Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@06:02:13 GMT

آغازِ پایانِ گیشا

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۲۵۱۴

آغازِ پایانِ گیشا

به گزارش خبرنگار ایرنا مسیر تردد روی این پل فلزی قدیمی از دیشب (سه شنبه) مسدود و مسیرهای جایگزین نیز توسط پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) تهران بزرگ اعلام شده است.

براساس وعده های مسئولان شهری، جمع آوری این پل قرار بوده که ۲ سال پیش انجام شود که اینک عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

با انسداد این مسیر و باوجود اطلاع رسانی متعدد قبلی، این مسیر از شب گذشته شاهد ترافیک گسترده بوده است؛ تردد زیاد خودروها به شمال، شمال غرب، غرب و جنوب غرب و اتصال این مناطق به مرکز شهر از جمله میدان های جهاد و ولی عصر (عج) نشان می دهد که این خیابان از شریان های مهم مواصلاتی پایتخت به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اینکه وجود اماکن و ساختمان های تاریخی مانند دانشکده تربیت مدرس و نیز خود سازه پل قدیمی گیشا، نوستالوژی خاصی برای شهروندان این منطقه ایجاد کرده بود و همین مسائل سبب شده که مدیریت شهری اعلام کند بعد از جمع آوری سازه پل، به فکر ایجاد پلازایی نیز در منطقه خواهد بود.

تعویق چند ساله در جمع آوری

صحبت از جمع آوری پل گیشا موضوع امروز و دیروز نیست. بعد از آغاز عملیات ایمن سازی تعدادی از پل‌های قدیمی فلزی پایتخت در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف عنوان شد به دلیل آنکه امکان مقاوم سازی پل گیشا وجود ندارد این پل برچیده و به جای آن زیرگذر احداث خواهد شد.

گفته می‌شود سازه فلزی پل گیشا اوایل دهه ۵۰ همزمان با بازی‌های آسیایی به صورت موقت احداث و سال ۶۰ به محل فعلی منتقل شد که البته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

عملیات تبدیل پل گیشا به زیرگذر به دلیل عرض کم و فرسودگی قرار بود سال ۹۳ آغاز و این پل فلزی پرچیده شود که این کار به دلیل مسائل مالی و عبور خط ۶ و ۷ مترو از این منطقه به تعویق افتاد.

دی ماه سال ۹۵ علیرضا جاوید معاون وقت فنی و عمرانی شهردار پایتخت اعلام کرد: به منظور بهبود ترافیک پل گیشا، این پل جمع آوری و به صورت زیرگذر احداث خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که با توجه به قدیمی بودن سازه پل امکان مقاوم سازی آن وجود نداشت افزود: عملیات این پروژه آغاز شده و تا نیمه اول سال آینده (۹۶) به بهره برداری خواهد رسید.

جاوید همچنین خاطرنشان کرد که هفت پل فلزی شهر از جمله گیشا، حافظ، کریمخان زند و پل چوبی که به صورت موقت احداث شده‌اند با همکاری سازمان مشاور مورد بررسی قرار می گیرند و در صورتی که امکان بقای آنها وجود نداشته باشد جمع آوری خواهند شد.

بعد از گذشت بیش از ۲ سال از زمان وعده داده شده اکنون عملیات جمع آوری این پل با مسدود شدن آن آغاز و مدت زمان آن حدود ماه عنوان شده است.

دلایل برچیدن پل

معاون فنی و عمران شهرداری تهران فرسودگی و نداشتن کشش بار ترافیکی را ۲ دلیل عمده تصمیم مدیریت شهری برای برچیدن پل فلزی گیشا برشمرده است.

صفا صبوری دیلمی با تأکید بر اینکه وضعیت فرسودگی پل فلزی کوی نصر تا مرز ناایمن شدن این پل پیش رفته بود گفت: ملاحظات مربوط به ایمنی پل در کنار ضرورت تسریع عملیات اجرایی پروژه، ایده جمع آوری پل فلزی کوی نصر را بیش از پیش تقویت کرد.
وی با بیان اینکه پل فلزی کوی نصر با برخورداری از ۲ خط عبوری در هر یک از باندهای شمالی و جنوبی، عملاً نقش یک گلوگاه ترافیکی را در مسیر بزرگراه جلال آل احمد داشت یادآور شد: ترافیک ناشی از نبود تعادل خطوط ترافیکی پل گیشا نسبت به بزرگراه جلال آل احمد به گونه‌ای بود که علاوه بر افزایش زمان سفر و مصرف سوخت، کارکرد تقاطع‌های موجود در بزرگراه شهید گمنام را بویژه در ساعت‌های اوج رفت و آمد تحت تأثیر قرار می‌داد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم جمع آوری پل گیشا در مدت حداکثر ۲ ماه به پایان برسد و ساخت زیرگذر با جدیت آغاز شود.
وی اظهارداشت: زیرگذر شامل سه محور عبوری خواهد بود و تلاش ۲۴ ساعته ما بر این است تا در اسفند ساخت آن به پایان برسد.

پل عابر پیاده

صبوری تصریح کرد: پل گیشا بعد از جمع آوری از رده خارج نمی‌شود بلکه با طراحی جدیدی برای پل عابر پیاده ساماندهی می‌شود که به صورت ویژه طراحی و بعد از پایان کار در تقاطع چمران - جلال آل احمد نصب خواهد شد.
وی هزینه تقریبی ساخت پل را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد که با توجه به شرایط اقتصادی در پایان کار قیمت تمام شده اعلام خواهد شد.
به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، طی ماه‌های اخیر بازنگری‌های مختلفی در طرح احداث زیرگذر کوی نصر صورت گرفته است تا بهره مندی های ترافیکی طرح، ضمن کاهش هزینه‌های اجرایی به حداکثر میزان ممکن برسد.

براساس اعلام شهرداری تهران با بهره‌برداری از پروژه احداث زیرگذر کوی نصر، یک مسیر زیرگذر با ۳ خط عبوری در هر یک از باندهای شمالی و جنوبی، جریان عبور و مرور در این تقاطع پرترافیک را ساماندهی خواهد کرد.

پل سبز زندگی جایگزین گیشا

اما آنطور که مسئولان شهری اعلام کرده اند قرار است پل گیشا پس از بازسازی به عنوان یک فضای فرهنگی و مورد استفاده عابران پیاده و با عنوان پل زندگی به محل کنونی بازگردد.

در همین زمینه معاون فنی و عمران پایتخت در گفت و گو با رسانه‌ها گفته بود: این پل به یک نشان شهری تبدیل شده؛ بنابراین تصمیم بر این است که این پل جمع‌آوری شود و پس از بهسازی و ارتقای ایمنی، مجدد با یک سبک و شکل دیگری به این محل بازگردد، اما از آنجاکه قرار است این پل به پل سبز زندگی تبدیل شود، قطعاً شاهد تغییراتی خواهیم بود.

حال شهروندان منتظر و امیدوار هستند تا پس از احداث زیرگذر در این منطقه، ضمن ایجاد دسترسی های مناسب تر برای خودروها بتوانند از پل سبز زندگی هم همانند دیگر نقاط مشابه شهر مثل پل طبیعت استفاده لازم را ببرند.

دسترسی های جایگزین پل گیشا

شهروندان برای عبور این مسیر البته می توانند به جای عبور از روی پل گیشا از دسترسی های جایگزین به شرح زیر استفاده کنند:

مسیر جایگزین شماره ۱: بزرگراه کردستان به شمال- بزرگراه شهید حکیم به شرق.

مسیر فعلی شماره ۲: شرق به غرب بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل کردستان تا قبل از خیابان کارگر.

مسیر جایگزین شماره ۲: خیابان کارگر به شمال- شیخ بهایی به جنوب- حکیم شرق.

مسیر فعلی شماره ۳: بزرگراه شهید گمنام از حد فاصل کارگر تا خیابان پروانه.

مسیر جایگزین شماره ۳: خیابان پروانه و کنارگذر ضلع شمال شرقی پل گیشا به بزرگراه شهید چمران شمال- حکیم شرق.

مسیر فعلی شماره ۴: شمال به جنوب بزرگراه شهید چمران – حکیم شرق.

مسیر جایگزین شماره ۴: بزرگراه شهید همت به غرب- بزرگراه یادگار امام (ره) به جنوب- حکیم شرق.

مسیر فعلی شماره ۵: جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل اله تا قبل از پل ستارخان.

مسیرهای جایگزین شماره ۵: بزرگراه جناح به جنوب، خیابان شهید تیموری به جنوب، بزرگراه یادگار امام (ره) به جنوب و خیابان ستارخان به شرق.

مسیر فعلی شماره ۶: جنوب به شمال بزرگراه شیخ فضل اله از خیابان ستارخان به بعد.

مسیر جایگزین شماره ۶: جنوب هب شمال شیخ فضل اله- بزرگراه شهید حکیم به شرق.

مسیر فعلی شماره ۷: غرب به شرق بزرگراه جلال آل احمد تا قبل از پل گیشا.

مسیر جایگزین شماره ۷: بزرگراه جلال آل احمد به بزرگراه شهید چمران جنوب- دوربرگردان‌های شمال به شمال ابتدای تونل توحید.

تهرام/‏۹۳۵۳/‏‬ ۱۰۰۸

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۲۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک سنگین در محور کندوان

سید محسن هاشمی در گفت وگو با مهر افزود: طبق گزارش‌های دریافتی، تردد در محور کندوان مسیر شمال به جنوب محدوده ماسال تا دزدبن به صورت سنگین و مسیر جنوب به شمال محدوده پل زنگوله تا سیاه بیشه بیشه نیمه سنگین و سنگین است.

وی اظهار کرد: همچنین تردد در محورهای هراز، سوادکوه و کیاسر به صورت عادی و روان جریان دارد و از نظر جوی مداخله خاصی را در راه‌های استان شاهد نیستیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هشدار مدیرکل مدیریت بحران: سیلاب در راه مازندران

دیگر خبرها

  • مسیر جنوب به شمال محور چالوس به تهران مسدود می شود
  • ریزش سنگ در کندوان پاکسازی شد/ ترافیک سنگین در جاده
  • مسیر جنوب به شمال محور چالوس به تهران مسدود می‌شود
  • ترافیک سنگین در محور کندوان
  • هراز یکطرفه شد
  • ترافیک سنگین در مسیر جنوب به شمال هراز
  • ترافیک در محورهای شمالی سنگین است
  • اطلاعیه مهم درباره بزرگراه شهید باقری؛ رانندگان بخوانند!
  • بزرگراه شهید باقری تا ۱۱ فروردین بسته شد
  • ترافیک سنگین در محور کرج _ چالوس