Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:46:21 GMT

عقلانیت شاخصه مهم تمدن نوین اسلامی است

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۲۹۰۸

عقلانیت شاخصه مهم تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، حجت الاسلام محمد حسین مختاری روز چهارشنبه در نشست علمی تمدن نوین اسلامی در آئینه تقریب با تاکید بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری اظهار کرد: تمدن نوین اسلامی، هوشمندی رهبری و درک ضرورت توجه به مسائل نو ظهور در جهان معاصر است.

وی در دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: تمدن نوین اسلامی بر اخلاق دینی توجه دارد که نشاط و پویایی را نوید می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مختاری با بیان اینکه بزرگترین منبع مشترک بین مذاهب اسلامی قرآن کریم است، اظهار کرد: تولید فکر، پاسخ به شبهات و نواندیشی در کرسی‌های نظریه پردازی اتفاق می‌افتد.

مختاری ادامه داد: تحجر یکی از بزرگترین موانع و بازدارنده شکوفایی در تمدن نوین اسلامی است. همچنین اولین مسئولیت دانشگاه مقابله با نگاه‌های غیر عقلانی و خشن است.

رئیس دانشگاه مذاهب تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نظریه پرداز و در حوزه فقه عالم برجسته ای هستند، اما بیشتر به چهره سیاسی ایشان پرداخته شده است که نیاز است دانشگاهیان در این راستا تلاش کنند.

مختاری عنوان کرد: تلاش، حرکت عمومی مردم و رهبران الهی در تحقق تمدن نوین اسلامی تأثیر گذار است

** هدف از دیپلماسی رفع اختلافات است

در ادامه محسن پاک آئین؛ معاون بین الملل مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری) با اشاره به اهمیت دیپلماسی علمی در تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: نیاز است در راستای دیپلماسی اسلامی حرکت کنیم همچنین لازمه‌های تمدن نوین اسلامی ایجاد وحدت و تفاهم است.

وی ادامه داد: هدف از دیپلماسی رفع اختلافات است؛ بنابراین اگر بین کشورهای اسلامی روابط مطلوب نیست، دیپلماسی وحدت اسلامی درست انجام نشده است.

معاون بین الملل مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: وجه اول گفتمان دیپلماسی اسلامی وحدت است که لازمه آن تاکید بر اشتراکات جوامع اسلامی است.

پاک آئین عنوان کرد: نیاز است تمام توانایی و ظرفیت یک کشور به کار گرفته شود تا اختلافات بین جوامع اسلامی کاهش و مشترکات افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: دیپلماسی عمومی ابزارهای متنوع‌تری مثل نخبگان، رسانه‌ها، فضای مجازی و دانشگاه‌ها را دارد. همچنین دیپلماسی وحدت اسلامی در چارچوب این دیپلماسی است.

پاک آئین اظهار کرد: اقدامات مهم در دنیا به وسیله افکار عمومی امکان پذیر است؛ به این معنا که دیپلماسی عمومی افکار عمومی را توجیه می‌کند. یکی از دلایل مهمی که آمریکا هنوز نتوانسته به ایران ضربه بزند همراه نشدن افکار عمومی جهانی با ادعاهای آن است.

معاون بین الملل مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تصریح کرد: نیاز است افکار عمومی جهان اسلام را هم سو کنیم و استفاده از ظرفیت‌ها برای تحقق دیپلماسی وحدت اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما با کشور مصر رابطه دیپلماسی رسمی نداریم، اما با استفاده از ظرفیت‌های اسلامی با علمای الازهر مصر دیپلماسی عمومی و اسلامی داریم. بنابراین می‌توان با استفاده از این ظرفیت‌ها به تمدن اسلامی برسیم.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۲۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۳ فروردین با همراه تعدادی از وزرا از جمله محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عازم پاکستان شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر درباره مناسبات فرهنگی دو ملت ایران و پاکستان، گفت: شاید برای اثبات تقدم ارتباط و دیپلماسی فرهنگی با برخی کشورها نیاز به استدلال، بحث و گفت‌وگو داشته باشیم اما در مورد برخی از حوزه‌های فرهنگی و کشورهای حوزه تمدنی به هیچ استدلالی نیاز نداریم.

وی افزود: با پاکستان به دلیل همگرایی‌های تاریخی، فرهنگی و تمدنی گسترده‌ای که داریم چاره‌ای جز تقدم به تعامل فرهنگی نداریم؛ ما با تعامل فرهنگی با دوستان، برداران و خواهران پاکستانی در صف امت واحده قرار می‌گیریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه توفیق داریم در شهر اقبال لاهوری قرار داریم و روح فرهنگ ایرانی حاکم است، گفت: به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با پاکستان و مردم این کشور احساس همدلی، همگرایی و وحدت می‌کنیم. اقبال لاهوری از غرب و دل مشغولی‌های تمدن مغرب زمین به ما هشدار و بیدار باش می‌دهد و ما را به بیداری از خواب و رخوت دعوت می‌کند؛ در همین راستا در شعری می‌گوید: از هند و سمرقند و عراق و همدان خیز / از خواب گران خواب گران خواب گران خیز، از خواب گران خیز

اسماعیلی در پایان گفت: با وجود بزرگان، شعرا و حکمایمان امروز بیشترین بستر همدلی و همگرایی را با مردم پاکستان داریم و انشاالله این سفر آغازی دوباره برای ارتباطات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای میان دو کشور بزرگ و مهم در جهان اسلام خواهد بود.

کد خبر 6086562 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • تمدن اسلامی به همه مردم دنیا خدمت خواهد کرد
  • هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است