Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@17:25:51 GMT

تاکید بر فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی ایران و پاکستان

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۲۸۰۲

تاکید بر فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی ایران و پاکستان

رئیس گروهی دوستی پارلمانی ایران و پاکستان در دیدار با رئیس کمیسیون اقتصادی این کشور بر فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی بین دو کشور تاکید کرد. ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ سیاسی مجلس و دولت ایران نظرات - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، احمد امیرآبادی‌فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان و هیئت همراه در آخرین روز کاری خود در اسلام‌آباد با اسد عمر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ملی پاکستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رایزنی‌های هیئت پارلمانی ایران در پاکستان برای گسترش همکاری دوجانبهسفر اعضای هیئت پارلمانی ایران به پاکستان

امیرآبای فراهانی در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی دو کشور گفت: پیوند میان ایران و پاکستان ناگسستنی و علاقه این دو ملت به عنوان دو کشور مسلمان، همسایه و برادر با اراده دولتمردان و سیاستمداران مستحکم‌تر شده است.

وی با اشاره به سفر مقامات پارلمانی و دولتی دو کشور به تهران و اسلام‌آباد و همچنین نقش ارزنده گروه‌های دوستی دو کشور افزود: این سطح از تعاملات پارلمانی و دولتی بی‌نظیر و شایسته تقدیر بوده و می‌تواند الگویی برای پارلمان‌های سایر کشورها باشد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند نقش ارزنده، سازنده و استحکام بخشی را در ارتباطات فی‌ما‌بین ایفا نمایند.

امیرآبادی‌فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های مناسب اقتصادی دو کشور بر فعالسازی بازارچه‌های مرزی و تاسیس شهرک‌های صنعتی تاکید کرد و عنوان داشت: با توجه به مرزهای مشترک جمهوری اسلامی ایران و‌ جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه، می‌توان با عملیاتی کردن بازارچه‌های مرزی و‌ احداث شهرک‌های صنعتی به منظور بالا بردن سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده نمود.

وی افزود: امنیت مرزهای مشترک تاثیر زیادی در پیشبرد تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار ضمن ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن توافقات صورت گرفته در مورد انتقال گاز ایران به پاکستان تصریح کرد: عملیاتی شدن خط انتقال لوله گاز باعث سعادت ملت‌های ایران و پاکستان می شود لذا امیدواریم در اجرایی شدن آن تسهیل و تسریع شود.

همچنین اسد عمر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ملی پاکستان نیز در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری‌های دو کشور، اشتراکات دینی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و سرزمینی دو کشور را عامل تحکیم روابط و پیوند پاکستان و ایران در طول تاریخ دانست.

وی در ادامه افزود: پارلمان پاکستان و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس ملی پاکستان از هیچ تلاش و کوششی برای کمک به گسترش مراودات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان دریغ نخواهند کرد.

اسد عمر عضو ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان در پایان این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور دوست و برادر ما است گفت: جمهوری اسلامی پاکستان به دنبال تحکیم و تعمیق روابط اقتصادی با کشور دوست و همسایه ی خود ایران است و در این راستا از هرگونه ابتکاری که منجر به رشد و تقویت روابط دو ‌کشور شود استقبال می‌کند.

شایان ذکر است، اعضای گروه دوستی پارلمانی کشورمان امروز در سومین روز کاری، از صحن علنی مجلس ملی پاکستان بازدید کردند. در طول حضور اعضای این هیئت در مجلس پاکستان، نمایندگان مردم این کشور به گرمی از اعضای این گروه استقبال کرده و به آنان خوش آمد گفتند.

در این میان "شهباز شریف" رهبر احزاب مخالف مجلس ملی پاکستان با خوش آمدگویی به هیئت پارلمانی کشورمان گفت: ایران کشور برادر و همسایه ماست و ما خواهان تقویت همکاری‌ها بین دو کشور هستیم.

"اسد عمر" رئیس کمیسیون امور اقتصادی مجلس پاکستان هم در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: ما همواره بر تامین حقوق ایران طبق قوانین بین‌المللی تاکید داریم و این موضوع را می‌توان در تاریخ 2 کشور مشاهده کرد.
بررسی موانع موجود در تجارت دوجانبه و تکمیل هر چه سریعتر خط لوله گازی ایران به پاکستان موسوم به خط لوله صلح نیز از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

فعالیت و برنامه ھای هیات دوستی پارلمانی کشورمان امروز در اسلام آباد به پایان می رسد ، این ھیات برای دیدار با مقامات ایالت سند، امروز اسلام آباد را به مقصد کراچی ترک می کند تا فعالیتھای خود را در کراچی ادامه دهد.

انتهای پیام/

R1373/P/S1,15/CT12 واژه های کاربردی مرتبط نمایندگان مجلس مجلس دهم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایندگان مجلس مجلس دهم نمایندگان مجلس مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۲۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌ جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است

به گزارش جام جم آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ظهر دوشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوندهای تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و افزود: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

آیت‌الله رئیسی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرزهای مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

آیت‌الله رئیسی همچنین بر اهمیت تبادل هیات‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشورهای اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشورهای اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشورهای اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

سفر آیت الله رئیسی به اسلام آباد به پاکستان عزت بخشید

«شهباز شریف» هم در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرزهای طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

شهباز شریف ضمن ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر دکتر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

شهباز شریف همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

نخست‌وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشورهای اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگوهای مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

دیگر خبرها

  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • رئیس‌ جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • رئیسی: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و پاکستان
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست
  • تاکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان