 20 نفره به مدت سه روز در استان گلستان برای ارائه خدمات قرآنی بودند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به جلسات متعددی که با مسئولان، نهادها و دستگاه‌های مختلف و فراکسیون قرآن و عترت مجلس، کمیسون آموزشی، کمیسیون فرهنگی و ... داشتند، اظهار کرد: همچنین با حضور در نمایشگاه قرآن امسال نیز زمینه برپایی جلسات متعدد و همچنین جلسه با برخی از اساتید و مسئولان کشوری فراهم شد.
وی با اشاره به نمایندگی اتحادیه در ستاد عالی مسابقات و تفاهم‌نامه با دیگر دستگاه‌ها و نهادها، ادامه داد: همچنین در سطح رسانه‌ها نیز اخبار‌های فعالیت اتحادیه به‌روز منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود. طرح تحقیقاتی ـ پژوهشی آغاز کرده‌ایم که طی آن به نقش‌آفرینی مؤسسات قرآنی در گام دوم انقلاب اسلامی پرداخته شده است.
قربانی اضافه کرد: همچنین طی رایزنی انجام شده با ستاد طرح ملی حفظ قرآن، مقرر شد تا مؤسسات قرآنی گام‌های ویژه‌ای در انجام این طرح بردارند. اما باید گفت در این میان، برگزاری دوره‌های آموزش عمومی قرآن چون روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن و ... برای مؤسسات قرآنی برقرار است، اما باید مؤسسات قرآنی در حوزه تولید محتواهای قرآنی، عرصه‌های پژوهشی و هنری و فنی نیز ورود پیدا کنند.
وی ادامه داد: سرو سامان دادن به بانک جامع اطلاعات مؤسسات قرآنی و توجه به تشکیل اردوهای جهادی قرآنی در مناطق محروم و ابلاغ برگزاری دوره‌هایی با موضوع آشنایی با صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در کنار دوره‌های قرآنی از دیگر برنامه‌هایی است که امسال مد نظر داریم.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببیند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن اتحادیه مدغم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۲۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه شصتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد

جلسه شصتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی شامگاه چهارشنبه (۸فروردین‌ماه) در سی و یکمین نمایگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این مراسم رضا مرادصحرایی - وزیر آموزش و پرورش- با اعلام این خبر که افطاری قرآنی در ۲۸ رمضان برگزار می‌شود، اظهار کرد: دانش‌آموزان نخبه سراسر کشور مهمان وزارتخانه‌متبوع هستند.

وی ادامه داد: اینکه چقدر ترجمه قرآن مهم است و فرهنگ ما به آن نیاز دارد، بحث روشنی است. بنابراین، هر کاری برای ترجمه شود خوب است، ولی ایجاد ساختار جدید بعد از ۴۶ سال از انقلاب اسلامی با وجود تمام ظرفیت‌هایی که داریم، باید با احتیاط انجام شود. چون گاهی چالش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص بودجه برای پرسنل‌اش است.

امید را باید در بین مردم زنده کرد

در ادامه این جلسه مصطفی زمانیان رییس مرکز برسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری اگر خودم استراتژیک رفتار نکنم نمیتوانم دیگران را هم به آن دعوت کنم.به لطف صاحب نظران و معتمدین انقلاب در یک پروژه آنچه مورد توجه و اهمیت قرار دارد امید و اعتماد است. مهمترین مسأله‌ای که ریشه مقولات است ضعف ما در مسأله امید آفرینی و اعتقاد است.

وی ادامه داد: مسایل امنیتی کشور زمانی در کشور حل می‌شود که امید در کشور فراوان باشد.امید و اعتماد را در گام نخست باید در مردم ایجاد کنیم و این کلیدی ترین مسأله‌ای است که در بیانات رهبری هم گنجانده شده است. ما در این زمینه دچار غفلت شدیم.

زمانیان ادامه داد: وقتی از مشارکت مردمی صحبت میکنیم باید پیش شرط های آن حل شده باشد و الزامات تحقق آن میسر باشد. ما باید با نگاه واقع بینانه ای برنامه جریانات توسعه فرهنگی قرآنی چند درصد  از جامعه را پوشش دهد. ما باید ببینیم بند قلب و دل شصت درصدی که در انتخابات مشارکت نکردند را چطور میتوانیم مجدد گره بزنیم که به انقلاب برگردند؟ با تدبیر قرآنی می‌توان چنین کاری کرد. 

رییس مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری اضافه کرد: به محض اینکه جریان قرآن را عمومی می‌کنیم تنها افراد حرفه‌ای برای آن استقبال نمی‌کنند اگر جریان قرآنی را با نوآوری گره بزنیم شاهد حضور همگی آحاد جامعه خواهیم بود. به عنوان مثال به همت حجت الاسلام قمی استارتاپ‌های اربعین را دور هم جمع کردیم. 

وی با تاکید بر اینکه حتی محفل قرآنی امام حسنی‌ها یک جورایی جشن خودمان محسوب می‌شد افزود: به این موضوع باید دقت کرد و باید سفره خوش سیمای فعالیتهای قرآنی را متنوع کنیم تا همه مخاطبان در آن شرکت کنند. 

رییس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: اقتضایات توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند به بازآفرینی اکوسیستم جدید دارد. جریان توسعه قرآنی زمانی میتواند کارآمدی داشته باشد که نسبت خودش را با مسایل اولویت دار کشور مشخص کند. زمانی کارآمدی اثبات می‌شود که به زمان مسایل اعتماد و هویت داشته باشد.

وی ابراز کرد: این جریان عظیم و پربرکت توسعه قرآنی تا چه زمانی توانسته حل مسأله کند؟ اگر این عدد در توسعه فعالیت‌های قرآنی را نگاه کنیم اکوسیستم محدود نمی‌تواند حل مسأله فعالیتهای قرآنی را داشته باشد.

وی در پایان سخن گفت: قرآن مسیر توسعه و امید بخشی را می‌تواند داشته باشد اما اینکه چرا ما مسایل را نمی‌توانیم گره بزنیم باید بررسی شود. امیدوارم ظرفیت‌های قرآنی را بتوانیم طرح و در سطح کشور بررسی کنیم.

بیشتر انس مردم‌ با قرآن از طریق ترجمه است

شبیر فیروزیان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این جلسه  با بیان اینکه ما برای موضوع ترجمه قرآن نیازمند سازمان‌دهی هستیم، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهایی که پیرامون ترجمه انجام می‌شود، به معاونت قرآنی وزارتخانه ارجاع داده می‌شود. کارشناس مربوطه هم بعد از بررسی یا مجوز را صادر می‌کند، یا صادر نمی‌کند. البته نه فقط ترجمه قرآن بلکه ترجمه نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح و متون مقدس دینی نیازمند تمهید گسترده‌ای هستیم.

وی ادامه داد: الان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم در کشورمان راه انس‌شان با قرآن از طریق ترجمه است. برخی از دوستان پیشنهاد کردند که در معاونت قرآن و عترت اداره کلی تاسیس شود. اما ما الان به دنبال کاهش ساختارها هستیم. پیش‌بینی ما تاسیس سازمان دولتی نیست، بلکه بنایمان تاسیس نهادی مثل ستاد عالی کانون‌های مساجد و بنیادهای ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آن‌ها نه از وزارتخانه حقوق می‌گیرند، نه نیروی انسانی‌شان استخدام وزارتخانه است.

در حوزه ترجمه اتفاقات زیادی را مدنظر قرار داده‌ایم

در بخش دیگری از این‌ جلسه علی سرابی دبیر انجمن خادمان قرآن کریم با بیان اینکه برای موضوع ترجمه قرآن چند لایه درنظر گرفتیم، گفت: یک لایه مربوط به سیاست‌گذاری است. لایه دیگر درباره نظارت است، که طبق قانون جزو وظایف وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر پیرامون پژوهش‌های بنیادی و زیرساختی مرتبط با ترجمه است، که الان به دنبال آن هستیم با این مطالعات به ترجمه‌های قرآن سمت و سو دهیم.

سرابی افزود: سیاست‌گذاری و نظارت موضوع حاکمیتی است، که وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. البته وزارت فرهنگ نظارت را به سازمان دارالقرآن کریم واگذار کرده است. در عرصه سیاست‌گذاری هم با تدبیر مقام معظم رهبری مرکز طبع و نشر قرآن کار سیاست‌گذاری را انجام می‌دهد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۲ فروردین تکمیل کننده نهضت و انقلاب امام‌ خمینی راحل می باشد
  • رونمایی از صندوقچه محافل خانگی قرآن کریم در گیلان
  • اجتماع بزرگ «امام حسنی‌ها» تجدید میثاق مردم با قرآن و عترت بود
  • جلسه شصتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد
  • جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود
  • محفل امام حسنی‌ها، عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • توسعه فعالیت‌ های قرآنی نیازمند تخصیص بودجه
  • توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند تخصیص بودجه